Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

duijvenbode 8 juli 2015, laatste update op 8 juli 2015, 387 views

Google Chromecast (2013)

Een voor het oog klein, eenvoudig apparaatje dat veel genoegen verschaft.

Pluspunten

• handig klein apparaatje
  • eenvoudig aan te sluiten

Minpunten

• nu nog niet heel veel apps (maar dit kan met "Scherm casten" worden omzeild)

Geluidskwaliteit Score: 5
Verschillende apps op de mobiel of tablet kunnen dankzij dit apparaatje verbinding maken met de televisie. Zo kun je bij voorbeeld YouTube-filmpjes streamen, waarbij je mobiel overigens niet behoeft aan te blijven staan; de mobiel fungeert eigenlijk alleen maar als "afstandsbediening". Heel handig is ook de NPO-app, met "Uitzending gemist".
Met weer een andere app, Plex, kun je je eigen foto's, filmpjes en muziek streamen. Daarbij moet dan wel je computer als een soort server aan blijven staan, de bestanden komen niet in een cloud te staan, zoals wel het geval is bij Google Photos.
Op het ogenblik zijn er nog niet overdreven veel apps die met Chromecast werken. Zelf vond ik het nogal spijtig dat Spotify er nog niet geschikt voor is. Echter: met mijn mobiel (een Motorola Moto G, met Android 5.0.2) kan ik kiezen voor de optie "Scherm casten". Beeld en geluid van de mobiel worden dan (met een heel goede kwaliteit) afgespeeld op de televisie. Dankzij deze optie kun je alles op je televisie zien en horen wat je op je mobiel ook kunt zien en horen, daaronder begrepen Spotify.
Het aansluiten is vrij eenvoudig. Het apparaatje gaat in de HDMI-ingang op de televisie. Voor zover dat nodig mocht zijn is een klein kabeltje opgenomen in de verpakking, maar het apparaatje kan ook rechtstreeks worden ingeplugd. Verder moet voor stroom worden gezorgd. Daarvoor is een USB-kabeltje meegeleverd. Dit kan worden aangesloten op een USB-ingang van de televisie, maar met een meegeleverd stekkertje kan ook het stopcontact worden gebruikt. Aangezien ik de USB-ingang van mijn televisie al in gebruik had voor een USB-hub had ik aanvankelijk gebruik gemaakt van een stopcontact. Dan merk je echter dat het apparaatje dag en nacht blijft aanstaan. Uiteindelijk heb ik het USB-kabeltje gewoon in een van de ingangen van de USB-hub (zonder stroomvoorziening) gestoken, en dit bleek afdoende te zijn. Het apparaatje gaat nu aan en uit tegelijk met de televisie, hetgeen natuurlijk wel zo handig is.
Al met al een prima aanwinst, zeker gelet op de prijs (ik betaalde 35).

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Voor Spotify kan je Deze gebruiken: Spoticast

[Reactie gewijzigd door Lizard op 8 juli 2015 22:26]