Xiaomi Pistons V3 (Zwart) Review

Framoes 11 juli 2015, laatste update op 15 april 2016, 603 views

Xiaomi Pistons V3 (Zwart)

De Xiaomi Pistons V3 zijn in-ears met een mooi industrieel ontwerp en zeer goed geluid voor de prijsklasse. Een prima koptelefoon voor mensen die geen audiofiel zijn, maar wel veel waarde hechten aan goed geluid. Een nadeel is dat ze, net als andere in-ears, niet immuun zijn voor kabelbreuk.

Pluspunten

• Prima geluid
  • Mooi design
  • Mooie en stevige case
  • Fijne pasvorm

Minpunten

• Mini-minpuntje: afwerking niet helemaal glad bij de dopjes
  • Kabelbreuk na 9 maanden gebruik.

Xiaomi Pistons V3

Ik schrijf niet heel vaak reviews, maar omdat ik zo positief verrast was over deze in-ears, besloot ik dat het weer eens tijd was.

Door de jaren heen heb ik een grote hoeveelheid aan in-ears versleten. Sommige kwamen letterlijk door slijtage aan hun eind en andere bleven hangen achter een deurklink of fietsstuur. Dat gebeurt als je zoals ik vrijwel altijd muziek luistert als je alleen de deur uit gaat en de fiets of trein neemt.
Uiterlijk & bouwkwaliteit
Het uiterlijk ben ik zeer positief over. Ze hebben een industrieel design met een kleur die ik antraciet zal noemen en redelijk lijkt op de kleur van mijn LG G3. De dopjes zijn deels zwart plastic en deels metaal in de kleur antraciet. Het snoer vanaf de oordoppen naar de splitsing is gewoon zwart siliconen en waar de draad enkel wordt tot aan de plug is het zwart met (synthetische) stof er omheen gevlochten (zie foto's).

Ze lijken tot nu toe prima in elkaar te zitten en omdat het snoer tussen de plug en splitsing omhuld is door stof, lijkt het makkelijker te bewegen en steviger dan de meeste standaard snoertjes. Mocht ik ergens achter blijven hangen, zal dit ook minder meegeven, waardoor de kans op kabelbreuk afneemt.

Het enige minpuntje van de bouwkwaliteit is dat er wat randjes niet helemaal glad zijn bij de aansluiting tussen metaal en plastic op de oordoppen, maar dan ben ik misschien over-kritisch. Ik vind het eigenlijk geen echt minnetje waard.
Ontwerp & gebruik
Er valt weinig te zeggen over het ontwerp. Het zijn in-ears met een Y-draad en afstandsbediening in het snoer. Een groot pluspunt is de pasvorm. Ik weet niet waarom, maar ze zitten erg goed. Geen plekken waar ze drukken in je oor en ze lijken bij mij perfect te passen.

Wat wel een minpuntje is, is dat de knoppen op de afstandsbediening in het snoer moeilijk te onderscheiden zijn en je dus vaak op de tast moet zoeken naar de play/pauze knop. Er zit wel een 'bolletje' op de play/pauze knop, maar die is minder goed te herkennen op de tast dan bij bijvoorbeeld headsets met afstandsbediening van Sony.
Update:
De nieuwe Pistons V3 hebben andere knoppen op de afstandsbediening in het snoer, waardoor de drie knoppen veel beter uit elkaar te houden zijn. Dat is een minpuntje minder.
Geluidskwaliteit
Over de geluidskwaliteit ben ik nog het meest tevreden. Ik heb de afgelopen jaren een aantal verschillende merken gehad. Onder andere AKG, Sennheiser en Sony, variŽrend in prijs van een tientje tot 55 euro hebben de revue gepasseerd. Hoewel dit niet per se de beste audio-merken zijn, maken ze wel prima in-ears voor een redelijke prijs. Wat betreft het geluid van de Pistons kan ik kort maar krachtig zijn: de Pistons hebben naar mijn idee het beste geluid tot nu toe.

Geen van de tonen valt weg of overheerst en alle muziek die ik luister klinkt meer dan prima. Zowel de hiphop van Action Bronson (veel bass, maar ook veel samples uit alle muziekstromen) als de mathcore van Dillinger Escape Plan (veel snelle gitaarstukken, piano en zowel "geschreeuw" als rustige zang) klinkt goed.

Ik ben geen audiofiel, maar ik hecht wel waarde aan goed geluid en dat is wat deze in-ears weten te produceren. Het verraste me in positieve zin dat in-ears die al voor rond de 20 euro te koop zijn, wat betreft geluidskwaliteit niet onder doen voor duurdere in-ears van andere merken.
Het ontwerp, de bouwkwaliteit en het geluid zijn allemaal goed en ze zijn nog relatief goedkoop ook. Wat mij betreft de beste in-ears die ik in jaren heb gehad en de beste in het algemeen als je naar prijs-kwaliteit kijkt. Als ze ook nog lang meegaan, kan Xiaomi naar mijn idee weinig meer verbeteren aan de Pistons.
Update
Helaas doet het rechter oortje het niet meer door kabelbreuk. Dat blijft een probleem dat (bij mij) bij alle in-ears terugkomt. Jammer, maar ga zeker nieuwe kopen.
Extra informatie
Ze zijn bij verschillende webshops te koop. Even zoeken op Google en shopreviews checken voor echtheid. Ik heb ze via Tweaker Sulo gekocht en had ze voor iets meer dan 20 euro twee dagen later in huis.

Het tweede paar dat ik heb aangeschaft, heb ik bij Temraakle gekocht. Voor wederom iets meer dan 20 euro.

Heb jij ook een Xiaomi Pistons V3 (Zwart)?

Prima review en helemaal mee eens. Tip: via dealextreme voor 12 euro.