Tweakers zegt: 7,5

Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart Review

BasLaumen 6 augustus 2015, laatste update op 15 augustus 2015, 8.505 views

Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart

Zeer goede telefoon voor een zeer lage prijs, jammer dat er geen stereospeakers inzitten en dat de telefoon over maar 8GB opslag en 1GB ram bezit (gelukkig komt er later dit jaar nog een versie met 16 GB en 2 GB ram). Al bij al een ware aanrader!

Pluspunten

• Extreem lange accuduur
  • Waterdicht IPX7
  • Scherp scherm met goede kijkhoeken
  • Zeer goede camera's
  • Standaard Android 5.1.1 (bugfree versie)

Minpunten

• Geen stereogeluid zoals in de Moto G Gen2
  • 8GB Opslag (later dit jaar komt er een versie met 16GB Opslag)
  • 1GB Ram (later dit jaar komt er een versie met 2GB Ram)

Het begon allemaal bij de Moto G Gen 1, deze telefoon is geproduceerd door Motorola in de tijd dat Google Motorola had overgenomen. Toen Motorola werd overgenomen door Lenovo hebben ze de Moto G Gen 2 uitgebracht, deze telefoon was een ware upgrade in vergelijking met de Moto G Gen 1, een aantal grote upgrades waren:
  • Beeldscherm
  • Camera's
  • Stereospeakers
  • Micro SD Card slot
De Moto G Gen 3 heeft hier nog een aantal upgrades bij toegevoegd.

Accuduur
Ten opzichte van de vorige generaties Moto G is de accuduur streng verbeterd. Ik durf grofweg te zeggen dan de accuduur verdubbeld is. Zelf gebruik ik de telefoon zeer intensief, Wifi, Bluetooth en 4G staan continu aan. Hiermee haal ik ongeveer 2 dagen accu uit de telefoon.

dit is mijn gemiddeld gebruik per dag voor apps:
  • 2 uur - Facebook (en Messenger)
  • 2 uur - Whatsapp
  • 1 uur - Dumpert / nu.nl (de apps)
  • Agenda gebruik ik regelmattig
  • Outlook met 3 mail accounts (school, prive en zaak (beetje reclame :P www.balapc.nl))
  • zo nu en dan eens het spelletje clash of clans
  • Spotify gebruik ik intensief tijdens het reizen in de auto via bluetooth, echter wanneer ik niet reis gebruik ik Spotify op de telefoon nauwelijks
Er zijn wel een aantal energiebesparende instellingen die ik heb toegepast zonder dat dit mijn gebruik be´nvloedt:
  • Alle apps stel ik zo in dat ze geen foutrapporten doorzenden
  • Mail laat ik niet pushen maar ieder uur synchroniseren
  • Sluit apps af in taakbeheer wanneer ik ze niet meer gebruik
  • gebruik geen "energiebesparende apps" (vaak, niet alijd verbruiken die meer batterij dan dat ze besparen)
  • Apps die ik personlijk niet gebruik maar standaard ge´nstalleerd zijn schakel ik uit (google play music,books,films, migreren, gmail, e-mail(stock app), google drive, google+, help, moto)
  • Stel apps die ik niet continu nodig heb dusdanig in dat ze niet op de achtergrond draaien (accuweather, buienalarm, nu.nl, netflix(notificaties over nieuw continent), shazam, YouTube)
Waterproof
De telefoon is IPX7 waterproof gecertificeerd, officieel staat deze certificatie voor 30 minuten onder water niet dieper dan een meter. Heb hier prachtige onderwater video's en foto's gemaakt. zorg dat het achterklepje stevig vastzit!

Camera
Ook de camera heeft een flinke upgrade gekregen, de Moto G Gen 3 beschikt over een 13 MP Sony Camera (9,7 MP Breedbeeld). Films worden geschoten in 1080P met 30fps (720P met 60fps). De frontcamera beschikt over 5MP. Beide camera's beschikken nu over de mogelijkheid HDR.
Ook is er een dubbele Led flitser toegevoegd, deze geeft een feller en breeder licht waardoor foto's nemen in het donker beter resultaat leveren.

