Zopo ZP999 Zwart Review

Chocoball 15 augustus 2015, laatste update op 13 juni 2017, 1.079 views

Zopo ZP999 Zwart (Product volledig gesponsord)

Smartphone met mooie specs op papier. Octacore SOC, 3/32 GB, 5,5" FHD scherm en 4G 800MHz. In de echte wereld is het een vlot toestel maar GPS en de autofocus geven problemen. Updates blijven uit en verder heeft Zopo geen plannen voor Lollipop wat zeker een gemiste kans is.

Pluspunten

• Mooie, heldere display
  • Bouwkwaliteit
  • Ondersteuning 4G 800Mhz

Minpunten

• GPS onregelmatig
  • Scherpstellen auto focus
  • Weinig updates

Het Chinese merk Zopo draait al weer een aantal jaren mee op de smartphonemarkt en is sterk vertegenwoordigd in Europa. Eind vorig jaar kwam het merk met de ZP999 Pro Lion Heart, een 4G smartphone met octa core SOC geklokt op 2 GHz met 3 GB RAM en 32 GB ROM. Verder heeft het toestel een 5,5” FHD display, een 14 MP camera met een diafragma van 2.0 en ondersteunt het in Nederland de belangrijke 800MHz 4G LTE band.

De Zopo ZP999 is eigenlijk het halfbroertje van de door mij eerder geteste Siswoo R8 Monster. Siswoo is namelijk een submerk van Zopo. De Siswoo is op papier zeer indrukkende smartphone qua specificaties maar hoe zal het de Zopo ZP999 Lion Heart vergaan? Ook alleen indrukkend op papier of toch een smartphone met high-end specificaties voor een scherpe prijs.
Inhoudsopgave
  1. Verpakking
  2. Specificaties
  3. Afwerking
  4. Testresultaten
  5. Firmware & apps
  6. Accessoires
  7. Conclusie
Tinydeal had eerder dit jaar een actie waarbij je bij het bestellen van een Zopo ZP999Q met 2GB en 16GB gratis een opwaardering kreeg naar een ZP999 met 3GB RAM en 32 GB ROM. Daarnaast bestaat er ook nog de ZP999X met 3GB RAM en heeft slechts 16GB ROM aan boord.

De Zopo ZP999 Lion Heart in zwart heb ik eerder van Tinydeal mogen ontvangen. Het toestel komt in een zwart blauwe verpakking en is netjes verpakt.

http://static.tweakers.net/ext/f/BPhJuxE4p5fUUc7tXhayNg4R/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/nx0UwPRjZfUqXDJ5M7WsLKKH/full.jpg

Naast de Zopo ZP999 Lionheart wordt het volgende meegeleverd:
1x 2700mAh batterij
1x 1.0A oplader met EU stekker
1x USB kabel
1x Headset
2x Screenprotector (waarvan reeds 1 aangebracht)
1x Flipcover
1x Snelhandleiding in het Engels

(klik om te vergroten)

De handleiding lijkt op het eerste gezicht een boekje maar uitgevouwen is het een tweezijdig bedrukt velletje en aan de ene zijde zwart/wit en de andere zijde kleur. Het bevat alleen het hoogstnoodzakelijke aan informatie.

http://static.tweakers.net/ext/f/i0XZ05UI7HzVl2hrV5Qcfm9V/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/WDUTbEiEXav8clhlmSAKypnS/full.jpg

