Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,6Gbps - Bekijk alle specificaties

KPN WiFi Versterker DualBand Review

Steveedge 16 augustus 2015, 486 views

KPN WiFi Versterker DualBand

Een WiFi-versterker zonder veel functies, maar die zijn werk goed doet. Als je weinig waarde hecht aan een heleboel functies maar wel gewoon een beter signaal in huis wilt hebben zonder al te veel rompslomp is dit een prima aanschaf.

Pluspunten

• Prima prijs!
  • Goed bereik!
  • Simpele installatie!

Minpunten

• Voetje is niet te verwijderen.
  • Weinig instelmogelijkheden.

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Vanwege de bouw van mijn nieuwe huis woon ik enige tijd bij mijn ouders op zolder. Op de begane grond staat de Ziggo-modem, en de eerlijkheid gebeidt te zeggen dat het WiFi-signaal op zolder niet om over naar huis te schrijven was. Vaak wegvallen, langzame verbinding, dat soort dingen. Toen ik de mogelijkheid kreeg om de KPN WiFi Versterker DualBand te testen heb ik deze met beide handen aangegrepen, en ik moet zeggen dat deze prima is bevallen.

Verpakking en installatie

De WiFi-versterker zit in een mooie KPN-doos, en wordt geleverd met een stroomkabel, een ethernet-kabeltje en een handleiding. Om te kijken of deze handleiding ook duidelijk is voor mensen zonder technische achtergrond, heb ik de WiFi-versterker door mijn vader laten installeren op de eerste verdieping. De handleiding is voorzien van plaatjes die verschillende situaties weergeven, en op deze manier kwam pa er eigenlijk vrij makkelijk uit. Uiteindelijk hebben we voor een bekabelde aansluiting gekozen, waardoor het signaal op zolder beduidend sterker zou moeten worden.

Prestaties en bereik

En om maar gelijk met de deur in huis te vallen, daarin slaagt de WiFi-versterker glansrijk. Het bereik op zolder is nu optimaal, de snelheid is prima en er zijn meerdere apparaten tegelijk te gebruiken. Op dit moment heb ik de volgende apparaten in gebruik, vaak gelijktijdig.

- PS4
- XBOX One
- iPhone 5 (2x)
- PC met Windows 8.1

Verbindingen zijn stabiel, de snelheid op het maximum van het Ziggo-abonnement.

Featureset

Wat een enorme plus is, is dat de versterker ook als access point is te gebruiken. Ook kunnen apparaten bekabeld worden aangesloten, waarna ze gebruik maken van het signaal dat de versterker oppikt. Verder kun je er weinig mee, buiten hetgene waar het apparaat voor bedoeld is, het versterken van het signaal.

[b]Beheerbaarheid[ en ondersteuning/b]

Het is duidelijk dat dit apparaat is bedoeld voor de gemiddelde consument. De meeste mogelijkheden zijn dichtgetimmerd, en hoe je toegang tot de versterker krijgt is in de handleiding verwerkt door middel van een voetnoot. Voor huis- tuin- en keukengebruik is deze versterker echter prima geschikt. KPN heeft er voor gezorgd dat de installatie simpel is, het apparaat goed loopt en er na installatie niet meer naar omgekeken hoeft te worden. De ondersteuning is er initieel via de handleiding, waarin alle mogelijke scenario's worden doorlopen. Verder is KPN naar eigen zeggen aan de weg aan het timmeren wat betreft consumentenondersteuning, dus mocht er onverhoopt iets niet lukken met het apparaat zal dat ook wel goedkomen.

Voor deze prijs hoeft men eigenlijk ook niet meer te verwachten. 80 euro is minder dan wat je doorgaans voor een Dualband-versterker betaalt, en deze doet zijn werk uitermate goed.

Voor de gemiddelde consument is dit een meer dan prima apparaat. Stel je echter prijs op meer functionaliteit en instelmogelijkheden, dan is het wellicht verstandig even verder te kijken.

Heb jij ook een KPN WiFi Versterker DualBand?

Voetje is wel te verwijderen....voel even door de sticker heen op de onderkant waar de schroefjes zitten.