Geluid
Het geluid is het enige dat achteruit is gegaan, waar de Moto G Gen 2 een flinke vooruitgang boekte met kwalitatieve stereospeakers heeft de Moto G Gen 3 weer een mono Speaker. Deze mono speaker is wel weer bevestigd aan de voorkant en heeft een helder zuiver geluid.

Scherm
Het scherm is exact hetzelfde gebleven als bij de Moto G Gen 2. Goede kijkhoeken en een scherpe HD resolutie.

Processor en Geheugen
De processor heeft ook een upgrade gekregen, waardoor de telefoon sneller werkt. Tevens wordt de telefoon geleverd met de allerlaatste Android versie (5.1.1) waardoor de telefoon erg stabiel loopt. Het Ram geheugen is hetzelfde gebleven (1GB) wel komt er later dit jaar een versie uit die over 2GB ram beschikt.

Opslag
Het opslag geheugen is relatief weinig (8GB) gelukkig kun je hem uitbreiden met een SD Kaart en komt er later dit jaar een versie uit met 16GB opslaggeheugen.

Notificatie Led
Bij de Moto G Gen 3 is naast de stereospeakers ook de notificatieled verdwenen.

(typ/spellingsfouten voorbehouden)

Heb jij ook een Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart?

Je hebt toch wel een aantal flinke minpunten maar geeft desondanks toch 5 sterren? Ik vat het niet helemaal... 5 sterren = vrijwel perfect / vrijwel niets op aan te merken. Maar de 1GB ram en 8GB opslag zijn toch best flinke minpunten in de basis... het ontbreken van stereospeakers zal ik persoonlijk niet zo zwaar aan trekken/laten meewegen aangezien ze zo dicht op elkaar zitten dat je het verschil eigenlijk alleen maar echt hoort wanneer je de telefoon met het midden voor je oor houdt.
Zeker die 1GB gaat je nekken. Zelf ook een tijdje een telefoon gehad met 1GB; dat gaat op Android echt niet meer lekker werken. Multitasken is onmogelijk omdat het geheugen zo klein is, dus elke keer moeten apps opnieuw opstarten.
Sommige mensen hebben daar vast niet zo'n last van. Ik ben zo'n persoon, en aangezien ik al jaren op budgettelefoons leef raak je daar echt aan gewend. Zeker de stap van 512 MB naar 1 GB is zeker welkom ;) , dus ik denk dat ik er niet veel van zal merken
Het Stereo geluid is voor mij het enige kleine nadeel, vind het niet zo ernstig dat ik er een ster minder voor zou geven. 1GB ram is niet te merken (met Android 5.1.1), verbruik zelf net 500MB ram geheugen (met Android 5.1.1). Opslag van 8GB is op dit moment nog net voldoende, heb 84 apps + mijn Spotify playlisten offline (circa 250 nummers) en nog ruim 1 GB over op mijn intern geheugen.
Verder gebruik ik mijn SD kaart voor mediabestanden zoals foto's en video's.

Tevens komt er later dit jaar een versie met 16GB opslag en 2GB ram, deze zal ongeveer Ą50,- meer gaan kosten.
Voor deze lage prijs vind ik deze telefoon 5 sterren waardig, in de praktijk presteert die vele male beter dan men op papier denkt, dit heeft vooral te maken met de zwaar verbeterde Android versie 5.1.1.
Je geeft de sterren toch voor de prijskwaliteit verhouding? Van een telefoon van nog geen Ą200,- kan je moelijk verwachten dat deze perfect is.
Mensen die dit lezen. Koop geen Moto G met slechts 1 gb Ram !!! Vanaf Kitkat en helemaal Lollipop echt te weinig werkgeheugen. Weliswaar is de geheugen configuratie door Motorola ook niet goed, maar het is hoe dan ook onvoldoende. In 2015 zouden toestellen met minder dan 2 gb RAM gewoon helemaal niet meer op de markt gebracht mogen worden.