SpecificatieOmschrijving
SOCMediatek MT6595M octacore (2.0 GHz quad-core ARM Cortex-A17 and 1.5 GHz quad-core ARM Cortex-A7)
GPUPowerVR Rogue G6200 450MHz
Geheugen en opslag3 GB RAM, 32 GB ROM
Display5,5 inch IPS OGS display met FHD resolutie (1920 x 1080), 5 punt multi-touch
Corning Gorilla GlassClass 2
Dual SIM2x micro SIM kaart
Mobiel netwerk 2G: GSM 850/900/1800/1900 3G: WCDMA 900/1900/2100 4G FDD LTE: 800/1800/2600 4G TD LTE: 1880-1920/2300-2400/2555-2655 4G TD-SCDMA: 1880-1920/2010-2025
Data transferUMTS, EDGE, GPRS , HSPA+, LTE, TD-SCDMA, TD-HSDPA
Wi-Fi802.11 a/ac/b/g/n
CameraVoor 5MP, Achter: 14MP f/2.0 met LED flits
Video1080P (1920X1080, 30FPS)
SD kaartTot 64 GB
SensorenGravity, accelerometer, gyroscope , light, proximity , elektronisch kompas
FeaturesetGPS, A-GPS, Glonass, Bluetooth 4.0 LE, NFC, HotKnot, USB OTG, Notificatie LED, FM Radio, ClearMotion video, MiraVision, Smart wake en Gesture sensing
Batterij2700mAh, Li Polymer ,verwisselbaar, 46 gram
AndroidKitKat 4.4.2 (Build ZP999 20150212-183927)
Talen60 talen waaronder Engels en Nederlands
AfmetingenLengte 151,6 mm x breedte 76,3 mm x dikte 9,2 mm
Gewicht168 gram (122 gram zonder batterij)
KleurZwart
De specificaties van Zopo ZP999 Lion Heart zijn ook na te lezen bij Zopo en bij Tinydeal.

Het ontwerp van de Zopo ZP999 is een doorontwikkeling van de ZP998. De behuizing is ondanks de metaalkleurige rand geheel van kunststof. De fysieke toetsen lijken uit hetzelfde materiaal als de rand. De achterkant is van zwart kunststof en heeft een textuur waardoor deze niet glad aanvoelt en vingerafdrukken niet zichtbaar zijn. In de textuur blijven stofjes en vuil makkelijk achter dan helpt alleen een vochtig doekje om het te reinigen.

http://static.tweakers.net/ext/f/AOsbIu85kEPiKRy5PrKW0zyW/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/QMsaeqoGXS4eMOo02tTDt0j6/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/1PMHiVcMHQtDtkaGTKCIZbZ9/full.jpg
(klik om te vergroten)

Aan de bovenkant bevindt zich de 3,5mm koptelefoonaansluiting en 2e microfoon. Links bevinden zich de volumetoetsen, rechts de snapshot cameratoets en de aan/ uit knop. Aan de onderkant zitten de micro USB aansluiting en microfoon.

http://static.tweakers.net/ext/f/X1Y1B8NPuQ7YcbqoccXHAKGh/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Pmd4iABwbS6wVheY3NoWFdBK/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/PYwX0Rj97RYkfRyUkBoFft7h/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/xxhxSjbIPGcitWU2DmCD9eQ9/full.jpg
(klik om te vergroten)

Aan de voorkant zitten de luidspreker, light- en proximity sensor, notificatie LED, 5.0MP camera, 5,5 inch display en de verlichte capacitieve toetsen. Aan de achterkant zit de 14MP camera met LED flits, zilverkleurig Zopo Logo, 4G LTE tekst en luidspreker.

http://static.tweakers.net/ext/f/FZnE1vMYYwPxHOLJjhDUFyqX/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/ePzAFG24l0s0HVciM6v1DvRP/full.jpg
(klik om te vergroten)

In tegenstelling tot de Siswoo is bij de ZP999 de achterkant afneembaar. Daaronder zit 1 slot voor 2 SIM kaarten en 1 voor SD kaarten tot een limiet van 64 GB. Dit staat ook netjes aangegeven welke kaart waar moet.

(klik om te vergroten)

De afwerking is verder prima in orde. Geen kraakjes of piepjes, de achterkant sluit goed aan op de behuizing, het glas zit overal gelijkmatig erop en de toetsen zijn niet wankel. Het toestel ligt verder goed in de hand mede door de gebolde achterkant waardoor de ZP999 aan de randen dunner is dan in het midden. Wel voelt het toestel met 168 gram relatief zwaar in de hand.

Standaard heeft Zopo een screenprotector aangebracht die voor de rest prima is aangebracht en zonder luchtbellen. Echter zat er in de hoek bij de camera een stukje plastiv van hetzelfde materiaal als de screenprotector . Na het stukje voorzichtig verwijderd te hebben kwam er toch vuil en stof onder.

