Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI) Review

HaveANiceDay 11 augustus 2005, 1.445 views

Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI)

Pluspunten

• Goede kaart voor weinig geld.

Minpunten

• Kan niet helemaal meer meekomen met de moderne kaarten.
  • Stock-cooler maakt veel lawaai
  • Helaas is mijn kaart niet goed te oc-en

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb nu ongeveer een 3 kwart jaar ervaring met deze kaart, en ik ben er behoorlijk tevreden over.

Ik heb hem destijds gekocht voor ¤209,- bij Chicon in Delft omdat dat toen een goede prijs/prestatie verhouding was. Ik had ook wel een andere videokaart nodig, want Farcry op een FX5200 werkt niet eens op de laagste resolutie.

Ik vind het nog steeds een kaart die voldoende presteert, maar ik ben een beetje teleurgesteld over de overklokbaarheid. Ik heb hem op 417/361 kunnen laten lopen, maar dan gaf hij na verloop van tijd behoorlijk wat artifacts. Ik heb hem nu op 392/351 staan, wat een overclock is van minder dan 5%.

Overzichtje 3dmark2003 alles standaard
stock 378/338 5929
safe 392/351 6151
max 417/361 6407 (nog met 512 mb ram).

Al met al ben ik nog steeds tevreden. Alle games draait hij zonder AA/AF nog op 1024x768 op hoger.

Heb jij ook een Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI)?

Over die overklokbaarheid: als je na verloop van tijd artifacts krijgt betekent dat dat je kaart langzaam te heet wordt. De standaard ATi koeler presteert erg matig, maar ik weet niet welke koeler Sapphire levert.

Met goede koeling zijn die kaartjes meestal prima op 9800XT snelheden te draaien (dus core op 412 en RAM op 365). Vergeet vooral de RAM-heatsinkjes niet. Als je er een 9800XT BIOS inflasht brengt dat de overklokbaarheid nog verder omhoog. (uiteraard pas na test of jouw pro de XT snelheden aankan)
Sapphire levert volgens mij 'eigen' koelers.
Sapphire levert bij de 256-bit versies van de 9800 Pro de referentiekoeler van ATi.

Alleen de versie met een 128-bit geheugenbus heeft een aparte koeler. Of die beter presteert weet ik ook niet :)

Ik heb een nog kleinere koeler op m'n 9800 Pro. Zo ongeveer het formaat van de koeler die Sapphire op de 9600XT zet inclusief klein lawaaierig fannetje..
mmm En als je naar de core gaat kijken. Heb je kans bij Sapphire op een R360 core dus XT core en dan kan je hem zonder problemen flashen naar XT zonder artifacts. Teminsten dat was bij mij het geval
R350 core is ook te flashen naar XT als je een goeie kaart hebt. Je kunt alleen de temp. niet uitlezen dan.
hangt af van de maker, want een pro met R360 core had ook geen temp sensor

en ja klopt een R350 is ook te flashen naar XT komt alleen iets meer hitte vrij maar het kan ook ja
Lees mijn review van deze kaart maar eens... Zet er een wat betere koeler op (Zalman b.v.) en hij is moeteloos te flashen naar een XT :)