Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N551JQ-CN072H Review

JaapN 19 juli 2015, laatste update op 19 juli 2015, 1.194 views

Asus N551JQ-CN072H

Asus heeft met de N551JQ een prima laptop op de markt gebracht, waar 1 van de weinige grote minpunten de hardeschijf en accuduur zijn.

Pluspunten

• Goeie bouwkwaliteit
  • Capable GPU
  • Goed scherm
  • Snelle processor (Quadcore + Hyperthreading)
  • Toetsenbord
  • Geluid uit ingebouwde speakers + bijgeleverde subwoofertje
  • 5Ghz Wi-Fi
  • Touchpad gestures

Minpunten

• Accuduur had beter gekund
  • Ietwat trage HDD
  • Backlight toetsenbord amper nutting
  • Aan/uit knop boven numpad
  • Pingspikes!

Inhoudsopgave

Toetsenbord en Touchpad
Connectiviteit, Speedtests, Stabiliteit
Algemeen Gebruik

Introductie
Deze laptop heb ik aangeschaft voor mijn opleiding, ICT-Beheer Niveau 4 waar ik midden/eind augustus aan begin. Naast dat ook voor de wat lichtere games als Call of Duty 4 t/m BO2, CS:GO en dergelijke. Mijn oog op deze laptop kwam door een aanbieding waardoor hij afgeprijsd was van 850 naar 764 euro. Ik twijfelde geen moment en ik heb hem besteld.

Unboxing
De N551JQ Komt in een nette (milieu vriendelijke recyclebare) donkergrijze doos. Samen met ASUS’ punchline: In Search Of Incredible. Verder is de doos redelijk clean.
Open de doos en je merkt dat het een relatief premium device is.

Alhoewel hij relatief “goedkoop” is vergelijking met de duurdere ASUS modellen heb je toch het gevoel
alsof het een device van hoge kwaliteit is. En dat is ie ook. De hele unboxing straalt premium uit. Van de metalen bovenkant van de laptop tot de stevig gebouwde stroomadapter.
Wat vind je in de doos?
- De laptop zelf
- SonicMaster Subwoofer
- Asus Ziptie
- Stroomadapter
- Accu

Eerste Indruk
Mijn eerste indruk van de laptop was zeer goed te noemen. Bijna de hele laptop is van aluminium gemaakt, op de onderkant en de bezels van het scherm na. Die zijn van een zwart, fijn aanvoelend plastic. Het backlit toetsenbord ziet er mooi uit. Over het algemeen is dit een hele mooie laptop die in persoon veel aantrekkelijker is dan op de foto’s. Ook voelt hij stevig aan, en hij kan ook wel tegen een stootje. Althans, zo voelt het. Ik ga liever geen droptests doen. Het aluminium zorgt voor een premium gevoel, koud bij gevoel als je hem weer aanzet, en comfortabel warm als je aan het typen bent.

Specificaties

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van deze laptop is goed tot zeer goed te noemen. Het is dan geen aluminium unibody van de Macbooks of van de duurdere ASUS’ laptops. Maar de combinatie van het zachte alhoewel stevige plastic, het koel aanvoelende aluminium en een stevig scharnier zorgt ervoor dat de laptop zeer stevig aanvoelt.

Installatie
Met de eerste keer opstarten word je begroet door het vriendelijke ASUS Logo, verder is het gewoon de normale Windows 8.1 installatie, je verbindt met de WiFi, stelt wat instellingen in, je logt in of maakt een account aan en wacht tot hij de rest voor je instelt, dit duurt maximaal 15 minuten. De installatie loopt dus zonder problemen en gewoon vlot, zoals het hoort.

Accu
De accuduur is “gemiddeld” op batterysaver haal ik makkelijk 3 tot 4 uur screen on time terwijl ik een 720p MKV bestand kijk via VLC. Met browsen haalt hij die 4 uur wel makkelijk met de helderheid in het midden.
Op “Gebalanceerd” haal ik maximaal 3 uur screen on time met browsen en minder dan 3 uur met films kijken. Gamen houdt ie dan hooguit een uur/anderhalf uur vol.
Op “Prestaties” Presteert de laptop hoe hij moet presteren op zijn best, maar dan is de accuduur niet zo heel erg goed (logisch) Daarmee haal je max 2 uur met browsen en ook in de richting van 2 uur met films bekijken.

Ook heb ik een accu benchmark gelopen (dit was tevens de enige gratis benchmark die ik kon vinden)
Peacekeeper battery benchmark: 1 uur, 12 minuten en 58 seconden.
Wat doet deze test?
Peacekeeper is een browser benchmark die je PC test hoe hij op het internet zou presteren, zo is er een simpele 3D graphics test, 2D Graphics test, en wat testjes om bepaalde dingen te berekenen of om een foto aan te passen.

