Apple Watch (sportbandje, 42mm) Zilver (Wit) Review

swv 16 juli 2015, laatste update op 13 januari 2016, 9.234 views

Apple Watch (sportbandje, 42mm) Zilver (Wit)

Is de Apple Watch gaaf? Jazeker! Ga ik er nog heel lang plezier aan beleven? Jazeker! Raad ik hem aan jou aan? Nou, de Apple Watch is het meest persoonlijke device van Apple ooit...

Pluspunten

• Prachtig display
  • App Store met potentie
  • Bandjes en Watchfaces zorgen voor eigen identiteit
  • Je vindt bijna altijd een model die bij je past
  • Accuduur van twee dagen
  • Afwerking is pure perfectie
  • watchOS wordt actief bijgewerkt door Apple

Minpunten

• Afhankelijk van iPhone
  • Niet voor iedereen
  • Te snel op de markt gebracht
  • Ontwikkelaars zijn niet happig

REVIEW Apple Watch 42-mm kast van roestvrijstaal, wit sportbandje en Milanese Loop

Op basis van watchOS 2.1

Reviewversie 2.0
januari 2016

Changelog:
v1.0 Review online, inhoudelijk compleet
v1.1 Tekst en spelling verbeterd
v1.2 ±-punten en conclusie aangescherpd
v1.3 Opmaak, jumplinks en quotes toegevoegd
v2.0 Ervaring-update onderaan de review en ±-punten aangepast in lijn met watchOS 2

Verwacht:
v2.1 Ervaring-update zomer 2016
v3.0 Evaring-update watchOS 3 in najaar 2016?

Ik hoor graag als de afbeeldingen het niet (meer) doen. Ik heb ze ondergebracht bij Flickr met embedded links omdat ik niet beter weet?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Aanleiding

6.6 Kantoor
6.7 Apps van derden
6.8 Bandjes

Update

Soms zijn er van die momenten dat je op Tweakers een review leest en dat je het niet helemaal eens denkt te zijn met de mening van de reviewer. Je vindt dat het product tekort wordt gedaan. Enerzijds wellicht omdat de reviewperiode te kort was of anderzijds dat er te weinig wordt gekeken naar het doel die de fabrikant met het product voor ogen heeft.

Ten tijde van de release van de review over de Apple Watch Sport door Tweakers, was ik nog niet in het bezit een Apple Watch. Hoewel ik de mening van de reviewer altijd zal respecteren, bekroop mij het gevoel dat de review toch iets te gehaast werd uitgebracht en dat het doel van de Apple Watch te weinig werd uitgelicht.

Voor mij de reden om mijn allereerste review ooit hier te gaan schrijven. Niet omdat ik denk dat ik het beter kan dan Tweakers. Ik heb echter de Apple Watch nu 7 weken in gebruik en ik ben van mening dat ik er nu wel een beter waardeoordeel aan kan geven en het product beter begrijp. Vooral met de nieuwe inzichten die in de tussentijd bekend zijn geworden, zoals watchOS 2, en de release in Nederland op 17 juli 2015, leek mij dit een goed moment om de review te plaatsen.

Al vanaf dat ik uit het ei kom draag ik al een horloge. Van allerlei merken, maten en soorten. Omdat ik van jongs af aan al vrij brede polsen heb welke zijn opgelopen tot ±190mm in omtrek, zijn bij mij de horloges door de jaren heen ook groter geworden. Mijn laatste horloge was een TW Steel TWA955. Een flinke jongen met een diameter van 50mm. Mede door de grootte en het gewicht, is dit horloge aardig aanwezig om de pols.

Toen ik voor het eerst hoorde over de geruchten van de Apple Watch, was ik voorzichtig enthousiast. Hoe mooi zou het zijn als je een deel van je smartphone voor altijd bij je draagt? Ik ben inmiddels nog net niet getrouwd met mijn iPhone. Toch is het af en toe fijn als je hem even niet bij je hoeft te dragen. Ook zijn er momenten dat je telefoon begint te trillen, je op dat moment niet op kunt nemen, bijvoorbeeld in een vergadering, maar je zo nieuwsgierig bent geworden dat je toch even wilt kijken wat er gaande is. Een smartwatch kan op zulke momenten uitkomst bieden, door op subtiele wijze te laten merken dat iemand om jouw aandacht vraagt. Helemaal niet zo gek toch, nu een deel van de maatschappij alleen nog maar digitaal communiceert?

In september 2014 was het dan zover. Apple kondigde met de legendarische woorden One More Thing de Apple Watch aan. Ik moet bekennen dat ik toen nog niet van binnen een warm gevoel kreeg van het uiterlijk. Ook watchOS was op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. Echter is het vanachter je computer moeilijk oordelen hoe het product nou in het echt is. Veel reacties op internet(fora) berusten dan ook op vooroordelen, zo blijkt.

Aangezien ik begin juni op vakantie ging, wilde ik voor die tijd beschikken over een Apple Watch. Zelf heb ik gekozen voor de Apple Watch 42mm roestvrijstaal met witte sportband, omdat die het snelst leverbaar was in Engeland. En natuurlijk omdat ie mooi is! De totale levering heeft slechts een week geduurd. Via forward2me heb ik de Watch binnen 1 werkdag over laten komen naar Nederland. Zeker voor herhaling vatbaar dus!

2.1 Verpakking
Er zijn op Youtube genoeg unboxingvideo's te vinden. Ik zou daar dan ook zeker naar kijken als je daar nieuwsgierig naar bent. Ik wil echter nog wel mijn mening kwijt over de verpakking waarin je Apple Watch arriveert. Wanneer je de Apple Watch uitpakt, merk je dat Apple jouw Watch met het grootste respect behandeld. De box waarin je Watch wordt geleverd is van binnen bekleed en beschermd je Watch uitstekend. Bij aankomst hoef je je dus weinig zorgen te maken over beschadigingen tijdens transport. Let wel, de sportmodellen worden in een langwerpig doosje geleverd, en de roestvrijstaal- en Edition Watches in een vierkante doos waarin jouw Apple Watch, opgebaard op z’n zij, op je ligt te wachten.

