Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Cougar 700K Review

Foritain 7 juli 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.399 views

Cougar 700K

De Cougar 700K is een indrukwekkend toetsenbord: Leuk design, berg features, kwalitatief allemaal dik in orde, en aluminium staat natuurlijk goed. De software zou nog wat uitgebreider kunnen, maar verder inhoudelijk geen klagen. De prijs is m.i. redelijk, maar dat maakt hem natuurlijk nog niet goedkoop.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking top.
  • Aantrekkelijke vormgeving, vooral ook 'mooie' materialen.
  • Cherry MX Switches = uitstekend mechanisch gevoel
  • (Afneembare) polssteun met (optionele) zachte polssteun voor de linkerhand.
  • Software functioneert naar behoren en biedt redelijk wat functionaliteit.
  • Aardig wat LED features met o.a. per-key verlichting.
  • Extra macro toetsen

Minpunten

• Software zou nog wat meer (LED) features/opties kunnen geven.
  • De "FPS" rest (zachte polssteun links) bevalt dusdanig goed dat ik hem ook graag rechts zou willen zien.
  • Prijs is niet onredelijk, maar hij neemt het in deze klasse wel op tegen uitstekende modellen van gevestigde namen.
  • Linux niet ondersteund (zie review van Hero of Time)

Review: Cougar 700K

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cougar

Vandaag mag ik wederom een nieuw merk aan mijn lijstje toevoegen. Cougar is geen nieuwe speler op de markt, maar ze zijn sinds kort wel harder aan de weg aan het timmeren onder andere met hun nieuwe distributeur CaseKing, waar de laatste weken een flink aantal Cougar producten zijn toegevoegd. Naast een flinke lijst reeds bestaande producten zijn ze ook met een aardige collectie nieuwe producten uitgekomen, waaronder het onderwerp van vandaag: Het (de?) Cougar 700K Mechanisch toetsenbord.

Dit toetsenbord kenmerkt zich met onder andere een verwijderbare polssteun, een aluminium plated behuizing, oranje backlight en een software pakket om de verlichting flink mee aan te passen. De 700K komt met een adviesprijs van 149,90, en is beschikbaar in Cherry MX Brown, Red, Black, en Blue uitvoering, waarbij ik moet toevoegen dat vooralsnog enkel de Brown en Red variant leverbaar lijken.

Als je al bekend bent met deze switches kan je dit deel gerust over slaan, dit is bedoeld als zeer korte introductie voor gebruikers zonder, of met beperkte, ervaring met mechanische toetsenborden.

Cherry, de maker van de switches die een cruciaal onderdeel vormen van dit toetsenbord, kan je toch wel –het- merk noemen als het op deze mechanische switches aan komt. Je kunt het zo zien: Een fabrikant kan zelf de toetsen maken, of het frame waar de toetsen in zitten, maar bij een mechanisch toetsenbord wordt zeer frequent gebruik gemaakt van de producten van Cherry aan de binnenzijde van het toetsenbord: onder het daadwerkelijke kunststof (of soms staal) van iedere toets vindt je een mechanische schakelaar die bepaalt hoe het indrukken van de toets aanvoelt.

Deze switches zijn zeer geliefd bij een grote groep gebruikers, en ik ben er zelf ook een groot voorstander van, sterker nog ik wil eigenlijk nooit meer terug. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat deze toetsenborden per se beter is dan de niet-mechanische toetsenborden, die in de meeste gevallen gebruik maken van de veelvuldig gebruikte “rubber domes” die vooral goedkoop zijn om te maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en ondanks dat de rubberen domes technisch inferieur zijn zijn er uiteraard ook mensen die ze fijn vinden werken. Buiten discussie staat echter dat Cherry MX switches een flink langere levensduur hebben, en ook hun unieke “feel” op de lange termijn vasthouden in tegenstelling tot de goedkopere domes die al snel voelbaar slijten en dan anders aanvoelen. Ook ken ik zelf geen mensen die na de overstap naar mechanische borden hebben gekozen terug te keren naar de rubber dome bordjes, een leuke indicatie dat deze toetsenborden echte aanraders zijn. Opvallend is ook dat deze mechanische switches bij zowel gamers als echte-niet-gamers populair zijn, want de prettige manier van toetsen indrukken leent zich zowel voor serieus gamen als fanatieke schrijvers.

