Zopo ZP330 Color C Multi-color, Zwart Review

prinsvlad 14 juli 2015, laatste update op 23 augustus 2016, 615 views

Zopo ZP330 Color C Multi-color, Zwart

De Zopo ZP330 is het nieuwe budget model van deze fabrikant uit de ''Color'' serie. Wat heeft dit toestel in huis en is ie zijn geld waard , in de in razend tempo vernieuwende markt van mobiele entertainment?. Lees het hieronder!. Update 22-08-2016 : Android 6.0 verkregen

Pluspunten

• 4G ondersteuning 800/1800/2600 MHz
  • GPS / A-GPS
  • Frontcamera met flits
  • Android Lollipop 5.1 ( updates beschikbaar )
  • HotKnot
  • Formaat
  • Handige App Functionaliteit

Minpunten

• Schermresolutie
  • Geen led-notificatie
  • Oplaadtijd relatief lang
  • Design
  • Camera Resolutie
  • Standaard geen RootAcces

Review Zopo ZP330 Color C 64bit Black

Eerlijk is eerlijk , het nieuwste budget model , de ZP330 Color C , van de chinese fabrikant Zopo is niet vernieuwend en ook niet het mooiste toestel , je kan hem rustig als conservatief of ouderwets bestempelen.
Maar dat is niet waar het om gaat , althans bij mij.....
Waar ik naar benieuwd ben bij een budget smartphone is of de kwaliteit in verhouding staat tot de prijs.Is dat het geval?.

Het toestel is uitgerust met de nieuwe MT6735 Soc van Mediatek. Dit is een 64bit Soc en waarvan de processor snelheid op dit toestel is geklokt op 1Ghz ipv de gebruikelijke 1,5Ghz. De cpu maakt gebruik van de Interactive Governor ( cfq i/o ) met zes tussenliggende stappen , beginnend bij 221Mhz en maximaal 998Mhz ( 1Ghz ). Dit om zo energie-efficiŽnt mogelijk om te gaan met de in eerste instantie middelmatig lijkende accu capaciteit om te gaan die 1700mah is.
Niet veel zou je in eerste instantie zeggen. Echter dit is een model met een 4,5'' IPS scherm een resolutie van 854*480 (240 dpi) niet te veeleisend dus.
De Gpu is een Mali-T720MP1 geklokt op 600Mhz.
Het scherm is goed afleesbaar en ondanks de relatief lage resolutie is de weergave over het algemeen goed te noemen. De helderheid is uitstekend in een normale omgeving , bij fel zonlicht schiet ie enigzins tekort. De automatische schermhelderheid instelling werkt uitstekend icm met de aanwezige lichtsensor uit eigen fabriek.
Enige aanpassing van de beeldweergave is mogelijk door middel van Miravision.

De Rear camera heeft een resolutie van 5 megapixel , 4 maal digitale zoom en foto's worden opgeslagen in jpeg formaat , en is voorzien van een ledflits.
De Front camera heeft een lagere resolutie van 2 megapixel ook met flits.
Video wordt opgenomen op een maximale resolutie van 1280*720 ( HD ) in 3GP formaat.
De kwaliteit van de Rear camera foto's is acceptabel mits genomen bij voldoende daglicht.
In een ruimte waar weinig omgevingslicht aanwezig is krijg je overduidelijk ''Grain''.
De kwaliteit van de video's is met een resolutie van 720p goed te noemen.
De kleurweergave laat iets te wensen over , het geheel doet een beetje flets aan , zowel bij foto als video.

De connectiviteit middels 2G / 3G en Wi-Fi is goed. De verbinding wordt altijd snel gerealiseerd en is stabiel. 4G heb ik niet , dus ook niet getest.
Handige toevoeging is de functie Smart Lock. Hier kan je bv je thuisnetwerk toevoegen als ''veilige'' plaats en hoef je niet je telefoon te unlocken middels pin- patroon of andere beveiligings methode als het toestel is verbonden met dit netwerk.
Bluetooth heb ik nog niet gebruikt....niets te melden dus.
Gps werkt uitstekend. De eerste fix kreeg ik ( buiten ) na 40 seconden ( zes satellieten ).
De verbinding daarna wordt doorgaans behaald binnen 10 seconden.
Ik gebruik Sygic navigatie op mijn telefoons en tablet en heb deze ook op dit toestel al enige keren gebruikt , en kan zeggen dat ie snel en accuraat werkt.
De functies Wi-Fi hotspot , USB-tethering , Bluetooth-tethering gebruik ik verder niet en zijn ook niet getest.

Het toestel draait out of the box op Android 5.1 Lollipop , en is voorzien van Zopo's Z-UI.
De eerste update met verbeteringen is reeds beschikbaar via OTA.
De Z-UI skin van Zopo is een minimalistische aanpassing. Enige Apps zijn toegevoegd door Zopo en de apps worden weergegeven op een klein grijs vierkant achtergrond venster als het icoontje anders is dan vierkant. Dit en de toevoeging van Gesture Sensing , Smart Wake , Scheduled Power Off en BreathLight de enige aanpassingen.
Verder heeft het toestel oplichtende buttons voor Menu , Home , en return in rood. De home button werkt tevens als BreathLight bij gemiste oproepen en sms. Dit werkt niet voor whatsapp of email ( update?).