Overigens ook nog wel het vermelden waard. Alle sportwatches worden geleverd met een comfortabel sportbandje. Leuk detail wat sommige mensen niet weten, is dat bij de sportmodellen 1,5 bandje wordt geleverd. Eén half deel heeft een vaste maat en die dien je dan ook altijd te gebruiken. De andere twee halve delen hebben respectievelijk de maten S/M en M/L. Let erop dat het extra geleverde halve bandje verstopt zit in een kartonnetje tussen de handleidingen en papierwerk. Er zijn dus mensen die op deze manier (bijna) een half bandje hebben weggegooid. Enfin, ben je hiervan op de hoogte (en anders weet je het nu :P) dan heb je altijd een bandje die past bij je polsomtrek.

Apple benoemt de Apple Watch tot het meest persoonlijke device van Apple tot nu toe. Dat blijkt wel uit het aantal combinaties dat je met de Apple Watch kunt maken. In totaal zijn er 36 combinaties van horloge en bandje mogelijk. Dat zit namelijk zo.

3.1 Apple Watch Sport
De Apple Watch Sport is de goedkoopste categorie met een instapprijs van ¤419,- voor het 38mm model en ¤469 voor het 42mm model. Je krijgt dan een Watch Sport die gericht is op, de naam zegt het al, sport. Dit uit zich dan ook in het materiaalgebruik. De sportmodellen hebben allen een sportbandje in de meest uiteenlopende kleuren. Daarnaast is de behuizing van aluminium en is deze beschikbaar in het zilver en spacegrijs. Het glas op het display betreft Ion-X-glas. Deze combinatie van materialen zorgt ervoor dat de Watch Sport tegen een stootje kan. De Tweakers review, waar dit model is getest, gaat hier uitgebreider op in.

3.2 Apple Watch Edition
Hier kan ik kort over zijn, aangezien bijna niemand voor dit model kiest. Heb je ¤11.200 over? Dan koop je naar horen zeggen een prachtig gouden horloge die zeker voor een smartwatch uniek is. Of zoals Apple graag zegt: het meest persoonlijke device ooit. Je hebt de keuze uit op jouw model matchende sportbandjes, de moderne- en klassieke gesp.

3.3 Apple Watch
De voor de meeste mensen toegankelijkere Apple Watch is de Apple Watch. Verkrijgbaar in 20 modellen. Gemaakt van roestvrijstaal moet dit model jou het gevoel geven dat je een sieraad om de pols draagt. Net als bij de Watch Sport is hier de keuze uit een lichtere kast, van het reeds genoemde roestvrijstaal, en spacezwart roestvrijstaal. Die laatste wordt alleen gebundeld geleverd met de tevens exclusieve spacezwarte schakelband die alleen in die combinatie, en dus niet los, verkrijgbaar is. De ‘gewone’ roestvrijstalen variant heeft de meeste keuze qua aanbod in Apple bandjes, third-party bandjes niet meegerekend.

Het aanbod in bandjes was voor mij de reden om voor de 42mm roestvrijstalen Watch te gaan. Hoewel op elke Watch elk bandje past, en dus 36 combinaties mogelijk zijn, vind niet elk bandje vanwege het materiaalgebruik aansluiting met de door jou gekozen Watch. Ik had zelf niet verwacht dat het witte sportbandje zo mooi zou staan bij de roestvrijstalen look van de Apple Watch. Toen ik de Watch uitpakte was ik verrast door de bescheiden omvang van het apparaatje. Toch wel een verschil met mijn 50mm TWA955.

3.4 Bling bling
Ik moet zeggen dat Apple aardig is geslaagd in het uitdragen van het sieraad aspect. Hoewel het sportbandje in eerste instantie afbreuk doet aan dit idee, staat het verrassend goed bij een zomerse outfit. Óf bij iemand die van kleurtjes houdt. Overigens is het in Nederland niet altijd zo’n feest. Verkies je op een regenachtige dag je overhemd boven je witte polo, dan is de Milanese Loop wellicht wat voor je. Ik heb hem zelf aangeschaft voor de momenten dat ik er netjes bij wil lopen. En echt waar, dit horloge is met deze combinatie bling bling.

3.5 Onderhoud
Je moet wel af en toe onderhoud plegen aan je Watch om het bling bling effect te behouden. De gladgepolijste roestvrijstalen behuizing is gevoelig voor viezigheid en krasjes. Voor beide is gelukkig een oplossing. Afnemen met een microvezeldoekje en een beetje water doet al wonderen. Kleine krasjes kun je op zijn tijd laten verwijderen bij de lokale juwelier of je gaat zelf aan de slag met een polijstmiddel van een paar euro. Ik moet zeggen dat na 7 weken gebruik de eerste lichte krasjes aan het ontstaan zijn. Vooralsnog niet noemenswaardig groot en over het algemeen is het nog steeds bling bling. Gelukkig.

Het sportbandje laat zich trouwens ook makkelijk schoonmaken met wat water. Vooral met het warme weer gaat het een beetje zweten onder de band. Samen met aangekoekte huidschilfers heeft het bij mij al één keer voor huidirritatie en jeuk gezorgd. Echter, wanneer je het schoonmaakt met wat water, wat dus geen enkel probleem is, zal het al eens stuk beter gaan. Ik had op dat moment mijn witte sportband verruild voor de Milanese Loop omdat die toch wat luchtiger is. Het witte bandje was dan wel schoon, de huid had wat meer tijd nodig om bij te komen.

4.1 Prestaties
Aangezien Apple nooit zo scheutig is met het geven van de hardware informatie, ben ik dat ook niet. En wat maakt het dit keer uit? Ik ga niet gamen op mijn Apple Watch en ook geen realtime effecten toevoegen aan mijn video’s. Het beestje presteert zonder horten en stoten en ik krijg daardoor de indruk dat het voorlopig met de processorkracht wel goed zit. Onder het mom van beter goed gejat dan slecht bedacht, quote ik een stukje uit de Tweakers review: "De fabrikant heeft een energiezuinige chip ontwikkeld, de Apple S1 genaamd. Deze bestaat uit een cpu, een PowerVR SGX543-gpu, 512MB geheugen, een nfc-antenne, 8GB flashopslag, wifi- en bluetooth-modules, en verschillende sensors".

