Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart) Review

iAudio 8 mei 2009, 3.743 views

Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Plug & Play
  • Erg betrouwbaar
  • Zeer makkelijk in gebruik
  • Goed geluid
  • Draadloos bereik

Minpunten

• Afwerking (gebruikt materiaal)
  • Prijs lichtelijk aan de hoge kant

Recensie Sennheiser Rs 140

Introductie

Nu sinds nog niet zo’n lange tijd het draadloze tijdperk is aangebroken kon het natuurlijk niet lang meer uitblijven dat ook het geluid draadloos moet zijn. Zo ook voor hoofdtelefoons. Als je opzoek bent naar een draadloze ‘over the ear’ hoofdtelefoon om je muziek te beluisteren of TV te kijken is de Sennheiser Rs140 een goede keus als neusje van de zalm in de Sennheiser wireless series (RS serie). Hij is echter niet voor iedereen geschikt, ik heb hem nu een paar weken beluisterd en deel graag mijn bevindingen.

What’s in it?

De Rs 140 word geleverd in een zeer eenvoudige kartonnen doos waar ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van was, het gaat echter om de inhoud dus ik heb me er dan ook weer snel overheen kunnen zetten. In de eerste plaats zit er het docking station in wat functioneert als zender van het signaal (deze koppel je dus aan je audio bron) en als laad station. Daarna kwam natuurlijk de hoofdtelefoon met enkele meegeleverde accesoires uit de doos, waaronder de voeding (9V), een 3.5 mm stereo kabel met een vergulde 6.3 mm adapter, twee AAA oplaadbare batterijen en de handleiding.

Design en Functionaliteit

In deze categorie zit meteen het meeste positieve alsmede het meest negatieve wat ik heb ondervonden tijdens het gebruik. Optimist die ik ben begin ik natuurlijk met het positieve. De Sennheiser Rs 140 is ontzettend makkelijk in het gebruik. Alles werkt precies zoals je zou verwachten dat het werkt en alles zit gewoon op de goede plek. Het begint al met het gemak waarmee je de Rs 140 aansluit wat werkelijk een kwestie van ‘plug & play’ is. Batterijen zijn zeer gemakkelijk te installeren, je draait de rechter oorschelp een kwart slag, stopt ze erin, draait de schelp weer erop en klaar. Vervolgens rest alleen nog de stekker in het stopcontact en de mini-jack in je geluidsbron en de Rs140 werkt meteen. Het komt zelden voor dat ik iets gebruik wat ook werkelijk zo simpel werkt als word beloofd . Ook het opladen is super simpel, een kwestie van de hoofdtelefoon op het rekje van het laadstation hangen en de Rs140 word meteen opgeladen. Op het laadstation zitten 3 lampjes (connection, charging en power) zodat je precies weet wanneer de hoofdtelefoon volledig is opgeladen. Bij het testen gingen de batterijen per laadbeurt rond de 20 uur per keer mee wat ik een opvallend goed resultaat vond. Op de hoofdtelefoon zelf zit een aan/uit switch, een volume switch, een balans switch en een tune knop. Ook deze werkten allemaal zoals je wilt dat het werkt.
Nu toch even de negatieve kritiek welke gaat over het gebruikte materiaal voor de hoofdtelefoon. Voor een prijs van pakweg 150 euro vind ik de hoofdtelefoon (niet het docking station) wat goedkoop aanvoelen als gevolg van de gehele plastic constructie van de hoofdtelefoon en de wat goedkoop aanvoelende kussentjes op de oorschelpen. Ik had het zeer kunnen waarderen als de laatste van leer of zelfs kunstleer waren gemaakt in plaats van rubber. Toch doet dit alles niets af van de stevigheid, de hoofdtelefoon voelt robuust aan al heb ik hem niet aan een ‘crash-test’ onderworpen. Ook kwa comfort zit het goed, je kunt de hoofdtelefoon makkelijk voor langere tijd dragen zonder irritatie aan je hoofd/ oren te ondervinden. Alleen de plastic constructie is dus een noemenswaardig minpunt.

