Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM Review

Synthiman 7 augustus 2015, laatste update op 7 augustus 2015, 2.354 views

Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM

OfficiŰle versie via upgrade-aanbod vanuit windows 8.1 home met bing. Erg veel settings staan standaard ongewenst aan en een enkele setting is zelfs helemaal niet naar wens in te stellen: Veel apps zijn niet te verwijderen. Kreeg het gevoel niet meer de baas te zijn op mijn eigen computer.

Pluspunten

• Optie om upgrade ongedaan te maken
  • Optie om (negatieve) feedback te geven bij terugzetten voorgaande OS.

Minpunten

• Standaard erg veel settings in ongewenste stand.
  • Sommige privacy settings zijn niet naar wens in te stellen.
  • Veel apps zijn niet te verwijderen. Je bent geen baas meer op je eigen computer.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 1
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 2
Installatie: Ik heb gebruik gemaakt van de upgrade optie vanuit Windows 8.1 Home met Bing. Tijdens installatie heb ik gekozen voor een aangepaste (custom) installatie, daar ik begrepen had dat standaard veel instellingen zijn gekozen die ik niet wens.

Enkele problemen: Touchpad tweevingersswipe scrollrichting werkte andersom. Dit is via opties van de driversoftware van de touchpad wel aan te passen, hoewel het betreffende menu wel erg goed verborgen was, hetgeen natuurlijk niet als minpunt van Windows 10 aan te rekenen is. Dat de richting omgekeerd was, zie ik wel als minpuntje van Windows 10. Minimaliseren/maximaliseren en venster sluiten iconen werden onvolledig (half) weergegeven.
Scrollen werkte afentoe vreemd, ineens zeer hoge scrollsnelheid bijvoorbeeld. Hier is volgens mij sprake van een bug.

Aanpassen aan eigen voorkeur: Er is al veel ophef over de privacy in Windows 10 en ik begrijp waarom. Je bent aardig wat tijd kwijt om alle instellingen die Microsoft je voorschotelt aan te passen naar je eigen, vaak veiligere, voorkeur. Er zijn op het web al tal van discussies gaande op diverse fora, die tal van tips geven. Ook zijn er al de nodige scriptjes en kleine programmaatjes te vinden die helpen diverse instellingen aan te passen. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt en is toch wel een indicatie dat er iets mis is met Windows 10.

Enkele voorbeelden:
[Windows 10] Privacy & instellingen

Mijn eigen favoriet: In deze "home" versie is de setting Diagnostic and Userdata niet uit te schakelen. De laagste setting is "basic". Dit vind ik absoluut onacceptabel.
Denkt men bij Microsoft dat "home"-users makke, wellicht domme, schapen zijn?

Erg storend: Zeer snel merkte ik dat veel apps van Microsoft niet te verwijderen zijn. Pardon? Hier krijg ik erg de indruk dat Microsoft de baas wil zijn over mijn computer.

Apps die niet te verwijderen zijn:

Onedrive
Voicerecorder
Weer
Windows Feedback
Xbox

Voor je het weet ben je bezig de talloze tips na te pluizen en krijg je het gevoel dat je wel erg veel moet aanpassen om Windows 10 naar je hand te zetten. Zelf vind ik het niet verstandig zomaar scriptjes of software te gebruiken om e.e.a. aan te passen.

Conclusie: De beste functie die ik uiteindelijk tegenkwam is de functie om je oude OS terug te zetten. Dit moet wel binnen ÚÚn maand gebeuren! Opletten dus...
Microsoft wil natuurlijk ook weten waarom je afziet van Windows 10. Dit is de enige keer dat ik de nieuwsgierigheid kan waarderen. Hier heb je de mogelijkheid je ongenoegen te uiten en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt en uitgelegd dat ik erg gesteld ben op privacy en niet wens dat anderen beslissen over welke software ik op mijn computer installeer.

Windows 10 in de huidige vorm is niet aan mij besteed. Dit is wellicht eerder iets voor mensen die bewust in een cloud werken en de risico's daarvan kennen.

