Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 9ms) - Bekijk alle specificaties

Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart Review

switchboy 16 juli 2015, laatste update op 17 juli 2015, 2.795 views

Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart

Maakt de 4K belofte waar met prachtige kleurweergave weinig ghosting een klein beetje IPS glow, op 60Hz als enkel paneel. Echter zitten de USB poorten op een rot plek.

Pluspunten

• Kleurweergave
  • 60Hz
  • Enkel paneel
  • de ruimte die je hebt met 4K
  • scherpte

Minpunten

• IPS glow
  • Locatie USB poorten

Lang heb ik me oriënteert voor ik dit scherm kocht. Lange tijd leek het nog te vroeg voor een betaalbaar 4k scherm welke geen TN paneel had en ook nog eens 60Hz ondersteunde.

En ik moet zeggen dat dit scherm (na 3 maanden intensief gebruik) de beloften waar maakt. Ik kom van een Samsung 205bw een 23" TN paneel van nu bijna 7 of 8 jaar oud. Het werd dus inmiddels tijd voor een leuke upgrade.

Lang heb ik getwijfeld of mijn hardware wel klaar was voor 4K. Of spellen wel zouden draaien op deze resolutie en of überhaupt windows leesbaar zou blijven.

Allereerst de spellen. Ik bezit verder een PC met een GTX 970 OC, 2600K met 16GB ram. En ik moet zeggen de prestaties die deze combinatie haalt vallen nog niet tegen. De crux zit hem namelijk in het feit dat je met een 4K resolutie lang niet zulke zware anti aliassing hoeft te gebruiken als bij een scherm van dezelfde grote met een 1080p resolutie. Je zal de "jaggies" veel minder snel zien. Dit betekend dat je een functie die aardig wat recources gebruik flink terug kan schroeven zonder dat je dit beeldkwaliteit kost.

Je merkt alsnog in zware spellen zoals GTA V dat een enkele GTX 970 het heel zwaar heeft. Je moet kunnen leven met framedrops tot 40- 45 in drukke scènes. En zeker je zal een volgende generatie kaart nodig hebben wil je in de toekomst leuk willen blijven gamen. Maar de ervaring van een spel beleven op 4K is het nu zeker al waard.
Dit is een van de eerste betaalbare 4k schermen met een IPS paneel. En dit is zeker aan de kleuren duidelijk te zien. Die zien er (helemaal als je van een oud TN paneel komt) zeer levensecht uit. Wel heeft dit scherm in een donkere ruimte last van IPS glow. Dit is een hele lichte blauwige gloed die je bij donker beeld in een donkere kamer kan zien als je te dicht bij het scherm komt. Dit valt echter alleen op als je ernaar gaat zoeken. En als je er recht voor zit op je normale kijkafstand is het zelfs in een volledig donkere niet te zien.

Een van de angsten die ik had was of ik geen vergrootglas nodig zou gaan hebben om alles te kunnen blijven lezen op dit scherm. Ik kan iedereen met dezelfde angst geruststellen. De resolutie en schermgrote verhouding is zodanig dat je, wanneer je op een normale kijkafstand van je bureau zit je alles nog makkelijk kunt lezen.
In het begin stelde windows 8 het scherm in op 150%. Hiermee is alles zeker te lezen en ziet alles er groot uit. Maar het scherm komt qua productiviteit pas echt tot zijn recht op 100% DPI instelling. De hoeveelheid ruimte voor vensters die je dan tot je beschikking hebt is echt geweldig. Je kan 4 1080p fullscreen equivalent schermen naast elkaar open hebben staan op 1 scherm oppervlakte. Dit geeft echt een verhoging van de productiviteit die ik ervoor alleen nog maar ervaren heb met een dual screen opstelling.

Zo kan ik tijdens het webdevelopen een browserwindow, photoshop, een scherm met de code allemaal zonder compromis naast elkaar draaien. Het enige nadeel is dat sommige websites duidelijk nog niet klaar zijn voor grote schermen. Zo worden regels op Wikipedia erg lang als je je browser fullscreen gebruikt. En dat leest minder prettig.

Toch heeft het scherm nog wel een paar minpuntjes. Het scherm komt met ingebouwde USB hub, echter zit die op zo’n rotplek dat je niet even makkelijk een USB drive erin steekt. Ik snap niet dat ze het niet op de zijkant van het scherm hebben geplaatst. En voor de prijs die je ervoor moet betalen had dit echt beter gemoeten. Hierom krijgt het scherm geen uitstekend.

Heb jij ook een Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart?

Kan je mij misschien vertellen of de desktop van dell de 8700 met video kaart
Nvidia geforce gtx 750 ti 2 gb ddr5 geschikt is voor de p2715q

Gr

Martin
Geschikt voor dit scherm? Ja.
Geschikt om op 4K te gamen? Nee (behalve strategiegames en dergelijke).
De reactie onder mij legt het ook goed uit.

[Reactie gewijzigd door Centelte op 11 augustus 2015 15:51]

Ik heb hem ook. Wat mij het meeste opvalt is dat win7 zo slecht geoptimaliseerd is voor hoge resoluties. Een gedoe om de zaak zo te schalen dat alles niet te priegelig wordt en de Windows kaders thelijkertijd niet te fors. Verder een prima prijs/kwaliteit verhouding.
Ik moet zeggen dat nu ik een aantal maanden gewoon op 100% DPI werk ik het allemaal niet priegelig meer vind. Ik vind de ruimte juist fijn. En als ik op m'n werk achter een 'normaal' scherm zit vind ik alles gigantisch.
Voor 60Hz heb je DP 1.2 of HDMI 1.4 nodig.
pricewatch: EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked
Zo te zien ondersteund jouw kaart dat. De resolutie voor windows is ook geen probleem. Je moet alleen niet verwachten dat je op 4K kan gamen.
Waar zitten de USB poorten? Zou je daar misschien een foto van willen plaatsen?
achter op de monitor, waar je ook de DP en HDMI aanlsuting hebt.
Geweldige review, maar ik heb nog een vraag. Lijken de schermranden in het echt net zo groot als op de foto's? Ik heb namelijk een Dell P2416D en vind dat de randen op foto's er groter uitzien als dat ze in werkelijkheid zijn. Alvast bedankt!