Android 5.1 Lollipop draait ondanks de 1GB ram die aanwezig is soepel en vrijwel probleemloos.
Het systeem reageert snel op de 1Ghz Quad-core is verder stock Android.
Heel af en toe duurt het even voor je reactie krijgt bij het openen van bepaalde apps , wat niet heel erg stoort maar toch wordt veroorzaakt denk ik door de beperkte hoeveelheid werkgeheugen.
Overigens heeft dit geen invloed gehad bij opname van video materiaal.

De accu heeft een capaciteit van 1700mah en de bijgeleverde lader heeft een input van 220v. De output is 5v met 1A maximaal. Bij het opladen wordt over het algmeen een laadvermogen behaald van ongeveer 760mah , dit komt door het gebruikte vermogen door het systeem op dat moment. Het opladen vanuit leegstand ( >10% ) duurt vrij lang. TweeŽnhalf tot drie uur.
De capaciteit is niet erg overdadig , maar zoals eerder vermeld , ik ben niet een veel gebruiker maar een functionele gebruiker. Voor intensief gebruik lijkt de capaciteit tekort te schieten en zal je de dag net door kunnen komen mits je slim schakelt met de Wi-Fi en Data verbindingen.
Meestal heb ik Wi-Fi de gehele dag ingeschakeld (uit bij scherm uit) en Data uit en haal daarmee met af en toe internet bezoek , whatsapp en Facebook ( Lite versie ) sms , en wordfeud makkelijk anderhalve dag. Met data de gehele dag ingeschakeld en Wi-Fi uit is het resultaat nagenoeg gelijk.
Verder heeft het systeem een intelligente standby functie voor een verbeterde accu duur.
Wat het precies doet of hoe het werkt is nergens te vinden , en ik heb dit verder ook niet getest.

De geluidsweergave bij telefoon gesprekken is goed ( na OTA update ). Ook bij navigatie is de geluidsweergave van de gesproken stem duidelijk en luid genoeg hoorbaar door de interne speaker.
Het luisteren van muziek ( mp3 ) middels een hoofdtelefoon ( Philips SPH8500 ) is uitstekend te noemen , maar dit is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte weergever.
Weergave over Bluetooth kan ik niet beoordelen omdat ik deze nog niet heb gebruikt.

De opslagcapaciteit van dit toestel is in zijn totaliteit 8GB.
Dit moet echter uiteengezet worden in een gedeelte Rom ( systeem ) en opslag.
De vrije opslag ruimte ( apps , foto , video etc. ) bedraagt na systeem installatie ongeveer 5Gb.
Er wordt dus in totaliteit 3Gb in gebruik genomen door het Android systeem.
Voorzover ik op dit moment kan beoordelen heeft ook Zopo er voor gekozen om de totale vrije gebruikers ruimte beschikbaar te stellen voor app opslag. Er is geen aparte app installatie partitie aanwezig op het systeem. Dit is een voordeel omdat dit je niet beperkt ( tot 5Gb ) met betrekking tot het installeren van apps via de GooglePlay store.
Er is ondersteuning voor gebruik van een sd-kaart tot een grootte van 64Gb.

Na ongeveer anderhalve week gebruik ben ik zeer tevreden over de Zopo ZP330 Color C.
Met een prijs van 129,- lijkt ie aan de hoge kant. Zeker als je nu kijkt voor welke prijzen sommige merken een toestel verkopen met hogere specs. Echter koos ik wederom voor een Zopo ( mijn derde ) omdat mijn ervaringen goed zijn , en ik bij anderen heb gezien wat er soms aan scheelt. Ik heb het dan over Umi Zero en de inmens slechte Smart E5S van webshop Efox , of de beruchte KingSing S2. Betrouwbaarheid is ook wat waard.

Of het toestel de prijs rechtvaardigt?. Dat is lastig te beantwoorden. Er is veel te koop. En ook met betere specificaties. Als je kijkt naar kwaliteit en betrouwbaarheid en hoe het syteem is opgebouwd , zonder onzinnige apps toegevoegd aan het systeem en vrij van bloatware , het soepel draaien van Android Lollipop , de functionaliteit en kwaliteit in weergave en stabiliteit in zijn algemeenheid , zeg ik :Ja. Als ik vergelijk op prijs / spec verhouding , zeg ik : Nee.
Ik heb het toestel gekocht in de voorverkoop voor 109,-. Een betere uitgangspositie als verkoopprijs vind ik. Meer zou die ook niet mogen kosten.
Het is een goed toestel als je puur kijkt naar gebruiksgemak functionaliteit en betrouwbaarheid , maar qua specs schiet ie toch wel tekort voor de huidige markt als je kijkt naar prijs / spec verhouding.
Voor de huidige prijs van 129,- koop je ook de Umi Hammer met een 5'' 720p IPS scherm en snellere processor uit dezelfde lijn die er ook nog eens spannender uitziet en een aluminium afwerking heeft en afgeronde achterkant.

