Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition Zwart Review

synoniem 22 juli 2015, 929 views

BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition Zwart

De BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition is android hardware, niet heel veel bijzonders maar voor zijn prijsklasse kan het goed meekomen. De potentie van Ubuntu Touch is groot maar op dit moment nog niet geschikt voor de massa/consumentenmarkt daarvoor heeft de software nog te veel ruwe randjes.

Pluspunten

• Ubuntu Touch met swipes en scopes
  • Geluidskwaliteit
  • Dual-sim

Minpunten

• Ubuntu Touch nog niet consumergrade
  • Weinig tot geen documentatie bijgeleverd dus veel zoeken op internet
  • Korte batterijduur
  • Weinig native apps

Algemeen
De BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition is een zoals de naam al zegt een editie met Ubuntu Touch in plaats van Android. De hardware is niet heel veel bijzonders maar voor zijn prijsklasse kan het goed meekomen.
Als langdurige Linuxgebruiker is een telefoon met een Linux-variant natuurlijk een buitenkansje zo heb ik ook nog als museumstuk een Nokia N900 liggen. Nu data-abonnementen weer betaalbaar worden en mijn huidige telefoon regelmatig in onderdelen uit elkaar valt, was de BQ met dual-sim een leuke optie. Te meer omdat ik de informatiehonger van Google en de prijzen van Apple niet zo kan waarderen.

Featureset
Alle basisfunctionaliteit voor bellen en internetten is aanwezig en werkt. De bediening met swipes is even onwennig maar goed over nagedacht. Bij de eerste keer opstarten krijg je een korte introductie welke richting swipe wat doet en het went snel. Ook over de verschillende scopes is nagedacht en een flexibel concept. Daarnaast biedt Ubuntu Touch de mogelijkheid als een soort van socialmedia hub te fungeren. De lijst met voorgeprogrameerde aanbieders is lang en biedt behalve de bekende namen als Facebook, Gmail, Twitter en Flickr maar bijvoorbeeld ook Yandex en Yelp.

De GPS in combinatie met Here Maps is vrij nauwkeurig en je hebt ook de mogelijkheid om gedeeltes van kaarten op te slaan voor offline navigatie. Google Maps zal vast ook werken maar heb ik niet uitgeprobeerd. Je kunt overigens per applicatie aangeven of deze toegang tot je locatiedata krijgt.

Maar daar stopt het ook wel. Simpele dingen zoals een foto koppelen aan een contact of een ringtone per contact of groep contacten instellen, wat zelfs op een Nokia van zes tientjes kan, is niet mogelijk. Een eigen ringtone installeren kan wel maar het bestand kopieren naar de goede map gaat wel via een terminalvenster nadat je de partitie opnieuw als readwrite ge-mount-ed hebt. Niet iets wat een gemiddelde gebruiker snel zou doen of voor elkaar krijgen.

Accuduur
Zoals alle smartphones is de BQ niet erg energiezuinig en je kan verwachten dat hij elke dag aan de oplader moet. Uiteraard zijn er wel wat besparingsopties aanwezig. Zo kan je de helderheid van het scherm dimmen en er voor kiezen om alleen 2G te gebruiken in plaats van 3G. Bluehooth staat bij mij standaard uit en dat zou ook kunnen met wifi maar dat zijn persoonlijke keuzes. De batterij is overigens niet vervangbaar en dat is jammer. Aan de andere kant: ik heb bij een mobiel nog nooit een batterij vervangen en ik vraag me af wie wel.

Gebruiksgemak
Ubuntu Touch is hierbij toch een gespleten persoonlijkheid: aan de ene kant is goed nagedacht over swipes en scopes, aan de andere kant heeft het nog veel ruwe randjes. Zoals het ontbreken van simpele functionaliteiten als de eerdergenoemde profielfoto's voor contacten en eigen ringtones en het leunen op Google webunctionaliteit zoals Gmail. Storend is ook dat sommige apps niet meeschakelt van portret naar landschapstand zoals de App scope en de bediening van de camera.

De webstore groeit wel gestaag maar is bij lange na nog niet op het niveau van Apple en Playstore. Zo is er wel een app voor Telegram maar niet voor Whatsapp en is de Facebook app een wrapper voor de mobiele versie van de Facebook website. Inmiddels is er wel een documentviewer voor PDF en TXT bestanden maar een viewer voor Officedocumenten is nog in protoype fase.

Kort samengevat: Ubuntu Touch is allesbehalve af en zo ongeveer vergelijkbaar met wat Android 1.1 was. Je kan er mee bellen en internetten maar voor apps zul je geduld moeten hebben of de mobiele versie van de website gebruiken.

Scherm
Het beeldscherm is goed en je kan er prima mee over het web struinen. Meer pixels is natuurlijk altijd mooier maar HD beeldschermen in deze prijsklasse ga je niet vinden.

Design
Het design van de BQ is niets bijzonders het is uiteindelijk oorspronkelijk een goedkoop android ontwerp met afgeronde hoeken. Zonder fysieke knoppen onder het scherm en alleen een Aan/Uit en Volumeknop aan de rechterkant van het toestel. Simkaarten links, een SD kaart en koptelefoonaansluiting aan de bovenzijde maken het allemaal vrij strak en dun. Persoonlijk vind ik het een minpuntje dat de micro-usb aansluiting aan de onderkant zit. Al met al geen design hoogstandje maar wel functioneel.

Bouwkwaliteit en afwerking
De BQ is netjes afgewerkt en het matzwarte plastic is van het soort waar je niet snel vette vingers op ziet. Mede omdat het niet de bedoeling is dat je de telefoon open maakt zie je ook geen naden en rafels en het glas ligt strak in de behuizing.

Beeldkwaliteit opname
Wat ik even snel aan foto's heb gemaakt ziet er wel goed uit maar dit onderdeel vul ik later nog wel aan als ik wat meer foto's gemaakt heb. Met de standaardinstellingen maakt hij foto's van 2448 x 4352 pixels met 72 dpi.

De prijs is voldoende gezien de bouwkwaliteit en afwerking van de hardware en de beta kwaliteit van de software. Vooralsnog is het een toestel voor de (linux/ubuntu) liefhebber en niet voor gemiddelde consument.

Heb jij ook een BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition Zwart?

DE ubuntu-phone moet nog komen, verwacht oktober/november; die ondersteund ook de 'unieke' desktop-modus :P can't wait