CPU: Real World Performance
Alle benchmarks worden gelopen terwijl de laptop opgeladen wordt en op “Hoge Prestaties”
PCmark8
Home, simuleert dagelijkse en werk taken
2976 Deze score is bijna 100% CPU en is dus vergelijkbaar met die in een high performance PC (A la i5 4460)
Ik heb alleen home gedaan om 1 reden: Het is eigenlijk grotendeels wat je met de laptop doet.
CPU: Syntetische Benchmarks
Voor sytetische benchmarks ga ik een paar programma’s gebruiken:
Cinebench, Geekbench (32bit) en PerformanceTest 8 (Passmark).

Cinebench R15.0: 632 (Komt in de buurt van de i7 3770)
Geekbench:
Singlecore: 2952
Multicore: 11398

Passmark:
Single-Threaded: 1977
Totale Score: 7416 (Vergelijkbaar met FX8120, i7 3720QM)

Qua CPU en Syntetische benchmarks is er niks mis en presteert de laptop als een high end apparaat, dit is natuurlijk alleen maar goed en komt meer dan prima uit voor wat ik er mee ga doen.

GPU/CPU: Gameperformance
Ik ga een aantal games testen, dit voornamelijk op de GT845M. Ik zal hem proberen te vergelijken met de Intel HD4600 mits hij de game kan lopen op vergelijkbare instellingen. Alle games worden gelopen op 1080p mits anders aangegeven
Deze games ga ik testen: Skyrim, H1Z1(EARLY ACCESS!), Black Ops II, Advanced Warfare, CS:GO en Grid Autosport. Als er andere games zijn die jullie getest willen zien kan dat natuurlijk. De meeste games spelen zonder problemen op deze laptop. Wat ik speelbaar oordeel in deze test is meer dan 30FPS voor Grid, H1Z1 Skyrim. In CS:GO, Black Ops 2 en Advanced Warfare doel ik op 60FPS.
Ik wilde ook GTA V in de test doen maar die kon ik helaas niet werkend krijgen.

RAM overall performance
Het werkgeheugen doet zijn werk op 1600Mhz, het is wel 1dimm dus er is geen dualchannel aanwezig de timing is CL11 wat niet de strakste timing is maar je merkt er niet zo heel erg veel van.
Naast dat is het wel gewoon snel en laadt het programma’s die in het ram geladen zijn snel.

Hardeschijf
De hardeschijf is om het simpel te zeggen: Slecht. Ik ben zelf van plan er binnenkort een 250gb SSD als bootschijf in te zetten. Opstarten gaat nog wel relatief snel maar je zit vaak gewoon te wachten. Wat gewoon zonde is voor een laptop met zulke specs. Nou is hij niet zo slecht als een IDE hardeschijf maar hij doet zeker onder een traditionele 7200RPM 3.5 Inch HDD. In mijn desktop heb ik een WD Green 1tb (5400RPM) Die nog beter presteert als deze schijf terwijl hij in theorie sneller zou moeten zijn (Kleinere schijven, zelfde draaisnelheid maar draait sneller i.v.m kleinere schijven)
De read en write snelheden zullen amper boven de 90MB/s uitkomen. Zonde voor een laptop in deze prijsklasse het is niet slecht, maar had zeker beter gekund aangezien je reguliere hardeschijven op de desktop de 150MB/s aan ziet tikken. Programma’s duren lang met opstarten (Sony Vegas soms wel een minuut, maar meestal rond de 30 seconden waar het met een SSD minder als 5 seconden duurt) Is hij bruikbaar? Ja. Geeft het een goeie gebruikerservaring? Niet echt. Jammer genoeg een minpunt voor deze ASUS (1 van de weinige)

Warmte en Geluidproductie
De laptop zelf wordt met normaal gebruik niet zo warm. Tijden het typen van deze review is hij maximaal 60 graden celsius. Nou klinkt dit wel heel hoog maar deze CPU Kan maximaal boven de 100 graden aan (alhoewel dit niet aangeraden is). Wat ik zelf persoonlijk wel knap vindt van ASUS; ik heb de laptop de 99 graden aanzien tikken tijdens gamen. Dan zou je denken: Dan is dat ding toch kokend heet? De laptop voelt gewoon nooit heet aan. Hij voelt alleen “warm” aan maar niet zo warm dat het storend is. Als hij 60 graden is voelt hij net zo als dat ie 99 graden is en dat vind ik persoonlijk wel knap van ASUS. De GPU zelf wordt ook niet zo heel erg warm bij normaal gebruik zit hij hooguit op 50 graden en bij gamen rond de 80. Wat bezorgend klinkt maar het valt nog best wel mee.

