Motorola Moto 360 Grijs (Grijs) Review

hgoor 19 juli 2015, laatste update op 6 augustus 2015, 229 views

Motorola Moto 360 Grijs (Grijs)

De Moto 360 heeft naar mijn mening nog steeds een onderscheidend design tov de concurrenten. Maar goede looks alleen zijn by far geen compensatie voor de tegenvallende prestaties en andere onpraktische eigenschappen. De Moto 360 schiet dan ook erg te kort in vergelijking met mijn Pebble Steel.

Pluspunten

• Design (your mileage may vary)
  • Wifi - met laatste wear update
  • Voldoende watchfaces en software
  • Standaard bandje van 22mm (min of meer)
  • Licht sensor voor schemhelderheid
  • Dock voor laden
  • Android Wear 5.1.1 is een stuk fijner

Minpunten

• Batterij duur
  • "Flat tire" (niet 100% rond scherm)
  • Traag met syncen van software
  • Wordt bij vlagen erg warm (b.v. bij syncen)
  • Draadloos laden
  • Geen OLED display
  • Horloge niet altijd "aan"

Intro

Als Pebble Steel eigenaar (zie mijn review) wilde ik ook ervaring opdoen met Android Wear. De telefoons waarmee ik de Pebble gebruik zijn immers Android telefoons en dus zou je verwachten dat de experience in combinatie daarmee naadloos is.

Voordat ik de Motorola Moto 360 kocht, heb ik korte tijd een LG G Watch R gehad. Die sloeg echter telkens op hol tijdens het 's nachts opladen en overleed binnen 4 dagen na ontvangst. Dat was dus het einde van dat experiment.

De andere populaire smartwatch is dan nog steeds de Moto 360, dus dat was dan in mijn ogen een goed alternatief.

Bij deze mijn ervaringen.

Uiterlijk
Het grote pluspunt van de Moto 360 is mijns inziens het ronde uiterlijk waardoor hij meer op een traditioneel horloge lijkt, dan b.v. de Pebble. Het ontwerp legt de nadruk op het (grote) scherm en het verder strakke design zonder grote randen of uitsteeksels. Des te jammer is het dat het scherm niet echt rond is vanwege de lichtsensor aan de onderkant. Die snoept net een strookje af van de watchface. Op internet werd dit als snel de "flat tire" (lekke band) genoemd.

Het scherm zelf is geen Amoled of Poled (plastic OLED) maar een LCD. Ondanks dat zijn de kleuren goed, maar zwart weergeven bespaart dus geen stroom.

Pluspunt is dat er standaard 22mm horloge bandjes gebruikt worden, met een normale bevestiging: wisselen van bandjes is geen enkel probleem, en ik had al snel de metalen band van mijn Pebble Steel overgezet. Dat ziet er een stuk sjieker uit.

De Qi oplader (draadloos) is een mooie vinding en geeft het horloge ook nog een functie tijdens het opladen; op het nachtkastje ziet dat er best leuk uit; maar in de praktijk is het meteen ook een enorm nadeel, want even snel tussentijds bijladen betekent dat je dat ding altijd bij je moet hebben: totaal onpraktisch dus.

The good, the bad and the ugly
De notificaties van Wear, en met name Google Now, bevallen me erg goed. Het is leuk om informatie te ontvangen op basis van je locatie. En bijvoorbeeld dat er weer file staat op je woon-werk route.

Alarm voor afspraken, telefoontjes, meldingen e.d. komen mooi binnen en werken verder prima. Dat is tenslotte de hoofdmoot van het gebruik: je telefoon kunnen laten liggen en toch weten wat de laatste email is.

De lichtsensor is zowel een zegen als een vloek. Een zegen omdat het horloge in vrijwel alle omstandigheden de juiste helderheid kiest (dat was een grote omissie van de LG G Watch R; die staat altijd op een vaste waarde). Nadeel is dat dit weer een sensor is die stroom verbruikt.

