Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

rendejo 28 juli 2015, laatste update op 28 juli 2015, 2.576 views

Google Chromecast (2013)

Verrassend eenvoudig apparaatje om mee te streamen. Of beter gezegd, te casten. Aansluiten en gebruiksklaar maken is in principe een fluitje van een cent. Casten is vervolgens bijzonder eenvoudig, zeker nu meer apps het ondersteunen. Het vervangt m'n Apple TV nog net niet, maar veel scheelt het niet.

Pluspunten

• Lage prijs.
  • Eenvoudig aan te sluiten.
  • (In principe) eenvoudig gebruiksklaar te maken.
  • Streamen / casten was nog nooit zo makkelijk.
  • Inmiddels door veel apps ondersteund.
  • Beter dan de gemiddelde smart TV.

Minpunten

• (In mijn geval) toch iets minder eenvoudig gebruiksklaar te maken.
  • Geen lokale opslag en apps. Afhankelijk van telefoon, tablet, laptop of desktop.

Als liefhebber van films en muziek heb ik altijd gezocht naar mogelijkheden om die media af te spelen op m’n home cinema set. Het begon met een pc, daarna een mediacenter, een PS3 en Apple TV2. De PS3 en de Apple TV2 (voorzien van XBMC) heb ik nog steeds en beide zijn in staat om de media die op m’n NAS staat, af te spelen. Met alle huidige mogelijkheden van streaming merk ik echter dat ik m’n NAS in combinatie met de PS3 en Apple TV2 minder gebruik. Tegelijkertijd werkt Airplay, van de Macbook naar de Apple TV2, ook niet soepel. Het kan liggen aan de wifi, of aan andere omstandigheden, maar feit is dat het beeld continu hapert. Dit loste ik op door de Macbook via HDMI op de TV aan te sluiten, maar dat wilde ik ook niet meer. Het zou toch goed draadloos moeten kunnen!

Daarom heb ik uiteindelijk een Chromecast gekocht. Om het geld hoefde ik het niet te laten, maar ik hikte toch tegen het nut aan. Inmiddels kan ik stellen dat de Chromecast z’n nut zeker bewezen heeft.

Onderstaand worden achtereenvolgens behandeld: ‘in de doos’, aansluiten en gebruiksklaar maken, ‘in de praktijk’, aandachtspunten en oordeel.

In de doos
De Chromecast zit verpakt in een klein eenvoudig doosje. In de doos zitten de Chromecast, een (usb) voedingskabel, een HDMI-verloop en een stekker. Een echte gebruiksaanwijzing zit er niet bij. Aan de binnenkant van het doosje wordt in drie stappen uitgelegd hoe de Chromecast aangesloten en in gebruik genomen moet worden.

Aansluiten en in gebruik nemen
De Chromecast moet aangesloten worden op een HDMI-poort van de TV. Om de Chromecast van stroom te voorzien, moet deze middels de voedingskabel aangesloten worden op een usb-aansluiting op die TV. Voordeel hiervan is dat je geen gedoe hebt met kabels. Alles kan mooi achter de TV weggewerkt worden. Mocht de TV niet voorzien zijn van een usb-aansluiting, of is deze al in gebruik, dan kan de Chromecast middels de op een stopcontact aangesloten stekker van stroom voorzien worden.

Zodra de Chromecast stroom heeft, staat hij ook aan. Het is dan een kwestie van de juiste bron (‘source’) kiezen op de TV en er verschijnt beeld. Veel is dit nog niet, aangezien de Chromecast de setup nog moet doorlopen. Dit kan middels een app die beschikbaar is voor zowel Android als iOS. Het is ook mogelijk de setup via het web te doorlopen.

Feitelijk is de setup niet meer dan de Chromecast laten verbinden met het wifi-netwerk. In mijn geval verliep de setup niet vlekkeloos. Eerst wilde ik de setup met m’n HTC One M8 doen. App gedownload en setup gestart. De Chromecast werd snel gevonden, maar daarna ging de communicatie keer op keer verloren. Dit betekende concreet dat de wifi-instellingen niet naar de Chromecast gestuurd konden worden. Toch vreemd, aangezien de HTC One M8 op Android draait. Toch kan dit ‘Google-apparaat’ blijkbaar niet goed communiceren met een ander Google-apparaat. Geen idee waar dit aan ligt. Het viel me wel op dat de HTC bij het versturen van de data naar de Chromecast zijn wifi-verbinding verloor. Hoe dan ook, even balen maar daarna weer door. Toen de app voor iOS gedownload en de setup doorlopen. Dit was met een paar minuten afgerond…

Zodra de Chromecast verbonden is met wifi, wordt direct een update gedownload. Na opnieuw opstarten is de Chromecast gebruiksklaar.

