Apple Watch Sport (38mm) Grijs (Zwart) Review

kevster1991 28 juli 2015, laatste update op 28 juli 2015, 2.248 views

Apple Watch Sport (38mm) Grijs (Zwart)

Heb je hem persť nodig? Nee, maar leuk om te hebben is het zeker. De Apple Watch is een behoorlijk kwalitatieve personal assistent.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Draagcomfort
  • Slim
  • Notificaties makkelijk te bekijken
  • Automatisch bijhouden van je conditie en fitheid
  • Accuduur
  • Digital Crown erg intuitief

Minpunten

• Derde-partij apps starten nog traag en hebben soms weinig functionaliteit
  • Product lijkt soms nog niet af
  • Geen GPS
  • Hoge aanschafprijs

Als gebruiker van een MacBook Pro, iPhone 6 en iPad Mini kun je zeggen dat ik het gewend ben met Apple-producten te werken. Na twijfel, voornamelijk over de aanschafprijs, toch overgegaan voor de Apple Watch Sport 38 mm in spacegrey met zwart sportbandje.

Je koppelt de Watch via je iPhone (iPhone 5 of hoger) door middel van een soort bewegende QR-code/animatie op je Watch die je scant in de Watch-app op de iPhone. Vervolgens worden je apps automatisch gedownload naar je Watch als ze een app voor het horloge hebben en zijn ze direct, als verlengstuk je van iPhone, te gebruiken. Zodra Watch OS 2 uitkomt, waarschijnlijk in september, kunnen apps ook stand alone op de Watch draaien en is je iPhone minder vaak als doorgeefluik nodig.

In de week dat ik hem nu draag ben ik er al helemaal gewend aan geraakt. Het is erg makkelijk om snel een telefoontje op de Watch aan te nemen, een iMessage te versturen of snel een Tweet te plaatsen. Bij dat laatste heb je overigens niet de beschikking over een toetsenbord maar moet je via Siri de tekst inspreken, waarbij Siri hem niet altijd juist overneemt. Een probleem hoeft dat niet echt te zijn, want voor langere teksten pak ik toch al snel de pc, iPad of iPhone.

Waar ik echt meteen gewend aan ben geraakt is het binnenkomen van alle notificaties van je telefoon op het horloge. Je kunt meteen zien wat iemand via Facebook of WhatsApp aan je stuurt. Nog niet alle apps worden ondersteund door de Apple Watch, dus helaas moet je soms nog wel je berichtje beantwoorden via je telefoon, maar je ziet het aantal apps voor de Watch per dag groeien, dus hopelijk is dat snel niet meer nodig.

Als sporter maak ik veel gebruik van de ingebouwde app workout. Deze app houdt de duur van je oefeningen, verbrande calorieen (actief en rustcalorieen) en hartslag bij. De hartslagmeter op de achterkant van het horloge wordt gebruikt om het aantal verbrandde calorieen te berekenen. Uit onderzoeken is gebleken dat deze meter erg accuraat is. Twee laserstraaltjes meten je bloedstroom door je pols en berekenen zo je actuele hartslag. Gegevens over je workouts worden direct doorgestuurd naar de apps Activiteit en Gezondheid op je telefoon, en via HealthKit weer gedeeld met andere fitnessapps. Je kunt je workouts bijhouden zonder dat de Watch gekoppeld is aan je iPhone. Met fitnessapps van externe ontwikkelaars zoals Runkeeper werkt dit niet, onder meer omdat Runkeeper je GPS-locatie gebruikt en de Watch geen ingebouwde GPS heeft, waardoor je telefoon nodig is op dat moment.

Een andere mooie functie van de Watch is Force Touch. Dit is erg belangrijk, want veel apps gebruiken het om de instellingen aan te kunnen passen. Het horloge voelt of je tikt of drukt, waardoor er andere opties vrijkomen bij hard drukken. De ingebouwde Taptic Sensor meten het verschil tussen tikken en drukken erg accuraat. Als je het schermpje even afveegt met je mouw vliegt het schermpje bijvoorbeeld niet aan. Je kunt er ook voor kiezen je scherm aan te laten gaan bij het optillen van je pols, maar dit heb ik uitgeschakeld omdat het schermpje bij de kleinste beweging aan inschakelde en dit veel acculading daardoor kost.

Apple geeft aan dat de Watch iedere nacht aan de lader moet, maar in de praktijk ligt dit erg aan je gebruik. Als je iedere dag de workout-app gebruikt zal dit inderdaad snel nodig zijn, maar stel je de Watch slim in en gebruik je hem alleen voor het ontvangen van notificaties dan moet anderhalve dag tot twee dagen zonder nieuwe lading wel lukken.

Het klokje van de Sport-versie is gemaakt van aluminum uit de 7000-serie. Dat zou flink sterker moeten zijn dan normaal aluminium. Toch raad ik aan om een case om het klokje te doen. Ik heb zelf een Spigen Rugged Armor-case om het klokje heenzitten, en merkte tijdens het sporten (biceps-oefeningen) al meteen dat dit wel handig is, omdat je makkelijk met gewichten tegen het klokje aanstoot tijdens bepaalde oefeningen.

Je kunt zeggen dat de prijs van de Apple Watch wat aan de hoge kant is voor het product. Dat klopt helemaal. Het is aan jezelf of je het voor deze supergadget over hebt, want dat is het vooralsnog wel, een gadget. Maar soms wel supermakkelijk.

Heb jij ook een Apple Watch Sport (38mm) Grijs (Zwart)?

Zelf om je Apple Watch een Case? Dat is toch wel echt van de zotte! Een normaal horloge moet gewoon tegen een stootje kunnen, laat staan een sport horloge.
Ik vergelijk het maar even met een iPhone of iPad, het is dan misschien 7000-serie aluminium, maar ook dat kan krassen. Als je zware krachttraining in de sportschool doet, moet je dat niet willen zonder case. Ik heb liever zeker geen beschadiging dan dat ik erachter moet komen hoe ver je kunt gaan met je Watch.
Ik vind alle mensen met iphones met rubbere cases ook al vreemd :p
Design is dan ook volledig weg en heb de afbeelding van de watch even bekeken en deze doet me denken aan de oude baby G watches zo.
Niet echt het toppunt van mode.
Even een taalpuntje: iets kan niet "behoorlijk kwalitatief" zijn, maar bijvoorbeeld wel "kwalitatief behoorlijk goed" of zelfs "van behoorlijke kwaliteit".