Tweakers zegt: 8,5

Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,5GHz 512GB Review

Femme 8 juli 2015, laatste update op 9 juli 2015, 4.766 views

Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,5GHz 512GB

Het 2015-model van de MacBook Pro Retina 15 inch voelt dankzij de hoger geklokte cpu, de nieuwe AMD-gpu en snellere ssd merkbaar vlotter aan dan het model van eind 2013. De Radeon R9 M370X is met name een verbetering voor mensen die met 4K-monitoren werken.

Pluspunten

• Heerlijk soepele graphics dankzij nieuwe AMD-gpu
  • Stuurt nu twee 4K-monitoren aan op 60Hz refresh rate
  • Heerlijk touchpad
  • Lange accuduur
  • Superieure bouwkwaliteit
  • Tijdloos design

Minpunten

• Warmte en herrie bij hoog cpu-gebruik
  • Matige wifi

Ik heb recentelijk de overstap gemaakt van een MacBook Pro Retina 15" late 2013 naar een mid 2015. De reden voor de upgrade was dat mijn eerste MBP Retina uit 2012, die ik naar min vriendin had doorgeschovent, definitief defect was. Omdat er toch een nieuwe laptop nodig was besloot ik mezelf een nieuwe MBP te gunnen.

Ik had niet al te hoge verwachtingen van de verbeteringen ten opzichte van het late 2013-model. Omdat ik thuis gebruikmaak van twee 24 inch 4K-monitoren kon ik de verbeterde prestaties en mogelijkheden van de AMD Radeon R9 M370X wel goed gebruiken. Waar de Nvidia GeForce 750m uit het model van eind 2013 maar één 4K-monitor op 60Hz kan aansturen (of twee op 30Hz) doet de M370X er twee op 60Hz. Daardoor kan ik nu eindelijk genieten van een soepel geanimeerd beeld op de twee 4K-monitoren.

De prestatieverbeteringen ten opzichte van het model van eind 2013 hebben mijn verwachtingen overtroffen. De snellere graphics zijn goed merkbaar bij animaties zoals het swipen tussen spaces en het oproepen van Mission Control. Twee 4K monitoren aansturen op een scaled Retina-equivalente resolutie van 2304x1296 (feitelijk 4608x2592 en dan teruggeschaald naar 3840x2160 door de gpu) gaat soepel. Somehow voelt alles een stukje vlotter aan terwijl de cpu maar 200MHz hoger is geklokt en je zou verwachten dat de upgrade van een hele snelle ssd naar een bijzonder snelle ssd (de nieuwe ssd haalt leessnelheden van 2GB/s) ook niet veel merkbaar verschil gaat maken.

Het Force Touch touchpad heeft me ook aangenaam verrast. Met het force touch gebeuren doe ik nog niets maar de touchpad voelt wel net wat accurater aan met minder wrijving (maar dan ook door nieuwigheid komen).

Verder is alles bij het oude gebleven. De MacBook Pro Retina kan de verwachtingen die je mag hebben van een mobiel workstation in deze prijsklasse ten aanzien van prestaties, beeldkwaliteit, bouwkwaliteit, accuduur en gewicht met gemak waarmaken. Over de verbetering van de accuduur kan ik eigenlijk weinig zeggen. Met het vorige model kwam ik al nooit met een lege accu te staan. Het valt me wel op dat het apparaat het vrij snel heet krijgt als hij het zichzelf moeilijk maakt (bijvoorbeeld omdat mdsworker, oftewel de Spotlight indexer, zijn ding aan het doen is). Dit gaat gepaard met een hoop geblaas. Het nieuwe model lijkt niet stiller dan de oude.

Andere zwakke punten van de MBP Retina zijn de matige wifi-prestaties. Op ons kantoor heb ik met deze MBP en het model van eind 2013 moeizame wifi-prestaties waar simpele Dell-laptops prima hun werk doen. Ook is de combinatie van OS X met 4K-monitoren nog steeds niet helemaal stabiel. Bij het aansluiten van de monitoren, het rebooten met de monitoren aangeloten en het terugkomen uit slaap gebeurt het nog wel eens dat ik geen beeld krijgen. Dit kan ook aan mijn Dell UP2414Q-beeldschermen liggen of het feit dat één ervan via een Belkin Thunderbolt dock is aangesloten maar blijft irritant.

Voor toekomstige modellen wens ik me een beeldscherm met een 3840x2400-resolutie (nu 2880x1800), een 32GB ram optie en een minder schandalig prijspremium voor het model met de 1TB-ssd en een optie voor 1,5 of 2TB. Dat zou de MacBook Pro helemaal afmaken.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,5GHz 512GB?

Reviews door de redactie

Zou je ipv 2x 24" 4K misschien de overstap kunnen maken naar 1x 5K Dell scherm? Het zou de connectie met het Belkin dock iig overbodig maken en volgens mij ga je er in resolutie ruimte niet direct op achteruit. Zeker in combinatie met het desktop management van OSX.