(klik om te vergroten)

De ZP999 heeft een flinke waslijst aan features waarbij de belangrijkste zijn: 3GB RAM, 32 GB ROM, 5,5 inch 1080p display, 4G met de 800 MHz band. Een 14MP en 5MP camera met een diafragma van 2.0, kompas, NFC, HotKnot van Mediatek, een notificatie LED, smart wake en gebarenbediening.

Bij het opstarten verschijnt er een Zopo animatie in beeld maar gelukkig is er geen melodie of opstarttoon ingesteld.

De Zopo ZP999 Lion Heart heb ik een aantal weken als mijn dagelijks toestel gebruikt. Naast mijn ervaringen heb ik ook enkele benchmarks en diverse tests uitgevoerd en hieronder beschreven.
Prestaties
De ZP999 Lion Heart beschikt over een Mediatek octacore SOC. Volgens de specificaties zou de standaard ZP999 een Mediatek MT6595M krijgen en de ZP999 Lion Heart een MT6595 net als de Meizu MX 4. Echter de ZP999 Lion Heart heeft uiteindelijk net als de Siswoo R8 Monster een MT6595M gekregen. Kijken we naar de synthetische benchmarks dan behaalt de ZP999 in Antutu de 3e plaats met 47267 punten.

http://static.tweakers.net/ext/f/pvOoc0vMUgTCoRdGU6e4LKFk/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/DrMKu5Rjs7w0h2l7NV8aloB1/full.png
In andere benchmarks scoort de ZP999 als volgt:
BenchmarkScore
3DMark Ice Storm Unlimited13554
Geekbench 3single core 1009, multi-core 3510
Nenamark260.3fps
Verder gaat het spelen van grafisch intensieve spelen zoals Real Racing 3 of Mortal Kombat X erg vlot en zonder haperingen. Met een infrarood thermometer meet ik in de buurt van de camera temperaturen van rond de 45 graden. Het voelt daardoor wel warm aan maar het toestel kan ik gewoon vasthouden. Ook heb ik het toestel niet kunnen betrappen dat het zichzelf door mogelijk oververhitting moest uitschakelen.
Geheugen en opslag
De ZP999 beschikt over 3 GB RAM geheugen waar in werkelijkheid 2,84 GB van overblijft. Hiervan is standaard uit de doos 2 GB vrij beschikbaar. Verder heeft het een ROM geheugen van 32 GB wat bestaat uit ťťn system storage partitie van 27 GB. Hiervan is nog 24 GB vrij te gebruiken.
Bediening
De fysieke toetsen steken niet ver uit de behuizing maar zijn nog wel voelbaar en reageren goed ook met 1 hand. De capacitieve toetsen reageren ook goed. De haptische terugkopppeling oftewel vibratie is bescheiden maar voelbaar, de sterkte van de vibratie is niet in te stellen. Door de schermgrootte van 5,5 inch wordt het bedienen van de capacitieve toetsen lastiger. Er is geen speciale modus voor 1 handbediening zoals bij MIUI V6 of iOS voor de iPhone 6.

Verder zijn de capacitieve toetsen wit verlicht en daardoor ook goed te zien in het donker maar zijn weer niet te dimmen of uit te schakelen.

(klik om te vergroten)

Bediening via de display gaat vlot en zonder haperingen.
Gesprekskwaliteit
Over de gesprekskwaliteit valt weinig op of aan te merken. Gesprekken gaan duidelijk over en weer. Ook gesprekken via een Bluetooth carkit zijn goed te volgen.
SIM beheer
De Zopo ZP999 Lion Heart is een zogenaamde dual SIM - dual stand-by telefoon wat will zeggen dat je gelijktijdig 2 SIM kaarten kunt hebben maar dat maar 1 SIM kaart gelijktijdig actief kan zijn. Beide SIM kaarten kunnen niet gelijktijdig 4G zijn maar via de instellingen is wel aan te geven welke SIM kaart 4G toegewezen moet krijgen.
3G, 4G en Wi-Fi ontvangst
Dagelijks gebruik van 3G of 4G gaat zonder problemen, netjes wordt aangegeven welke snelheid op dat moment van toepassing is. Voor Wi-Fi gebruik geldt ook dat er weinig op aan te merken is.