Sound

De Rs 140 is misschien wel de beste draadloze hoofdtelefoon die er op het moment te krijgen is voor de consument. Dit komt ook duidelijk naar voren in het geluid, al kom ik hier ook even terug op het punt uit de introductie dat hij niet voor iedereen geschikt is. Voor heel veel toepassingen heb ik de Rs140 werkelijk als de ideale oplossing bevonden en ik ben er ook van overtuigd dat iedereen die hem probeert dat met me eens zal zijn. Persoonlijk was ik het meest enthousiast over het gebruik van de Rs140 in combinatie met mijn 42” (plasma) televisie. Ik heb het geluid van de Rs140 namelijk ervaren als minstens net zo goed als mijn dolby surround set en het is ongelofelijk plezierig gebleken om af en toe eens een film te kunnen kijken zonder dat de rest van het huis daarvan hoeft mee te genieten en toch het geluid ongegeneerd hard te kunnen zetten (let wel op je oren!). Ook voor het casual muziek luisteren is de Rs140 erg geschikt en doet niet onder voor een zeer redelijke wired hoofdtelefoon. Het punt wat ik wel wil maken is dat dit geen vervangende hoofdtelefoon is voor een echte wired high-end hoofdtelefoon van 150+ euro, je kan en mag dit ook niet verwachten van deze hoofdtelefoon. Laatst genoemde klasse presteert in geluidskwaliteit en detail gewoon beter dan een draadloze hoofdtelefoon al is het maar omdat je altijd wat ruis zult blijven houden, al is dit bij de Rs140 niet meer te horen op normaal luisterniveau, alleen in stille intervallen.

Portability

Ook op dit punt heeft de Rs140 mij verre van teleurgesteld. Mocht je net als ik vaak vervelende haperingen en storingen ondervinden met draadloze apparatuur zal dit een absolute verademing zijn. Ik heb in de vele gebruikersuren werkelijk niet een keer meegemaakt dat het geluid wegviel of dat er een ruis optrad, ook vond de hoofdtelefoon altijd automatisch het juiste signaal. Dit alles was wel binnen de muren van een kamer en ik was uiteraard ook benieuwd ‘wat er zou gebeuren’ als ik de hoofdtelefoon meenam voor een wandeling door het huis. Tot op zekere hoogte, een voor mij verbazingwekkende 50 meter hemelsbreed, bleef het signaal zeer sterk en was er nauwelijks tot geen verschil te ondervinden in geluidskwaliteit. Natuurlijk maakt het wel uit hoe je jouw huis gebarricadeerd hebt; als je dikke stalen muren hebt is dit natuurlijk niet bevorderlijk voor het ontvangst. Maar in de gemiddelde woning kun je bijna in je hele huis helder ontvangst krijgen als het docking station centraal geplaatst is. Wel maakt het voor de batterijen uit hoe ver je van het station zit want op 50 meter gaan de batterijen merkbaar korter mee dan dat je dichtbij zit. Al is dit natuurlijk geen probleem aangezien de batterijen oplaadbaar zijn.

Tegen mijn lichte scepsis in was ik zeer blij verrast met vooral het gebruikersgemak en de draadloze prestaties van de Sennheiser Rs140. Zolang je niet opzoek bent naar een high-end hoofdtelefoon om je muziek in het meeste subtiele detail te kunnen beluisteren is deze hoofdtelefoon wat mij betreft een enorme aanrader. Op het gebruikte materiaal (afwerking) na heeft de Rs140 mij op alle fronten verrast en krijgt dan ook vier zeer verdiende sterren.

Heb jij ook een Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart)?

Ik zet hem net van mijn hoofd af. Prima review al zullen bepaalde punten niet voor iedereen gelden. Zo lig ik toch vrij vaak op mijn zij met de koptelefoon op half op een kussen. Je kan het zien want de algehele stand is wat schever geworden :+ . Daardoor vind ik de bouwkwaliteit juist ook erg meevallen, want hoewel wat scheef geworden heb ik daar wanneer ik hem op totaal geen last van. ook door het vele plastic is hij i.m.o. erg licht en zit comfortabel. Waar ikzelf wel wat last van (gehad ) heb is storing in de vorm van een brom geluid doordat ik hem dicht bij de monitor had staan, ook moet hij soms wat zoeken wanneer ik uit de buurt van de antenne/oplader ben naar het signaal wat soms tijdelijk een lichte storing geeft. De geluidskwaliteit en daar gaat het om, vind ik persoonlijk prima. Ik gebruik hem vaak om Call of Duty 2 te spelen en ik weet zeker dat ik door de goede kwaliteit van het geluid voordeel heb ;).
Ik zou hem niet meer willen missen O-)

[Reactie gewijzigd door Mangofruit op 28 februari 2010 21:45]