Specificaties fabrikant:

Main Features
Appearance:PDA
3G Video Call:Yes
OS:Android 5.1
Smartphone:Yes
CPU Model:MT6735 (28nm HPM)
CPU:Quad-core
Gravity Sensor:Yes
L-sensor:Yes
Proximity Sensor:Yes
Camera:
Back Camera:5 Million Pixels (AF)
Front Camera:2 Million Pixels (FF)
Sensor Type:CMOS
Flash Light:Yes
Video Record:Yes
Entertainment Functions:
Music:Yes
MMS:Yes
Video:Yes(1080P Video Playing, 720P Video Recording)
Radio:Yes
USB:5-pin Micro USB
Earphone:Standard 3.5mm
Phone Size:133mm*65.7mm*8.5mm
Copyright © 2015 ZOPO Inc. All rights reserved

Heb jij ook een Zopo ZP330 Color C Multi-color, Zwart?

Mooie en duidelijke review. Ikzelf heb ook de Zopo color c en sluit me aan bij je ervaringen. Wel valt me op dat wanneer WiFi aan staat en het scherm uit is whatsapp en mails etc niet binnen komen. Dit terwijl de optie WiFi constant aan zelfs in slaapstand is ingeschakeld. Ervaar je dit ook?
Bedankt voor het checken, Ik heb het verder onderzocht en het is toch iets anders. Wat ik heb is het volgende. Als zowel 3G en Wifi aanstaat en ik ga buitenshuis, zodat die Wifi niet meer heeft springt hij netjes op 3G en heb ik geen Wifi (wat logisch is). Als ik terug kom springt hij niet automatisch terug op Wifi. Dit doet hij pas als ik het scherm een keer aan gezet heb. Dan maakt hij pas Wifi verbinding. Hoe ervaar jij dit?
Hallo Marinus ,
Ook hier heb ik gťťn problemen mee. Zou je je firmware versie eens willen checken?. Misschien dat daar een bug in zit. Als je de update al gedaan hebt via OTA zou ik je willen adviseren om de update via spflashtools opnieuw uit te voeren.
Hoi Prinsvlad,

Zojuist heb ik het toestel geflashed met de spflashtools maar helaas. Het is niet opgelost daarmee.

Ik heb alleen WiFi aan en dus 3G uit.
Daarna loop ik het huis uit met het scherm uit op de Zopo.
Ik heb een 2e telefoon en stuur een whatsapp bericht naar de Zopo.
Als ik terug kom in het WiFi gebied thuis dan komt er helemaal niets binnen.
De telefoon scant niet naar WiFi. Pas als ik het scherm activeer dan ineens doet de telefoon een DHCP aanvraag en komt het bericht binnen.
Wi-Fi slaapstand op altijd aan staan , of uit als scherm uit?.
Wi-Fi slaapstand op altijd aan is inderdaad gewoon aan :(
Dat wordt lastig zoeken zo. Misschien eens kijken in je router instellingen?. Heb je MAC filtering wel uit staan , of als aan , heb je je telefoon dan in de lijst met apparaten toegevoegd?. Of gebruik je misschien een battery-saver app die klooit met je wifi?.....

Kijk ook eens naar wifi signalen bij je in de buurt misschien zit je net als anderen op hetzelfde kanaal. Dat kan ook een storende factor zijn.

[Reactie gewijzigd door prinsvlad op 7 september 2015 10:56]

Het lijkt me niet dat het in de Wifi Router zit.
Andere android telefoons, ipads etc krijgen direct connectie.
Mijn gevoel zegt echt dat het in de Zopo zelf zit.
Als ik de DHCP server log in de gaten hou en het Zopo toestel komt in de Wifi zone (met scherm uit) krijgt hij geen ip lease.
Zodra ik het scherm aan zet zie ik ineens dat hij Wifi contact heeft en in het log komt de DHCP lease dan voorbij.

Dus als ik het goed begrijp heb jij dit niet? Ook niet als je data 3G uitzet en alleen Wifi aan. Buiten bereik van Wifi gaat, berichtje stuurt naar het toestel en weer terug in Wifi gebied komt? Dan krijg je direct weer het berichtje binnen zonder het scherm aan te zetten?
Getest , en ik heb dit probleem niet marinus36.
Heb de situatie zoals je hierboven schetste nagebootst en ik krijg gewoon de berichten binnen met het scherm uit.

[Reactie gewijzigd door prinsvlad op 21 september 2015 13:46]

Bedankt voor je snelle check. Mijn firmware versie is ZP330 30250702-180228.
Toen ik het toestel binnen had toen was de firmware ouder. Ik heb via OTA deze firmware binnen gekregen. Ik zal de update via spflashtools opnieuw uitvoeren. Bedankt voor die tip.