Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GE72 2QE-014NL (Apache) Review

MelvinV2 8 juli 2015, laatste update op 8 juli 2015, 2.066 views

MSI GE72 2QE-014NL (Apache)

Goed gebouwde all-round game laptop voor meerdere doeleindes. Superieure bouwkwaliteit en koeling t.o.v voorgangers en concurrentie van prijs/gewichtsklasse. Upgrade mogelijkheden zijn aanwezig.

Pluspunten

• Behuizing
  • Toetsenbord
  • Prestaties/Gewicht/Prijs verhouding
  • Mogelijkheid om IE er gelijk af te smijten
  • Stevige USB
  • Lithium-Accu feature
  • Koeling
  • MSI's beroemde manual FAN button

Minpunten

• Accuduur (Gaming laptops algemeen)
  • Geen accessoires (Zoals gebruikelijke rugtas)
  • System Control Manager nodig voor alle functies (webcam bijv)

Hey die tweakers! Het is de MelvinV2 weer! Gaming fanaat en MSI fan :)

Vandaag kijken we naar de MSI GE72; een nieuwe midrange gaming laptop van MSI. Ik ben een MSI fan en veteraan in het gebruik van hun laptops, maar ik ben ook te vinden in Alienware en ASUS, vanwege mijn opleiding Game Art heb ik ze allemaal wel eens uitgeprobeerd.

Zelf ben ik gewend de top-klasse gaming laptops geprobeerd te hebben, zoals de MSI GT70 eerste, tweede en derde generatie. De AW17 en ook de ASUS GW-751 hebben kort in mijn inventaris gezeten.

Mijn situatie is nu anders; mijn vriendin en ik zijn een samenwoonplan aan het maken, daarbij moet ik meer reizen dan normaal. Het is tijd voor een wat lager geprijsd en meer mobiel apparaat.

Dit is dan ook mn eerste review over een apparaat die ik zo goed bekijk :D
In deze review:

Uiterlijk&Features
Scherm
Prestaties
Accu
Upgrading

Oke, even plat neergezet de basis specificaties waar de meesten naar kijken;
GTX 965m
Intel Core i7-4720HQ - 2.6GHZ - 3.6GHZ
8GB RAM
1TB HDD
128GB SSD (Msata)

We gaan dus de MSI GE72 2QE-014NL bekijken. De opvolger van de GE70 familie. De GE serie laptops richt zich op de mainstream mobile gamer; de prijzen zijn net wat hoger dan de gemiddelde laptops die je naar school meeneemt, de specs kunnen redelijke games aan en er is ook aan het gewicht gedacht. Net als zijn prestatiemonster de GT72, is er bij de GE72 een nieuwe design-filosofie en zijn de specificaties voor de gewichtsklasse wat omhoog geschroefd.

Het spannende is natuurlijk altijd dat begin als de doos binnenkomt :D

De doos is eigenlijk weinig spannends aan, naast de gebruikelijke draak en de rode tinten die overal te vinden zijn bij MSI. Gelukkig is hij wel goed verpakt ;)

Het eerste wat mij meteen opviel; wat is het nieuwe design strak! Je krijgt een wat minder schreeuwerig, meer stealth-styled notebook met een aluminium body. Ik heb even gedrukt op het frame, maar er is nergens een buiging te merken, dit was bij de GT70 wel op veel plekken. Het is een fijn materiaal als palmrest tijdens typen en gamen.

Ook de achterkant is strak en subtiel, met het draakje Lucky op de achterkant verlicht. Ook de achterkant is geheel van een aluminium-metal feel voorzien die niet te buigen is. Deze notebook laat je wel een veilig gevoel geven.

We mogen ervan uit gaan dat planking feestjes welkom zijn; de notebook kan zijn scherm 180 graden draaien. Ik moet nog een keer uitvinden waarom ik mijn notebook 180 graden zou moeten uitklappen. }:O

Het touchpad is aanzienlijk groter dan zijn voorgangers. Ook is het touchpad voorzien van een paper/wooden feel wat lichtelijk ruwer is dan de metalen behuizing. De muisknoppen zijn erg solide en wiebelen bijna niet. Doormiddel van software kan het touchpad zichzelf uitschakelen als er een muis of iets dergelijks is aangesloten, maar FN+F3 doet het werk ook :) Het is dan even wennen, zijn voorgangers hadden een fysieke knop voor het uitzetten van de touchpad.

