Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,6Gbps - Bekijk alle specificaties

KPN WiFi Versterker DualBand Review

Erik070 11 augustus 2015, 3.166 views

KPN WiFi Versterker DualBand

Eenvoudige manier om je Wifi signaal thuis te versterken/extra accesspoint aan toe te voegen. Niet heel uitgebreidt qua functionaliteit, maar dan wel eenvoudig toe te voegen aan je bestaande netwerk.

Pluspunten

• Dualband
  • Vrij sterk signaal
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Beperkt qua instellingen/functionaliteit

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Sinds enkele weken heb ik de KPN Wifi versterker in huis om de dekking van Wifi te verbeteren.

De review wordt uiteengezet in de volgende onderdelen:
  • Introductie
  • Hardware
  • Installatie
  • Algemene gebruik
  • Conclusie

Introductie

Ondanks dat de naam anders doet vermoeden is de KPN Wifi versterker niet alleen een versterker, deze kan namelijk ook worden ingezet als accesspoint en als switch.

Als wifi versterker kan je eigenlijk het slechste resultaat bereiken. In dit geval pakt de KPN Wifi versterker een bestaat wifi signaal als verbinding naar je modem en zendt vervolgens een eigen wifi signaal uit. In dat geval zal je wifi bereik wel vergroot worden in de omgeving van de versterker maar dat zegt niets over de daadwerkelijke bandbreedte die bruikbaar is. Het wifi signaal dat de versterker gebruikt is namelijk zijn verbinding naar het modem en dus naar het internet. Als dat signaal al redelijk zwak is op de plek waar de versterker wordt ingezet dan zal je bandbreedte, ondanks een mooi en sterk signaal van de versterker zelf, niet erg veel meer zijn.

Ik heb dan ook voor de 2 optie gekozen: hem als accesspoint inzetten. In dat geval sluit je de versterker aan d.m.v. een kabel op de modem (of in mijn geval de router die daar nog voor hangt). Ik heb mensen al horen zeggen dat dit de het hele idee te niet doet aangezien je een kabel moet trekken, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik kan nu namelijk met 1 enkele kabel de versterker als accesspoint inzetten op een veel gunstigere plek dan de plek waar nu de modem en mijn router staan. Dan zou je zeggen: plaatst dan die router (die ook een accesspoint bevat) op die gunstigere plek. Maar dat maakt het allemaal nog onhandiger aangezien de router ook 4 bekabelde verbindingen biedt aan verschillende apparaten, die op dit moment alle in een straal van 1,5 meter van de router staan. Als ik de router dus verplaats zou ik in totaal 5 kabels moeten trekken om hetzelfde te bereiken tegenover 1 kabel voor de versterker als accesspoint.

Mijn setup ziet er nu dus al volgt uit:
KPN Experiabox v9 > TP-Link WDR 4300 > Wifi versterker (hier zijn ">" bekabelde verbindingen)

Hardware

Het apparaat voelt vrij degelijk aan. Behuizing is voor KPN typerend wit kunststof. Ieder zijn eigen smaak, had hem liever zwart gezien (valt minder op) maar ik stoor me er niet heel erg aan aangezien hij redelijk verstopt is opgesteld.

De KPN Wifi versterker is uitgerust met 1 WAN poort waarmee je hem met je modem of router/switch kan verbinden en hem zo als accesspoint in te zetten. Mooie toevoeging is de switch functie die de versterker ook aanbiedt met 4 LAN poorten. Zelf maak ik hier geen gebruik van maar ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde situaties erg prettig zal zijn.

Ook is de versterker uitgerust met 2 USB poorten. Anders dan je zou verwachten zijn deze poorten alleen bedoelt voor het opladen van mobiele apparaten (telefoon/tablet). Je zou verwachten dat dit bedoelt is voor opslag of printer aansluiting (zoals gebruikelijker is) maar in dit geval dus niet.

Bovenop de versterker zit nog een WPS knop. Die negeer ik eigenlijk altijd, WPS functionaliteit doe ik niet aan mee. Functie is door mij dan ook uitgeschakeld in de setup. En verder zitten er nog 2 LEDs op de bovenkant. 1 voor het signaal en 1 om aan te geven of de setup wizard voltooid is (??).

Installatie

Installatie ging eigenlijk vrij eenvoudig. In mijn geval aangesloten op mijn eigen router. Hierdoor wijkt het IP adres waarop de web setup benaderbaar is af van de handleiding, maar de viel eenvoudig op te zoeken in de setup van mijn router.

Setup is vrij eenvoudig, sluit je hem aan als accesspoint dan is het in feite plug & play.