Er is wel 1 probleempje onder dit kopje: Onder load kan hij soms redelijk luid aanhoren. Voor mij persoonlijk is dit geen probleem aangezien ik over Active Noise Cancelling headphones beschik (Plantronics Backbeat Pro) Dus ik hoor hem niet. Maar voor wanneer ik zonder koptelefoon iets wil doen wat intensief is, is hij zeker luidruchtig en ik zou bijna zeggen luider dan mijn desktop. Bij normaal gebruik en lichte games is de laptop zelf gelukkig helemaal stil. (Vrijwel onhoorbaar)
Hiervoor wel probs to Asus.

Geluid
Het geluid van de Asus kan je met 1 woord samen vatten: Oorverdovend. Hij kan heel hard. Met mijn “onofficiele” decibel test kwam ik uit bij precies 100dB. De geluidsweergave is ook zeer goed te noemen. Voor de muziek (Rock, Metal + Subgenres etc etc) die ik luister zijn eigenlijk Treble, Bass en Mids belangrijk. Zonder de bijgeleverde subwoofer missen de speakertjes toch wel dat kleine beetje oempf in het geluid. Dus het bijgeleverde subwoofertje, alhoewel klein, verbeterd het geluid echt en het is niet echt een gimmick naar mijn mening (als het kan sluit ik hem aan) Natuurlijk verslaat het geen goed speakersetje maar als je dat buiten zicht laat, is het echt goed en kan je gewoon zonder problemen een film of serie kijken zonder dat je het goeie geluid mist. Prima geluid en een groot pluspunt voor Asus!

Scherm
Het scherm betreft een 15,6 inch mat FullHD IPS Paneel. Prima kleuren, prima kijkhoeken en bovendien best wel goed zichtbaar in vol zonlicht. Zelf beschik ik helaas niet over de mogelijkheid om dingen als kleurtemperatuur, kleurprecisie, helderheid en contrast te meten.

Kleuren zijn over het algemeen goed en precies en er is niet echt een kleur dat meer de overhand heeft. Met de kleurbalken (Gradient) Zijn de kleuren goed uitelkaar te houden maar zijn er geen zichtbare balken maar loop het goed over van donker naar licht. Het contrast is goed en er is vrijwel geen backlight bleeding dat zichtbaar is met het blote oog. (De camera op mijn Moto G laat het erger uitkomen dan dat het daadwerkelijk is dus ik heb er geen foto van). Voor de rest prima contrast en alle kleuren zien er best wel echt uit. Prima scherm, hier zijn geen klachten.
Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord van de N551JQ is een heel fijn toetsenbord voor een laptop. Natuurlijk kan het zich niet meten met het mechanische toetsenbord die ik bij mijn desktop gebruik maar over het algemeen heb ik weinig klachten over het toetsenbord. Het typt lekker weg en voelt snel en comfortabel aan. Ook wordt hij niet heet op de plekken waar je het zou verwachten. De travel is prima (Voor mijn gevoel zo goed als het kan op een laptop toetsenbord). Ik weet het niet 100% zeker maar het kan zijn dat deze laptop scissor switches heeft omdat ie heel anders aanvoelt dan andere laptops die ik heb gebruikt. Maar het kunnen ook gewoon iets stevigere rubber domes zijn.

Het toetsenbord is niet perfect, dat is een gegeven. De aan/uit knop zit boven het numpad en is geen dedicated knop ergens rechts boven in. Hij zit precies boven de min. Zelf kom ik daar niet vaak (gebruik liever de min boven aan het toetsenbord.) maar ik kan geloven dat het voor andere mensen een stoornis kan zijn.

Het tweede en laatste minpunt want ik heb over dit toetsenbord is de backlight. Die is wit. Het probleem is niet zozeer de kleur van de backlight, maar die van de toetsen. De backlight voegt eigenlijk bijna niks toe en heb het zelf meestal uitstaan zelfs in hele donkere situaties. Als het licht is kan je de toetsen amper lezen omdat de knoppen, net als de letters, dan wit zijn. Naar mijn mening had ASUS beter voor of een zwart toetsenbord kunnen gaan of heel misschien een donkergrijze. Wederom is dit niet heel erg storend maar wel een klein minpuntje voor ASUS.

Het Touchpad kan ik heel kort over zijn, hij is er omdat het moet. Hij doet zijn werk wel gewoon goed maar hij voelt een beetje stroef aan (dit wordt minder naar verloop van tijd). Het grootse probleem zit voor mij persoonlijk in het klikken, er zit een klein streepje dat aangeeft welke kant left-click en right-click is. Het zijn geen losse knoppen wat ik persoonlijk een heel stuk fijner vind. Een voordeel wat het wel heeft is dat je meer touchpad ruimte hebt.

