Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i3-3217U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC DC3217IYE Review

kwibus 30 juli 2015, 832 views

Intel NUC DC3217IYE

Ideaal computertje voor eenvoudige office toepassingen! Mogelijkheid tot het aansluiten van maximaal 2 monitoren en 3 USB apparaten, eenvoudig te monteren achter een monitor. In combinatie met een SSD is deze NUC behoorlijk snel en een goede desktopvervanger.

Pluspunten

• Degelijk design
  • Stil

Minpunten

• Geen aparte audio uitgang (audio via HDMI)

Voor verschillende mensen heb ik deze NUC nu al succesvol ingezet. Er zijn nog nooit problemen mee geweest, ze werken naar behoren. Zeer degelijk gebouwd en voldoende aansluitmogelijkheden.

Het verdient wel de aanbeveling om de NUC direct na aankoop te voorzien van de nieuwste firmware. Updaten is zeer eenvoudig, je hebt alleen een memorystick nodig met de juiste firmware erop. Dat duurt nog geen 10 minuten. Daarna het OS er op en draaien maar!

Op de supportpagina's van Intel kun je alle benodigde drivers vinden, als ook de nieuwste firmware. Het monteren van een mSATA SSD is een fluitje van een cent. Onder deze mSATA aansluiting vind je ook nog een mogelijkheid om bijvoorbeeld een interne Wifi adapter in te bouwen. De NUC gebruikt verder nog SO-DIMM laptopgeheugen wat goed toegankelijk in te bouwen is.

Let er bij de aanschaf vooral op dat je de juiste kabels mee besteld. Zo wordt er geen HDMI kabel meegeleverd maar ook geen AC kabel. De NUC gebruikt een zogenaamde 'Mickey Mouse' kabel, die is los te bestellen in verschillende lengtes.

Het beste kun je de NUC gebruiken i.c.m. een monitor met een VESA mount optie, zodat je de NUC aan de achterkant van de monitor kunt bevestigen. Denk er ook aan dat er geen audio uitgangen op de NUC zitten. Heb je een monitor met ingebouwde boxen, dan voorziet de HDMI aansluiting deze van audio, anders ben je aangewezen op een externe geluidskaart (USB) of USB boxen.

De NUC is snel, stil en betrouwbaar. Daarnaast ook nog eens zuinig in gebruik. Perfect voor het gebruik op kantoor.

Heb jij ook een Intel NUC DC3217IYE?

Kort en bondig, en m.i. correcte review. Ze vallen hier ook goed in de smaak.

Kleine tip: Je kan wel 3 schermen aansluiten als je een MST adapter gebruikt, ik heb nu een NUC met een Club3D MST hub om zo 2 schermen op één DP aan te sluiten.
De MST Hub werkt alleen i.c.m. een Display Port. Deze NUC heeft alleen HDMI aan boord maar er zijn inderdaad NUC's verkrijgbaar uitgerust met 2 x DP. Sinds ik dit weet neig ik er ook steeds meer naar om deze in het vervolg aan te schaffen. Een Display Port is weer net iets moderner dan HDMI, toch?

Het is natuurlijk wel stoer om op zo'n klein dingetje een stuk of 4 monitoren aan te sluiten ;-)
Derp. Compleet mijn fout, sorry. Ik dacht dat dit het model was met één HDMI en één DP poort aansluiting, waarbij de DP aansluiting inderdaad kan worden gesplitst.

DP is inderdaad wel moderner dan HDMI, maar tevens ook meer dan 'enkel moderner' (zo zit daar dus o.a. dat MST verhaal in). Let wel op dat een Intel grafische chipset zoals in deze NUC ook zit niet in staat is meer dan 3 schermen aan te sturen, ook niet via MST. Dus 4 monitoren wordt lastig met enkel een MST hub. Overigens zou je daar wel een USB graphics adapter aan kunnen hangen (waarbij die adapter dus het 4e scherm aanstuurt, en niet de chipset zelf) voor een vierde/vijfde scherm natuurlijk, maar de kosten (en de kabels op je bureau) lopen dan wel stevig op :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 30 juli 2015 22:41]

Heerlijk al deze extra informatie! ;-) Thanks!
Ik begrijp niet helemaal waarom je nu nog deze eerste generatie NUC aan zou willen kopen als er nieuwere modellen beschikbaar zijn? Er zijn tweede en zelfs derde generaties i3's die eigenlijk niet duurder zijn dan dit model. Dus een aankoop-advies zou eigenlijk naar de nieuwere modellen mogen gaan? Ik zie zo niet zie waarom specifiek dit model aantrekkelijker zou kunnen zijn, maar mogelijk zie ik wat over het hoofd?

Edit: volgens mij wordt bij de nieuwere modellen de voedings-kabel (Mickey Mouse), standaard wel meegeleverd dacht ik.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 31 juli 2015 02:31]

Ik denk dat het een keuze is: DP of HDMI. Beetje afhankelijk van het type monitor dat je misschien al in bezit hebt.

Anyway, ik ben behoorlijk fan van de NUC in het algemeen. Zelfs de Celeron uitvoering is behoorlijk rap en menigeen die een computer slechts gebruikt voor kleine toepassingen heeft op die manier voor weinig geld een prima oplossing.

Voor iemand die een complete set nodig is (NUC + monitor) zou ik nu ook gaan voor het model met DP aan boord!
Voor de meesten gaat dat al langer op, zowel (mini)DP alsook (mini)HDMI beiden aanwezig, met enkel DP ken ik ze niet. Dit was overigens bij een enkel i3 model van de eerste generatie ook al het geval, deze heeft eventueel DP (via de Thunderbolt aansluiting) en HDMI, ik heb er daar eentje staan. Dat de NUC goed door het publiek ontvangen is, dat zonder twijfel, al zijn er ook nog steeds prima alternatieven, maar onbekend maakt onbemind zullen we maar denken ;)