In de praktijk
Er kan op verschillende manieren media naar de Chromecast gecast worden. De eerste manier is via de laptop/desktop. Wel moet dan voor de browser Chrome de Chromecast-extensie gedownload worden. Na installatie is in de rechter bovenhoek van de browser een cast-knop zichtbaar. Op die manier kan elk tabblad van Chrome gecast worden. Dat tabblad kan een website zijn, maar het kan ook media zijn die op de laptop/desktop staat. Het is een kwestie van de media in het tabblad slepen en op de cast-knop drukken. De media wordt vervolgens op de TV weergegeven. Het programma Plex heeft hier ook uitgebreide(re) mogelijkheden voor. Plex is een programma dat je laptop / desktop inricht als mediaserver. De gebruikersinterface is vervolgens in een browser. Om te kunnen casten is het dan noodzakelijk Chrome te gebruiken. Selecteer in de gebruikersinterface de film of serie en klik op de cast-knop. Het wordt vervolgens op de TV afgespeeld. De bediening van Plex kan ook met een (betaalde) app voor Android en iOS. Naast Plex is ook Popcorn Time een programma dat de Chromecast ondersteunt. Bij zowel Plex als Popcorn Time verloopt het casten soepel.

De tweede manier van casten is via de telefoon of tablet. Voor zowel Android als iOS is de app Chromecast beschikbaar. De app is niet alleen nodig om de setup van de Chromecast te doorlopen, de app zorgt er ook voor dat de telefoon/tablet en de Chromecast elkaar kunnen vinden in het betreffende wifi-netwerk. Is dat het geval, dan verschijnt er in verschillende apps (denk aan Youtube en NPO Gemist maar ook aan Google Presentations) een cast-knop, om de media op de TV weer te geven. Ook kan het gehele telefoonscherm gecast worden. Dit werkt echter alleen met Android-telefoons. Overigens, waar de setup op mijn HTC One M8 niet lukte, verloopt de communicatie verder wel goed. Ik kan casten, zowel in apps als het casten van m’n gehele scherm. Het casten van het scherm is vergelijkbaar met mirroring zoals dat met de iPad/iPhone naar de Apple TV kan.

Nu heb ik de Chromecast pas een week. Apps en programma’s die ik tot op heden gebruik zijn Plex (via de Chromebrowser op de laptop), Popcorn Time, Chromecast, Youtube, Photocast en Dashboard Cast. Middels Photocast kun je foto’s weergeven op de TV, zonder het gehele telefoonscherm te moeten casten. Dashboard Cast is een leuke app om verschillende feeds weer te geven op de TV. Dit kunnen RSS-feeds zijn, of de agenda en het weer. Daarmee krijgt de Chromecast een soort van narrowcasting / digital signage functie. In verdere toepassingen moet ik me nog verdiepen. Hierbij denk ik onder meer aan Spotify, Prezi en narrowcasting-toepassingen. In geval van laatstgenoemde, ik houd me aanbevolen voor goede suggesties!

N.B.: Beeldkwaliteit, geluidskwaliteit en design heb ik niet beoordeeld. De beeld- en geluidskwaliteit valt en staat met de betreffende media, de internetverbinding, de TV, versterker en speakers in kwestie. Aangezien de Chromecast aangesloten wordt op een HDMI-aansluiting die achterop de TV zit, leek het design me niet zo van belang.

Aandachtspunten
De Chromecast is niet meer, maar ook zeker niet minder, dan een mediastreamer. En dat doet hij ook bijzonder goed. Dat het een streamer is, betekent dat de Chromecast dus geen lokale opslag en apps heeft. Het apparaatje functioneert dus alleen als er vanaf een laptop, desktop, telefoon of tablet media naar toe gestuurd wordt. Voordeel daarbij is wel dat zodra de media naar de Chromecast is gestuurd, de laptop, desktop, telefoon of tablet weer voor andere taken gebruikt kan worden.

De Chromecast heeft er een tijdje over gedaan de huiskamers te veroveren. In het begin waren er niet veel apps die er gebruik van maakten en sommige apps hebben lang op zich laten wachten. Zo duurde het wel even voordat NPO Gemist de Chromecast ondersteunde. Inmiddels zijn er veel apps die de Chromecast ondersteunen. Google heeft er zelfs een overzichtspagina aan gewijd: http://www.google.com/chrome/devices/chromecast/apps.html

Oordeel
Zoals ik in het begin van de review als schreef, heeft de Chromecast z’n nut en lage prijs al bewezen. In mijn geval verliep de setup weliswaar niet zo vlekkeloos (is toch raar dat de setup met een Apple-apparaat vlekkeloos ging, waar het met een Android-apparaat niet lukte), het gebruiksgemak is super. In tegenstelling tot Airplay heb ik bij het gebruik van Plex en Popcorn Time in combinatie met de Chromecast nog geen last gehad van haperingen.

De Chromecast werkt ook net wat soepeler en sneller dan de gemiddelde smart TV. Zo heb ik sinds een paar maanden ook een smart TV, een Sony W828b. Naar deze TV kan ook gecast worden en heeft de TV de nodige apps aan boord. Toch kies ik voor de Chromecast.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Mooie review, zelf al een jaar in bezit van een cc. Wat ik wel jammer vind is dat hdmi cec niet volledig werkt. In YouTube bijvoorbeeld werkt pauzeren met afstandsbediening perfect. Zou dit graag willen zien in netflix iemand miss een hack of oplossing? Zelf gezocht op internet maar niks gevonden.
Als het bij Youtube wl werkt, maar bij Netflix niet betekend dit denk ik eerder dat Netflix cec support niet ingebouwd heeft?
Klopt is idd geen verwijt aan cc eerder aan netflix.