Het aanbod van mooie watchfaces is echter groot. Voor ieder wat wils en ze zien er werkelijk waar mooi uit. Kleur en resolutie is dus een groot pluspunt tov mijn Pebble die allen zwart/wit/grijstinten kan weergeven. Het is echt een extra dimensie voor een smartwatch.

Maar wat heb je aan mooie watchfaces als ze niet altijd zichtbaar zijn? Je hebt bij Android Wear de keuze tussen "uit" of "Ambient mode" (soort van "half" aan). Die Ambient mode is echter totaal onbruikbaar in een heldere omgeving (lees: buiten).

Verder heb je in de praktijk niets aan de hartslagmeter; dat is een overbodige, batterij verslindende optie. Net als de stappenteller in mijn optiek; die is ongelofelijk onnauwkeurig: 60 stappen in 3 meter?

En maar met de deur in huis te vallen: de Moto 360 presteert überhaupt erg slecht in vergelijking met mijn Pebble. Het laden van software is hemeltergend traag. Een nieuwe watchface uit de store laden is elke keer een gok hoe lang het duurt voor je hem kan gebruiken. Soms had ik hem binnen tien minuten, soms pas na een nachtje slapen: om gek van te worden. Overigens was de LG G Watch R niet heel veel beter op dit vlak ondanks de Snapdragon 400 processor die toch echt een stuk beter is.

Ter vergelijking: mijn Pebble geeft bij elk stukje software wat je upload naar het horloge keurig een voortgang op het horloge en dat duurt nooit langer dan een seconde of drie. Je hebt dus feedback over wat er gedaan wordt. Niets van dat alles bij Android wear: je hebt geen enkele clou of er überhaupt iets gedaan wordt.

Ook de "re-sync all apps" optie hielp in die gevallen nooit. Het enige wat dat doet is het horloge erg heet maken en de batterij nog sneller leegtrekken.

In de praktijk werkt het scherm ook niet altijd even goed qua touch. Grote ergernis als je swiped, maar het scherm doet niets, of pas na vertraging. Of, wat ook regelmatig voorkomt: hij ontwaakt niet totdat je daadwerkelijk op de knop drukt (wat niet zou moeten hoeven).

De update na Android 5.1.1 zorgde er voor dat het iets soepeler liep en je kan dan ook gebruik maken van Wifi ipv alleen bluetooth; dat werkt dan weer wel ok. Ook zonder verbinding met mijn telefoon kreeg ik dan meldingen vlot binnen.

Conclusies en eindoordeel
Alle beschreven ergernissen onder de noemer "bad en ugly" begonnen teveel op mijn zenuwen te werken en dat kan niet de bedoeling zijn van een gadget die je leven juist aangenaam moet maken.

De grootste dealbreaker is voor mij echter de batterij. Wat ik ook deed ik haalde het einde van de dag niet: het horloge kwam 's ochtends om 07:30 van de lader en moest elke dag om of vóór 22:00 (met amper 5% over) echt aan de lader.

Als je na een dagje werken (met Ambient mode uit) denkt nog even een pilsje te gaan pakken, en het wordt een uurtje of tien, elf 's avonds, dan red je dat niet met de Moto. En even bijladen is er dan niet bij vanwege het ontbreken van een reguliere aansluiting om te laden.. Spontaan even stappen is er niet bij.

De op één na grootste dealbreaker is het feit dat je watchface nooit echt altijd aan staat en dat zoiets simpels als het zien hoe laat het is, een obstakel is. Ambient mode is slechts een doekje voor het bloeden

Helaas moet ik dus concluderen dat de Moto 360 niet dé smartwatch voor mij is.

Ik heb hem dan ook al weer te koop gezet en ben weer terug bij de Pebble die ik nu meer dan ooit waardeer vanwege het simplisme, altijd aan en de ruim 5 dagen batterijduur die ik haal.

Heb jij ook een Motorola Moto 360 Grijs (Grijs)?