Specificaties 2,6" scherm met kaart van Europa - Bekijk alle specificaties

Garmin Edge Touring (Europa) Review

_ferry_ 7 juli 2015, 1.129 views

Garmin Edge Touring (Europa)

Onhandig apparaat, er zullen vast mensen gelukkig mee zijn, maar voor mijn ouders is het niet geschikt. Complex, niet intu´tief, traag en klein scherm.

Pluspunten

• compact

Minpunten

• Erg traag, route berekenen kost teveel tijd
  • Software is te complex
  • bedining is niet logisch

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 2
Features Score: 3
Situatieschets; Mijn ouders willen een eind gaan fietsen, onderweg overnachten etc. en makkelijk een route uitstippen. Pa heeft totaal geen verstand van computers. Ma kan overweg met tablet/telefoon, maar bijvoorbeeld foto's van de camera op de computer overzetten is iets wat ik nog altijd voor haar doe.

Ze lazen in een fietsboekje over fietsnavigatie, en dat leek hun wel wat voor de zomervakantie waarin ze willen rondtoeren.

Nou, ik ben nu bezig met de installatie, en ik weet nu al dat dat ding niet gebruikt gaat worden.
Als je de naam Touring leest, dan denk je aan oudere echtparen die samen op de fiets een eindje willen... juist... Toeren!
Als het gemaakt was voor de mountainbiker of racefietser hadden ze hem wel sport of race genoemd ofzo. Nietwaar?

Maar die oudere echtparen die willen dus gewoon een ding wat je op het stuur klikt, adres of locatie aantikt, en dat de navigatie dan een leuke route uitstippelt. Dat doet de TomTom tenslotte ook, en die gebruiken ze regelmatig.

Dat kun je vergeten.

Ten eerste moet er software op de PC gezet worden. Daarbij was de vertaling niet goed. Als je wilde aanmelden werd je naar een Facebook/Live/Google/Twitter login pagina gestuurd. Klikte je op aanmelden met Google, dan kreeg je wel een pagina waarop je een naam, wachtwoord etc. kan kiezen. Met een digibeet die de software dus netjes heeft kunnen installeren zou je nu al aan de telefoon hangen omdat ze niet verder komen qua registratie.

Enfin, daarna gaat hij kaartupdates downloaden. Er zit een 8GB kaartje in, dus hooguit een paar GB? Nou hij was er al met al een aantal uren mee bezig. Tussentijds was de laptop al een keer in slaapstand gezet, of was de communicatie met de Garmin spontaan weggevallen, het maakte het allemaal niet sneller en eenvoudiger. Waarschijnlijk een trage server, maar ook kopieeren naar de SD kaart ging met 600KB/s

Kaarten er op, dan kun je zeker met de geinstalleerde software ook de routes bekijken/aanmaken?
Nee, ook dat kun je vergeten. Er is wel een webinterface, werkt niet prettig, en door alle menu's en balken hou je amper kaart over waarop je de route kunt zien. De welkomstpagina ziet er leuk uit met widgets, maar het nut ontgaat mij.
Dan blijkt er nog andere software te zijn om routes te maken, dus die ook downloaden. Ik kwam daarbij langs een website welke tevens info gaf over open street maps, waarin fietspaden etc. beter aangegeven worden dan de standaard maps die garmin levert (althans, dat geeft de website aan). Dus hup, die ook maar downloaden en er op zetten. Er was tenslotte nog volop plek op de SD kaart.

De volgende dag (vandaag) besloot ik hem maar eens te proberen, na wat gestuntel met het scherm (de helderheid stond op 0, waardoor je niets ziet) kon ik wat instellen.

Op de voorkant heb je 2 knopjes, voor zover ik ontdekt heb zijn die alleen voor rondetijden. Wat de toerfietser daarmee wil weet ik niet, misschien 20x hetzelfde rondje rijden en kijken wanneer hij het snelste is?
De "normale" instellingen bereik je dan weer door de powerknop kort in te drukken. Hierbij moet je de navigatie vastpakken en de tamelijk vlakke knop aan de zijkant indrukken. Uitkijken dat je hem niet uit de houder drukt. Ook zijn er wat functies op het scherm bschikbaar.
Had ik al verteld over de Tamagotchi achtige geluidjes die hij maakt bij het indrukken van de knopjes? En trouwens, het is dat het scherm in kleur is, maar verder zou dat ook zowat uit een tamagotchi afkomstig kunnen zijn :+

Delft-Amsterdam , een route van 64km doet ie zo'n 3 minuten over. Dat valt nog te overzien, maar Delft - Emmen, daar kwam ie niet meer uit. Te lange route.
Daarna is het een tamelijke verrassing hoe je gaat fietsen, je moet op een schermpje van c.a. 5,5x4cm zien hoe de route loopt. Hou daar eens een landkaart naast en je snapt meteen hoe waardeloos dat is ;) Even pinch to zoom op een detail, of snel langs de route schuiven zoals op je smartphone kun je vergeten. Daar heb je namelijk aparte knopjes in het display voor, 1 voor verslepen, en 2 voor in/uit zoomen.

Nee, ik zie er geen handig product in, Garmin had er goed aan gedaan een scherm te maken wat pakweg 2x zo groot is, met een menu knop er onder, en links dan bijvoorbeeld een terug knop en rechts een bevestigen knop. bediening komt dan meer overeen met telefoons, of bijvoorbeeld E-bike besturing, waar veel mensen dus wel mee overweg kunnen. De rondetijd knoppen die zich er nu bevinden kunnen desnoods naar de zijkant, maar zijn volgens mij overbodig. Dit ding voelt aan alsof het uit de 90's komt, en is zo ook te bedienen.

Daarbij zou de software een stuk gebruiksvriendelijker kunnen, zodat ook mensen met weinig computerervaring op de computer een route uit kunnen stippelen.
Wellicht dat er gepensioneerde zijn die in de avonduurtjes (al zullen het eerder uren worden ipv uurtjes) er plezier in hebben om een route uit te stippelen op de computer, en dat dan overdag te rijden. Mijn ouders vallen niet onder die doelgroep, en ik kan ze geen ongelijk geven. Ik fiets op de MTB regelmatig met een kaartje, terwijl dat ook met navigatie kan. Dat blijf ik voorlopig ook lekker zo doen, mede omdat bewegwijzering over het algemeen prima is in NL.

Heb jij ook een Garmin Edge Touring (Europa)?

Wandel- en fiets GPS toestellen zijn helaas vaak niet erg gebruiksvriendelijk tegenover hun autobroertjes. Je kan er erg veel mee, maar je moet je er in willen verdiepen en op een andere manier ermee werken.

Mijn ervaring met wandel GPS toestellen is dat je niet moet verwachten routes op een goede manier te kunnen berekenen. Het beste is om op voorhand een route uit te stippelen op de PC en de track daarna op de GPS over te zetten. Helaas is de software van Garmin voor de PC ook niet echt heel eenvoudig.

Kortom, voor mensen die niet heel technisch onderbouwd zijn en/of er niet veel tijd in kunnen steken is het geen aanrader om een wandel- of fiets GPS te kopen. Jammer dat dit niet gebruiksvriendelijker kan anno 2015.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 7 juli 2015 21:36]