Universele klachten gen1+gen2 Moto G en andere 1 gb Ram toestellen: Zonder root is multi-tasken zo goed als onmogelijk op mijn Moto G Lte. Achtergrond apps zoals muziek wordt constant gekilled, Launchers steeds redraws, wekker gekilled dus verslapen en nog meer ellende. Het is alleen draaglijk geworden na rooten, bijna alle systeem apps van Google en Motorola uitschakelen, bijna alles incl. overgebleven systeem apps Greenify-en, Servicely op de achtergrond draaien, minfree settings wijzigen naar medium met Kernel Adiutor. Etc. En dan nog is multi-tasken niet optimaal, want zelfs de lichtste browsers en nog meer apps moeten steeds opnieuw laden.

Koop gewoon absoluut geen Android toestel meer met slechts 1 gb RAM. Voor Android versie's na JellyBean gewoon te weinig voor Android.

Daarbij is slechts 8 gb opslaggeheugen helemaal sinds ART ipv Dalvik te weinig. Apps nemen meer ruimte in en het beste is om de externe SD niet voor apps, maar alleen data te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Juliatan op 7 augustus 2015 14:49]

Verder gebruik ik mijn SD kaart voor mediabestanden zoals foto's en video's.

Ik raad je aan om een factory reset te doen als je dat nog niet al hebt gedaan. Op mijn Moto G gen 1 scheelde dat behoorlijk. Voelt alsnog niet als een nieuwe hedendaagse telefoon maar hij loopt zeker soepeler dan na de upgrade naar 5.1. En geen bewegende achtergrondbeelden en dat soort bloat gaan gebruiken.
Valt mee in mijn geval, ik heb de moto G 2nd gen. nu meer dan een jaar en heb vrijwel geen last van problemen met multitasken, als ik wissel tussen need for speed en clash of clans (en apps als nu.nl en google music etc. nog open heb staan) hapert die, maar er worden geen apps gesloten en pakt die het wel gewoon op. Ik ben het ermee eens dat 1 gb deze dagen en in de toekomst krap gaat worden. Maar mijn Moto G 2nd gen. houd het nu nog prima uit en ik neem aan de 3rd gen. ook.
Wat ik doe qua onderhoud aan geheugen om hem vloeiend te houden:
Eens in de paar weken, cache van Facebook, instagram etc. verwijderen.
Apps zoveel mogelijk op de SD-kaart op te slaan (evenals foto's en muziek) en apps die ik niet gebruik als google books, google videos, etc. uit te schakelen, en de updates verwijderen.(houd je de fabrieksversie over)

[Reactie gewijzigd door impactluke op 11 januari 2016 18:31]

Beste,
is het zinvol om te kiezen voor een Moto G 3░ generatie in plaats van een Moto G 2░ generatie. Toch nog een verschil in aankoopprijs van zo'n 25 euro. Wanneer ik de specificaties bekijk zie ik niet zo veel verschillen. Ik zou de telefoon vooral gebruiken voor het raadplegen van webpagina's, niet voor spelletjes. Dank voor uw reactie.
Vermoedelijk enkel wanneer je veel waarde hecht aan de camera....
ik denk juist als je gaat voor de accuduur de camera is wel beter qua scherpte maar vangt minder licht op dan de gen 2 waardoor de fotos er snel donker uit komen
Behalve dat de stereospeakers zijn verdwenen is ook de notificatie LED verdwenen, mogelijk een interessante toevoeding aan deze review.
Thanks voor de info.
was me nog helemaal niet opgevallen, had de notificatieled namelijk altijd uitstaan ivm nachtrust (telefoon ligt op het nachtkastje)
Heel herkenbaar ik draai me telefoon altijd om op mijn nacht kastje :P

Mooi review, bedankt!
Waarom nu niet met meerkleurige LED en stereospeakers? Iedere keer mist er iets bij de G's. Jammer maar het blijven fijne toestellen. Mijn kids hebben er twee, heavy users, en die lopen weg met hun G's tweede generatie.
Bij mij komt er geen telefoon meer in zonder notificatieled! Mijn vorige 4 telefoons hadden zon ledje en ik kan en wil dus niet meer zonder. Ik zocht alleen een goedkoper alternatief dan mijn HTC One M8.