We mogen MSI's samenwerking met steelseries niet vergeten. Het is namelijk een van hun features wat MSI notebooks ergonomisch fijn maakt. De GE72 heeft net als de GS60/70 en GT72 een nieuw toetsenbord. Deze is volledig RGB en werkt samen met Steelengine 3. Alle kleuren zijn mogelijk en de verlichting kan dus communiceren met je eigen Steelseries gear. Leuke extra voor de Steelseries gebruiker. :9

De aanknop is naarmate een soort streep, samen met de handmatige FAN knop die de koeling 100% laat draaien en een steelseries knopje. Dit nieuwe steelseries knopje verandert macro en verlichtingprofielen.
Een stille hint voor de aanknop; hij is blauw wanneer de Intel HD Graphics wordt gebruikt en rood wanneer de krachtige Nvidia is ingeschakeld.

De status lichten zoals batterij, wifi status en disk-status zitten wat schuin onder in de notebook. Hierdoor zie je ze niet wanneer je ervoor zit tijdens gamen en film kijken.

De geluidsspeakers van Dynaudio zitten verstopt vooraan in de behuizing. Sneaky, maar het geluid is echt meer op de gebruiker zelf gericht dan omni-directioneel.

De laptop zijn scharnieren zijn stukken verbeterd, het scherm voelt veel steviger aan. Ook is de behuizing rondom het scherm wat betrouwbaarder in elkaar gezet; je hebt geen naden waar je nagels tussen kunnen.

Op de linkerkant is allemaal interessante beeswax te zien; 3X een USB 3.0 poort, een HDMI en Mini display poort. Een LAN Ethernet adapter natuurlijk en (slecht zichtbaar) een laptop slot aansluiting. Natuurlijk een 3.5mm voor je audio en microfoon maken de linkerkant af.

De rechterkant is wat minder spannend maar onmisbaar; een USB 2.0 die stevig aansluit, de gedachte hierachter weet ik niet, maar je USB stick, muis of toetsenbord blijft goed zitten :) Voor de rest een card reader, de disk drive en de AC adapter.

De system control manager van MSI is een keuze of je hem gebruikt of niet, hij is wel zo makkelijk. Het is wel aangeraden deze op de laptop te houden en niet te deinstaleren. Hij voelt niet aan als bloatware, omdat hij niks doet zonder jou.

Het scherm is voor veel gamers een gevoelige keuze; het is inmiddels een van de belangrijke onderdelen van een laptop als je hem niet op een extern scherm aansluit.

Nu heeft de GE72 een TN-paneel, waar op internet veel ophef over is. Ik kan je zeggen dat het scherm van de GE72 gewoon goed is.

Hierbij een kijkhoektest.
In deze cutscene uit Homeworld : Remastered is de scene en de tekst prima te zien, alleen bij de 2e foto van het linkeraanzicht zie je lichtelijke kleur veranderingen. Zelfs dan is je game prima te zien.

Het scherm is matte, dus je hoeft niet in de ochtend te schrikken van jezelf.

Voor de prijs krijg je een indrukwekkend goed scherm; de scene Garden of Kadesh uit Homeworld : Remastered bevat zoveel kleur dat mijn oudere GT540m er helemaal groen van wordt. Ook de gaming desktop van mijn zus met een generatie oudere LG monitor geeft de kleuren niet zo mooi weer als de GE72. Natuurlijk zijn er mooiere monitoren en laptop schermen, maar deze zijn vaak een flinke dreun op je portemonnee.

Nu wordt het voor de gamers interessant :)

Nu krijg je een "meh" gevoel als je GTX965m leest. De 960m is een mid-klasse videokaart die je niet voor Crysis 3 en BF4 gaat gebruiken. Oordeel niet te snel, want ik was net zo verbaasd als de rest met de prestaties van dit kaartje.

Er is een dual fan systeem in deze notebook aanwezig, de dure ASUS ROG laptops hebben dit al langer en met dikke reden. Doordat de GPU een eigen fan heeft, blijft deze stabiel koel en heb ik hem nog niet zien terugklokken.

Op papier zijn de scores al flink hoger dan zijn familienaamgenoot. Ook op papier zou de 965m minder krachtig zijn dan mijn vorige 780m (4gb vram) versie volgens de benchmarksites.

Hier komt de magie van een goede koeling tot leven; de framerates zijn gemiddeld hoger dan de bovengenoemde kaarten, de 960m kan je niet vergelijken met de 965m als het op gaming prestaties gaat.