4.2 Display
Het display is van uitstekende kwaliteit en lekker scherp. Voor het eerst maakt Apple hier gebruik van OLED schermen. Waar Apple bij iPhones en iPad vooral pronkt met witte achtergronden en interfaces, valt op dat het OS op de Apple Watch een zwarte achtergrond heeft. Dit lijkt een bewust keuze te zijn van Apple, omdat zwarte pixels bij OLED schermen geen energie gebruiken. De donkere interface zorgt dus voor een betere batterijduur. Echter kleeft er wel een nadeeltje aan de donkere interface. In zonlicht laat de Apple Watch zich soms moeilijk aflezen. De Watch Sport met het Ion-X-glas lijkt op dit onderdeel iets beter te presteren dan zijn duurdere broertje, de roestvrijstalen Watch die ik bij mij draag met Saffierkristal glas. Zelf kan ik dit verschil niet bevestigen. Ik kan nog prima door dat saffierglas heenkijken als ik buiten ben. Ik zou mijn keuze voor die modellen er in ieder geval niet vanaf laten hangen.

4.3 Batterij
Ik heb geprobeerd technische informatie te achterhalen over de batterij in de Apple Watch. Tweakers meldt in de review dat er een 210mAh batterij in zit. Er wordt echter niet bij vermeld of dit voor het 38mm model of het 42mm model geldt. Feit: De 42mm heeft een grotere accu en gaat volgens ervaringen van anderen langer mee dan het 38mm model. Dit valt te verklaren door het grotere scherm dat de batterij in het 42mm model moet voeden, en wanneer deze niet aanstaat gaat de 42mm vanzelfsprekend langer mee. Ik kan het zelf niet vergelijken, dus op deze logica moet je mij maar vertrouwen.

Waar ik wel zeker van ben is dat de Watch twee dagen met gemak haalt. Het een en ander is wel afhankelijk van wat je er mee doet natuurlijk. Gebruik je de Watch vooral voor notificaties, dan is die twee dagen een peulenschil. Ga je fitnessen en je start een workoutsessie op je Watch, dan is het einde van de dag halen net aan mogelijk.

4.4 Draagcomfort
Wat opvalt als je de Watch omdoet is het geringe gewicht ervan: 50 gram. Het zal per persoon verschillen, maar ik vergeet af en toe dat ik een Apple Watch aan mijn pols heb. Totdat ik weer word gewekt door een notificatie natuurlijk ;) Het gevoel dat je hebt bij het dragen van de Apple Watch kun je omschrijven als comfortabel. De bepalende factor hierin is wel het bandje dat je gebruikt. Het sportbandje is gemaakt van fluorelastomeer. Nog nooit van gehoord maar het zit toch lekker! Omdat je de keuze hebt tussen een S/M en M/L bandje zit ie altijd als gegoten. Hetzelfde kun je zeggen van de Milanese Loop. Om door een ringetje te halen! Letterlijk, want door de slimme constructie met magneten, die je alleen vindt bij de Milanese- en Leather Loop bandjes, past je bandje altijd. Het enige waar ik soms last van heb is dat door mijn redelijk behaarde armen er af en toe wat haartjes worden aangespannen door de Milanese Loop. Dit kan irritant zijn maar ben je ook weer gauw vergeten.

4.5 Geluid
De Apple Watch heeft een ingebouwde speaker maar deze is helaas niet zo een praatjesmaker. Ik heb het geluid uitstaan omdat ik aan trillingen bij notificaties voldoende heb. Anders denk ik de hele dag dat mijn magnetronmaaltijd klaar is. Pling! Alleen wanneer ik ga bellen met de Apple Watch maak ik gebruik van de speaker. Laten we het erop houden dat het voldoet. Niets meer, niets minder.

Een leuke mogelijkheid is het aansluiten van een bluetooth hoofdtelefoon voor het luisteren van muziek. Ik heb hier dan ook al gebruik van gemaakt, daar ik in het bezit ben van een Beats Studio Wireless hoofdtelefoon. In kwaliteit doet de verbinding niet onder van die van de iPhone. Klasse dus.

4.6 Taptic Engine
Wat de Apple Watch onderscheidt van de concurrentie, is de Taptic Engine. Een trilmotor die door subtiele tikjes op je pols te geven om je aandacht vraagt. In de praktijk werkt dit aardig goed. Je kunt verschillende niveaus van ‘kracht’ aangeven. Op de lichtste stand zal je haast niks voelen. Helemaal niet wanneer je je concentreert op je dagelijkse bezigheden. Aanbevolen is dan ook om de hevigheid van het tikken op maximaal te zetten. Geen zorgen, je wordt er niet bond en blauw van, maar het is net genoeg om op te merken. Vind je dit alsnog niet voldoende? Dan bestaat de mogelijkheid om de optie prominent voelbaar signaal in te schakelen. Je wordt dan krachtiger en langer op je pols getikt.

4.7 Digital Crown
Wat de Apple Watch onderscheidt van de concurrentie, is de Digital Crown. Net als bij een klassiek horloge betreft het hier een draaiknop. Die functioneert bij de Apple Watch als een homeknop zoals bekend bij de iPhone en iPad, en is tevens een scrollwheel in één. In de praktijk geef ik toch vaak de voorkeur aan het touchscreen, maar in sommige gevallen is de Crown wel nuttig of een plicht. Een leuke toevoeging van Apple, want het maakt je Watch toch meer een watch.

4.8 Force Touch
Wat de Apple Watch (nu gaat het vervelen) onderscheidt van de concurrentie, is Force Touch. Met deze techniek krijg je er op de Apple Watch een nieuwe invoerdimensie bij. Met Force Touch kun je harder drukken op het touchscreen dan je normaal zou doen, zodat het touchscreen het dan herkent als een ‘druk’ in plaats van een ‘aanraking’. Dit onderscheid is belangrijk omdat je hier een extra actie aan kunt koppelen. Op de Apple Watch betekent dit dat je een extra menu kunt oproepen, waarvoor je anders een extra fysieke knop aan de Apple Watch zou moeten toevoegen. Wat mij betreft is daar ook geen plaats meer voor en ik vind deze oplossing daarom best innovatief.

