Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty) Review

Zer0cool12342 7 mei 2009, laatste update op 8 mei 2009, 10.074 views

Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Multi-colored toetsen verlichting
  • Full color lcd scherm
  • 2 Usb2.0 poorten
  • Macro toetsen
  • Applets

Minpunten

• Support voor games en applicaties
  • Exterene voedings bron
  • Pijltjes knopjes stroef

Luxe, betrouwbaar, rijke featureset en stevigheid, & over de top zijn woorden waarmee je het Logitech G19 Gaming Keyboard zeker kunt beschrijven!

Ergonomie:
Zelf had ik hiervoor een Logitech G15 versie 1, Ik gebruik de G19 met het opzet stuk zodat je, je polsen er lekker op kunt leggen. Het is alweer een beetje wennen bij de g15 zaten de toetsen iets verder uit elkaar dan een regulier toetsenbord, ook deze keer heeft Logitech de toetsopstelling weer veranderd. Het toetsenbord opzich is een stuk kleiner dan de g15 en daarom zitten de toeten ook dichter op elkaar.

Het toetsenbord tikt lekker stevig en de toetsen maken niet al te veel geluid als je een behoorlijk stuk tekst klopt.

Verder zit het volgens mij wel goed met de ergonomie van Logitech, heb nog nooit klachten gehad en waarschijnlijk in de toekomst met dit nieuwe bordje ook niet.

De featureset:
De featureset van dit toetsenbord is meer dan overcompleet. Als eerste zitten er ook bij deze g versie weer ledjes onder de toetsen dit keer zijn het multi-colored leds , je kunt nu bijna elke kleur die je wilt geven aan je toetsen, dit doe je door middel van je profiler en zet je hier in dat je onder je macro toets 1 rood wilt of bij je macro toets 2 alles groen wilt hebben. Verder kun je de verlichting natuurlijk ook uitzetten om zo de levensduur van je leds te besparen als je even weg bent, hier voor zit er rechts op het toetsenbord een knopje.

Naast de LEDjes vallen nog een paar dingen heel erg op aan dit toetsenbord er zitten natuurlijk ook G toetsen op dit keer zijn het er 12 en 3 macro toetsen. Met de g toetsen kun je macro’s maken om zo bijvoorbeeld toetshandelingen die je vaak uitvoert op te nemen en deze zo met 1 druk op de knop achter elkaar uit kunt voeren.

Natuurlijk zijn dit opvallende features van het toetsenbord maar deze zaten ook gedeeltelijk al in de g11 & de g15. Maar wat de g19 zo speciaal maakt is het full collored LCD scherm met een resolutie van 320x240, deze heb je natuurlijk nodig om je statistieken van je favoriete game bij de houden of de laatste rss feeds te lezen. Meer over het display en de applicaties in het kopje het display.

Ook heeft de g19 een speciaal gamers knopje wat de g15 en de g11 ook al hadden, dit is het anti startbar knopje om zo te voorkomen dat je tijdens een heftig potje counterstrike naar windows gaat omdat je per ongeluk op de windows toets drukt ipv van control, als je niet zo een gamer bent kun je natuurlijk ook gewoon weer de windows toets activeren.

Verder zijn er nog een aantal andere knopjes op de g19 waaronder de media knopjes om je muziek te starten/pauzeren, vooruit en achteruit en natuurlijk de stop knop. Ook is er een soort van scroll wiel recht in de hoek van het toetsenbord waar voor het exact is ben ik nog niet achter. Ik gebruik het knopje om mijn mp3’s snel door te scrollen. Maar waarschijnlijk is het voor het volume.

Naast de vele extra knopjes is er ook deze keer weer een usb hub ingebouwt waar de g11 en de g15 alleen usb 1.1 ondersteuning hadden hebben ze deze keer een usb 2.0 port ingebouwt, je vind er eentje rechts en eentje links van het bord.

Het nadeel wat er wel bijkomt kijken dat er 2 usb 2.0 aansluitingen opzitten is dat het bord nu gevoed moet worden met een 12 Volt adapter dit waarschijnlijk ook doordat het lcd scherm ook aardig wat stroom trekt en dus is daarom is usb voeding niet meer voldoende vanaf de computer zelf.

De featureset van de logitech g19 is zeer groot te noemen het is dan ook geen toetsenbord voor de “normale” gebruiker ook is het toetsenbord aardig aan de prijs en dus niet betaalbaar voor iedereen.

