Parrot Zik 2.0 (Zwart) Review

Vich 8 augustus 2015, 508 views

Parrot Zik 2.0 (Zwart)

Een feature-rijke headphone met kleine tekortkomingen, maar die precies levert wat ik er van verwacht: goede noise-cancellation, goed-werkende bluetooth en een fijn draagcomfort met handige features zoals het touch-panel. Ik heb gebruik 'm vooral op m'n werk en voorheen ook elke dag in de trein.

Pluspunten

• noise-cancellation
  • software
  • touch panel
  • design
  • bluetooth
  • comfort

Minpunten

• batterijduur minder dan volle werkdag
  • geluidskwaliteit

Noise-cancellation

Noise-cancellation en Bluetooth zijn de hoofdreden waarom ik deze headphones heb gekocht. De sterkte van de noise-cancellation is instelbaar, maar meestal gebruik 'm met de meest dempende instelling opdat ik wat makkelijker m'n "zen"-moment kan krijgen op m'n werk.

Ook in de trein doet dit z'n werk prima: de geluiden die de trein zelf maakt (ruis) zijn vrij luid en worden vrijwel volledig weggefilterd. Ruis lijkt overigens het makkelijkste weg te filteren. Zelfs goederentreinen die 2 sporen verder langsrazen laten weinig indruk achter met de headphones op je hoofd.

De street-mode is ook erg fijn: als je op straat deze modus aanzet, dan staat niet alleen de noise-cancellation uit, maar dan worden de omgevingsgeluiden opgenomen door microfoons en versterkt (of beter: tot een normaal geluidsniveau gebracht) in je headphones. Deze street-mode heeft 2 gebruiksniveau's (zwak/volledig)

Ik heb de Samsung Level Over geprobeerd en daar vond ik de noise-cancellation niet zo goed van in vergelijking met de Parrot Zik 2.0

Bluetooth

Pairing gaat goed en de afstand waarop de het werkt is redelijk.
Ik heb hier weinig over te zeggen, omdat het gewoon werkt zoals ik het verwacht.

Software

De meegeleverde app werkt super en laat je snel de instellingen veranderen.

Touch-panel

De rechterkant van de headphone heeft een touch-panel met de volgende functies: play/pause d.m.v. tappen, volume omhoog/omlaag d.m.v. horizontale swipe, vorige/volgende liedje d.m.v. verticale swipe

Volume lijkt niet bewaard te blijven wanneer je de headphones uit en weer aan zet, maar dat vind ik geen probleem.

Bouwkwaliteit en vormgeving

De headphones voelen stevig aan, met uitzondering van de aanhechting van de oorschelpen op de hoofdband. Ik heb hier echter nooit problemen mee gehad, maar ik behandel 'm uit voorzichtig uit voorzorg.

De materialen die gebruikt zijn lijken verder van hoogwaardige kwaliteit. Het geheel voelt dus goed aan en ik vind persoonlijk dat het mooi oogt.

Comfort

De headphones zitten zonder problemen urenlang op m'n hoofd. De band op het hoofd zit wat mij betreft comfortabeler dan de Parrot Zik 1.0

De oorschelpen worden wel warm of zweterig, maar dat probleem heb ik met elke andere gesloten headphone al gehad. Gezien het feit dat deze erg nauw aansluit op de oren, valt het wat mij betreft best wel mee met de warmte.

Ik kan me echter wel voorstellen dat mensen met grotere oren niet zo gediend zullen zijn van dit model.

Geluidskwaliteit

Deze headphones koop je in ieder geval niet voor de geluidskwaliteit. Je kan gelukkig met de equalizer redelijk veel aanpassen naar jouw wensen, maar een bedrade Sennheiser of KRK headphone van ongeveer 100-150 euro geeft veel beter geluid.
Ik vond 'm persoonlijk wel beter klinken dan de Parrot Zik 1.0
Ik vind het geluid goed genoeg, want ik kocht 'm vooral vanwege het feit dat hij draadloos is en goed-werkende noise-cancellation heeft.

Overig

Je kan de headphones blijven gebruiken wanneer de accu op is, door hem aan te sluiten met een standaard stereo kabel. Sowieso kan je ook gewoon draadloos luisteren en tegelijk via USB opladen.

De accu gaat bij mij geen hele werkdag mee, maar dat los ik op door 'm op te laden tijdens lunchpauzes en meetings.

Tot slot

Vooraf had ik me goed ingelezen op websites met reviews, dus ik wist reeds af van de tekortkomingen.
Ik ben behoorlijk blij met deze aankoop, want het voldoet precies aan m'n verwachtingen. De prijs die ik er voor betaalde was 285 euro bij Art & Craft in BelgiŽ (via de pricewatch). Dit is vrij heftig voor een headphone, maar gezien de nieuwe/vernieuwende features en de goed-werkende noise-cancellation vind ik dit het geld wel waard.

Heb jij ook een Parrot Zik 2.0 (Zwart)?

Bedankt voor de review.
Wat bevalt je met name niet aan het geluid in BT-mode? Te veel bas? Te scherpe hoge tonen? Gebrek aan middengebied? Ik ben zelf ook op zoek en deze staat wel hoog op de lijst.
Graag gedaan!
De bas is stevig (maar instelbaar), maar de hoge tonen vallen een beetje weg.
Sowieso zorgt de noise-cancellation for een subtiele ruis op de achtergrond, dus dat kan je ook horen als je luistert. Middengebied is wel goed.
En je hebt altijd je equalizer in de app om 'm bij te sturen.

Als je in Hilversum langs wil komen, dan kan je 'm gerust even komen uitproberen. Stuur maar een DM als je dat wil.

[edit] Het is dus niet zo dat geluidskwaliteit slecht is. Het is echter wel zo dat ik een 90 euro headphone (KRK) heb die een betere geluidsweergave heeft.

[Reactie gewijzigd door Vich op 9 oktober 2015 12:32]

Bedankt voor het aanbod maar Hilversum is toch wel effe te ver weg.
Hmm, als ik dit zo lees moet ik nog maar even verder zoeken. Sennheiser Momentum 2.0 Over Ears misschien?