4.9 Knop zonder naam aan de zijkant van de Apple Watch
Onder de Digital Crown zit nog een knop waarmee je snel bij je contacten kunt komen. Vanuit hier kun je je vrienden iMessage berichten sturen, of je hartslag naar het andere (of hetzelfde) geslacht en tekeningen/schetsen/krabbels van bloemetjes als je geen inspiratie hebt en dan maar een bloemetje doet omdat iedereen dat doet. Let op! Dit werkt alleen bij andere mensen met een Apple Watch. Ben je de enige Apple fanaat in je vriendengroep? Ook dan kun je je hartslag sturen naar…jezelf wanneer je je eigen nummer als een van de twaalf favorieten instelt onder deze knop zonder naam aan de zijkant van de Apple Watch.

4.10 Communicatie
De Apple Watch beschikt over Bluetooth 4.0 en over een Wi-Fi chip welke verbinding kan maken met 802.11b/g/n netwerken op de 2,4 GHz band. Voor zover ik begrepen heb heeft de Bluetoothverbinding de voorkeur. Zodra je je buiten het bereik van de Bluetoothverbinding begeeft, schakelt je Watch over op het Wi-Fi netwerk waarmee je iPhone mee verbonden is. Dit resulteert meestal in een korte onderbreking van de verbinding tussen de Apple Watch en de iPhone.

De Apple Watch is helaas nog niet in staat om zelf verbinding te maken met de voor de iPhone bekende netwerken. Dit kan momenteel alleen als de iPhone de Watch de opdracht geeft om met een bepaald netwerk te verbinden waar de iPhone op dat moment ook mee verbonden is. In watchOS 2, welke in het najaar uitkomt, moet de mogelijkheid er wel komen dat de Apple Watch zelfstandig kan verbinden met Wi-Fi netwerken die bij de iPhone bekend zijn. De Apple Watch kan daardoor deels onafhankelijk van je iPhone functioneren. Handig dus bij het ophalen van e-mail, maar dit werkt waarschijnlijk vooralsnog niet bij bijvoorbeeld Whatsapp.

4.11 Opladen
Je laadt de Apple Watch draadloos op met de bijgeleverde inductielader. Door magneten in lader en Apple Watch vinden beide de juiste koppeling om het laadproces te kunnen starten. Het laadsnoer is 2 meter(!) lang. Laden is ideaal op deze manier en het kost geen moeite.

Ja het OS heeft een leercurve. Nee het is niet moeilijk. Ga er even 15 minuten mee spelen en je hebt het zo onder de knie. Ik heb er althans geen moeite mee (gehad) om altijd met mijn nieuwe gadgets te spelen en spelenderwijs achter de mogelijkheden te komen. Tweakers is niet zo’n fan van de interface, ikzelf kan er prima mee uit de voeten.

5.1 Watchfaces
Het scherm waar je 75% procent van de tijd naar zult kijken is je Watchface. Zeg maar je wijzerplaat. Je hebt een aantal voorkeur Watchfaces die je naar wens kunt aanpassen door een Force Touch te doen op de betreffende Watchface. Vervolgens kun je met de Digital Crown jouw Watchface te personaliseren. Bij een aantal Watchfaces heb je de keuze om je eerstvolgende afspraak uit je agenda te tonen, datum of bijvoorbeeld de stand van de maan. Ook kun je de wijzers zelf helemaal naar wens aanpassen. Zelfs andere kleuren zijn hierin mogelijk. Zelf houd ik het liefst van een minimalistische wijzerplaat omdat Micky Mouse mij niet trekt, maar het is leuk dat de keuze er is.

5.2 Glances
Glances kun je het beste zien als Widgets. Hierin zie je in één oogopslag wat je wilt zien in één oogopslag. Of zoiets. Bij de agenda is dit je eerstvolgende afspraak, bij de weerapp het weer op dit moment op jouw locatie. Bij de NOS app het nieuwste nieuws en bij de ING app, op het moment van schrijven gereleased, je saldo. De glance die ik het meest gebruik is de batterijglance, gevolgd door de verbindingenglance. Zo noem ik hem maar even, maar hier zet ik mijn Apple Watch op vliegtuigmodus. Glances voegen zeker wat toe, maar voelen een beetje dubbelop met de apps.

5.3Kermisballen
Kermisballen, kermishorloge of kauwgomballen. Als je het hier mee eens bent: Je moet het zelf weten, ik vind het wel meevallen. Ik doel hier in ieder geval op het app-gekleurde-icoontjes-overzicht die je met de Digital Crown kunt oproepen, en die je naar wens kunt groeperen en van waaruit je een app kunt openen. Net zoals je van iOS gewend bent, maar dan met een andere manier van sorteren. Persoonlijk zou ik liever zien dat ze niet zo aan elkaar vastgekleefd zitten, maar dat je losse groepjes kan maken zodat je beter kunt categoriseren. Nu heb je net als op iOS dat een app altijd zijn positie kiest naast die van een andere app.

Alle apps die je installeert verschijnen altijd in dit appoverzicht. Je zult een keuze moeten maken welke je vervolgens als glance aanmerkt. Niet elke app laat dat toe, wat ik persoonlijk een gemis vind. Dat kun je Apple echter niet aanrekenen en is een zaak voor de betreffende ontwikkelaars. Dus een tip van mij: Gebruik alleen de broodnodige glances want anders raak je het overzicht kwijt.

5.4 Apps
Mocht je aan een glance niet genoeg hebben en je hebt de app geopend via het appoverzicht, dan kan het een tijdje duren voor alle informatie is geladen. In watchOS 1.0.1 runt de app op je iPhone en wordt de informatie als het ware als een extern beeldscherm (daar moet je het maar mee vergelijken) naar je Apple Watch geladen. Het resultaat is dat er onnodig veel informatie over de Bluetooth of Wi-Fi verbinding wordt geleid wat resulteert in trage apps.