Dit is jammer genoeg een minpunt in mijn ogen. Wat wel een pluspunt is voor dit touchpad is dat je de gestures gemakkelijk kan aanpassen in de meegeleverde ASUS Software (Die overigens niet zonder grammatica foutjes is). En de gestures zijn ook daadwerkelijk nuttig, voor mij op zo’n manier dat ze mijn workflow versnellen. Dus het touchpad is een beetje een plus min puntje.

Connectiviteit, Speedtests, Stabiliteit
Qua connectiviteit is de N551JQ voorzien van Wi-Fi B/G/N (+5Ghz!), Bluetooth4.0, Miracast, 3 USB3.0 poorten en een gigabit ethernet port. Zelf gebruik ik de laptop bijna altijd op de eerste verdieping en vanaf daar is het Wi-Fi bereik redelijk. Op een 50/50 lijntje van Telfort haal ik de helft van de gegeven snelheid op Wi-Fi. Gelukkig heb ik zelf een extra kabel aan mijn bureau en die is 9 van de 10 keer ook aangesloten. De Wi-Fi haalt op mijn 50/50 lijntje via SpeedTest: Ping: 6ms, 21.67Mbit/s down, 15.03Mbit/s Up. Alhoewel dit niet heel snel is, vind ik het voldoende voor Wi-Fi en het bereik is over het algemeen ook goed te noemen.

Echter heeft deze Wi-Fi Chip – De Intel Wireless N7260 (niet AC) – Een heel groot nadeel: Pingspikes.
Na langdurig gebruik van de laptop treden er pingspikes op in alles wat je doet op het internet. Sites reageren sloom, gamen kan je al helemaal achterwege laten. Zorg dat je goed geinformeert bent over welke Wi-Fi chip je hebt. De N551JQ Komt voor zover ik weet met 3 verschillende chips met ieder zijn voor en nadelen.
- Dit model: Intel Wireless N7260, Voordeel: 5Ghz, Nadeel: Pingspikes
Andere model (onbekend welke): Een MediaTek Wi-Fi chip, deze heeft een [i]heel[i/] slecht bereik (Minder dan een derde van je snelheid als je 5 meter bij je router vandaan bent)
En een Qualcomm Atheros chip, deze is gemiddeld wel het beste van de 3 waar ik over weet. Deze mist 5Ghz maar heeft dan ook geen pingspikes meer en haalt over het algemeen hogere snelheden en beter bereik.
USB3.0 haalt de gegeven snelheid (alhoewel ik weinig USB 3.0 opslag media heb) op een USB 3.0 stickje haal ik 20MB/s Write en 50MB/s Read. Alhoewel dit traag is voor de standaarden voor vandaag is het snel genoeg voor mij persoonlijk.

Algemeen gebruik
Wat valt voor mij onder algemeen gebruik?
- Browsen
- Lichte Games
- Tekstverwerken (zoals deze review)
- Emailen
- Skype
- Films/series kijken

De N551JQ Doet het simpelweg perfect als het op deze taken aankomt. De webcam die erbij zit is goed (720p video) En lichte games handelt ie af alsof het niks is. Verder kan ik er niet zoveel over zeggen, voor normaal gebruik is het gewoon een goeie laptop.

Dus, de conclusie. Voor mijzelf is deze laptop aangeschaft voor mijn studie (ICT-Beheer) Naast dat ook voor het spelen van lichtere games, films/series kijken en skypen en dergelijke (eigenlijk alles wat onder het kopje algemeen gebruik valt) Naast dat heeft hij een prima accuduur, een top beeldscherm, een snelle processor, een wat minder snelle hardeschijf, en bovendien, een goeie prijs. Ik vind dat Asus de euro per performance ratio echt in de roos heeft geraakt met deze laptop. De bouwkwaliteit is een zeer mooie combinatie van soft-touch plastic en koel aluminium. Hij voelt ook gewoon premium aan. Hij presteert geweldig, ziet er goed uit en is goed gebouwd, maar naast die goeie pluspunten zijn er ook wel wat gebreken en daarom krijgt de ASUS N551JQ-CN072H een welverdiende 4 sterren!

Heb jij ook een Asus N551JQ-CN072H?

Goede review!
Komen er nog meer foto's bij?

Je plaatjes van de headers zijn overigens niet goed gelinkt.
Dat was oorspronkelijk wel het plan maar ik ga over een paar uurtjes met vakantie :p en de headers fix ik wel ff snel