GigaByte GA-7N400-L, nForce2 400 (Lan, Sound) Review

dion_b 5 augustus 2005, 802 views

GigaByte GA-7N400-L, nForce2 400 (Lan, Sound)

Pluspunten

• snel, zelfs voor een nF2 plank
  • rotsstabiel
  • goede uitbreidingsmogelijkheden

Minpunten

• hoogst brakke onboard audio
  • beetje kaal (al houden sommigen daarvan)

Layout Score: 4
Er zijn moederborden die vanaf de aankondigingen al passie en opwinding veroorzaken. Dit is niet zo'n bord. Als low-end nForce2 plank (en dus mid-range overall) is het minimalistisch van opzet en spartaans in uitvoering. De specs zijn vrij standaard - AGP 8x, 5 PCI sloten, 2x IDE, floppy, 4x USB 2.0 poorten (header voor nog 2 voorop), serieel, parallel, audio en LAN onboard. De southbridge is een gewone MCP, dus zonder de soundstorm APU. In plaats daarvan zit er een simpel Realtek codecje op het bord. Audio is gelijk eerste (en enige echte) kwalijke punt van het bord. Waarschijnlijk ligt het minder aan de codec chip dan aan de afscherming van het analoge signaal op het bord, maar er is een constante brom op een kanaal en bij USB activiteit stoort het andere. Misschien merk je het niet bij een simpel boxsetje of koptelefoon, maar als je het zoals ik op een HiFi set met goede versterker en luidsprekers aansluit is het echt onaanvaardbaar. SBLive erin en probleem is weg, maar dat is dus niet de bedoeling...

De -L in de naam geeft aan dat deze plank LAN heeft, een Realtek 8100C 10/100Mb chip. Typisch 8139-family, dus snel genoeg, maar irritante CPU usage. Maarja, als dat hinderlijk is, moet je een bord nemen met MCP-T en dus nVidia NIC. Verdere 'extra's' ontbreken, er is op de PCB ruimte voor SATA, PATA-RAID, IEE1394 en dualBIOS, maar in de -L versie ontbreken ze. Wat er wel is, is een goede uitgebreide Award BIOS. Alle denkbare opties zitten erin, ook OC opties om per paar MHz te clocken. Ik heb bij gebrek aan geschikte CPU en RAM maar beperkt gebruik kunnen maken ervan, maar ontevreden ben ik allerminst dat mijn AXP1800+ op 1920MHz draait en mijn PC2100 RAM op 166MHz...

Samenvattend niet een plank waar je hart sneller van gaat kloppen, maar op geluid na doet hij alles wat hij zou moeten efficient en snel. Een aanrader als je met beperkte budget een SoA plank met topprestaties wilt.

Heb jij ook een GigaByte GA-7N400-L, nForce2 400 (Lan, Sound)?

mee eens, dit bord draait in de bak van mn ouders.
maar tis echt een top bord als je je niet ergert aan realtek geluidsoplossingen ^^

en hij is ook lekker goedkoop
het geluid is niet ergerlijk op mijn bord, het is vrijg goed zelfs, en rotsstabiel, ik wil zeggen dat het wat meer is dan dat

mijn ASUS 7100-t (geforce2mx) met een kapotte GPU heeft hier menig uur in gedraaid tewijl andere bordjes blokkeerden en wazige fouten gaven, een heef er zelfs prompt de geest bij gegeven, voor mij lof over dit bordje, alleen zijn de features wel wat mager

overclocken doet dit bordje volgens mij vrij goed, ik heb al beter gezien, maar niet op veel bordjes ....
Update na >5 jaar:

Bord draait *nog steeds* prima, ondertussen van mij naar m'n vriendin naar m'n gehandicapte schoonbroer gegaan. De audioproblemen zijn ondertussen nog erger geworden, maar oplossing blijft hettzelfde. Alle mogelijke SoA CPUs zijn intussen voorbijgekomen en een sloot aan verschillende DIMMs, slikken doet hij ze allemaal (zelfs een keer RAM geruild met huisgenoot met Asus A7N8X die vier verschillende DIMMs weigerde maar toevallig wel met de mijne wilde werken).