Het kleuren display:
Het mooiste en meest opvallende stukje aan dit toetsenbord is toch wel het full colored lcd scherm.
Het scherm heeft een grote van 320x240 en word aangestuurd via de logitech software.
Dat kwaliteit van het scherm is echt verbluffend het is super scherp het maakt niet uit of je er een youtube filmpje op kijkt of dat je er een hd filmpje heen streamed, de kwaliteit is enorm, en speelt soepel.
Verder zijn er natuurlijk een aantal applicaties voor het lcd scherm om zo een aantal statistieken te kunnen weergeven.

Vanaf de installatie van de software krijg je er de volgende applicaties bij:
LCD Clock
Een mooie strakke analoge klok in 3 verschillende skins.
Performance Monitor
3 meters, 1 voor je RAM verbruik, 2 voor mijn dual core cpu.
Xfire Display
Al jou xfire chat berichten in je scherm
LCD Movie Viewer
Speel avi, mpg en mp4 files af vanaf jou computer, hellaas worden niet alle codecs ondersteund.
LCD Video player forYoutube
Hiermee kun je direct vanaf Youtube filmpjes kijken. Bijvoorbeeld meeste bekeken, meest gewaardeerd etc etc. Ook is het mogelijk om een youtube link te kopiren en je scherm speelt het materiaal af, dit werkt alleen bij youtube movies. Wat ik wel mis is dat je je profiel niet kan koppelen van youtube om zo je eigen favorieten te bekijken.
LCD Picture viewer
Hiermee kun je in een soort slide show jou vakantie fotos of ander foto materiaal op je lcd scherm bekijken
Media Display
Welke track luister jij ? Draai jij je mp3’s met winamp of windows media player? Met deze app kun de artiestnaam en track name weergeven.
Pop3 Monitor
Dit programmaatje geeft weer hoeveel mails je in je inbox heb.
Aftel timer
Een stopwatch, vind het niet echt nuttig.
RSS Reader
Top tool dit hier mee kun je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws of weer voeg je eigen favoriete rss toe en zet de update timer en klaar is men.
Toets Profiler
Onder het gamen macros aanmaken voor je g toetsen.
Scripting Display
Nog niet achter waar voor dit is

Zelf maak ik gebruik van een aantal externe tools ik gebruikte ze op me g15 maar naar mijn verbazing werken ze ook direct op de g19. Hellaas werken niet alle applicaties meer.

Ik maak gebruik van de Sireal g15 plugin maar deze werkt niet op de g19.
Ook maak ik gebruik van Ray’s g15 winamp plugin deze werkt goed maar is in het zwart wit.

Verder kan het lcd scherm informatie uit games weergeven bijvoorbeeld hoeveel kogels je nog hebt .
Hellaas zijn er niet zo heel veel games die ondersteund worden voor mensen van World of Warcraft moet het gewoon werken en mensen die meer fan zijn van een shooter kan het scherm ook de stats van call of duty 4 weergeven. Er zijn nog wel meer games maar de lijst is beperkt.

Ik vind het lcd scherm een zeer mooie toevoeging voor het toetsenbord alleen zijn er nog wat weinig applicaties. Ik zie graag een mooie weeronline tool tegemoet, of bijvoorbeeld het journaal live streamen naar het toetsenbord.

Vormgeving en bouwkwaliteit:
De vormgeving is van het toetsenbord moet in de smaak vallen het is een behoorlijk groot en hoog ding in tegen stelling tot de dinovo borden van logitech. Dus het is een kwestie van smaak. Wat betreft de kwaliteit zit het wel goed, het is een stevig en solide bordje enig nadeel is dat de pols steun pootjes snel afbraken bij de g15 of het ook bij de g19 is dat weet ik nog niet. Verder vind ik de OK knopjes en de pijltjes knopjes voor het lcd wat stroef, ik moet de knopjes echt hard indrukken om naar benden te gaan of om op ok te drukken. Misschien is dit nog omdat hij ongebruikt is.

Drivers/software:
Over de drivers heb ik weinig te vertellen eigenlijk ik had een g15 en sloot mijn g19 aan en het werkte gewoon meteen zonder iets te doen. Nou heb ik wel 2 maanden geleden mijn logitech software gepdate maar schijnbaar heeft logitech de drivers en applicaties er al ingezet.

Als je de Logitech cd in je drive doet installeert hij de nieuwste Logitech Game Panel sofware.
Hiermee krijg je twee nieuwe programmatjes er bij de eerste is de lcd manager hiermee kun je de instellingen van de lcd applicaties instellen en tweaken ook kun je hier de brightness van het scherm regelen.

Verder krijg je de toetsen profiler er bij hiermee kun je de kleuren van je ledjes veranderen en de G toetsen configureren.