Terug gaan naar win 8.1: Dit ging redelijk rap en relatief goed. De touchpad-driver heb ik even moeten verwijderen in apparaatbeheer, omdat e.e.a. niet meer goed werkte. Na verwijderen een herstart en de driver en bijbehorende software was weer netjes hersteld. Ook heb ik update KB3035583 verwijderd en ervoor gezorgd dat deze update niet meer ge´nstalleerd wordt. (Deze update verzorgt de upgrade naar windows 10).

Heb jij ook een Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM?

Onedrive is wel te verwijderen. Kijk hiervoor op het W10 ervaringen topic ;) Privacy vind ik dat het wel heel erg overdreven wordt. Apple en Google doen dit ook. Als je W7 gebruikt dan zou ik ook niet upgraden, maar als je zoals ik W8.1 gebruikt, dan wel. Sommige dingen zijn idd vreemd en dubbelop, maar mij bevalt het tot zover goed.
Uiteindelijk is e.e.a wel naar je hand te zetten. Onedrive is met wat kunst en vliegwerk ook te verwijderen. Mijn punt is echter dat Microsoft het moeilijk maakt en daar ben ik niet van gediend. Sta er ook eens bij stil dat ik niet alleen mijn eigen computers onder beheer heb, maar dat ik al die extra tijd om e.e.a. aan te passen ook kwijt ben bij de computers van kennissen, familie en vrienden.... (Die heb ik overigens al te kennen gegeven dat ik windows 10 afraad en ze zelf maar alles moeten aanpassen...)

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 7 augustus 2015 21:32]

Misschien vinden al je vrienden en kenissen het wel helemaal niet belangrijk?

Tweaker zijn is heel leuk, maar tweakers lijken wel eens te vergeten dat iets van 99% van de mensen niet veel pc kennis hebben, dat niet erg vinden, en dingen gewoon werkend willen hebben.

En gewoon werken is wat W10 [bij mij] doet, en goed ook. Dat je een slordige 20 apps niet kans verwijderen vinden "wij" heel erg [ik niet, boeit mij niks, die 100MB mis ik niet], mijn pa en ma rouwen er niet om, hell, voor mijn ma is het alleen maar makkelijker dat zij, of mijn neefje van 3, niet in een vlaag van verstandsverbijstering de agenda, videospeler, muziekspeler, store, onedrive ding of whatever verdwijderen.

Net als auto-updates, ja, de powerusers vinden dat een probleem, maar die hebben ook al een oplossing ervoor gevonden, voor de gewone sterveling is het een prachtige functie die er al jaren in had moeten zitten, want, niet geupdate software is 1 van de grootste beveiligingsrisico's die er zijn, en dat wordt nu makkelijk voor een heel groot deel afgevangen.

Veel van die "hele grote problemen" zijn voor "ons" hele grote problemen, maar voor 99% van de gebruikers totaal niet.
Prima! echter; dat kan ook anders. Veel eenvoudiger: een "dummyproof" acccount voor je niet zo slimme neefje, familie etc. Een Poweruser account voor diegene, die wel weet wat hij doet.

Verder:
Standaard "opt-in", weg met die waardeloze opt-out zooi. Makkelijk uir te zetten hoor ik. Wat is makkelijk? Lees dat je pakweg 30 dingen moet uitzetten , die allemaal ergens anders te vinden zijn, een veelvoud van 30 kliks nodig dus. In mijn optiek niet makkelijk, lastig!

Microsoft kan veel meer doen voor consumenten die op hun privacy gesteld zijn, dat is een gegeven. Al was het maar een betere toegangkelijkheid, waar je met een keuzemenu zo kiest voor zeer privaat, een beetje privaat of anders.

Waarom hebben we het daar niet over ipv. WC-Eend verdedigen ?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 11 augustus 2015 17:13]

Misschien vinden al je vrienden en kenissen het wel helemaal niet belangrijk?

