Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 46mm - Bekijk alle specificaties

Panasonic Leica DG Summilux 15mm f/1.7 ASPH Review

mrc4nl 15 juli 2015, laatste update op 30 juli 2015, 965 views

Panasonic Leica DG Summilux 15mm f/1.7 ASPH

Een van de betere wide angle lenzen in de m43 lineup. Optisch goede prestaties, maar voor de prijs had ik meer verwacht.De kleuren, contrast en prestaties met fel tegenlicht zin wel goed. De diafragmaring en af/mf schakelaar zijn erg handig voor camera' s met weinig knopjes.

Pluspunten

• Weinig flare met tegenlicht
  • Degelijke hoekscherpte
  • Diafragmaring en AF schakelaar

Minpunten

• Scherpte in het centrum ligt achter op de andere pancakes.
  • Veel vignetting wide open
  • Chromatishe aberatie wide open

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 2
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 2
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 5
De Panasonic Leica DG 15mm Summilux F1.7 ASPH is nu ongeveer een weekje in mijn bezit.
Ik heb er genoeg mee geschoten om tot een mooie review te komen. Alle samples zijn geschoten icm met de gf6, de rest is met de gx7 gedaan.

Brandpunt
15mm (30mm Full Frame equivalent)
F-stop
F1.7-F16 (F3.4-F32 Full Frame equivalent)
Diafragma:
Prijs:

• Lens Pouch
  • lenshood
  • Lensdoppen

De lens pouch is niets meer dan een simpel zakje met koord. Ik heb m maar in de verpakking gelaten.
De achterste lensdop is platter dan de lensdoppen die ik tot nu had. Waarschijnlijk is deze extra plat om het kleine karakter van de lens te benadrukken. Naast de doppen zit er ook een speciale rubber dop voor de lenshood zelf. De rubber dop past prima en is met een goede hoeveelheid kracht te verwijderen (zit dus niet losjes)

Standaard lensdop past alleen als er geen hood is bevestigd
De achterdop van de 15mm is compacter dan die van de standaard m43 lenzen:

De lenshood is van aluminium gemaakt, wat bijdraagt aan de degelijkheid.De hood heeft een bajonet fitting., maar is niet omkeerbaar. De hood klikt netjes op zn plaats maar er is niet veel kracht nodig om hem weer los te halen.Hij had van mij nog wel wat strakker gemogen. Wat ik nog niet eerder heb gezien bij lenzen is dat je een speciale ring meekrijgt om de bajonetfitting van de lens netjes af te schermen als je de hood niet gebruikt. Dit ziet er ook mooier uit :)

Hier is de bajonet- ring bevestigd.

Hier is de bajonet aansluiting zichtbaar:
Lenshood bevestigd:
En de rubberen lensdop:

De algehele bouwkwaliteit voelt goed aan. Stevig en solide, er zit nergens speling op.
De buitenkant is van aluminium gemaakt, ook de diafragmaring en focusring.
De focusring draait heerlijk soepel en met een prettige demping, ik heb tot heden geen lens gehad die zo'n fijne demping had (en ik schiet veel met manuele lenzen ;) vijf sterren:

De diafragmaring klikt bij elke 1/3 f-stop, waarmee het volledige bereik van f1.7-f16 wordt afgedekt.
Het klikken kost niet teveel kracht, en gaat accuraat en soepel. Het ontgrendelen en vergrendelen van de "A" stand kost wat meer kracht dan bij de rest. De ring heeft alleen functie op Panasonic toestellen, bij Olympus body's gebeurt er niets, en zal je de lens op de"A" stand moeten houden en met de knoppen op de camera het diafragma bedienen.

De lens presteert uitstekend in zonlicht, je hebt de lenshood maar weinig nodig.De nano cristal coating lijkt zijn werk prima te doen. Er is geen afname in contrast waarneembaar als de zon in het frame staat.

