Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940) Review

Magus360 6 augustus 2005, 876 views

Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Koelt goed (voor zijn prijs)
  • Stil

Minpunten

• Groot
  • iets moeilijker te installeren dan een standaart koeler

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 3
De Stock koeler werd een beetje te luidruchtig naar mijn mening, ik ging dus opzoek naar een stillere koeler.

Mijn oog viel meteen op deze zalman, hij is niet duur en ik wist dat deze koelers erg stil zijn.

De Installatie viel mij mee (geinstalleerd op Socket 754), het enige lastige was dat ik de oude backplate niet los kreeg (zit een plak laag op, ik kon wel een schroevendraaier kunnen gebruiken maar ik wou me moederbord niet beschadigen). Ik heb daarom maar de oude backplate gebruikt en ook de oude schroeven, door de nipples ernaast te leggen kon ik zien hoe diep de schroeven er in moesten. Bij mij werkt het prima maar:....

LET OP, DEZE MANIER VAN BEVESTIGEN WORD NIET DOOR ZALMAN ONDERSTEUND

Zoals bekend van deze koeler is hij op elke snelheid zeer laag.
Op alle snelheden bleef de koeler zeer stil.

heel erg goed koelt hij niet (rond 6 graden onder de standaart koeling) maar het gaat hier dan ook om de goedkoopste koeler van zalman.

Ondanks de grote van de koeler is de koeler compatible voor veel sockets en moederborden.

• AMD 64 3000+ skt 754
  • AOpen AK86-L mainboard
  • 1 GB Twinmos
  • V9999 Ultra
  • Windows XP

Heb jij ook een Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)?

Over die backplate; je kan die heel gemakkelijk en veilig verwijderen door een minuutje met een föhn ertegenaan te blazen.
Eenmaal warm laat de plaklaag gemakkelijk(er) los; werkte als een trein voor mij op m'n MSI K8N Neo2 Platinum bord.
Stil is relatief. Voor een HTPC=echt stille PC is ie op 1350 nog duidelijk hoorbaar. Voor een Game PC uiteraard wel erg goed omdat ie ook erg goed koelt, maar niet als ie echt stil ie nagenoeg sonoor.
Een stock AMD koeler @1000rpm is dan stiller en die heb ik dus weer ingebouwd in m'n HTPC.
"Ondanks de niet heel erg goede koelprestaties is de prijs/kwaliteit verhouding erg goed."

nou ik vint um toch zeker een stuk beter als de boxd versie dan die je bij je cpu krijgt en het voordeel is dat je er iets meer airflow bij krijgt

de prijs kwaliteit verhouding is gewoon goed
bij mij 7000Cu krijg ik er niet eens een backplate bij :S
Dus hoefde ik die van mijn MSI K8N neo2 platinum er niet af te halen. tot nu toe nog geen problemen mee gehad

Maar ach ik vind de koeler op volle toeren niet echt stil te noemen. Hij is dan bijna luidruchtig te noemen. En echt goedkoop is hij ook niet in vergelijking met bijvoorbeeld een artic coolertje (om maar even een merk te noemen) maar het is een goede koeler. Goed afgewerkt. Het kopere gedeelte waarmee hij op de cpu zit is bijna als een spiegel. En hij koelt redelijk. De stock AMD koeler koelde net iets minder maar was dan ook iets luidruchtiger dan de Zalman.