Die vrienden en kennissen vragen mij juist om hulp omdat ze veiligheid en privacy wel belangrijk vinden. Als ze dingen "gewoon werkend willen hebben", zouden ze me niet vragen............
De veiligheid van W10 zit wel snor, de privacy, standaard wat minder ja, echter imo niet erger dan wat Google doet, met Apple geen ervaring, maar die zullen het vast niet anders doen.

Ik heb bij mezelf de nodige dingen uitgevinkt, toen vond ik het wel welletjes, zelfde ga ik ook bij mijn ma doen. Sowieso is het voor mij toch een wassenneus, want ik heb ook een Windows Phone, als MS aan mijn data wil komen, kan dat veel makkelijker via mijn telefoon dan via mijn pc :+
De veiligheid van W10 zit wel snor
Dat is geen onderbouwd feit, maar jouw persoonlijke mening.....
de privacy, standaard wat minder ja, echter imo niet erger dan wat Google doet
Wat minder? Waardeloos zul je bedoelen....
Microsoft heeft wel even wat meer mogelijkheden dan Google. In feite is Microsoft met Windows 10 de baas over jouw computer. Zij bepalen wat er op jouw computer ge´nstalleerd wordt. Bij Google is die invloed toch veel minder...
Ook goed, de theoretische dan, met dank aan oa. die automagische updates. Als de boel verder net zo dicht zit als W8.1, is W10 naar mijn mening voor de gewone gebruiker een flinke vooruitgang qua beveiliging.

Minder of waardeloos, da's een mening, ik vind het minder, jij vind het waardeloos.

Waarin bepaalt MS wat er op mijn pc geinstalleerd wordt? Ik heb nog niet gezien "Je mag geen WarThunder installeren, WoT is namelijk veel beter", dat je enkele [core]apps niet kunt verwijderen, tja, zoals ik al zei, misschien dat 1% van de mensen daar een punt van maakt, voor de meeste mensen is het of geen probleem, of juist een oplossing. Wil je het niet zien? Trap de livetile uit je startscherm.

Bij Google doelde ik voornamelijk op Android, wat op het gros van de smartphones draait, welke mensen altijd bij zich hebben, en ook ongeveer alles op doen. MS heeft wellicht je documenten, Google heeft je locatie.

Ik reageer er inderdaad wat nuchter op, omdat ik simpelweg niet geloof in de big bad Microsoft. Ja, ze zullen vast de meest interessante dingen kunnen doen met je data, echter, volledig achterlijk zijn ze niet: zij weten ook wel dat zodra ze dat doen oa. de EU een onderzoek begint, en dat ze meer dan waarschijnlijk een stevige boete kunnen betalen + moeten stoppen met vergaren van die data.

Daarbij heeft/had MS zowaar nog iets wat op een reputatie lijkt op het gebied van privacy, ik denk dat ze eerder zullen proberen die reputatie terug te krijgen [concurrentie wind uit de zeilen nemen] dan vrolijk zo door gaan, en een soort Google 2 te worden.

Al met al is het heel interessant wat er zoal in de EULA van W10 staat, maar de wet staat er nog steeds boven, zo'n vaart zal het in mijn ogen niet lopen qua privacy problemen met W10.
Bedenk ook eens dat kwaadwillenden fanatiek aan de slag zullen gaan om de fantastische mogelijkheden van windows 10, om persoonlijke gegevens te verzamelen, te benutten dmv nieuwe spy-tools die de Microsoftdata onderscheppen.........

De gerustheid die jij hebt, heb ik niet.....
Grappig dat je dat zegt, toen ik ergens eens opperde van "allemaal leuk en aardig, maar monitor eens je netwerk en zie wat er zoal naar MS gaat" kreeg ik als antwoord van iemand "MS heeft daar vette encryptie op"

Beide is nogal onmogelijk, of MS exporteert data "onzichtbaar" met veel encryptie, of de data wordt "zichtbaar" en zonder encryptie verzonden.

Als MS al data gaat exporteren [hard bewijs van welke data en hoeveel is er nog niet] dan verwacht ik dat ze dat dan echt wel achter een mooie encryptie verbergen, omdat 1: hun data is, 2 anders een nog grotere privacy rel wordt.

