Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo B50-30 (MCA32MH) Review

Reepje 8 augustus 2015, laatste update op 19 oktober 2016, 329 views

Lenovo B50-30 (MCA32MH)

De goedkoopste laptop die ik kon vinden, desondanks is hij bijzonder compleet en snel genoeg.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Win10 ready
  • USB3
  • Snel genoeg

Minpunten

• Scherpe kanten aan behuizing
  • Toetsenbod geeft links iets mee
  • Slecht scherm, kleine kijkhoek

Met het uitkomen van Windows 10 leek het mij een goed moment om mijn oude eeepc aan de kant te doen en deze laptop aan te schaffen.
Heel hoog waren mijn verwachtingen niet, aangezien we het hier over de goedkoopste laptop met Celeron N2840 CPU hebben.
Daarnaast is 4GB RAM geheugen ook noodzakelijk om lekker te kunnen werken. Dat heeft deze laptop, plus USB3, kaartlezer, bluetooth. Precies wat ik nodig heb. Bij deze review heb ik rekening gehouden met het feit dat dit een bijzonder goedkope laptop is. Als deze laptop bijvoorbeeld 400 euro had gekost, dan zou ik hem geen volldoende hebben gegeven.

Het product zit goed verpakt, en eenmaal opgestart wordt je verwelkomt door Lenovo met een beperkt aantal Lenovo programma's en wat bloatware.

lenovo factory

Al met al vind ik het nogal meevallen, en er zit zowaar wat handigs bij, de complete gebruikershandleidingen. Deze zijn bijzonder informatief. Er wordt zelfs duidelijk beschreven hoe je de laptop uit elkaar kan halen. Maar ook andere zaken die voor sommige gebruikers niet zo voor de hand liggen. Zo lees ik bij een andere review hier op T.weakers dat de touchpad nogal in de weg zit bij het typen. Dat is inderdaad zo (bij de meeste laptops), maar als je de handleiding had gelezen, wist je dat de touchpad met F6 eenvoudig aan en uit kan worden gezet.

Omdat ik niet overweg kan met win8, heb ik besloten om meteen te upgraden naar windows10. Ik heb hiervoor een bootable USB stick gebruikt. De upgrade ging probleemloos, Lenovo heeft de drivers voor Win10 gereed. Na alle drivers te hebben geupdate werkt de laptop (bijna) helemaal goed, paar kleine bugs die niet storend zijn: windows10 is gewoon nog te nieuw.

In een later stadium gaat er een SSD in, want ik werk op mijn andere computers ook met SSD. Daarom kan ik niet goed inschatten hoe snel deze laptop is, maar over het algemeen moet ik zeggen blij verrast te zijn. Internet en office doen het goed, muziekje afspelen is natuurlijk alleen voor nood want geluid van een laptop is matig.
En dan natuurlijk video. Dat doet het goed, alhoewel je geen full HD hebt, het schermpje heeft immers 1366x768. Beeldkwaliteit is redelijk, maar dat is met alle goedkope laptops zo: toch net geen voldoende vanwege de zeer kleine kijkhoek.

Al met al een fijne laptop. Prijs/kwaliteit is zeer goed. Jammer alleen dat de voorkant wat scherpe kanten heeft. Dit kan storen als je lekker op de bank zit met de laptop op je schoot. Daarom krijgt deze laptop 1 sterretje minder.

Heb jij ook een Lenovo B50-30 (MCA32MH)?