Wel gebruik ik relatief weinig apps dus 1 GB is op dit moment meer dan genoeg voor mij.

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 8 augustus 2015 13:12]

Ik weet niet of je dit wat vind, maar ik heb deze app met plezier gebruikt op telefoons zonder notificatie led. Ook minimale impact op de accuduur.

Een nette review.
De 1GB RAM kunnen voor mensen makkelijk de nek omdraaien.
Zeker als jd bijvoorbeeld Swiftkey (70MB) en Facebook (100+ MB) installeert, dan kan je fluiten naar je RAM geheugen. (Ik gebruik zelf Facebook lite)

Ik gebruik zelf nog een 'Oude' Galaxy S3 i9300 (Met Cyanogenmod) En die vind ik prima.
Cyanogenmod, de goede oude tijd, daar heb ik veel plezier mee gehad met de samsungs +1

Welke app gebruik je trouwens voor facebook lite, kan zelf alleen maar versies vinden met veel reclame erin. (of gebruik je ook een adblocker? Met cyanogendmod acht ik die kans groot :p )
Ik ben net aan cyanogenmod begonnen.

Ik heb de normale Facebook Lite app. (Zonder reclame.)

Ik gebruik geen adblock om reclame te blokkeren.

Mijn Google Chrome houdt standaard reclames tegen, zonder plugins of andere apps.
Heb zelf liever ook minimaal 2GB ram. Wil dat de nodige apps op achtergrond draaien zodat ik makkelijk kan multitasken door heen en weer te gaan tussen apps. Heb ook geen zin om telkens apps uit te zetten zodat ik plaats kan maken voor een volgend app. Weet iemand trouwens wanneer de 2GB Ram versie uitkomt, oftewel beschikbaar zal zijn in Nederland?
Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar. Ik wil wel voor deze telefoon gaan!
Ik vind de accuduur van 2 dagen wel opmerkelijk. Zelf heb ik de Moto G nu een kleine week, maar mijn accu houdt het toch maximum maar 1.5 dagen uit, en ik leg mijn 4G en wifi regelmatig af. Bluetooth ligt continue af en ik luister geen muziek op mijn smartphone.

Gebruik je naast Spotify nog veel andere apps? Ik denk dan aan Whatsapp, Messenger, games, ...? Bel je vaak?
Heb een abo met 300 belminuten en 2Gb internet 4g, hier redt ik het iedere maand net mee.
Dus een 300 minuten bellen per maand. Verder is dit gemiddeld mijn gebruik per dag voor apps:
  • 2 uur - Facebook (en Messenger)
  • 2 uur - Whatsapp
  • 1 uur - Dumpert / nu.nl (de apps)
  • Agenda gebruik ik regelmattig
  • zo nu en dan eens het spelletje clash of clans
  • Alle apps stel ik zo in dat ze geen foutrapporten doorzenden
  • Mail laat ik niet pushen maar ieder uur synchroniseren
  • Sluit apps af in taakbeheer wanneer ik ze niet meer gebruik
Hoop dat ik je hiermee voldoende ge´nformeerd heb
Ik kocht de eerste MotoG3 bij Mediamarkt Zoetermeer op zaterdag 1 augustus. Heb 'm dus nu ruim een week kunnen testen. Toestel voldoet en zeker de upgrade naar 5.1.1 (ik kwam van een Z1compact met Gewoon Lolipop). Als je met die Sony aan het bellen was, dan veranderde je allerlei instellingen met je oor. Bij deze is dat niet meer. Met 1 ding ben ik het absoluut niet eens met de schrijver, de accuduur. Waar ik de Sony om de 2 dagen moest opladen moet het bij deze elke dag.
Andere pluspunten, goede antenne of ontvangst met zwaksignaal (ik woon in een gebied waar slechte dekking is). zeer mooie foto's, waterdichtheid (was voor mij een eis ivm. watersport). Ik ben dus tevreden!