Maar sowieso kunnen kwaadwillenden al ongeveer al je internetverkeer aftappen als ze willen, hebben ze geen MS en W10 voor nodig.

Het is nu even makkelijk om tegen MS en W10 te trappen, maar in mijn ogen zijn er grotere problemen en gevaren voor je privacy dan W10. Focus leggen op de problemen van W10 vind ik prima, doen alsof W10 de enige is die kwaad doet, vind ik nogal apart.
Zou jij niet willen dat data die wordt verstuurt hevige encryptie bevat? Dat lijkt me juist toch een goed punt? Kan het niet onderschept worden.

En het enige wat jij hoeft te doen voor kennisen, vrienden en familie is dat je bij de settings het 1 en ander uitzetten. Als ze zaken niet gebruiken, dan wordt daar ook niets mee verzonden. En anders is de kans groot dat ze het wel zo willen gebruiken.

Jij wilt bijvoorbeeld Onedrive helemaal uitzetten. Dit zie ik echter als prima backupmethode voor de documenten van mijn moeder. Hoef ik daar geen aandacht meer aan te besteden of bepaalde uitgaven te doen en bij een herinstallatie staat het er zo weer op.

Tuurlijk is enige bescherming nodig, maar uitleggen over hoe of wat is al meer dan zat in de meeste gevallen. En veel zaken zijn ook een kwestie van lezen. Je krijgt aardig wat prompts voor je kiezen als je veel gegevens bewust gaat delen. Doe je dat wegklikken als de algemene voorwaarden van iTunes, dan is dat hun probleem.

Juist deze Windows is voor het instellen van dergelijke zaken veel begrijpelijker en bevat veel meer hulp dan vorige versies van Windows. Zo erg als jij denkt dat het is, is het helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 7 augustus 2015 23:59]

doen alsof W10 de enige is die kwaad doet, vind ik nogal apart.
Waardoor krijg je de indruk dat ik doe alsof W10 de enige is die kwaad doet? Het betreft hier een review met mijn eigen ervaringen en tja, de review beperkt zich dan ook tot W10.......
De review is niet bedoeld om alle andere misstanden in de wereld te bespreken...........

En waarom is kritiek hebben op een product in jouw ogen meteen "trappen".....

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 7 augustus 2015 23:08]

Ik doel daarmee niet op jou, maar op het gros van de mensen die "opeens" privacy heel belangrijk vinden en W10 daarop aanvallen.

Als je zelf inderdaad al de nodige maatregelen tegen privacy hebt genomen, ja, dan is het zeker nuttig om W10 misschien toch niet te nemen, maar ik ken ook mensen die helemaal verbaast en verbolgen zijn over W10, en dit posten op Facebook, vanaf hun niet-rooted Android smartphone, dat vind ik toch wel ietwat vreemd :P
Ik begrijp je punt, maar probeer het wat positiever te zien: de mensen waar jij aan refereert zijn in ieder geval al bezig met een begin naar wat meer inzicht en bewustwording omtrent privacy..... En dat is een goede zaak.
Daarom vind ik tweakers en lifehacker.com ook zo handig. Geven tips en laten zien hoe je een hoop dingen kunt aanpassen. Ook voor de leek.
Dit zou helemaal niet nodig moeten zijn. Dat is mijn punt juist.......
Dat wist ik. Iedere gebruiker is nu eenmaal anders. Ik ben iig blij dat ik overgestapt ben. Maar ik heb een hele kale laptop hoor. Daarom ging de upgrade denk ik ook zo probleemloos.
Maar dat is het nou juist: het is ook eigenlijk niet nodig.

Je kunt Onedrive al prima uitzetten door de services te disablen en geen folders en settings te sharen. En vervolgens gewoon niet gebruiken. Verwijderen is dan (net als de overige verplichten apps niet nodig.

