WD Red WD30EFRX, 3TB Review

McVirusS 14 augustus 2015, laatste update op 14 augustus 2015, 2.219 views

WD Red WD30EFRX, 3TB

Ik heb 8 van deze schijven in mijn NAS zitten waarvan er al 3 kapot zijn gegaan. En sinds een paar dagen begint een andere schijf ook steeds meer kapotte sectoren te raporteren. Oudere schijven van ander merk werken prima in zelfde NAS. Zeer onbetrouwbaar dus.

Pluspunten

• Goede service, je kan al vervangende schijven krijgen opgestuurd voordat je zelf kapotte schijf opstuurt
  • Garantietermijn

Minpunten

• Hoge failrate (50% in mijn geval), onbetrouwbaar dus
  • Niet geschikt voor grotere RAID arrays

Ik heb 8 van deze schijven in mijn NAS zitten waarvan er al 3 kapot zijn gegaan. En sinds een paar dagen begint een andere schijf ook steeds meer kapotte sectoren te raporteren. Ik heb dit soort issues nooit gehad met WD green schijven.

Er zitten ook nog 2 Seagate schijven in mijn NAS en die draaien al veel langer zonder problemen.

Dit model komt overigens ook zeer slecht uit Backblaze betrouwbaarheidsraport. Je bent beter af met Seagate of HGST schijven.

Zeer grote afrader wat mij betreft.

Gebruik
Ik zag helaas later pas dat WD afraad om deze schijven in een array groter dan 8 schijven te gebruiken. Wellicht dat mijn problemen daardoor ontstaan.

Gebruikt in een Synology DS1512+ met een DX513. Array van 10 schijven.

Garantie
Garantieafhandeling van Western Digital is zeer goed. Het is zelfs mogelijk om vervangende schijven te krijgen voordat je de kapotte opstuurt. Hiervoor moet je wel borg staan met creditcard.

Tip: schrijf op je disk aanschafdatum en leverancier. Die heb je nodig op het moment dat ze stuk gaan. In mijn ervaring is de kans dat je aanspraak wil maken op garantie namelijk zeer hoog.

Heb jij ook een WD Red WD30EFRX, 3TB?

Meer advertenties

Voor zover ik weet heeft dat statement van 8 schijven te maken met de vibraties die de schijven afgeven. Blijkbaar passeert dat boven de 8 schijven een grens. Aangezien jij een expensie unit hebt, vraag ik me af of dat hier nog opgaat. Ik twijfel heel erg, mijn 7 schijven wil ik gaan vervangen door deze schijven, maar dit bericht doet dat geen goed ...

De ondergrond heeft er wellicht ook invloed op. Mijn unit staat op de grond, op beton zonder enige vibratie, overigens heb ik daar Seagate Barracuda Green (2TB) in zitten met nu 31903 draaiuren (3,6 jaar) zonder enig probleem.

Leuke link trouwens, Hitachi heeft bij mij (zonder reden overigens) geen goede naam in harddiskland. Onterecht zo laat die Backblaze onderzoeken zien, laagste getallen qua uitval staan juist daar.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 14 augustus 2015 18:34]

Hitachi nu HGST staat al jaren bekend om de meest betrouwbare schijven. Of dit voor HGST ook nog geld zou ik alleen niet kunnen zegen.
Modelnummers staan in dat artikel wat ik link. Weet niet welke Hitachi modellen nog te koop zijn onder HGST naam. Maar dat kan je natuurlijk opzoeken in pricewatch.

[Reactie gewijzigd door McVirusS op 14 augustus 2015 19:35]

Mijn Synology NAS staat op een 12" patchkast welke aan de muur bevestigd is. Dat is wel minder trillingvrij als direct op beton natuurlijk.

Hij staat in meterkast. Wordt wel vrij heet dus misschien dat dit nog negatieve impact heeft. Schijven zijn met dit hete weer tussen 35 en 40 graden volgens S.M.A.R.T..

Ik ga straks even firmware versie controleren van de werkende schijven. Schijnt dat er een probleem is met de Loop Cycle Count. Wellicht dat mijn schijven daar last van hebben.
Die van zijn nu 4X43 graden en 3X42 graden, dat is uitzonderlijk warm (staat nu op zolder). Normaal zitten ze rond de 32-34 graden. Boven de 45 graden zet ik de airco daar op 28 graden, dat is de minst koude stand mogelijk. Dat is in de afgelopen drie jaar letterlijk een handvol keren voorgekomen. Tussen 35 en 40 graden is m.i. prima, boven de 50 graden maak ik me pas zorgen.

In mijn meterkast hangt de andere netwerkmeuk en nog een andere 5 poorts nas, ik heb het bovenste plankje boven de deur weggehaald anders werd het met dichte deur te warm. Bij mij is dat niet storend, de jassen hangen ervoor met nog een schuifdeur, zie je dus niks van.