Seagate Business Storage 4-Bay NAS 8TB Review

Tombastic 23 juli 2015, laatste update op 28 augustus 2016, 1.406 views

Seagate Business Storage 4-Bay NAS 8TB

Degelijk product, goed verpakt en een zeer eenvoudige installatie met 3 jaar (beperkte) garantie, waarvan 2 verplicht.

Pluspunten

• Ziet er strak en professioneel uit
  • Goede manier van productregistratie tijdens installatie
  • Scherm met status en fouten
  • RAID 5 automatisch aan
  • 3 Jaar garantie

Minpunten

• Schijven maken geluid en geven een onbetrouwbaar gevoel
  • De software is erg zakelijk en niet vergelijkbaar met bijv. Synology
  • De NAS werkt prima, maar veel software beperkingen

Kwaliteit voeding Score: 3
Seagate Business Storage 4-Bay NAS 8TB

Wat is zijn de goede punten van deze NAS?
  • Eenvoudig te installeren
  • Scherm toont meldingen en de bootstatus
  • Strakke en zakelijke webinterface
  • Erg goedkoop in de aanbieding!
  • Met de laatste firmware redelijk stabiel
Wat zijn de mindere of slechte punten van deze NAS?
  • Schijven maken herrie en zijn niet helemaal betrouwbaar
  • De software is beperkt, maar voor normaal gebruik zijn er al overbodige features
  • Niet te vergelijken met marktleiders, zoals Synology of QNAP
Een van de veel gestelde vragen zijn vooral:
Is deze NAS betrouwbaar en het geld waard? Voor 600¤+ antwoord is Nee.

Deze NAS is prima en voor 80% van de NAS gebruikers al ruim voldoende qua features. Toch is deze NAS voor mijn gevoel niet erg betrouwbaar. Hier zal ik later op terugkomen.

Ik heb deze NAS aangeschaft voor ¤350,- via iBood. Hierbij is 3 jaar garantie en 14 dagen retour van toepassing, zelfs als je de apparatuur hebt gebruikt. https://webwinkelrecht.nl...van-retour-vanaf-13-juni/

Er kwamen reacties naar voren dat het apparaat na 1 dag kapot was en diegene de NAS niet meer kon gebruiken... Dit is natuurlijk onzin, want dan heb je altijd recht op garantie. Dit kan altijd voorkomen.

De schijven?
De schijven zijn van Seagate en staan bekend als "redelijk" onbetrouwbaar. RAID-5 staat standaard aan! Dit is al erg handig voor de backups. Op de schijven is 3 jaar garantie aanwezig.

De NAS zelf?
De nas ziet er erg mooi uit, met schijven ook erg zwaar. Er is een mogelijkheid voor een hot-swappable disk backup en de status/led lampjes tonen de belangrijke informatie.

De web-interface
Het SSL certificaat is waarschijnlijk door cookiemonster aangemaakt. (zie afbeelding hieronder)
Hiervoor kan je beter zelf een certificaat genereren. Verder reageert de web-interface soms erg traag of blijft hangen. (F5 verhelpt dit)

Waarvoor zal ik deze nas aanschaffen?
Ik vind het leuk voor ISCSI met WS 2012 (R2). Leuk apparaat om hiermee te experimenteren, zeker met hyper-v failover clusters.
Verder is het eenvouding om bestanden op te bewaren, alhoewel je dan misschien beter naar een goedkopere nas kan kijken met raid-1.

Hoe is het Geluid?
De NAS schijven rammelen soms (tik geluiden) dit is vervelend. De fan is in orde en over het algemeen prima op een slaapkamer of woonkamer.

Verder is er wel ervaring vereist met de protocollen en eventuele ftp features. Deze NAS is niet bedoelt voor een normale gebruiker.

Voor wie is deze NAS Geschikt?
Voor normale thuisgebruikers die bestanden willen delen in huis. Deze NAS is hier snel genoeg voor! Verder is het ook redelijk betrouwbaar, raid-5 staat al goed. Extra opties zijn aanwezig, maar dit is niet altijd even stabiel.

Huidige Prijs: ¤599,-
Aanbieding: ¤350,-

Technische of performance vragen zijn hieronder welkom. Deze review was kort om zo een beeld te geven voor de meeste (geinteresseerde) gebruikers

Update 30-7:
Na wat aanpassingen en het uitgebreid testen van de shutdown/boot timer, werkt het nog wel uitstekend. Vandaag iSCSI in combinatie met WS 2012 R2 gekoppeld, dit werkt prima.

