Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo B50-30 (MCA32MH) Review

TweakingRens 2 augustus 2015, laatste update op 2 augustus 2015, 706 views

Lenovo B50-30 (MCA32MH)

Op zich een goede laptop, alleen heel erg Not Safe For Tweakers. Met twee exemplaren gewerkt; veel prijs/kwaliteit, alleen de hel breekt los zodra je je eigen componenten (WiFi adapter, SSD) erin gaat gooien.

Pluspunten

• Toetsenbord is redelijk
  • Weinig horizontale color shift
  • "Maintenance hatch"
  • USB 3.0
  • Stil

Minpunten

• 'Mediocre' bouwkwaliteit
  • Tweaking wordt tegengewerkt door Lenovo
  • Veel verticale color shift
  • Bloatware!
  • Weinig tot geen uitbreidingsmogelijkheden (alleen 1 RAM slot)

-Waarschuwing: Deze review begint met een rant-
Heb voor zowel mijn vader als mijn opa en oma deze laptop aangeschaft en voor beide een 128GB SSD gekocht om de harde schijf te vervangen.

Voor de gein toch nog even opgestart met de standaard harde schijf (god, wat duurde dat lang), waarna ik begroet werd door een halfvolle desktop. Er staat echt heel veel rotzooi op; McAfee, een stuk of 10 onnodige Lenovo programma's, wat browsers en nog meer dingen die niemand nodig heeft maar wel erg inhakken op de performance van de PC. (Zie bijgevoegde foto's, de tweede is na een schone installatie. Sorry voor de slechte kwaliteit, het zijn de foto's die ik even snel genomen had om ze door te sturen naar m'n vader) Een clean install is dus hard nodig.

Bij het vervangen van de harde schijf begon het hele gezeur. Ik moest de SSD in mijn eigen computer installeren want hij wil op geen enkele manier van een extern medium booten, noch van USB, DVD of wat dan ook. Daar stopte het upgraden voor laptop nr. 1, maar de laptop van m'n vader kreeg nog wat meer: 4GB RAM extra en een nieuwe WiFi kaart die wel 5GHz ondersteunt. Ik haalde de originele WiFi kaart eruit, die van schrik spontaan een van zijn antenne-connectors liet vallen (ding brak serieus af). Ook daar al brakke kwaliteit dus, maar ik ga hem toch vervangen. Nieuwe kaart erin, geheugen erin en klaar is Kees. Of toch niet? Ik kreeg een error in de trend van "unsupported wireless network device detected" en hij wilde niet opstarten.

Er zit dus een whitelist in de BIOS die alleen bepaalde netwerkkaarten accepteert. Het gekke is dat die van mij (een Intel Dual Band Wireless-AC 7265) wel in de lijst van supported devices in de handleiding stond. Ik stuur een mail naar Lenovo support, die mij na 287 cirkelredeneringen en drogredenen teruggestuurd te hebben mij besloot te negeren (krijg niks meer terug van die mensen. schandalig!), is de enige optie een BIOS mod te downloaden. Die niet beschikbaar is voor dit model. Zelf maken dan? Er is alleen een automatische BIOS updater te vinden, geen losse BIOS files te bekennen. Uiteindelijk de originele uit de andere laptop getrokken en de oude USB dongle voor die van m'n opa en oma gebruikt. Dit verhaal om maar aan te tonen hoe niet tweak-vriendelijk Lenovo laptops zijn.
-Einde rant-

De featureset heb ik vooral om bovengenoemde redenen een 'waardeloos' beoordeling gegeven. Daarnaast is er, buiten een extra RAM slot, geen enkele uitbreidingsmogelijkheid zoals een M.2 of Msata slot. Als je een rappe windows installatie wilt hebben, maar ook veel opslagcapaciteit moet je:
a. een andere laptop kopen
b. een grote (en dus dure) SSD kopen, wat niet realistisch is bij een laptop van 230 euro
c. permanent een externe schijf aan je laptop hangen, wat niet praktisch is