Het is mij wel ččn keer overkomen dat er een duidelijke paarse gloed tevoorschijn komt.
http://static.tweakers.net/ext/f/B1AuzgY8P5FVxUe3gA6ZcmIY/full.jpg Het is mij een enkele keer overkomen en voor de 90%van alle andere keren niet. 5 sterren

Chromatische aberraties zijn groen/paarse kleuren op plekken in de foto waar een scherpe rand is (of overgang van voorwerp naar de lucht) De panaleica heeft er duidelijk last van bij f1.7. En er lijkt processing in camera te worden gedaan, de CA ziet er soms "pixelachtig" uit
ik geef hier 3 sterren voor, omdat het bij afstoppen bijna volledig is geëlimineerd.

Met de bokeh wordt de kwaliteit van de out-of-focus gebeiden bedoeld, en niet de hoeveelheid , in tegenstelling tot wat sommigen denken.
De hoeveelheid bokeh die je met deze lens kan maken is trouwens niet zo veel, tenzij je onderwerp minder dan 50 cm ver staat en je closeups maakt. Wide angle lenzen staan helaas niet bekend als je mooie bokeh wil. Gelukkig is deze lens een uitzondering,er zijn geen rare vormen aanwezig. Alles is netjes mooi rond zonder harde randen of vignetting.
https://farm1.staticflickr.com/435/18965837463_7ef718bdca_c.jpgNew green by Frank Van Dijk, on Flickr
https://farm4.staticflickr.com/3775/18821282533_cfb535f530_z.jpgfresh grass by Frank Van Dijk, on Flickr
https://farm1.staticflickr.com/431/18854234983_19633ac9e1_z.jpgRed and green by Frank Van Dijk, on Flickr

De lens heeft 7 afgeronde diafragmabladen, wat wel aan de lage kant is.
http://static.tweakers.net/ext/f/Wn01USvEHJLpRg0zTqGd7pxS/full.jpg Dit kan je terugzien in de highlights wanneer je veel afstopt. Maar omdat dit een wide angle lens is neemt de bokeh ook sterk af en is heptagon vorm erg klein, waardoor het niet zo opvalt.

Hier een crop van de rechter hoek (ong 25%)
Niet perfect maar ook slecht, 4 sterren dus.

Als een lens last heeft van bokeh CA dan kleuren de randen bij onscherpe delen paars/blauw en groen/geel. De lens aberratie wordt keurig onderdrukt bij de PanaLeica 15mm. Klik voor groot.
Tenzij je de verzadiging met 100% zou boosten zie je geen kleurzweem. 5 sterren.

De volgende lens-aberratie is astigmatisme.Astigmatisme komt uit het grieks, "A" betekend niet, en "stigma" betekent stip of punt.
Het beschrijft hoe de lens een heel klein puntje op de sensor projecteert. Die kleine puntjes zijn meestal lampen of lichtjes die heel ver weg staan (huizen in de verte of sterren) het liefst wil je dat zun lichtpuntje helemaal rond word weergegeven en niet als een streepje.
De hoeveelheid astigmatisme is laag te nomen, op 100% zijn de sterren bij de randen net niet helemaal rond, 4 sterren.

Vignetting is een duidelijk minpunt van deze lens, wide open is de vignetting in de hoeken behoorlijk veel, en moet je naar f4 afstoppen om het grootste deel weg te nemen.Zelfs op f5.6 is het nog niet helemaal weg, 2 sterren, meer kan ik er gewoon niet voor geven.

De scherpte is natuurlijk een belangrijk aspect van een lens. Met een kostprijs van ~550 euro mag je dan ook dikke prestaties verwachten t.o.v goedkopere primes als de Panasonic 14mm f2.5 of een kitlens. Volgens de reviewsites valt de centrumscherpte tegen als je ze vergelijkt met de 15mm f2.5 of 20mm f1.7, die haalden zeer scherpe resultaten in het centrum. De Panaleica maakt dit goed in de hoeken. waar de pancakes de boel niet echt scherp krijgen presteert de Panaleica 15mm een stuk beter. Maar ja reviewsites quoten kan natuurlijk niet, ik moet met eigen resultaten komen ;) Ik heb zelf 2 scherpte testen gedaan. De eerste op en stevig statief in een gecontroleerde omgeving. De 2e uit de hand in een real live situatie.

