Specificaties 23,8" @ 1920x1080 (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart Review

piotrv 13 augustus 2015, laatste update op 13 augustus 2015, 2.622 views

Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

Een echt scherpe prijs/kwaliteitverhouding, maar deze monitor is niet geschikt voor serieus (foto)grafisch werk.

Pluspunten

• goed contrast
  • supper dunne bezel zijkanten
  • laag stroomverbruik
  • stevige VESA monitorvoet

Minpunten

• 6bit/subpixel , geen echte 16M kleuren
  • lage ppi
  • usb poorten op onpraktische plaats
  • irritante aanraaktoetsen
  • lichte bleeding
  • bouwkwaliteit minder dan oudere Ultrasharp monitoren

Ik heb deze monitor staan naast mijn andere (en wat oudere) Dell Utrasharp en HP higher end S-IPS monitoren die allemaal echt 8 bit/subpixel kunnen weergeven.

In tegenstelling tot wat 'deskundigen' op 'gerenomeerde' sites beweren, valt de hardwarematige dithering behoorlijk tegen.
De magere 6 bit van de U2414H geeft zichtbaar veel kleurverlies, zeker in het blauw/groen bereik. Turquoise tinten bijvoorbeeld, vallen gewoon weg en het beeld ziet er 'gebleekt' uit.

Dat is pas goed zichtbaar als je de monitoren naast elkaar hebt staan. Ik heb verschillende mensen het beeld laten zien en allen kwamen tot mijn eigen conclusie. Dit maakt voor mij deze monitor niet geschikt voor (foto)grafisch werk.

Ik weet niet wat de bedoeling is van het meegeleverde sRGB calibratierapport, maar I am not impressed. Sowieso zijn de kleuren zoals vaak het geval oververzadigd en sRGB is leuk voor websites e.d. maar te beperkt voor grafisch werk, Dus je moet zelf nog hardware matige calibratie doen.

Afgezien de besparing op productiekosten , is het mij niet duidelijk waarom voor een bijna 24inch scherm wordt vastgehouden aan Full HD resolutie, wat een 0,275mm dot pitch geeft en daardoor een lage ppi. Alsof er alleen maar gebruikers zijn die filmpjes kijken. . . .

Voor gamers lijkt me een dual monitor setup van de U2414H wel geweldig, gezien de echt superdune bezel aan de zijkanten.

De VESA monitorvoet is zoals ik gewend ben solide, maar de kast en het binnenwerk van de monitor voelt toch goedkoper aan dan mijn andere Dell Utrasharp monitoren.

Energiegebruik is ook stukken minder dan mijn andere monitoren:
ik meette max 16,5 Watt.

Mijn conclusie:
er is duidelijk bezuingd op kwaliteit om tot deze prijs te komen.
Maar je krijgt wel een prima monitor voor het geld, zolang je geen (foto)grafisch werk doet. Heb je het geld, koop er gelijk twee voor dual monitor setup ;-)

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart?

Nvidia videokaart?
Dan kan het zijn dat de drivers de kaart geen full range 0-255 heeft gegeven.
Zoek even in de drivers want bij mezelf stond hem op limited

[Reactie gewijzigd door Juan1717 op 14 augustus 2015 00:01]

Kan je eens verduidelijken wat je hiermee bedoelt? Waar moet ik dit opzoeken? :)
Ik kan het mis hebben, maar het heeft volgens mij niet met software drivers te maken, want ik heb getest met verschillende opstellingen van monitoren via DVi-D en DP, op verschillende 64bit computersystemen met verschilllende besturingssystemen (Arch Linux, Debian/Ubuntu en Win7) en zowel AMD R9/290 als GTX780.

Telkens was het alleen de U2414H die te kort kwam in het kleurbereik, dus ik moet wel tot de conclusie komen dat het de monitor is ......
Ja ik ben geen monitor expert dus het kan inderdaad aan de Dell zelf liggen :) Ik vond gewoon dat ik het moest delen aangezien het zonde zou zijn als dat het probleem veroorzaakte.

Wat ik bedoelde : in mijn geval gaven de drivers van mijn GTX 780 slecht een beperkt kleuren spectrum 16-235 als ik me niet vergis. Een computer gebruikt echter het volledige bereik van 0 -255 waardoor men monitor nog al uitgewassen kleuren weergaf . Je vind de instelling in de driver onder beeldscherm instellingen of kleur verbetering of iets dergelijks. Zit niet achter men computer dus kan het niet exact zeggen.
Deze monitor is ook niet bedoeld voor professioneel gebruik, daar is de Dell Ultrasharp U2515H voor. Deze Dell is gewoon een mooi scherm waar veel aandacht is besteed aan uiterlijk (dunne randen e.d.), en de kleurweergave goed is.

Ik heb er zelf 2 van deze staan. Bij eentje is het wit een beetje gelig en de ander is het wit perfect. Ik krijg die andere niet goed ingesteld. Maar van backlight bleeding heb ik gelukkig geen last gehad. Ik ben het wel met je eens dat die touch knopjes erg irritant werken.

Maar 3 sterren is wel heel matig voor zo'n monitor. Als je kijkt naar alternatieven van Samsung, BenQ en Asus in dezelfde price range, denk ik niet dat je bij een van deze betere beeldkwaliteit krijgt.
Als je een hogere resolutie, betere kleurweergave en een stevigere bouw wil, moet je iets dieper in de buidel tasten. Maar ik vind dat dit een goed scherm is voor dit geld.

[Reactie gewijzigd door maximiliaan! op 15 augustus 2015 15:50]