Ik kan ook bepaalde functies niet verwijderen op mijn telefoon. Maar als ik ze niet gebruik en ze daardoor ook geen gegevens verzenden. Wat is dan het probleem?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 8 augustus 2015 00:01]

Ik heb zelf het idee dat die apps niet verwijderbaar zijn, omdat o.a. Cortana ze nodig heeft om effectief te kunnen zijn.
Dat niet alleen. Waarom zou je in hemelsnaam de rekenmachine willen verwijderen? Dat is 0,5mb en zo nu en dan toch best handig.
[Edit: niet langer relevant, werd misleid door de "8" in de datum en een of andere kwiet die naar dit artikel linkte alsof het net nieuw was.]

[Reactie gewijzigd door Enai op 8 oktober 2015 10:46]

Nogmaals: Dit zou niet nodig moeten zijn. Ik maak liever een statement richting Microsoft door Windows 10 te de´nstalleren en duidelijk te maken dat hier een grens overschreden wordt.
Privacy is een probleem, maar dat betekent niet dat je het probleem artificieel moet opblazen.

Als ik kijk naar je jpg op imgur:
  • Er is niets mis met een sync-feature.
  • Search suggestions en page prediction in je browser zijn features die ook in Chrome zitten en daar precies hetzelfde doen.
  • Wifi Share deelt je wachtwoord helemaal niet "met Microsoft", wel met andere gebruikers.
  • Malwareprotectie is onschuldig.
  • Het is geen inbreuk op je privacy dat Microsoft Windows gebruik maakt van gegevens die je in Microsoft Outlook en Microsoft Skype hebt ingevuld. Die gegevens heb je ze immers zelf gegeven.
  • Allow Telemetry probeert je niet te misleiden door "enable" en "disable" om te wisselen zoals het commentaar lijkt te willen impliceren. Dat is hoe Group Policy standaard werkt: als je policy disabled is, dan heeft ie geen effect. Het feit dat een tool voor admins enige kennis van zaken vereist, is geen poging tot misleiding. Overigens heeft Microsoft ondertussen expliciet gecommuniceerd dat basic telemetry geen personally identifiable data verstuurt.
  • Dat "good faith"-statement wordt maar al te vaak gekortwiekt om er erger uit te zien dan het is, maar het gaat om zaken als piraterij of het overleveren van data op vraag van de overheid. Gehoorzamen wanneer de politie om data vraagt, is geen daad van kwaadwil.
  • Als je Cortana aanzet, dan heeft Cortana toegang nodig tot je mails/kalender/agenda om je mails/kalender/agenda te kunnen beheren. Duh.
  • Location services zijn geen "spionage van Microsoft" maar functionaliteit voor apps. Als je de weersverwachtingen in je stad wil zien, dan moet de weer-app weten waar je bent.
Merk op: ik ben geen apologist. De EULA is geschreven door een amateur en vraagt je akkoord te gaan met overduidelijke Xbox- en WP-clausules op je pc. Eender welke vorm van targetted ads in je OS is bullshit. Telemetrie is wellicht onschuldig, maar MS zwijgt in alle talen en wakkert zo het vuurtjestook aan. En Win10 is gewoon lelijk en een overduidelijke beta. Als ik enige speler aanmoedig, dan is het Valve en SteamOS.

Maar als je de bovenstaande zever toevoegt aan een legitieme klacht, geef je de bevolking een kans om meteen je volledige klacht als aluhoedje af te doen inclusief de aspecten die wel op waarheid berusten.
Helemaal met je betoog eens, voor mij is 10 een gedrocht. Gewoon weer terug naar 7 home, tegen de tijd dat het jaar 2020 is gaan we wel eens weer kijken. Trouwens op mijn 2e werkmachine heb ik linux gezet naar volle tevredenheid met open office, helemaal TOP. De antipathie tegen MS is door win10 alleen maar groter geworden.
Nette review en helemaal met jou eens. Bij Windows 10 ben jij het product geworden en gaat Microsoft er met al je persoonlijke data vandoor. Bij mij is Windows 10 inmiddels ook EXIT en ben ik terug naar Windows 8.1 + Classicshell.net. Ik mis helemaal niets, en ben weer de baas over mijn eigen PC.

Niet mijn persoonlijke data maar heel Windows 10 kan voor mij gestolen worden. :)