Het nadeel van al deze sofware is dat elke applicatie zoals de rss reader en de klok een apart proces zijn en vreten dus behoorlijk wat geheugen en processor capaciteit. Dus je moet wel een redelijk goede machine hebben met flink wat memory.

De sofware is in een er 32 en 64 bit versie dus of je nou xp heb of vista dat maakt niet uit.

Conclusie:
Mijn conclusie over dit toetsenbord is dan ook zeker goed te noemen! Hij werkt fijn en doet het over het algemeen goed. Daarnaast is de prijs wel extreem van omenabij de 150 euro voor mensen die niet veel met computers werken is het een over de top ding, maar voor gamers is het een echte aanrader. Het afwachten is hoelang het lcd schermpje het blijft doen zonder dode pixels.

De uitstraling van het bord en de vorige goede ervaring met de G toetsenborden hebben mij overgehaald om dit toetsenbordje te kopen en het uiterlijk is natuurlijk stunning.

Wil jij een uniek toetsenbord met een hoog WOW effect dan is dit wat voor jou.
Mijn eindcijfer is dan ook een 9+.

*Foto’s volgen nog maar heb op dit moment even geen camera bij de hand.

Heb jij ook een Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)?

Externe stroombron irritant?! Ik wou dat ik 't had op mn G15, kan ik tenminste wel een usbstick en een bluetoothstick erin proppen zonder dat Windows begint te zeiken over energietekort...
Mwa iriitant et valt wel mee maar het kost wel weer extra stroom.

Er is wel 1 usb stick die ik ooit aan de praat kreeg met mijn g15, een Sandisk U3 cruizer.
Kleine opmerking/waarschuwing, na flink wat onderzoek (loopt nog, moet nog nieuwe G19 binnen krijgen).

Deze PW vermelding betreft de 970 model, dit is dus de shift / z layout en de 'dubbele regel' enter toets.

Voor de mensen die de 'orginele' US layout willen hebben (zoals van de G15) moeten dus de 969 hebben.

Hoop vandaag mijn nieuwe G19 binnen te krijgen, zodat ik er wat foto's bij kan doen.
Het lijkt erop dat een hoop web-winkels waar ik heb gekeken via tweakers juist de 970 als US-layout verkopen.
Ben zelf opzoek naar de UK-layout, iemand die een winkel kan noemen waar ik daar van gegarandeerd ben?
Hey mede tweakers,

Is het verstandig om een g19 met de code 969 aan het einde vanuit VS te bestellen?
Aangezien het dan een grote linker shift heeft en etc. Maar zal het dan ook de mogelijk hebben voor dutch software?

Cheers,
Mark
Is dit keyboard een beetje schoon te houden? Met andere woorden, kan je deze zonder problemen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, zoals bij de G15?
hoe haal je de G15 zo maar uit elkaar? en heb je het dan over de V1 of de V2?
De knopjes kunnen er gewoon vanaf net als bij de G15.
Ik ben een van de sukkels die het bij 4allclients besteld heb..
Google maar eens op de bedrijfsnaam, en u begrijpt waarom ik een sukkel ben ;)
Oei dan heb je idd een probleem, hopelijk krijg je toch je toetsenbord zonder problemen.
Het feit dat ik nu al een maand wacht, de hele tijd aan het lijntje wordt gehouden via de mail (soms zelfs dezelfde mail, met een veranderde datum) en dat het na mijn mail van gisteren opeens heel erg stil is, zegt mij genoeg :) Denk dat ik eerder moet hopen op mijn geld en dat ik het toetsenbord kan vergeten. Anders maar aangifte doen..

EDIT: tot mijn verbazing heb ik gisteren een mail ontvangen met een Track en Trace code. Zou het dan toch nog goed komen? Even afwachten vandaag dus :)

EDIT2: Heb hem blijkbaar toch ontvangen (en ja, dat is een wonder gezien de reputatie van dat bedrijf :) ). Nu maar hopen dat het niet een Duitse layout versie, maar dat zie ik over enkele uren!