Hier een screenshot link http://postimg.org/image/wb6tk7y8t/ naar een gemiddeld tot grote battle in Homeworld : Remastered; deze exacte scene heb ik getest op een 960m, een 780m en een GTX570 (desktop)

De 965m komt het allerhoogst met een gemiddelde FPS van 54.
780M was er niet ver vandaan met een van 48, waarvan vele delen gewoon 60fps waren, maar de nieuwere 965m heeft minder moeite met het laden van veel kogels en explosies.
de 960m ging niet hoog vooruit met een gemiddelde tussen de 40-41fps door de scene, vooral op de screenshot te zien bij de kogels en lasers werd het lastig.
de GTX570 zat op een prima 46 dichtbij de 780m, toch nog aardig goed voor zo'n oudje. :P

Temperatuur-technisch bewijst de dual-fan design zich gelijk, je hoort hem niet brullen zoals de GT70 kan doen en de max temp spikes zijn onder de 75 graden. Dit is allemaal getest zonder de manual FAN knop van de laptop. Overhitting is geen groot probleem.

Je kan ervanuit gaan dat je de komende games nog prima kan runnen, zonodig op medium preset settings, vooral als je de AA wat laag houdt. Nu in vergelijking met een 970M op een Gt70/72 is deze kaart dan geen monster krachtpatser, maar de kans zit er dik in dat hij stabieler werkt dan dunne single-fan cooled laptops met een 970m, uit eigen ervaring heb ik ze zien terugklokken bij dezelfde game :)

MSI levert dan de Dragon Gaming center mee, die allemaal (bekende) functies met zich meebrengt, maar dan allemaal in 1 venster. Heel prettig, zoals de temps bijhouden, onnodige applicaties afsluiten en ook de windows knop op je Kboard uitzetten.

Deze sectie is niet heel interessant, maar heeft een aparte feature die we in de toekomst nog wel vaker gaan zien. De accu is in de notebook gebouwd.
De accu laad zich vaak niet op als je de laptop heel even uit de netstroom heb gehaald. Mocht je de laptop uit de netstroom hebben en hij is heel eventjes gebruikt, dan kijkt de laptop of de accu onder de 95% is gedaald. Is de accu in kort gebruik terug naar de netstroom gegaan (dus boven de 95%) dan laad hij de notebook niet naar 100% op. De reden hiervoor is de bekende accuschade die je hebt als je de notebook in de netroom en de accu erin heb zitten. Zo raak je niet in paniek en hopelijk blijft de accu in betere staat na een jaar of 2 :)

Net als andere gaming notebooks kom je niet verder dan 6 uur. Er zijn allerlei eco opties beschikbaar, maar je koopt een gaming laptop niet om zo lang mogelijk te kunnen werken in je vliegrit naar Singapore. Toch is de accuduur wel OK, maar er zijn betere accu prestaties op zelfs gaming notebooks.

MSI laptop staan bekend om het feit dat er ge-upgrade wordt. Hoewel de GE72 niet meer het bekende serviceluik bevat, kan je de notebook alsnog openen en nog veel toevoegen. Ik heb dit zelf nog niet gedaan, maar gelukkig bied Techcritter een afbeelding waar ze dat wel hebben gedaan.

Het is allemaal vrij simpel, te simpel voor een notebook zelfs. In deze afbeelding is er meer RAM, een extra SSD en een andere wireless kaart toegevoegd. Kort samengevat heb je dus een Sata, 2x Msata en 2RAM slots in de notebook. De standaart 8GB ram kan dus naar 16 :) Ook bied MSI hulp op de site als je 2 Msata SSDs in een Super RAID 2 opstelling wilt opzetten.

We hebben deze notebook dus even bekeken. Met 2.7kg inclusief laderblok is het geen spierpijnverwekker in een rugtas; deze moet je er wel even bijzoeken of toevallig snel winnen via MSI's facebook. Ik raad het je wel aan, ze geven spullen weg als water.
https://www.facebook.com/MSINotebooksBenelux?fref=ts Ook helpen ze je via facebook messenges als het kan.

De GE72 heeft de GE serie wat meer volwassenheid en kracht gegeven. Nu zijn er "sterkere" opties voor dit budget vekrijgbaar, maar ik kan toch de GE72 aanraden voor de stabiliteit en de prachtige behuizing die je eromheen krijgt. Het scherm is van goede kwaliteit en ondanks geen 970m zijn de gameprestaties gewoon goed voor een notebook. De dual koeling is redelijk stil en ik heb hem alleen gehoord tijdens gamen, tijdens 3Dsmax is deze zelfs geruisloos.

Een aanrader vooral voor gamende studenten. Mijn uitvoering heeft een 4k output, maar de GE62 heeft zelfs een eigen 4k scherm. Een completer, stabieler en toch game-waardig systeem onder de 1500 euro is niet zo snel elders te vinden.

Heb jij ook een MSI GE72 2QE-014NL (Apache)?