Met Wi-Fi Analyzer zit het Wi-Fi signaal in het groene bereik van -40 en -50 dBm. In de notificatiebalk heb ik op de begane grond 4 van 4 strepen. Op de 1e verdieping zwakt het signaal iets naar naar -58 dBm is daarmee nog net in het groene bereik. Op zolder zakt het Wi-Fi signaal terug naar -70 dBm wat in het gele bereik zit. In de notificatiebalk geeft Wi-Fi 3 van 4 strepen aan. Verder met Ookla Speedtest heb ik de snelheid gemeten. Eerst Wi-Fi over een 20 Mbit ADSL verbinding getest dan 3G en als laatste 4G.

http://static.tweakers.net/ext/f/jsjPWVrBdkLFo6rIocrX0HcO/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/YEYiwAvfMcny68NZWWZwdVmC/full.png
GPS
GPS is 1 van de redenen dat ik eigenlijk gewacht heb met deze review. Alleen is er sinds februari geen update voor dit toestel uitgekomen.

Nu heb ik GPS in Nederland en Duitsland kunnen testen en de resultaten zijn niet altijd consequent. In Nederland heb ik buiten in 8 tellen een GPS fix maar binnen geven GPS Test en AndroiTS GPS Test soms helemaal geen GPS fix. In Duitsland had ik buiten in 6 tellen een GPS fix maar ook een stuk meer satellieten dan in Nederland. Daarnaast had ik ook binnen een GPS fix in 8 tellen terwijl de lokatie dikkere muren heeft dan mijn woning in Nederland. Hieronder de resultaten uit GPS Test en AndroiTS GPS Test.

Nederland (buiten)
http://static.tweakers.net/ext/f/9uubaDBw9o1bjeeZ7hKCcXpK/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/pClrLKQFro877kELVzP8Sb7C/full.png

Nederland (binnen)
http://static.tweakers.net/ext/f/7gAwYLgjkIzMg6xB783cNL7E/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/tURa56h3SEmAl1o1dubseCvT/full.png

Duitsland (buiten)
http://static.tweakers.net/ext/f/1YHSAt8UGyeIK4mbCOQuUibT/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/dyX88Iv8MQDVKiUp1KCCWZku/full.png

Duitsland (binnen)
http://static.tweakers.net/ext/f/7T5yn6eYhhoEFkpQnkr57o2L/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/hMaYSJI5fRD5tdvnFheiRbKk/full.png

In Nederland heb ik met Open GPS Tracker en Google My Tracks heb ik ook enkele tests gedaan. Het vreemde is dat tiijdens het lopen de apps precies registreren waar ik ben maar zodra ik de afgelegde route wil opslaan laten beide apps geen route zien.

In een Zopo forum staat dat GPS wel te verbeteren is, hiervoor is ROOT toegang en allerlei apps om de GPS ontvangst te verbeteren noodzakelijk.
Display
De Zopo ZP999 Lion Heart beschikt over een IPS OGS display van 5,5 inch met een FHD resolutie van 1920 bij 1080 (1080p) en een pixeldichtheid van 480ppi. Het scherm is voorzien van Gorilla Glass 2. De kijkhoeken zijn goed, vanuit een schuine hoek wordt de helderheid wat minder maar de kleuren blijven goed.

http://static.tweakers.net/ext/f/On0Dne4PA9Brk1kqkGTN7Oo3/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/DkF3ojrrjSVR4u08zGik2b1E/full.jpg
(klik om te vergroten)

Hoewel MiraVision voor verbetering moet zorgen om de display ook in daglicht goed af te kunnen lezen zijn de resultaten wisselend. Soms is auto brightness onvoldoende om te kunnen aflezen en moet de helderheid handmatig hoger gezet worden om nog iets te kunnen lezen.

De kleurenweergave is goed voor wat betreft rood, groen en blauw en niet teveel verzadigd. Wit is ook goed en niet te blauw of te geel. Zwart is bij LCD nooit zo zwart als bij OLED maar bij de ZP999 zit er een rode tint in het zwart. Verder heeft het display 5 punt multi-touch.
Luidspreker/headset
Het geluid van de luidspreker klinkt wat dof maar is verder acceptabel. Met het volume op maximaal is een lichte vervorming waar te nemen. Beter is om dan te kiezen voor een externe Bluetooth speaker. Het streamen van muziek, Youtube, films, etc. gaat verder prima. Het Bluetooth volume is verder prima en kan luid genoeg.