In het najaar moet watchOS 2.0 hier verandering in brengen door native apps mogelijk te maken. Hiermee wordt de Apple Watch een stuk onafhankelijker van de iPhone. Samen met de eerdergenoemde Wi-Fi functies in deze nieuwe update, is dit een opsteker die de Apple Watch echt nodig heeft op dit gebied.

5.5 Fitness
Ik fitness zelf niet. Toch houdt de Apple Watch mijn dagelijkse beweging bij. Mijn stappen worden geteld en mijn hartslag wordt bijgehouden. Ik krijg ook regelmatig een melding van de Apple Watch dat ik te lang heb gezeten en dat ik even op moet staan. Dit gebeurt elke 50 minuten. Ook krijg ik complimentjes (of niet) dat ik mijn dagelijkse of wekelijkse bewegingsdoelen heb behaald. Geen paniek! Deze meldingen kun je uitzetten, maar voor mijzelf vind ik het wel prettig. Beweging is goed voor je.

5.6 Bellen
Ik bel zelden en zelden word ik gebeld. Toch is dit een leuke feature op de Apple Watch voor in de auto bijvoorbeeld. In de trein vind ik het niet prettig als iedereen kan horen wat ik te bespreken heb en dat de andere kant van de lijn ook te horen is. Dat vind ik soms ook zo bizar dat anderen dat wel doen, maar dat is een andere review waard ;) Ik ben goed verstaanbaar en diegene aan de andere kant van de lijn over de speaker ook.

Leuke feature: Wanneer je wordt gebeld en je wilt/kunt niet opnemen, dan leg je je hand op het display en de oproep wordt genegeerd.

5.7 Siri
Siri is sinds watchOS update 1.0.1 en iOS 8.3 ook geschikt voor de Nederlandse taal. Dat zal niemand zijn ontgaan. Siri voegt in deze echt wat toe aan de Apple Watch. Ik heb al meerdere malen muziek via Siri op Apple Music aangevraagd, kookwekkers ingesteld of een iMessage gedicteerd. Dat gaat zonder problemen zolang je maar weet hoe je met tante Siri om moet gaan. Het is er een met een gebruiksaanwijzing kan ik je zeggen. “Zet de kookwekker op 10 minuten” begrijpt ze niet, maar “zet de timer op 10 minuten” weer wel. Bij de ene denkt ze aan de wekker (die dan netjes wordt gezet) en bij de ander aan de timer (zodat je kunt zien hoelang je nog hebt voor je je biefstukje tussentijds moet omdraaien). Achteraf wel logisch, maar nog niet zo ‘natuurlijk’.

5.8 Muziek
Muziek naar de Apple Watch kopiëren is een eitje, maar duurt lang. Verbinden via Bluetooth of Wi-Fi maakt hierin geen merkbaar verschil. Je kunt alleen afspeellijsten op je Apple Watch opslaan tot maximaal 2GB. Staat het er eenmaal op dan heb je er alleen met een Bluetooth hoofdtelefoon plezier van. Handig tijdens het hardlopen of als je ergens loopt te dwalen door je huis. Ik gebruik het vooralsnog niet.

In combinatie met de iPhone en Apple Music echter is de Apple Watch goud. Via albums, artiesten en nummers op de Apple Watch kun je de muziekcollectie doorbladeren van de iPhone. Mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar het (draadloos) verbinden van de iPhone aan een geluidsinstallatie en de bediening ervan met de Apple Watch te doen. Je regelt dan het volume en vraagt aan Siri wat ze af moet spelen. In combinatie met gekochte muziek in iTunes of Apple Music werkt dit het beste omdat je dan over complete metadata beschikt van nummers. Op die manier kun je vragen “speel de hits uit de jaren 80 af”. Bij Apple Music werkt dit dan ook bij muziek die je niet ‘bezit’, maar wel in het aanbod van Apple Music aanwezig is.

5.9 Notificaties
Het laatste bewaar ik voor het laatst., want dat is het beste. Notificaties zal je de andere 25% van je tijd gebruiken (Remember? 75% van je tijd gebruik je je Watchface) wanneer je op het display kijkt. Oke dit is een beetje gelogen, maar zolang watchOS 1.0.1 nog bestaat is dit wel hoe je voornamelijk je Apple Watch gebruikt. Gelukkig kan ik melden dat de Apple Watch hier echt goed in is. Hier hoef je dus ook niet teleurgesteld over te zijn. Het is fijn om notificaties om je pols te ontvangen wanneer je niet de behoefte hebt om je telefoon bij je te hebben, of wanneer je niet in de gelegenheid bent om op je telefoon te kijken. Je kunt op deze manier goed filteren tussen de notificaties waar je op wilt reageren of niet.

Het kan voorkomen dat niet alle notificaties doorkomen. Soms mis ik een Whatsapp bericht. Dit gebeurt dan voornamelijk wanneer het bericht uit een groepsgesprek komt waar berichten zich snel kunnen opvolgen. Negenennegentig van de honderd keer gaat dit echter goed en heeft de Apple Watch allang je aandacht getrokken door de stroom aan berichten. Ben je dus populair, dan kan dit irritant zijn. Gelukkig kun je in de Apple Watch app op de iPhone aangeven welke apps de notificaties van je iPhone mogen doorgeven aan je Apple Watch.

Ik heb her en der al laten vallen wat ik van sommige functies of bijkomstigheden van de Apple Watch vind. Dit alles valt samen in dit hoofdstuk waarin ik een typische dag met de Apple Watch beschrijf. Waar de Apple Watch het meest persoonlijke device voor je is, is dit ook het meest persoonlijke deel van de review.

6.1 Spigen stand
Wanneer ik wakker word, wordt mijn Watch dat ook. In zijn nachtverblijf laadt hij zich lekker op om weer met een voldaan gevoel de dag met een frisse start te beginnen. De Spigen Apple Watch Stand is hier perfect voor. De draadloze oplader kun je in de behuizing vastklikken. Echt, met dit ding veeg je de meeste argumenten van “ja maar de Apple Watch kan maar 1-2 dagen mee op een lading” van tafel. Het is echt een kleine moeite om de Apple Watch voor het slapen gaan in de stand te hangen. Bijkomend voordeel is dat ie ook niet kan beschadigen tegen krassen zolang ie in de Spigen blijft hangen. De hoek van de stand maakt het display goed leesbaar wat de wekkerfuncties van de Apple Watch ten goede komt.

