Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) Review

twister00004 7 mei 2009, laatste update op 18 september 2011, 7.088 views

Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Gewicht
  • Bereik

Minpunten

• Touchpad aan de kleine kant
  • Soms wat foutjes bij communicatie, geen directe reactie, toets die blijft "hangen"
  • Snel stof/vinger afdrukken zichtbaar

Waarom deze aankoop?
Ik was net zoals mijn mede reviewers opzoek naar een toetsenbord (draadloos) met muisfunctie in één.
Als snel kwam ik bij de Logitech Edge uit met een adviesprijs van ¤ 169,-
Aangezien ik net ben gaan samen wonen met een arm studentje ;) is mijn banksaldo tot op een minimum gedropt en was ik dus opzoek naar een voordeliger alternatief.
In de tweakers buyguide zag ik dat het toetsenbord van de ps3 geschikt was voor op de pc en vandaar deze aankoop.

Verpakking
Het toetsenbord zit netjes in een doos ingepakt met stukken foam om het toetsenbord op zijn plaats te houden, tevens zit er folie op het toetsenbord om hem te beschermen tegen krassen.
Verder zitten er wat boekjes bij, die ik niet heb ingekeken.
Er zit geen driver cd bij of andere software bijgeleverd.
Wel zitten er netjes al 2 AA batterijen van GP bij wat voor 200 uur aan energie moet voldoen.

Installatie
De eenigste installie die ik moest doen was het installeren van een nieuwe mini bluetooth usb stack van sitecom. Ontvangst is 10 meter, ze hadden helaas geen andere keuze bij de mediamarkt in Ede.
Na het installeren van de stack even zoeken naar apparaten en de logitech werdt meteen zichtbaar.
Even een 4 cijferige code gevolgd door een enter op het toetsenbord ingeven zorgde voor het accepteren van de verbinding, waarna het toetsenbord direct werkte.

Looks
Het toetsenbord ziet er erg mooi uit met z'n hooglans piono zwarte lak in combinatie met het gepolijst staal look snelknoppen en rand wat in iedere huiskamer niet zal misstaan.
Hij is erg plat wat erg handig is bij het opbergen.
Nadeel is stof/vingerafdrukken snel zichtbaar op het toetsenbord.

Gebruik/werking
Na het aanzetten van het toetsenbord werkt het bord na ongeveer 3 seconden, blijkbaar heeft ie even tijd nodig om communicatie op te zetten.

Het touchpad werkt prima, wel moet je hem zachtjes aaien als je iets te hard drukt pakt ie hem niet.
Wel is het touchpad wat aan de kleine kant, zit regelmatig op de scrollbar waardoor je opeens met het beeld verschuift.

Typen werkt prima op het toetsenbord.
De toetsen voelen goed aan, vergelijkbaar met die van een laptop.
Wel vind ik de afstand van het touchpad en de enter/delete toetsen te ver, maar dit is wellicht iets persoonlijks.
Het toetsenbord is licht van gewicht waardoor je hem prima kan vasthouden voor een wat langere tijd.

De windows toets ontbreekt (maar die gebruik ik normaal toch niet echt)
De mulimediatoetsen werken niet, maar iemand anders had als sugestie om logitech SetPoint te installeren wat wellicht mogelijkheden geeft, ik heb door tijd gebrek dit nog niet geprobeerd.
De 2 knoppen voor muisfuncties linksonderin zijn erg handig.

Ik heb het toetsenbord wat intensiever getest door er mee te gaan gamen (Tomclancy H.A.W.X.)
Wat me opviel is dat de comminucatie niet altijd even vlekkenloos verloopt.
Soms valt de comminucatie even weg (wat een planecrash tot gevolg had) en dat de toetsaanslagen soms niet direct reageerde.
Heb regelmatig bij het wegvallen het toetsenbord uit en weer aan moeten zetten omdat de verbinding weg bleef.
Het toetsenbord is niet gemaakt om te gamen en daar gebruik ik hem zelf ook niet voor, wel is nu zichtbaar dat bij intensief gebruik er wat foutjes inzitten.
Heb ook een aantal keer gehad bij het gewoon typen dat het toetsenbord raar deed dat er een toets bleef aangeslagen dus: sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss of tab knop tab knop tab knop tab knop tab knop tab knop tab knop tab knop tab knop tab knop etc....
Wat dus erg vervelend is en alleen hersteld kon worden door het toetsenbord uit/aan te zetten!

Conclusie:
Voor deze prijs een bluetooth toetsenbord met een geintergreerde muis en groot bereik en naukeurigheid kun je geen miskoop doen.

EDIT MEER INTERPUNCTIE!!!

• CPU E6600
  • mobo asus p5w DH Deluxe
  • Creative X-FI F1tality
  • 4 GB 6400 Kingston geheugen
  • 1 x 150 Veliraptor HD, 1 x 75GB raptor HD, 4 x 500GB WD HD's
  • ATI 4870
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)?

Zonder, je moet dus wel een bluetooth ontvanger kopen.
Bij de meeste winkels kosten deze +/- 10 euro.

Hij is inderdaad voor de PS3, bij de mediamarkt ligt deze dan ook niet bij de normale toetsenborden maar bij het PS3 vak.

Eenigste nadeel is dan ook dat dus de pc de multimedia toetsen niet ondersteund en daarom ook geen functie hebben.
Nadeel is ook dat het toetsenbord niet werkt voordat het OS is geladen. Je kunt er dus niet de bios mee in, of het bootmenu/grub mee bedienen...
Misschien iets aan je taalgebruik doen, beetje veel spreektaal, weinig interpunctie etcetera.
Nette rewiew. Ook leuk dat je de responce heb getest met gamen, dat is de eninge goede stresstest voor een tobo :)

En Setpoint lost het probleem van de media toetsen gewoon op.
Heb de setpoint drivers gedownload maar die ziet het toetsenbord niet alleen maar me mx muisje
Wordt dit toetsenbord met of zonder bluetooth ontvanger geleverd ?

Zie op de logitech site ook dat hij voor de PS3 is... ik neem aan dat die gewoon werkt op een normale pc ook ?
Ik vind het een geweldig ding, behalve dat ik perongeluk de resetknop indruk met mijn been.
Stom gepositioneerd reset knopje!