Bij de "studiotest " heb ik de camera schuin gezet zodat de diagonaal gelijk loopt met de kast. op de plank heb ik 3 deo bussen neergezet zodat je op 3 plaatsen goed de scherpte kan beoordelen.Waarom deobussen? deobussen hebben een erg scherpte print en een kleine text. Ideaal om scherpte mee te testen dus.Ik heb ook een webpagina opgezet waar de de scherpe makkelijker kan vergelijken. ik heb geen beschikking over html bij reviews helaas ;) Klik op de foto voor de html pagina waar je makkelijk kan vergelijken

Ik begin met de scherpte in het centrum:
Tussen f1.7 en f2 zit er niet veel verschil, bij f2.8 is er een grote verbetering en bij f4 is de text het scherpste

Een beertje hetzelfde als bij het centrum/ Prestaties wide-open vallen tegen. pas bij f2.8 is de boel scherp te noemen en bij f4 echt scherp.

real life samples:
https://farm1.staticflickr.com/360/19398777220_f12e78a8a0_z.jpgDrenthe by Frank Van Dijk, on Flickr
https://farm1.staticflickr.com/350/19503345828_85f02a2afe_z.jpgArchitectuur in Utrecht by Frank Van Dijk, on Flickr
Zoals je kan zien zorgt deze lens voor prima scherpe hoeken op f4. voor meer samples kan je mijn flickr pagina bezoeken.

Scherpte wide open is voldoende: 3 sterren

scherpte stopped down is goed, maar kan beter: 4 sterren

Van vervorming heb je weinig last zolang je lightroom gebruikt of gewoon de jpg's die uit de camera komen. Het wordt automatisch geregeld, je hoeft niets speciaal in te stellen.

Maar als je de onbewerkte raw bekijkt zie je opeens een gigantische hoeveelheid vervorming.
Veel andere wide angle lenzen hebben een lagere mate van vervorming.
2 sterren, omdat het automatisch zo goed wordt rechtgetrokken.

De lens in uitgerust met een stille autofocusmotor, je hoort de motor zo goed als niet. Als de de camera rustig laat focussen zul je het niet terughoren op de video. Als je met en afdrukknop de camera snel aan het focusen zet dan hoor je een zacht geluid. (ik kan het echt niet omschrijven, luister naar de video)

Wat je in de video ook kan zien is of er sprake is van focus breathing (ver veranderen van het brandpunt bij focussen: het beeld wordt wijder of smaller)

5 sterren voor de (auto)focus

Vervorming
Astigmatisme
Autofocus
Cromatische abberatie

De Panas0nic Leica DG f1.7 ASPH is een premium lens en dat zie je terug in de bouwkwaliteit, de lenshood, en handling. Fijne focusring, en diafragma instelling. De AF/MF schakelaar komt goed van pas bij instap camera's als de GF6. De Scherpte valt wel wat tegen, maar de scherpe hoeken maken een hoop goed. De lens presteert goed bij f2.8 en uitstekend bij f4.0. De f1.7 stand kun je het beste vermijden vanwege de hoge vignetting, CA. en "lage" scherpte.En dan is er de prijs, 550 euro is een hoop geld, en biedt niet de prijs-prestatie verhouding van bijv de Sigma 60mm f2.8.
550 is een "redelijke" prijs voor wat hij biedt, het is ik heb het er in ieder geval voor over. Het is een fijne lens om mee te schieten.

Heb jij ook een Panasonic Leica DG Summilux 15mm f/1.7 ASPH?