6.2 Vrijheid blijheid
Als ik thuis ben vind ik de vrijheid die de Apple Watch mij gunt echt geweldig. Mijn iPhone ligt in principe de hele dag op mijn bureau, en tenzij er over bijvoorbeeld Whatsapp wat te bespreken valt, heb ik er geen kind aan. Ik kan muziek luisteren via de door mij beschreven methode en ik kan met de Apple Watch bij een notificatie beslissen of het de moeite is om mijn iPhone erbij te pakken. Dit klinkt lui, maar het is eerlijk gezegd rustgevend en geeft je een gevoel van vrijheid om niet continu op die telefoon te letten.

6.3 Auto
Daarnaast heb ik al gemerkt dat de Apple Watch in de auto met mate te bedienen is. Het leidt te erg af om rustig je notificaties te lezen. Ik heb het geprobeerd maar je moet beide handen van het stuur halen om je pols in de juiste afleesbare houding te krijgen. Doe het dus niet! Daar krijg je ongelukken van! Ik heb gelukkig geen ervaring met ongelukken maar het kan soms best verleidelijk zijn om op je Watch te kijken. Dit is bij een trillende telefoon in de broekzak natuurlijk niet anders. Het verschil is in deze dat je bij een stoplicht of in de file wel even kunt kijken wat er nú weer is. En anders vraag je het Siri.

6.4 Fiets
Op de fiets heb ik de Apple Watch nog niet zoveel gebruikt. Daarvoor zit ik te kort op dat ding. Hooguit om te kijken hoelang ik nog heb voor mijn trein gaat. Tja het blijft een klokje hè.

6.5 Trein
In de trein is de Apple Watch wel fijn. Als je dan zoals ik met de iPhone in de broekzak muziek zit te luisteren en uit het raam tuurt, dan kun je op de Apple Watch je muziek bedienen of notificaties bekijken zonder je telefoon uit je broekzak te halen. Ook dit klinkt weer lui, maar als je naast iemand zit die breed is en je gaat elke keer verzitten en onrustig doen om die telefoon wéér te pakken dan is de Apple Watch toch een uitkomst ;)

6.6 Kantoor
Als tijdens een vergadering je iPhone en Watch overgaat, dan kan je door je hand op de Watch te leggen de oproep direct muten en negeren. Je kunt snel in de agenda kijken wat je volgende afspraak is en waar je moet zijn. Voor deze functies geldt gelukkig dat je niet continu afhankelijk bent van de trage verbinding met de iPhone. Je agenda is immers opgeslagen op je Apple Watch.

6.7 Apps van derden
Ondanks de kuren gebruik ik bijna dagelijks een third-party app. 2Do is bij mij een favoriet, net als Buienalarm, Weatherpro, NOS en sinds vandaag lijkt mij de ING app ook wel handig voor het checken van mijn saldo. Het laden van apps lijkt hit and miss, maar meestal heb ik er wel wat aan. Ik kijk uit naar watchOS 2 wanneer dit door native apps en zelfstandig met Wi-Fi netwerken verbinden op de Apple Watch veel beter gaat werken.

6.8 Bandjes
Tot nu toe bevalt mij de combinatie van de witte sportband met de Milanese Loop. Net als schoenen verwissel je heel makkelijk het bandje voor de gelegenheid waarvoor ie bedoeld is. Wellicht komt er nog een extra third party bandje bij. Adapters zijn door fabrikanten makkelijk na te maken en er wordt in China al volop geproduceerd. De combinaties zijn wat dat betreft oneindig veel hoger dan die 36 van Apple.

Ik heb er zeker vertrouwen in dat Apple met de Apple Watch nog heel ver zal komen. Wellicht niet met deze generatie, maar software updates kunnen nog heel veel goedmaken waar de Apple Watch nu nog in te kort schiet. De Apple Watch had wat mij betreft beter in september 2015 aangekondigd kunnen worden in plaats van september 2014. WatchOS 2.0 wordt namelijk, zoals het er nu naar uitziet, wat watchOS 1.0 had moeten zijn. De Apple Watch is handig in gebruik maar verleidt niet om er mee te gaan spelen. Je moet het ook zien als nuttig en verlengde van je iPhone, dan een apparaatje dat je iPhone vervangt. Het ontvangen van notificaties op je pols raak je aan gehecht. Het gebruiken van apps op de Apple Watch doe je uit pure noodzaak en omdat het soms sneller is. Nooit zal de Apple Watch de iPhone op dit gebied vervangen.

Wil je eerst kijken of de Apple Watch, of überhaupt het concept smartwatch, wat voor je is? Probeer en koop dan de Apple Watch Sport in de fysieke Apple Store in Amsterdam, Haarlem of Den Haag. ¤419 voor het 38mm en ¤469 voor het 42mm model is wellicht wat veel, maar je krijgt er ook veel voor terug. Daarnaast doet Apple niet moeilijk als je binnen 14 dagen besluit de Apple Watch niet te houden. Ik kan mij voorstellen dat de Apple Watch langer dan 14 dagen nodig heeft om jou aan het concept van een smartwatch te laten wennen. Verwacht daarom niet dat je omver wordt geblazen.

Daarnaast is in mijn ogen het sieraad aspect echt van belang. Ben je een horlogedrager? Dan zal de Apple Watch roestvrijstaal je wel bekoren als het uiterlijk je bevalt. En geloof mij, bewonder de Apple Watch eerst in het echt voor je er over gaat oordelen. In het echt is ie mooier dan op de afbeeldingen en video’s. Hij is niet dik en lomp, maar bescheiden en licht. De 38mm is echt voor de kleine polsjes en vooral voor de vrouw. De man kan vaak goed wegkomen met het 42mm model.

Vergeet niet dat ik al dik 20 jaar een horlogedrager ben. Voor mij is de Apple Watch puur een klokje met wat extra’s. Met die insteek ga je er ook veel (meer) plezier aan beleven.

