Specificaties 92mm diameter - Bekijk alle specificaties

Scythe Iori Review

jobvr 30 juli 2015, laatste update op 2 augustus 2015, 476 views

Scythe Iori

Super stille koeler voor een goede prijs met een dramatisch installatie proces.

Pluspunten

• relatief low profile, past in HTPC (Fractal 605)
  • Niet te horen

Minpunten

• INSTALLATIE

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze koeler gekocht als vervanging van de stock koeler Intel Core i5 4570S. Samen met een MSI H97 ECO pro een systeem dat idle en onder lichte last weinig gebruikt dus ook niet veel koeling nodig heeft. De standaard koeler van Intel was door zijn kleine diameter toch af en toe te horen bij stille scenes in een high-res film. De CPU hoeft dan natuurlijk niet veel te doen, maar hij is ook de GPU.

Na wat oppervlakkige testen kan ik zeggen dat deze koeler zijn werk uitstekend doet. als de PC idle is staat de koeler stil of draait op 180rpm. en is dus niet te horen. Dit blijft hetzelfde onder lichte belasting.

Het enige waar ik echt voor wil waarschuwen is de installatie. In eerste instantie geprobeerd de koeler te vervangen terwijl alles nog in de HTPC zit. Dit is echt onmogelijk. Door het lage profiel kom je niet bij de pluggen die door het MOBO heen moeten. Op de tafel leggen is echter ook geen optie.

Uiteindelijk heb ik alles uit moeten bouwen en op een groot stuk piepschuim gelegd zodat ik flink wat kracht kon uitoefenen en de pluggen wel door het MOBO heen konden. Wat ook niet meewerkt is dat de beugel over het koelblok heen scheef kan gaan zitten als je bezig bent. Op de foto is te zien dat de voorste 2 pluggen onder de warmte wisselaar vallen en daardoor bijna niet te bereiken zijn. Zeker niet van boven..

Ik heb als eindoordeel toch een goed gegeven, omdat je de installatie maar 1 keer hoeft te doen en je daarna heel lang van een gunstig geprijsde goede koeler kan genieten.

Update:
Nu hij een weekje draait weet ik zeker dat ik de goede keuze heb gemaakt. ik heb de koeler nog niet een keer gehoord. De MSI ECO software zorgt dat de de RPM's goed worden aangepast aan de temperatuur.

Om toch wat tastbare getallen te produceren heb ik de INTELBURN test op het systeem los gelaten. Om nog onduidelijke reden ging de CPU niet in de BOOST mode en bleef het verbruikte vermogen hangen op 54 Watt en heb ik de 64watt TDP niet gehaald. Voor de test heb ik ook de systeem fan op maximaal vermogen laten draaien om temperatuur in de kast zo constant mogelijk te houden.

Zoals te zien is in de tabel begint de temperatuur van de CPU pas significant op te lopen als de als de koeler rond de 700 RMP draait. op dit toerental is hij echt onhoorbaar.

Conclusie:
Prima koeler om de stock te vervangen voor CPU's met een gemiddelde TDP en als geluid je voornaamste keuze is. Vooral voor HTPC's is dit een goede keuze ook vanwege zijn hoogte.

Heb jij ook een Scythe Iori?