De prestaties zal ik in twee delen beschrijven; eerst zoals je die 'stock' kan verwachten, daarna met een SSD en een schone Windows installatie.
Stock is het 'okee'. Het opstarten en laden van programma's is langzaam en ook het laden van webpagina's lijdt onder het constant beladen van de CPU door de verschillende achtergrondprogramma's die altijd draaien. Het afspelen van 1080p60-content op YouTube gaat verassend goed. Zelfs het afspelen van 4K content lukt voortreffelijk, hoewel ik me af vraag of hij wel alles volledig rendert op het 768p scherm.

Na een schone installatie is het, zoals te verwachten, een stuk beter. De CPU heeft weer ademruimte en door de SSD start alles snel op en voelt het geheel 'snappy' aan. De laptop is een stuk bruikbaarder geworden door een extra investering van 60 euro. Zelfs zonder het aanschaffen van een SSD zou ik zeker overwegen om Windows te verversen of in ieder geval al die programma's van de PC af te gooien. Zie deze foto's (link naar imgur) voor een vergelijking tussen stock en 'verse installatie' CPU load.

De beeldkwaliteit is voor een laptop van minder dan 250 euro uitstekend te noemen. Het scherm is niet erg scherp en de kleuren zijn lang niet zo crisp en helder als op mijn Philips 272S, maar dat scherm kostte al meer dan deze volledige laptop, dus dat is te verwachten. De horizontale kijkhoeken zijn ook erg goed, de verticale kijkhoeken zijn daarintegen belabberd te noemen. Een hoek van ongeveer 20* naar boven zorgt voor een witte waas, die al snel verandert in een wit vlak met zeer weinig contrast waar niks op te zien is. Van onderen heeft het scherm last van de bekende kleurproblemen van een TN-paneel die al in een niet heel grote hoek de kop op steken. Zie hier de foto's.
Hiernaast wil ik nog even kwijt dat het scherm niet heel ver open kan, zoals te zien is op deze foto.

De bouwkwaliteitt is niet heel goed en er zit redelijk wat flex in de behuizing. Dit is op dit moment ('s avonds) niet goed vast te leggen, maar ik zal de review met een video updaten zodra ik een goede manier vind. De flex in de behuizing zou niet een heel groot probleem zijn, ware het niet dat dit het ergst is bij het toetsenbord. Tijdens normaal gebruik is dit echter niet heel merkbaar. De vervangbare componenten zijn makkelijk te bereiken door het loshalen van twee schroefjes. Normaal gesproken zou ik er een punt van maken dat niet de gehele binnenkant van de laptop makkelijk te bereiken is, maar aangezien hier geen sprake is van een koelblok met een fan waar stof op kan komen te zitten zie ik dat door de vingers.

De ergonomie is redelijk te noemen. De trackpad die op de laptop zit is redelijk groot (zo'n 10x5cm) en het toetsenbord is mushy, maar er valt redelijk op te typen. Persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van (heb liever een stevige aanslag), mijn vader is er daarentegen erg blij mee en vindt hem fijn typen. Ook een beetje een kwestie van persoonlijke voorkeur dus.

Op de geluidsproductie is ook niks aan te merken. De CPU is passief gekoeld en de harde schijf die meegeleverd is maakt ook redelijk weinig geluid (het is wel te horen op een meter afstand in een stille kamer, maar zodra er wat andere geluiden zijn niet meer). Met een SSD wordt er uiteraard helemaal geen geluid geproduceerd.