Maar dat zijn mijn 2centen over de kwestie ;)
Mooie review!
Ik vind 27 inch 5K-beeldschermen op dit moment nog wel erg duur. Qua screen real estate en pixeldichtheid zijn ze wel ideaal. Een 24 inch beeldscherm op het een hidpi-equivalente resolutie van 1920x1080 pixels heeft best wel lomp grote beeldelementen. Ik draai daarom op het equivalent van 2304x1296 maar dan verlies je weer wat scherpte. 2560x1440 / 5120x2880 op een 27 inch scherm heeft een nog wat hogere pixeldichtheid dan 1920x1080 / 3840x2160 op 24 inch.

Eerst maar een paar jaar wachten en dan heb ik er het liefst meteen twee :) .
Ik vind jouw gewenste resolutie veel te groot :P Doe mij dan maar 3360x2100 (1680x1050 x2) of gewoon de huidige resolutie

Overigens heb ik de exact zelfde macbook, ook met extern 4K scherm (Dell P2415Q) en ervaar hiermee geen problemen. Uiteraard niet een 2e proberen aan te sluiten...

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 1 november 2015 19:25]

1680x1050x2 is toch echt 3360x1050 of 1680x2100 }>
Liggen de matige wifi-prestaties niet aan OS X? OS X Yosemite stond er om bekend dat veel gebruikers wifi-problemen hadden. Nu Apple in OS X El Capitan (en iOS 9) terug is naar mDNSResponder (ipv discoveryD) is dit voor veel mensen opgelost.
Ja en nee, Ik heb bijvoorbeeld thuis een goed netwerk draaiend waar ik nooit last heb van de geschetste problemen en op andere locaties (vooral privé) ook niet (iig niet dat ik er hinder van ondervind). In de meeste gevallen heb ik snelste en meest stabiele verbinding. Ook op zakelijke netwerken presteert die van mij erg goed. Eduroam op de uni is ook geen enkel probleem terwijl mijn collega's met trage verbindingen zitten.
Voor 2600 mag er ook wel een minnetje voor de prijs staan. Ik heb een laptop met een i7, IPS scherm, 8 GB geheugen en 256 GB Samsung SSD gekocht voor een derde van de prijs. Goed, dat loopt op alle vlakken dus achter met deze laptop, maar 2600 euro is serieus veel geld. Ik denk niet dat er veel high end laptops over deze prijs heen gaan.
Wat wel een handigheidje om te weten is dat de Macbook Pro 15 Inch in Amerika 2499,- dollar kost. Onze overheid, euro en invoerrechten doen vaak niet goed.
Tijdloos? Vind 'm inmiddels behoorlijk bedaagd uit zien.
En 5 sterren met matige WiFi? OK.
Tijd voor een vergelijk met een Surface Book.
De reden voor de upgrade was dat mijn eerste MBP Retina uit 2012, die ik naar min vriendin had doorgeschoven, definitief defect was. Omdat er toch een nieuwe laptop nodig was besloot ik mezelf een nieuwe MBP te gunnen.
Je vriendin een nieuwe MBP gunnen ging het mannelijk ego te ver? :P

[Reactie gewijzigd door torp op 31 oktober 2015 17:09]

Gaat dan niet lang mee die MBP uit 2012???En dan voor die prijs?????

[Reactie gewijzigd door bgttje op 1 november 2015 00:35]

Wat overigens erg zonde is want er wordt een hele hoop vergoed als hij serieus defect is. Dit kan namelijk niet. DeMacbooks uit 2008 presteren zelfs nog prima.
De mijne ging raar doen toen hij nog geen anderhalf jaar oud was. Zakelijk gekocht dus dan mag je het zelf oplossen.
Is de fabrieksgarantie 1 jaar met zakelijk? Ik kan namelijk met mijn beeldscherm van 3 jaar oud nog terug dus ik zou een gokje wagen toch. Niet geschoten is altijd mis.

Overigens doen de MacBooks tussen 2011 en begin 2013 raar. Het is niet voor niks dat Apple weer voor AMD heeft gekozen op videokaart gebied :)
Apple geeft maar één jaar garantie en doet noodgedwongen meer voor consumenten vanwege het Europees consumentenrecht. Koop je zakelijk dan kun je daar niet van gebruikmaken. Dit is ook goed om bewust van te zijn: wil je de btw verrekenen en eventueel Apple Core aanschaffen of is het gunstiger om het product particulier te kopen en eventueel aan daarna aan de zaak te verkopen?

Ik heb destijds geprobeerd om garantie te claimen bij Apple maar Apple wilde geen coulance verlenen.
Verwachten van die vriendin dat als ze een nieuwe MBP wil ze vooral daar zelf een rol in moet spelen. Ik weet niet hoe jou relatie in elkaar zit, maar een kado van ¤2600 geven wij hier elkaar niet hoor ;)