De standaard headsetjes laat ik meestal voor wat ze zijn en kies liever om te testen met bijvoorbeeld een Xiaomi V2 of 3rd headset. Het geluid kan luid en alle hoge, midden en lage tonen klinken verder goed. Ook gesprekken zijn goed en duidelijk te volgen. FM radio gaat ook prima via een headset.
Camera
De ZP999 beschikt achter over een 14 MP camera met enkele LED flits en voor over een 5 MP camera zonder LED flits. De 14 MP camera is een Sony Exmor RS IMX214 met een diafragma (aperture) van 2.0. Als test heb ik zowel binnen als buiten foto’s gemaakt en soms van dezelfde objecten als met de Siswoo R8 Monster waar zelfs een 18 MP camera in zit.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/R8/Photo/ZP999/IMG_20150719_173545.jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/R8/Photo/ZP999/IMG_20150719_173740.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/jGkxB94TQRjDQcYPW0P3LP2Q/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/1RwgMLTKlINhfRwurmYwy4Kt/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/pteVncr1Dcdct2iuxLPaFCe7/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Vx8QdsHUCOYp6fV3GYW9BWYO/full.jpg
(klik om te vergroten)

De autofocus op de Zopo ZP999 is heel erg nerveus en blijft soms constant scherpstellen in met name situaties waar weinig licht is wordt een foto nemen bijna onmogelijk. Met andere camera apps zoals die van Google geeft hetzelfde resultaat. Ook met de laatste firmware van februari is dit euvel niet opgelost. De 5MP camera voor heeft dezelfde diafragma als achter namelijk 2.0 en een 80 graden hoek lens wat betere selfies of met meerdere personen moet opleveren. Echt scherpe foto's krijg ik niet maar de kleurweergave t.o.v van het orginele objekt is bijna gelijk.

(klik om te vergroten)

Om makkelijker foto's te maken heeft Zopo voor een snapshot cameratoets gezorgd. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om via de display de sluitertoets te bedienen. Door de deze fysieke toets in te drukken start je de camera app en in de camera app is het de sluitertoets. Lang indrukken zorgt ervoor dat de camera tot wel 40 foto's maken. Bediening van de camera met deze snapshot toets gaat eenvoudig en is een goede toevoeging.
Batterij
De ZP999 beschikt over een 2700mAh Li Polymer batterij en deze is ook verwisselbaar. Om te meten welke capaciteit de batterij heeft heb ik mijn KCX-017 USB voltagemeter gebruikt. Hoewel deze meter redelijk betrouwbaar is kom ik echter op vreemde waardes (2898 en 3004) en die liggen beduidend boven de 2700mAh. Ik heb hier verder geen verklaring voor maar ga er niet van uit ga de voltagemeter stuk is.

In Antutu battery tester scoort het toestel de 3e plek met 7547 punten. In de batterij test van Geekbench 3 houdt de ZP999 het 3 uur en 49 minuten vol en scoort daarmee 2261 punten. Bijna 2 uur minder dan de Siswoo R8 Monster.

http://static.tweakers.net/ext/f/laASOaPfD12DrC7PWY6VrZmr/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/XSzMHw1fH0N2VCdZWQw1zF82/full.png

Bij normaal gebruik haal ik met de ZP999 makkelijk 2 dagen en bij licht gebruikt zelfs langer.

Dat Zopo nog een 1A oplader meelevert is eigenlijk niet meer van deze tijd. In totaal heeft het meer dan 5 uur geduurd om van 0% op 100% te komen. De 2A lader doet er iets meer dan 2 uur over om van 15% naar 100% te komen.
Sensoren
Met Sensorbox for Android heb ik alle aanwezige sensoren succesvol kunnen testen. Verder heb ik geen problemen met bijvoorbeeld de proximity sensor tijdens het bellen. Zoals eerder geconstateerd grijpt de light sensor met auto brightness ingeschakeld niet in niet wanneer het licht buiten te fel is.