13 januari 2016
Het is al heel wat maanden geleden dat ik deze review heb geplaatst. Ik had beloofd een update te plaatsen wanneer watchOS 2 uit zou komen in de hoop dat het voor mij voor veel verbetering zou zorgen. Ik moet echter bekennen dat ik de Apple Watch nog steeds gebruik zoals op dag 1: Voornamelijk voor notificaties en af en toe het openen van een app dus, en watchOS 2 heeft in deze weinig verandering gebracht voor mij.

Apple laat op deze speciale watchOS 2-pagina zien welke verbeteringen er in de nieuwe update zaten. Apple laat zien dat ze nog vol op inzetten op de Apple Watch. Zo is bijvoorbeeld afgelopen week watchOS 2.2 als beta uitgebracht. Met deze update wordt het onder andere mogelijk om meerdere Watches aan jouw iPhone toe te voegen indien je die behoefte hebt. In de toekomst worden er ongetwijfeld nog meer softwarematige functies aan de Apple Watch gekoppeld. Dat geeft mij vertrouwen.

Ik ben dan ook nog steeds tevreden met mijn Apple Watch. Ter herinnering: Ik had de Apple Watch gekocht omdat ik toch al een horlogedrager ben, en vanuit dat oogpunt is de Apple Watch nog steeds prima. Notificaties ontvangen vind ik nog steeds een van de handige extra's. Apps gebruik ik niet heel vaak. watchOS 2 maakt native apps mogelijk. Helaas hebben veel (Nederlandse) ontwikkelaars geen native app voor de Apple Watch beschikbaar die in eerste instantie wel gewoon een Apple Watch app hebben uitgebracht in de periode vóór de release van watchOS 2. Ik kan zaken over het hoofd zien en ik doel daarnaast ook op ontwikkelaars die iPhone-apps hebben welke prima een Watchvariant verdienen. Neem bijvoorbeeld de NS Reisplanner of Whatsapp, maar ook een app van je favoriete streamingdienst. Ik zoek verder niet bewust op apps voor de Apple Watch, en dus naar apps die niet al op mijn iPhone staan. Misschien moet ik dat nog maar eens doen want het Watch-platform is nog steeds leuk speelgoed. Toevallig heb ik twee dagen geleden ZonePlay gekocht, omdat ik een manier zocht om mijn nieuwe Sonosspeakers te kunnen bedienen zonder iPhone.

Ik blijf nog steeds bij mijn standpunt dat je de Apple Watch eerst moet proberen alvorens je definitief kunt oordelen over de smartwatch in het algemeen. Ik voel zelf niet de neiging om naar een eventuele Apple Watch 2 over te stappen indien die binnen enkele maanden naar verwachting wordt gereleased. Dat vind ik het geld niet waard. Ik weet natuurlijk niet waar Apple dan mee komt maar ik geef weinig om extra (medische) sensoren en wat zou ik nog meer willen dan klokkijken, notificaties ontvangen en af en toe een app openen? Ik blijf vanuit interesse de ontwikkelingen op de voet volgen en ik ben benieuwd of het bij deze eenmalige aankoop blijft. Zeker is dat ik de Apple Watch 1 uit blijf zitten zolang die het nog doet en dan zie ik tegen die tijd wel weer wat ik doe. Feit is dat ik er nu nog tevreden mee ben en -net als bij andere hebbedingetjes- de nieuwigheid er af is.

Ik heb de ±-punten van de review iets aangepast.
  • Ik schreef als pluspunt dat 'watchOS 2 naar verwachting de Watch onafhankelijker zou maken van de iPhone' vanwege native apps en zelfstandig kunnen verbinden met WiFi netwerken. Mijn praktijk wijst uit dat ik daar niet naar omkijk en watchOS 2 mijn gedrag niet heeft beïnvloed. Ik heb die stelling genuanceerd naar 'watchOS wordt actief bijgewerkt door Apple'. watchOS 2 brengt dus bewust en onbewust veel verbeteringen en Apple is het OS aan het polijsten, maar de veranderingen zijn niet baanbrekend.
  • Ik heb het minpunt 'ontwikkelaars zijn niet happig' toegevoegd. Natuurlijk is er een leuk gevulde App Store aanwezig, maar ik heb niet het idee dat er actief aan en met de Watchapps gewerkt wordt. Vergeet natuurlijk niet dat de Apple Watch voor de Nederlanders nog maar een half jaar beschikbaar is en er is dan ook een lichtpuntje. De geruchten gaan dat de Apple Watch best aardig verkoopt. Helemaal in de afgelopen decembermaand. Hoe groter de groep gebruikers, hoe aantrekkelijker voor ontwikkelaars. Hopelijk wordt dit een positieve spiraal in plaats van een negatieve en kan de smartwatch markt blijven bestaan. Voor jou als potentiële koper van een Apple Watch interessant vanwege de duurzaamheid (toekomstwaarde), en natuurlijk geldt dat ook voor mij als Apple Watch bezitter
Ik zal eens kijken of ik over een half jaar weer een update plaats over mijn bevindingen op dat moment. Ik vind dat wel een mooie updatecyclus van deze review. Misschien time ik het wel met de release van de volgende Apple Watch of watchOS 3. We zullen zien...

Heb jij ook een Apple Watch (sportbandje, 42mm) Zilver (Wit)?

Leuke en informatieve review, bedankt was leuk om te lezen!
Bedankt! Ik vind het leuk om te doen.

Ik zal nog even kijken of ik het nog wat beter kan opmaken maar ik ben niet zo thuis in die UBB codes ;( In de basis is het sowieso af.
Wat mij betreft is de de opmaak zo prima: simpel, maar duidelijk. Ondanks dat ik helemaal niet geïnteresseerd ben in een smartwatch voor deze prijs (ik zou alleen een eenvoudige Pebble Watch kopen), kon ik het toch niet laten om even snel te lezen wat mensen vinden van de Apple Watch. Dus bedankt voor de review! :)

EDIT:
Moet "ongelukkigen" in de review niet "ongelukken" zijn? En "een jaar te vroeg" "een jaar te laat" bij de minpunten?

[Reactie gewijzigd door Superpelican op 17 juli 2015 19:04]

Bedankt voor de feedback.