In mijn geval wel na het aansluiten de SSID en het wachtwoord vervangen van zowel de 2,4Ghz en 5Ghz band. Allemaal redelijk recht toe recht aan.
Wat ik wel aanraad is om van de 2,4Ghz band het kanaal te veranderen. Standaard staat deze op Auto wat in mijn geval resulteerde in kanaal 6: een erg druk bezet kanaal. Voor de 5Ghz band is dit niet echt nodig.

Enige wat mij wel stoorde is de wizard die de setup echt wil dat je uitvoerd. De wizard is alleen bedoel als je hem echt als versterker inzet en niet als accesspoint. Als je de wizard niet uitvoerd zal hij elke keer dat de web setup opent de wizard voorschotelen en zal de LED bovenop oranje blijven branden. Uiteindelijk voor de test dan maar de wizard uitgevoerd. Dit gaf een verrassend resultaat. Als default koos de wizard zijn eigen wifi signaal om te versterken (in dit geval de 2,4Ghz band), dus dat ging niet helemaal goed. Resultaat was dat de 2,4Ghz band ineens niet meer zichtbaar was en alleen de 5Ghz band beschikbaar was. Dit heb ik achteraf zelf weer hersteld. Nu zeurt de web setup niet meer om de wizard af te ronden.

Algemeen gebruik

De Wifiversterker heb ik dus niet direct aangesloten op de Experiabox, o.a. zodat alle apparaten (wired of wireless) in hetzelfde subnet zullen zitten.

Eerste testen d.m.v. wifi signal strengt tester op Android wijzen uit dat zelf het 5GHz signaal aan de andere kant van mijn huis nog aanwezig is, heel sterk is het niet (-80 dBm) maar het is een stuk meer dan het bereik van het 5GHz signaal van de TP-Link, die heeft daar namelijk geen bereik meer.
Zoals ik zei staat de Wifi versterker op een betere positie, dat zal voornamelijk bijdragen aan het betere signaal. Desalniettemin ben ik erg tevreden ermee.

Wifi van de TP-Link maar uitgezet, nergens voor nodig om 4 wifi accesspoints te hebben (2,4 en 5 GHZ). TP-Link functioneert eigenlijk alleen als switch met als uitzondering dat er een VPN server op draait.

Inmiddels heb ik de Wifi versterker ongeveer 3 weken in gebruik. 1 week geleden liep ik eigenlijk voor het eerst tegen wat problemen aan. De 2.4Ghz band leek geen IP adressen meer uit te delen, volgens de web setup was er echter niets aan de hand. Uiteindelijk aan de praat gekregen door van wifi kanaal te wisselen (van auto ingesteld op band 13), denk niet dat dit het probleem was maar daarna werkte 2.4Ghz band weer normaal. Direct hierna kapte de 5Ghz band er volledig mee, werd niet meer gevonden door telefoon. Uiteindelijk zelfde gedaan als bij de 2.4Ghz band, even wifi kanaal veranderen en daarna werkte hij weer naar behoren. Wellicht zijn dit dingen die met een firmware update beter zullen werken.

Al met al ben ik wel blij met de versterker. Doordat ik niet gebonden ben aan de plaats waar de telefoonaansluiting zit kan ik de Wifi versterker op een beter plek plaatsen zodat het signaal alle hoeken van het huis kan bereiken. Ben er zelfs zo tevreden mee dat dit het enige AP wordt in mijn huis. De T-Link router gaat waarschijnlijk de deur uit aangezien ik daarvan eigenlijk alleen nog de VPN server functie gebruik. Verder heb ik geen uitgebreide functies nodig. Aangezien er binnenkort wel een Synology Diskstation aankomt kan die de VPN server functie voor zijn rekening nemen. Dan voldoet de Experiabox v9 i.c.m. de Wifi versterker (en wellicht een domme switch) aan mijn netwerk behoefte in huis.

Heb jij ook een KPN WiFi Versterker DualBand?

Mooie beschrijving....ik ben het alleen niet helemaal eens met je beschrijving van de ledjes. Bovenste ledje moet blauw continu branden dan is de bekabelde verbinding naar je modem goed. Het ledje daaronder moet ook continu blauw branden dan heb je de wifi signalen correct ingesteld dit kan met of zonder wizard want je kan de versterker gewoon benaderen in je netwerkverbinding. Overigens zou ik graag die ledjes uit willen kunnen schakelen na installatie want voorral s'nachts op een slaapkamer zijn ze bijzonder fel.
Ik had graag gelezen wat de instelling qau bandbreedte uitmaken. Ik heb geen idee en ben er maar af gebleven. Ik heb overigens vier van deze ap's in mijn huis netwerk ge´nstalleerd. Zodat er overal een zeer goed signaal is...ik gebruik alleen het 5Ghz netwerk omdat er hier in de buurt bizar veel 2.4Ghz netwerken door de muren dringen.