Notificatie LED
De ZP999 heeft een notificatie LED met 3 kleuren: rood, groen en blauw. Deze kleuren zijn niet instelbaar. Rood en groen worden gebruikt voor het batterij verbruik. Groen wordt ook gebruikt voor gemiste oproepen of ontvangen berichten. Ondanks uitvoerig testen heb ik niet kunnen achterhalen wat de blauwe notificatie LED precies doet.
Smart wake en Gesture sensing
Smart wake is bedoeld om de telefoon te ontwaken of weer te laten slapen of met een bepaald teken een bepaalde app te starten (bijv. C voor de camera app). Smart wake op de ZP999 reageert goed en ook met beveiliging (patroon of PIN) aan vraagt de ZP999 eerst netjes om het patroon of PIN voordat de applicatie gestart wordt. Overigens werken alle security features zoals PIN, patroon, face unlock en voice unlock zonder problemen.

Gesture sensing is met de hand over de telefoon zwaaien om bijvoorbeeld naar het volgende muzieknummer of foto te willen. Het werkt goed op de ZP999 wanneer niet te snel bewogen wordt. Nadeel aan het systeem is dat je alleen naar de volgende kan en niet de vorige.
HotKnot en NFC
HotKnot is bedoeld voor bestandsoverdracht van foto's, video's en bestanden. NFC is aanvullend bedoeld voor mobiele betalingen of management met NFC tags. Ik heb zowel HotKnot als NFC getest met het oversturen van foto's wat zonder problemen ging.
USB OTG
De ZP999 beschikt ook over USB OTG. Mijn externe USB stick werd zonder problemen herkend. Bestandsbeheer of afspelen van mediabestanden gaat verder probleemsloos.

Standaard komt de ZP999 met Android KitKat 4.4.2. Naast enkele eigen apps zoals een permissie manager, Bluetooth manager, task manager en zaklamp bijvoorbeeld is deze firmware ook nog voorzien van Adobe Flash Player, enkele Google apps en social media apps zoals Facebook, Twitter en WhatsApp. Gelukkig behoren deze net als Flash Player niet tot de system apps en kunnen ze gewoon verwijderd worden.

http://static.tweakers.net/ext/f/8OWc2ydsFWtdmVy6MGlP43F2/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/zZVnKR1F1B63qmFC2WpTCcBo/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/A5TvvRNegLC2KiRzfz0nglH2/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/3lBTpJJAldYjpVQ7RldrY7tA/full.png

Nederlands is als systeemtaal in te stellen en de vertaling is verder goed alleen bij Gesture Sensing en Smart Wake blijft de taal Engels. Standaard heeft deze firmware geen ROOT maar is eventueel wel te verkrijgen. Overigens kom ik met de volumetoetsen en de aan/uit knop bij het aanzetten niet in een recovery of factory menu.

De laatste firmware is van 12 februari jl. en de FOTA functionaliteit werkte zonder verdere problemen. Wel is het vreemd dat Zopo schijnbaar geen moeite neemt om updates uit te brengen voor de GPS en de irritante auto focus. Op de vraag wanneer eventueel Lollipop te verwachten is bleef het lange tijd stil maar schijnbaar heeft Zopo aangegeven geen plannen heeft met de ZP999. Dat is vreemd omdat bij Siswoo er wel sprake is van een Lollipop update voor de R8 Monster. Aangezien deze toestellen niet veel van elkaar verschillen en Zopp en Siswoo feitelijk hetzelfde bedrijf zijn zou je verwachten dan zou het logisch zijn dat beide toestellen Lollipop krijgen.

Een populaire alternatief is de firmware voor de ZP999 is Marsapa. Deze firmware heb ik verder niet op dit toestel getest.

OfficiŽle flipcover
Standaard wordt er geen flipcover met de ZP999 meegeleverd maar er is er wel 1 te krijgen. Deze flipcover heeft een kunstlederen voorkant met logo, een groot transparant venster en een rookkleurige transparante achterkant.