De snelheid van iSCSI is instabiel. Van 18MB/ps naar 35MB/ps en dat continu. Redelijk onstabiel. Alhoewel ik er niet veel last van heb. Dit kan uiteraard beter, aangezien alle apparatuur 1gbit is. Dit staat los van de netwerkbestanden, deze gaan wel redelijk snel. (70 megabyte/ps)

Update 04-08:
De Shutdown Timer werkt nu niet meer en kan het apparaat ook niet via de gui uitzetten. De reden is onbekend, dit zal ik nog uitzoeken. Kan te maken hebben met iSCSI. Dit is minder..
Update 2:
Er is een patch beschikbaar die dit "volgens forums" zou kunnen oplossen.
Dit is voor iedere Business Storage NAS. De update is hier beschikbaar (Update April 2015)

Heb jij een probleem en gaat de NAS niet meer uit of kan niet meer rebooten?
- Download de firmware
- Update je NAS via de webinterface en wacht tot je weer in de oude interface bent
- Stekker eruit trekken en weer laten booten
- Achteraf nog even een schone reboot via de interface en done!

Update 15-08-2015
- De shutdown timer werkt nog steeds niet correct. Dit is echt een minpunt. Als je dit wilt gebruiken, dan kun je beter van deze nas wegblijven.

Update 20-09-2015
Geen corrupte bestanden. Compatibility is natuurlijk gewoon prima in win8/8.1/10, gebruik iscsi zonder problemen. Alles nog in orde! Ik geef hiermee dus aan, dat de reviews die geplaatst zijn niet overeen komen met mijn ervaring. Los van de timer werkt het apparaat erg goed.

Update 16-07-2016
Draait nog steeds zonder problemen, vandaag even opengemaakt om het stof eruit te halen en alles te controleren, nu is de nas weer clean :) HDD's doen het allemaal nog en ik kwam erachter dat USM gewoon sata is.. Dus heb er een ssdtje (vertex 3) in geprikt om een backup te testen en dit ging goed!

Update 28-08-2016
De behuizing begon steeds meer te trillen en dat maakte herrie. Besloten om de disks eruit te halen en te plaatsen in een HP Microserver. Het verschil qua geluid is enorm. Voorzien van CentOS 7 met de Seagate disks erin (RAID-10) dus nog 4TB vrij, voorlopig voldoende in hw raid. 4GB Ram, uit te breiden tot 16GB, maar voor CentOS is 4GB voorlopig voldoende.

Heb jij ook een Seagate Business Storage 4-Bay NAS 8TB?

Je geeft aan dat hij onbetrouwbaar is, maar nergens in je review licht je toe waarom je het ding onbetrouwbaar vindt. Dat schijven herrie maken wil niet zeggen dat ze onbetrouwbaar zijn natuurlijk, kijk liever naar SMARTwaardes, dan heb je tenminste een meetbaar bewijs.
De schijven?
De schijven zijn van Seagate en staan bekend als "redelijk" onbetrouwbaar. RAID-5 staat standaard aan! Dit is al erg handig voor de backups. Op de schijven zit ook 3 jaar garantie.

En niet zozeer de NAS (behuizing) zelf, hier vertrouw ik wel op. Maar als nieuwe schijven al herrie maken, lijkt het voor mij erg onbetrouwbaar. Hier zijn ook veel klachten over.

Voor kwaliteit WD schijven + synology = perfect. Seagate is een twijfelgeval. Ook zou deze NAS in combinatie met WD schijven perfect werken!

[Reactie gewijzigd door Tombastic op 24 juli 2015 10:05]

Maar herrie en klachten over de herrie betekent niet per definitie dat die disks onbetrouwbaar zijn natuurlijk.
Heb jij er zelf al problemen mee gehad?
Het zijn waarschijnlijk disken die over waren in het magazijn. Ze zijn langzaam en maken herrie verder zie je hier *geen reviews voorbij komen van de disken. Er zijn veel reparaties aangemaakt hiervoor.

[Reactie gewijzigd door Tombastic op 24 juli 2015 17:31]

Zelf reageer je hier dat mensen "aannames" doen. Maar hier boven doe je zelf allemaal aannames.