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 20 mei 2009 16:31]

en toch heb ik een monitor van ze
het was een duurder model dan dat ik besteld en duurde 5 weken ipv 3 dagen... maar toch :+

back on topic:
dit lijkt mn een heel leuk toetsenbordje, gadget-gehalte is lekker hoog (helaas ook de prijs). verder vind ik de externe voedingsbron wel een nadeel, het is waarschijnlijk wel nodig, maar begint al een zee van snoertjes te worden bij mij 8)7
Moet zeggen dat ze die voedingaansluiting toch best slim hebben opgelost. Niet een direct aansluiting bij het keyboard zelf, maar netjes via een (wooo erg dikke) kabel eerst naar je PC. Best handig :)

(al had ik liever iets gezien waarmee je hem op een molex oid kon aansluiten, via bracket bv).
dat zou niet handig voor mij zijn bv. laptop!
Ik denk niet dat jij 1 van de sukkels bent, maar ik denk dat ze bij 4allclients een stell sukkels rond hebben lopen
Goede review. Ik heb zelf pas de G15 gekocht, ik vind 125 euro toch wel iets te ver gaan voor een toetsenbord. Maar als je het kan missen, waarom niet. Ik vond persoonlijk 75 euro toch wel de limit. En ben zelf vooralsnog zeer tevreden met mijn G15 dus echt een reden om deze aan te schaffen als je al een G15 hebt is er niet..
Ik denk dat het niet enkel voor mensen die niet veel met computers werken veel geld is.
Al is hij iets gedaald in prijs maar tov bv een G11/G15 vind ik de prijs te extreem als die hard gamer.
Maar het is wel een leuk toetsenbord om te hebben natuurlijk, maar voor de meeste gamers lijkt hij me echt nog wat te duur, maar hij zal wel blijven zakken in prijs hoop ik, en als je een bord zoekt en het nieuwste wilt hebben als gamer bv en het geld er voor over hebt dan waarom niet he?
Korte maar wel op zich goede review leest duidelijk weg, maak anders wat foto's en verwerk ze in de review zelf dat is altijd mooi.
Je geeft hem een 9+ ik geef hem met de prijs mee gerekend en de G11/G15 in mijn achterhoofd een 8 en niet meer dan dat, als je al een G11/G15 hebt zie ik geen reden om dit bord aan te schaffen want zo enorm veel vernieuwingen vind ik er zelf niet inzitten

[Reactie gewijzigd door pino85 op 7 mei 2009 14:34]

De G19 heeft vind ik ook geen meerwaarde boven een G15 voor die hard gamers. Wie gaat er nou een YouTube filmpje kijken tijdens het gamen. :P
Maar stel je nou eens voor dat je de map van een game op het scherm kan laten showen waar je vijanden zitten 1 blik op het bord en je weet waar ze zitten.

Zeker nu met het lcd scherm kun je er erg veel mee! zolang je het maar programeert!
bwa zo'n map heb je toch meestal al op je scherm staan? Dat je dan continue naar beneden moet kijken...

Alhoewel ik het persoonlijk meer een gimic vind kan het toch leuk zijn om er bv. een beat detector op te zetten! Of visuals
Hoezo korte review? hij is 4 pagina's groot en bevat 1614 woorden, maar ik zou eigenlijk niet weten wat ik nog meer kan vertellen over dit bord mischien heb je tips?

Ik kan binnen kort even foto's maken maar zoals ik al zei onderin het review heb ik geen camera op dit moment maar komt volgende week.

[Reactie gewijzigd door Zer0cool12342 op 8 mei 2009 10:27]

Hoeveel spellen de g15 supporten en of het veel of weinig is is natuurlijk jou mening, maar ik vind het persoonlijk toch best meevallen: http://en.wikipedia.org/wiki/Logitech_G15 . Want soms start ik een spel op na een patch en ineens verspringt mijn g15 naar het betreffend scherm :).
Ja et zijn der ook wel veel maar een veel gespeeld online spel zoals counterstrike srouce die werkt niet.

en voor Counters Strike Source is geen standaard app voor en als je die van echo voice gebruikt kan het voorkomen dat je gebanned word.

Maar het hangt er natuurlijk van af wat je speeld :)
Zo te zien is je G19 alweer stuk ;)
darn, net een minuut te laat gepost :P
Geil toetsenbord! Eindelijk luisterd logitech weer eens na de blunder met de V2.

Schermpje enzo is wel grappig, maar het enige waar ik het voor gebruik is of voor de klok f voor de performance meter. Ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen met die meter icm een i7 ofzo (8 staafjes of..?). Erg handig om te zien welke kut achtergrond applicatie nu je game weer loopt te verneuken :+

150 euro is idd erg over de top, zelfs voor gamers vind ik persoonlijk. Mijn v1 kostte mij net geen 70 euro, terwijl het toen al bekend was dat Logitech hem uit de productie zou halen. Meer dan het dubbele betalen voor die paar features n een stroomblok extra vind ik het niet waard. Misschien als deze ergens rond de 80 euro blijft haken dat ik hem dan wel haal ofzo..

Ben zelf gelukkig getrouwd met mijn V1 en dat probeer ik zo te houden :)

Verder nette review!, Leest goed weg en toch uitgebreid.