Mechanische switches hebben uiteraard een prijskaartje. Toetsenborden met deze switches beginnen rond de 70,-- en lopen vervolgens op tot dik over de 100 euro, terwijl een rubber dome bordje vaak maar een tientje of twee hoeft te kosten. Toch stel ik regelmatig dat de zaken waar je fysiek mee zit te werken, zoals je toetsenbord, muis, of monitor, niet minder aandacht verdienen dan de onderdelen die je pc sneller maken. Een degelijk toetsenbord kan al snel de schrijfsnelheid en nauwkeurigheid verbeteren, net als dat een nauwkeurige muis een ontwerper meer tijd kan uitsparen dan een iets snellere processor.

Deze mechanische switches worden normaliter genoemd in combinatie met een kleur, de kleur switch zorgt hoe het bord aan voelt. Zo kan een switch zwaarder of lichter zijn, of kunnen er bepaalde unieke elementen aan zitten: Zo kan een switch geheel lineair zijn, oftewel de vereiste druk is van boven tot onder aan exact gelijk, maar er kan ook een “bump” inzitten, waarbij je na een paar millimeter indrukken een beetje extra weerstand voelt, of bij sommige kleuren zelfs een “click” hoort, welke duidelijk aangeeft wanneer de aanslag is gemaakt. Die klik switch is voor sommige gebruikers ook weer een punt van ergernis, wat bijvoorbeeld de blauwe switch voor omgevingen met andere mensen in de buurt weinig populair maakt. Uiteindelijk komt het er op neer dat er bijna altijd wel een kleur switch is die een individuele gebruiker kan bekoren, en het gevolg is vele discussies over welke kleur nou “de beste” is. De truuk is m.i. juist om te ervaren welke het beste bij jou past, en je niet blind te staren op de theorie van anderen. Juist omdat dat laatste lastig is met beperkte beschikbaarheid in fysieke winkels, is “welke switch past bij mij” de meest voorkomende vraag met betrekking tot mechanische toetsenborden, een vraag met zelden een 100% duidelijk antwoord.

Ik heb helaas niet de ruimte om inhoudelijk alle mogelijkheden te bespreken, en leesvoer kan dus eigenlijk niet op tegen een product echt te ervaren, maar mocht je niet weten waar te beginnen kunnen de volgende twee links van enige waarde zijn. In deze topics vindt je heel veel gedetailleerde informatie over de vele switches en de voor- en nadelen ervan:
Het grote mechanische toetsenborden topic @ GoT

De specificaties en features van de Cougar website:

Cougar slaat een keiharde vergelijkingstoer in op hun productpagina waarbij ze al hun features afzetten tegen ‘normale’ borden. Het is zeker niet zo dat Cougar het (mechanische) wiel opnieuw heeft uitgevonden, maar toch zien we wel enkele features die er boven uit steken. Zo heeft de 700K een aluminium frame (niet helemaal uniek, maar wel erg mooi), een opvallende, verhoogde palm-steun met FPS gamers als doel, en on-the-fly macro recording. Andere features, zoals individuele backlight, macro keys, en de repeate rate adjustment zijn dan ook niet helemaal uniek, toch komen ze soms goed van pas, en zien we ze ook zeker niet overal terug. Zeker het oranje backlight is niet heel gebruikelijk. Al met al een stevig featurepakket.

De bekende Cherry MX switches staan aan de basis, een garantie voor degelijkheid. Ook zaken als N-key rollover, 1000Hz polling, en een windows-lock key ontbreken uiteraard niet om gamers tevreden te stellen. Verder is het een vrij gangbaar afgemeten full-size toetsenbord, waarbij het gewicht van 1.2kg hem niet overdreven zwaar maakt.

