Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 9ms) - Bekijk alle specificaties

Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart Review

Nonkel pleuris 21 juli 2015, 1.348 views

Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart

Prachtscherm met UHD resolutie, met de kwaliteit van de ultrasharp reeks van Dell.

Pluspunten

• UHD paneel
  • Stevige voet en in hoogte verstelbaar

Minpunten

• geen usb poorten aan de zijkant
  • geen hdmi kabel meegeleverd

Waarom dit scherm?

Na jaren met een Dell u2312HM gewerkt te hebben vond ik het is tijd om een nieuw scherm te kopen. Niet dat het nodig was, maar het is soms leuk om jezelf een cadeau te doen. De Ultrasharp reeks is me zeer goed bevallen. Het moest natuurlijk wel een stap hoger zijn dus niet enkel een groter scherm maar ook een hogere resolutie. Dit scherm voldeed op papier aan mijn eisen. Dus de keuze was gemaakt.

Uitpakken en eerste indruk

Bij ontvangst verschoot ik toch een beetje van de afmetingen van de doos. Hoewel 27" niet zoveel groter lijkt dan 23" was ik toch wat onder de indruk. Het uitpakken en installeren was zeer makkelijk. Alle onderdelen uit de verpakking halen (joepie, geen piepschuim maar enkel karton), de voetsteun inklikken et voilą. Er zit zelfs een afdekplaatjes bij om de aansluitingen en de kabels wat weg te werken.

Het was bij mij een beetje sukkelen om beeld te krijgen. Ik had een HDMI kabel en een 3m DP kabel meebesteld omdat de meegeleverde kabel misschien net te kort ging zijn. Met de HDMI kabel werkte het en de meegeleverde kabel bleek toch lang genoeg te zijn.

Nadat windows voor de eerste keer was opgestart de scaling op 150% moeten zetten om toch te kunnen lezen wat er op het scherm staat. Maar mensen lief, wat een beeld :+

Omdat er nog niet zoveel UHD materiaal is behalve op youtube heb ik heel wat filmpjes bekeken. Pas dan zie je het verschil in scherpte tussen HD en UHD (of die scherpte nodig is of niet is een ander verhaal, maar dit scherm kan het in elk geval weergeven)

Gebruik en instellingen

Zelf ken ik het menu van de ultrascharp reeks al jaren. Bij dit scherm is er niet veel anders. Speciale instellingen zijn er niet. Nu niet dat het nodig is, eenmaal je de helderheid en scherpte goed hebt gezet (bij mij beide op 55) is er bij een scherm amper omkijken naar. Bij die instellingen geeft mijn WATT meter trouwens een zeer aangename gemiddelde 29W aan, bij een volledig wit scherm (zoals de google startpagina) gaat dat naar 30.5 bij volledig zwart 28.2. Wat wel raar is dat als het scherm in stand-by gaat het toch een 5 tal minuten 10 a 15w verstookt omdat naar de 0.3 te zakken en te blijven tot het weer wakker wordt.

Na een tijdje in gebruik en opmerkingen

Ondertussen heb ik het scherm een maandje in gebruik en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Omdat UHD nog vrij nieuw is geeft het soms probleempjes. Echter daar kan het scherm niet aan doen. Bepaalde programma's of spelletjes geven ofwel te kleine tekst weer of werken niet.

Zelf heb ik nog nooit gehad dat het scherm een andere resolutie weergaf na een reboot of als het uit slaapstand kwam. Steeds het juiste superbeeld. De inkijkhoeken zijn zeer goed. Ook al kan ik er niet echt vanuit een scherpe hoek naar kijken, er is geen verkleuring of duidelijk verschil van helderheid als ik onder een hoek kijk.

Conslusie

Een beeldscherm moet het beeld goed weergeven. Sommigen vinden het misschien een saai scherm. Echter het is een zeer onopvallend scherm als het uitstaat. Eenmaal het aanstaat is het een plezier.

Het mocht wat goedkoper zijn, toch vind ik dat ik waar heb gekregen voor mijn geld. Een medereviewer merkte als nadeel op dat nu elk ander beeldscherm zo onscherp lijkt. Nu geef ik die gelijk :)

Ook ik vind het jammer dat er geen usb poorten meer aan de zijkant van het scherm zijn, maar dat is een klein minpuntje. Het was ook leuk geweest indien er een HDMI kabel was meegeleverd.

Omdat ik geen goede foto's kan nemen die de kwaliteiten van het beeldscherm ten goede komen heb ik dit niet gedaan.

PS, dit is mijn eerste review. Tips en opmerkingen zijn welkom.

Heb jij ook een Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart?

Nog even mijn vraag ik wil van Dell de desktop 8700 kopen en er zit een videokaart in van NVIDIA GEFORCE GTX 750 TI 2 GB DDR5 is deze kaart geschikt voor de P2715Q zit wel een displayport bij Dell kom ik niet verder die willen dat ik van hun een spelcomputer koopt kan iemand mij advies geven

Gr

Martin
Goedemiddag

Ik wil ook dit scherm kopen in combinatie met de Dell desktop 8700 zal dit goed zijn heb jij dit scherm ook op je computer aangesloten of moet je hier voor een speciale videokaart hebben

Gr

Martin