Ongelukkigen moet inderdaad ongelukken zijn. Ik had ook huidimitatie i.p.v. huidirritatie als typefout. Dat komt door El Capitan die ik schoon had geïnstalleerd waardoor 'corrigeer spelling automatisch' stond ingeschakeld. Heel irritant. Ik heb er best lang over gedaan over het schrijven van de review en op een gegeven moment beginnen de lettertjes te duizelen :+

Wat betreft een jaar te vroeg bedoel ik dat ook. Misschien moet ik dat nog even verduidelijken dat ik doel op mijn mening dat de Apple Watch beter in september 2015 aangekondigd had kunnen worden dan in september 2014. WatchOS 2 maakt namelijk de Apple Watch wat het vanaf het begin had moeten zijn. Ik snap gewoon niet hoe Apple de manier hoe apps nu geïntegreerd zijn in watchOS, door de keurig heeft laten komen. Dat doet echt afbreuk aan de ervaring, en dan met name bij third party apps.

Dat ik de Watch alsnog hoog beoordeel komt door de basisfuncties zoals de tijd weergeven, uitstraling, notificaties, bellen, muziek en Siri die echt goed werken.
Ik heb een SpaceGrey Sport 42mm en kan me helemaal vinden in deze review. Ik heb hem nu bijna 7 weken en het bevalt me echt super.

Wat een ontzettend uitgebreide review trouwens, hulde.
Het beestje is ook zo ontzettend uitgebreid dat je er nog wel 10 pagina's mee kunt vullen ;)

Ik vind het opvallend dat zo goed als iedereen eensgezind is over de Apple Watch in het gebruik. Zo blijkt wel uit dit topic [Apple Watch] Ervaringen & Discussie - Deel 2 en jouw reactie. Iedereen is tevreden ondanks de minpunten. Dat geeft wel aan dat ondanks de vele mogelijkheden, de basisfuncties tellen en dat doet de Apple Watch gelukkig ook goed.
Hey,

Ik heb nog een klein vraagje na het lezen van jouw review (goede review!).
ik heb de Apple Watch al voor het uitkomen in Nederland enkele maanden geleden even getest in de Apple Store van San Fransicso. Mijn ervaring was toen dat de Watch ontzettend warm was in een koel gebouw.
Nu wordt zo'n testproduct in een Apple Store natuurlijk de hele dag door gebruikt en vastgehouden, maar hoe is jouw ervaring hier mee?
Wordt het apparaat warm?

Groet,

Niels
Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft. Zo'n Watch moet natuurlijk continu van stroom worden voorzien.

De Apple Watch wordt alleen warm als:
- hij zoals gezegd wordt opgeladen. Draadloos laden is niet zo efficient als via een kabeltje. In theorie wordt er dan veel meer elektrische energie in warmte omgezet. In de praktijk vind ik de Watch tijdens en na het laden niet warm en al helemaal niet heet;
- hij in de zon zit. Vooral als je niet beweegt. Denk aan in de tuin of op het terras. Dan kan de Watch aardig heet worden. Zelf ben ik daar bewust van en dat vind ik ook een beetje irritant. Ik weet namelijk niet wat dat doet met de componenten in de Watch en dan met name de batterij. Bij andere elektrische apparaten wordt het immers ook afgeraden om het open en bloot in de zon te leggen. Gelukkig valt het in de praktijk mee. Drie weken Bonaire met de zon recht boven je en 30 graden heeft ie prima doorstaan en in Nederland komt dat zelden voor ;)

Verder weet ik niet of het nog uitmaakt of je het aluminium of roestvrijstalen model hebt. Kortom, mijn ervaring is dat ie in principe niet warm of heet wordt tijdens het dragen. Dan moet er echt van buitenaf aanleiding voor zijn zoals genoemd.

Ik ben er nog steeds erg blij mee!
Bedankt voor deze uitgebreide review!
21/07 komt mijn sport spacegrijs binnen, dus ben me aan het inlezen :)
Top review, al helemaal voor een eerste! Leest lekker weg en beschikt over een gezonde dosis humor / losheid.
Goede review, kanshebber voor review vd maand!
Goede review, iets waar ik zeker iets aan heb tijdens het maken van de keuze.

Ook het feit dat Apple niet moeilijk doet bij retour binnen 14 dagen maakt het in elk geval mogelijk het een soort van te gokken...
Graag gedaan! Dit motiveert mij om in het vervolg meer reviews te schrijven als de portemonnee het toelaat meer producten te kopen O-)

Ik heb de review een laatste grote update gegeven. Zoals aangegeven zal ik voor of na de release van watchOS 2 in het najaar, deze review een laatste grote update geven.
Mooie review, complimenten!

Zelf heb ik ook een Stainless Steel Apple Watch en kan me helemaal vinden in je review. Fietsen doe ik wel met de Watch en het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat je handmatig een fiets-wolkout moet starten. Maar daarna gaat het prima en kijk ik voortdurend hoe hard ik ga en wat mijn hartslag is (of andere statistieken, maar deze twee vind ik het meest interessant). Tekens probeer ik met dezelfde afstand naar mijn werk de gemiddelde snelheid net iets hoger te krijgen :)

Wat betreft de Activiteiten-app, kan ik slechts melden dat dit echt werkt! Ik wìl gewoon elke dag dat de cirkels rond zijn, ik pak dan af en toe gewoon de fiets of ga een stukje wandelen als ik halverwege zie dat ik het niet lijk te halen. Nu eens kijken wat voor effect dat heeft op mijn conditie ;)

Dan nog over de bandjes: dit is denk ik erg persoonlijk. Zelf heb ik (tot nu toe) slechts de witte sportband maar ik ben wel aan het kijken om evt. de Classic Buckle of Milanese Loop erbij te nemen. iMore heeft een mooie guide geschreven over de bandjes, een aanrader: http://www.imore.com/whic...steel-band-should-you-get. Maar gelet op de prijs ga ik denk ik echt eerst naar de winkel om te kijken wat het mooist is voor ik blind op internet wat koop.
Erg bedankt voor deze review. Heel leuk om te lezen. Ook vind ik jouw review persoonlijk, door al je ervaringen. Mooi!