De temperaturen zijn als volgt (load is na het ruim 10 minuten lang afspelen van een 4K YouTube film):
Idle (stock): 58*C
Load (stock): 62*C
Idle (clean): 35*C
Load (clean): 57*C

Zoals te zien (en te verwachten) zijn de idle temps van de schone installatie een stuk lager dan de stock installatie. Dit komt omdat 'idle' op de stock installatie niet echt idle is, want de programma's die in de achtergrond lopen belasten de CPU continu, waardoor hij dus ook in idle hard aan het werk is. Ik moet hier wel wat credit geven aan Lenovo; zelfs onder load blijft de CPU in de stock opstelling maar net iets boven de 60*C, wat 44 graden onder de maximumtemperatuur ligt. Zelfs de fanless oplossing kan de CPU makkelijk onder controle houden. Vreemd is wel dat de stock opstelling ook in load warmer wordt dan de clean opstelling, want de CPU is in beide gevallen tussen de 90 en 100% belast en loopt op dezelfde kloksnelheid. Je zou dus denken dat de load temperaturen hetzelfde zijn, maar dit is blijkbaar niet het geval, hoewel het verschil niet heel groot is. Buiten de absolute temperaturen om wordt de laptop aan de buitenkant niet heel heet. Rond het trackpad wordt de behuizing een klein beetje warm en met de harde schijf erin idem dito voor de onderkant. Zonder de harde schijf blijft de onderkant een stuk koeler. In beide gevallen wordt het niet zo warm dat het een zweterige bedoening wordt.

De accuduur is best goed te noemen. Tijdens het tekstverwerken en wat internetten gaat de laptop ongeveer 5 uur mee, wat in de meeste gevallen voldoende te noemen is. Dit had echter voor mijn gevoel een stuk meer kunnen zijn, aangezien de laptop in essentie een iets opgevoerde tablet processor aan de binnenkant heeft. Een beetje langere batterijduur had dus niet heel moeilijk geweest denk ik.

De prijs is voor deze laptop precies goed. Hij is erg goedkoop, en zo voelt hij ook aan in de stock opstelling. Hij is langzaam, je moet vaak wachten en zelfs het laden van internetpagina's duurt redelijk lang. Na de upgrade naar een SSD is het nog steeds geen snelheidsmonster, maar het komt wel verassend dicht in de buurt, terwijl je portemonee nog steeds niet smeekt om een snelle dood.

In conclusie:
De laptop is voor de prijs zeer acceptabel te noemen en met precies de juiste hoeveelheid tweaking een zeer goede en rappe internet-, werk- en school laptop. Voor 300 euro inclusief SSD is het zeker een aanrader als je hem slechts wil gebruiken voor de dingen waar hij voor bedoeld is, en zelfs zonder SSD is hij na een herinstallatie best respectabel te noemen, zeker nu je minder dan 250 euro kwijt bent.

Bij verdere vragen, opmerkingen of dingen die je wilt weten kun je altijd even een berichtje sturen of een reactie achter laten en zal ik mijn review updaten.

Heb jij ook een Lenovo B50-30 (MCA32MH)?

Mooie review, ik heb er net ook 1 en zal nog een review schrijven.

1 ding klopt echter niet: hij boot uitstekend van usb, want ik moest er tenslotte win10 op hebben.
Bij mij bootte hij bij beide laptops absoluut niet vanaf USB.
Misschien iets met Secure Boot?
Dat weet ik wel zeker. Dat mag de reviewer wel even verwijderen uit z'n rant
welke SSD heb je erin ?
Uit m'n hoofd de SanDisk SDSSDP128G, zal het zo even dubbelchecken. Het was de goedkoopste die ik kon vinden op dezelfde site, je zal zeer weinig verschil merken tussen de ene of de andere SSD (hoewel ik de goedkoopste SSDs van Kingston wel zou vermijden, daar zijn wat shenanigans mee geweest).
ik heb inmiddels ook de B50-30 gekocht, voorzien van SSD en hier met een Samsung USB dvdrom win10 op gezet. Was inderdaad even een gekloot om de UEFI bios in te komen. De dvdrom bootte alleen van de USB 3.0 slots.

SSD is inderdaad van Kingston, geen probleem om hier win10 te zetten.

[Reactie gewijzigd door Hitronics op 9 augustus 2015 08:19]