De binnenzijde van de flap is van zacht materiaal voorzien om krassen tegen te gaan.Door de uitsparingen zijn de toetsen, de koptelefoon en USB aansluiting goed te bereiken maar biedt deze flipcover alleen bescherming op de hoeken. Echt mooi oogt deze flipcover niet en ook wat goedkoop maar het doet zijn werk.

http://static.tweakers.net/ext/f/amXWIrzaqROJkchYEmEyGIsD/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Vl2uuntGxSwcl573oJZU9WmB/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Yi0RZqoFqgyFTn7lyFozz7v5/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/S2pM8QcMqogzKKxRm7xcC9Td/full.jpg
(klik om te vergroten)

Wanneer de flap gesloten is verschijnt er de tijd. Door naar links of rechts te vegen verschijnen er notificaties of de muziek speler maar dit werkt niet altijd even vlot en moet ik meerdere keren vegen.

OfficiŽle tempered glass protector
Zopo levert voor de ZP999 een tempered glass protector onder eigen naam. Aangezien er reeds een screenprotector op zit heb ik deze tempered glass protector niet aangebracht. Het valt me wel op dat deze protector netjes aansluit aan de randen maar heeft geen afgeronde randen (2.5D).

http://static.tweakers.net/ext/f/C2CeUKh4676fDxhVMcQcMrvN/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/owNwEiM7UnLrAt0CFkzBewI4/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/D6Obbhl2h5PMUGrYJU4WVdyX/full.jpg
(klik om te vergroten)

Samengevat is de Zopo ZP999 Lion Heart op papier indrukkend. De bouwkwaliteit en afwerking zijn prima hoewel enig minpunt is het stukje plastic wat onder de screenprotector zat.

De ZP999 reageert verder vlot en heeft een mooie, heldere display. De meegeleverde firmware bevat wel wat extra apps maar deze kunnen verwijderd worden. Twijfels zijn er wel over de GPS, deze is wel nauwkeurig maar de GPS fix zou beter mogen. Het nerveuze gedrag van de autofocus is zeker een minpunt. Een firmware update zou hier misschien soelaas kunnen bieden maar Zopo brengt niet veel updates uit en schijnt ook geen plannen voor een Lollipop update te hebben.

Daarmee laat Zopo met dit top model diverse steken vallen die een prijs van meer dan 300 Euro mjn inziens niet rechtvaardigt.

• Mooie, heldere display
  • Bouwkwaliteit
  • 4G ondersteuning voor 800Mhz Band
  • GPS Problemen
  • Autofocus blijft scherpstellen
  • Weinig updates
Bedankt voor het lezen van mijn review over de Zopo ZP999 Lion Heart. Mocht je na deze review nog vragen hebben, op- of aanmerkingen hebben of bepaalde zaken beknopt vinden laat ze me alsjeblieft hieronder weten.

Heb jij ook een Zopo ZP999 Zwart?

Dank je wel voor deze goed geschreven review van deze exotische telefoon.

Eigenlijk alles wat je wilt weten over deze phone voordat je deze aanschaft staat in de review.

Zeker intresse in deze telefoon zou je hem ook aanraden of een andere telefoon aanbevelen ??
Ik kijk nu al uit naar je nieuwe reviews, zeker als het om exotische telefoons gaat.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dank je voor het compliment.

Zelf dacht ik dat het merk Zopo toch wel redelijk bekendheid geniet en ook op Tweakers. Ik geef toe hun toestellen vind je niet gauw terug bij de grote elektronica winkels maar ze hebben een officiŽle winkel in Rotterdam. Daarnaast heeft Zopo plannen voor een Europees hoofdkantoor in Nederland. Met hun merk Siswoo (Zopo internationaal) hebben ze een hoofdkantoor in Madrid (Spanje) en willen naast het huidige service center in Spanje ook ťťn opzetten in Duitsland. Dus ik denk dat we alleen nog maar meer gaan horen van de merken Zopo en Siswoo.

Of ik het toestel zou aanraden? Ik vind het een fijn toestel. Het OS en bediening reageren vlot, bellen, 4G en batterijverbruik is prima. Waren GPS en de autofocus ook zonder problemen dan had ik het zonder meer aangeraden.

Alleen het update beleid van Zopo is ook een minpunt. Al 6 maanden geen updates voor een high-end toestel en geen plannen voor Lollipop. Wel vreemd want Siswoo schijnt wel bezig te zijn met Lollipop voor hun R8 Monster en aangezien beide toestellen bijna identiek zijn begrijp ik Zopo niet. Op basis hiervan vind ik een aanschafprijs van 369 Euro met de kans dat je blijft steken op Android KitKat te hoog.