De Cougar 700K is compatible met alle Windows machines vanaf XP.

Laten we eerlijk zijn, met een prijskaartje van 150 euro verwacht je enig unboxing-geweld. Tot voorkort had ik zelf geen ervaring met het Duitse merk, dus het unboxen gebeurde dan ook zonder verwachtingen. De eerste indrukken waren echter direct uitstekend. De verpakking is keurig, en bij het openen van de doos krijg je meteen een goed gevoel: Het product zit snug-as-a-bug in foam, zowel het bord als de polssteun worden netjes gepresenteerd, en ik zal het maar toegeven: van aluminium word ik gewoon gelukkig.

Halen we alles uit de verpakking mogen we eigenlijk ook niet klagen. Het toetsenbord zelf, de polssteun, en een mapje met wat stickers en de handleiding zien er allemaal netjes uit.

De afwerking van de kabels is ook keurig. Mooie sleeve, één dikke kabel die achter uit het bord komt en bij het einde splitst in USB- en audioaansluitingen. De polssteun maakt een vergelijkbaar goede indruk met een mooie opdruk, een zachte ‘FPS’ polssteun voor je linkerhand (deze rubber-achtige cover is ook te verwijderen van de polssteun), en de afwerking met o.a. de gouden schroefjes is keurig. Het geheel klikt zich met twee stevige plastic klemmen vast aan het bord.

Het toetsenbord zelf is absoluut eigenzinnig en uniek. Alles voelt 100% solide aan en het bord laat als gevolg wat bouwkwaliteit betreft niets te wensen over. De aluminium backplate mag er ook zeker zijn, al moet je wel rekening houden dat het niet aan te raden is vette vingers op aluminium te drukken. Doen we een rondje rond het bord zien we van links naar rechts enkele macro toetsen, de macro-opname knoppen en de repeat rate modus onder de F- toetsen, een mooi Cougar logo aan de bovenzijde, verlichting en windows-lock buttons, en media buttons aan de rechter bovenkant.

De toetsen zelf zijn keurig zwart en uitgevoerd in het bekende ABS plastic. De US layout met brede shifts en brede (lage) enter zal voor de meeste gebruikers de voorkeur hebben, al zal de gebroken spatiebalk een beetje wennen zijn voor het oog. In gebruik overigens niet, want zonder macro aanpassingen zijn beide helften gelijk wat functionaliteit betreft, het is enkel makkelijker activeren met je twee duimen.

Vooral opvallend aan het design zijn de opstaande toetsen. Dit zien we bij meer borden, maar het maakt zeker een leuke indruk. Hoewel er geen keycap puller in de verpakking zit laten opstaande toetsen zich eenvoudig van het bord af trekken, vervolgens krijgen we dan de bekende Cherry MX switches te zien met de LED er op traditionele wijze boven. Kijken we naar de gestabiliseerde toetsen dan zien we dat er gebruik wordt gemaakt van Cherry’s eigen stabilisers in een plate-mounted uitvoering. Hoewel meningen nog wel eens verschillen heeft deze vorm wel mijn voorkeur, het gevoel is nog altijd goed, en het is eenvoudiger de keycaps te verwijderen en te herplaatsen indien nodig dan bij costar stabilisers met een metalen balk eronder.

Nog even een blik aan de achterzijde. Daar zien we de inherente verhoging van het gehele bord, het feit dat je hem nog iets verder kan verhogen met de voetjes, en de USB passthrough port en audio en mic aansluiting.

Als laatste de Cougar 700K in volle glorie, met zijn mooie polssteun aangesloten en wel.