Waarom haal je de HDD's niet even door een benchmark?
Het is geen aanname. Er zijn veel klachten geweest van kopers. Veel reviewers en kopers zullen dit apparaat afraden. Zelf moet ik dit nog ondervinden. (los van de herrie en traagheid)

[Reactie gewijzigd door Tombastic op 26 juli 2015 14:41]

Ondertussen is het september en is deze NAS weer in de aanbieding. Is het wat? Is het mis gegaan?
Doet het nog prima. Gewoon laten draaien dan is er geen probleem.
Alleen de shutdown/reboot en timer werken niet goed. Dus indien nodig haal ik gewoon de stekker eruit. Niet de bedoeling, maar goed verder draait het prima 24/7.
De schijven zijn van Seagate en staan bekend als "redelijk" onbetrouwbaar
Welk exacte model disken wordt er standaard meegeleverd met de NAS? Graag de Seagate ST-code, b.v. ST3000DM001, dan zoek ik de datasheet wel op op de website.
Klinkt als een 13-in-een-dozijn rebranded whitelabel apparaat.
Deze reactie snap ik niet en zal ik ook niet op in gaan. Succes verder ;)
Dat het apparaat bijna niet 'net zo goed als marktleidermerken' kan zijn om dat het apparaat niet speciaal gebouwd is om 'net zo goed' te zijn, maar om als storagemerk ook een NAS aan te kunnen bieden.

Seagate doet dat natuurlijk niet helemaal zelf, die koopt gewoon een of ander whitelabel ding in dat 'goed genoeg' is, stop er wat branding in, en je hebt een "Seagate NAS". Dus whitelabel 13-in-een-dozijn.

Success verder ;)
Niet mee eens. Deze NAS heeft redelijk wat features. Je doet nu een aanname van iets. Wat de NAS kan doen werkt prima, maar extra features en software zoals een synology, niet echt. Synology is dan ook wat meer dan alleen een NAS.
Ik zie hem weer staan bij ibood, draait nog als een zonnetje.
Ik zie dat je vorige maand nog een update postte, dus toch nog even een vraag/reactie van mijnentwege.
Welk firmware draai je momenteel ? En heb je geen problemen met shutdown/reboot die na een tijd niet meer werkt ? Idem met Volumes of Shared Folders (onder Storage menu) die je al na een half uur niet meer kan zien, tenzij je eerst terug reboot ? Maar gezien dat reboot probleem, is de combinatie wel problematisch aangezien je dus echt de stekker moet uittrekken om nog iets te kunnen wijzigen.
Heb zelf een 4-bay, ook op iBood gekocht en heb eigenlijk al altijd problemen gehad met de GUI. Zolang ik niets moet managen, werkt de NAS prima (ondertussen al anderhalf jaar) maar de GUI is nagenoeg onbruikbaar. Heb nu naar de laatste firmware (2015.00330) maar veel verbetering valt er niet te merken.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 19 augustus 2016 16:42]

Hi Twixie,

Ik draai:
Description:Seagate NAS
Version:2015.00322

Ik heb geen problemen met shares die verdwijnen, wel soms met rebooten. (trek dan ook de stekker eruit) De GUI is traag, maar ik heb los hiervan geen problemen.
Bedankt! Het is overigens niet dat de Shares verdwijnen, maar wel dat ze niet langer zichtbaar zijn in de GUI. Zolang ik dus niets op de GUI moet doen, werkt de NAS gewoon. Maar om bvb te checken hoeveel disk space nog vrij is, of hoe de permissies staan, kan na een (korte) tijd niet meer, tenzij ik de NAS reboot.
Ik moet wel zeggen dat het traag en instabiel is, maar ik heb geen problemen gehad met de software zelf. Wel de reboot.
Nog effen een update. 2 weken terug eens mijn NAS compleet moeten herbuilden. Een van mijn volumes was te klein geworden, dus besliste ik om gewoon 1 volume te maken met de max grootte. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Na het deleten van alle volumes bleek ik maar liefst nog altijd meer dan 1TB in gebruik te hebben, ik vermoed aan de Recycle Bin. Er was geen manier om die ook weg te krijgen, dus uiteindelijk maar de schijven eruit gehaald en alle partities geremoved (en dat zijn er behoorlijk wat) en terug ingeplugd.

Dan krijg je eigenlijk een échte factory reset (die anders niet mogelijk is), want de NAS is dan echt alle config kwijt, incl. userids, etc... Dus vanaf zo een cleane start, heb ik 1 volume gemaakt (5.5TB in RAID10) met daarop een tiental Shares, allen enkel met CIFS (dus geen Recycle Bin). Sindsdien draait mijn NAS eigenlijk zeer stabiel, en is het probleem van de hangende GUI compleet verdwenen.