De software van Cougar komt inclusief de meest recente firmware, dus na installeren update je bordje ook direct.Vervolgens wordt je verwelkomd door een relatief eenvoudig, maar functioneel en vlot werkend softwareprogramma. Niet te veel poespas, dus het vereist weinig uitleg. Uiteraard kan je profielen installen, opslaan, en ook delen. Verder zien we in het eerste scherm wat praktische aanpassingen: de polling rate, de keuze tussen 6- en N-key rollover, de repeat delay (oftewel hoe lang houdt je de knop in alvorens hij aanslagen gaat herhalen en hoe snel versnellen die aanslagen). Ook de eerste LED features worden hier aangepast, de resultaten zie je straks in het korte filmpje.

Onder ‘key assigment’ kunnen we wat aanpassingen maken aan de extra-/macro knoppen, en kunnen we ook de functies onder de standaard toetsen aanpassen. Dit doe je met behulp van enkele standaard voorgeprogrammeerde functies, maar voor de meeste game-handelingen zal je toch direct zelf de macro’s in elkaar moeten gaan zetten. Niet ongebruikelijk overigens.

Ook de verlichting kan je via de software wat aanpassen. Per-key LED in-/uitschakelen, of bepaalde stappen / helderheidsettings aanpassen. Je kan dus je eigen LED-layout maken voor je favoriete games, en deze instellingen opslaan en delen. Voor een echte lichtshow zijn de mogelijkheden wat beperkt, wat dat betreft moet je het echt doen met de 3 ‘types’ van de eerste pagina. Nogmaals, deze komen zo in beeld.

Al met al een softwarepakket dat werkt, de basis goed onder controle heeft, maar hier en daar nog wel ruimte biedt voor wat extra functionaliteit.

Zoals we onder de header Software al zagen kan je de verlichting redelijk naar wens instellen. Er is geen sprake van een RGB LED, dus je moet het wel met enkel oranje verlichting doen. Het ziet er in elk geval wel keurig uit. De instelbare helderheid is zoals altijd een pluspunt, zo voorkom je een overdreven licht bord in het donker, of een backlight die je niet kan zien overdag. Helaas blijft het een serieuze uitdaging om backlight goed op de foto te zetten, maar we doen ons best. Het filmpje geeft de verschillende LED-modi aan als je toch liever een licht-effectje hebt dan zelf per-key instellingen maakt.

Met elke review over een Cherry MX toetsenbord wordt het lastiger om dit praktijk onderdeel in te vullen. De Cherry MX switch bepaalt het gevoel, en voor de rest kan de fabrikant zich eigenlijk enkel richten op de vorm van het bord, de uitstraling, en de featureset, het gevoel van typen mag naturlijk niet anders zijn. Zoals altijd is het gevoel van de Cherry MX switches dik in orde, en de typische ABS keycaps voelen traditioneel keurig aan, geen verdere opmerkingen.

Toch wil ik er niet te makkelijk van af komen, want er valt zeker wat te vertellen. Om te beginnen zijn de opstaande toetsen niet gek anders in gebruik dan borden met wat meer verzonken toetsen, ik lette er eigenlijk geen moment op, en ook de dame zei dat het haar geen moment op viel in gebruik. Vergeet ook niet dat met de polssteun je handen al iets hoger zitten wat het praktische verschil in hoogte minimaal maakt. Wat natuurlijk wel op valt is de polssteun zelf. Voor ons een persoonlijke vereiste, maar zoals ik daar al aangeef: dat is persoonlijk. In elk geval is hij te verwijderen, dus ieder zijn ding. De ‘FPS’ cover voor de polssteun vind ik zelf een persoonlijke plus, gezien het de polssteun wat zachter en comfortabeler maakt dan de typische harde polssteun, maar ook die is te verwijderen als je liever harder plastic onder je polsen hebt. Deze zit met magneten en pinnetjes op zijn plek, dus voldoende stevig dat hij niet zo verplaatst met een hand er op, maar eventueel wel vlot te verwijderen is. Wel vraag ik mij af wat er ‘FPS’ aan is, van mij had er ook één bij mogen zitten voor de rechter zijde in plaats van enkel voor de WASD regio.

Wat vooral ook opvalt in gebruik is hoe solide dit bord is. Cougar spreekt over ‘lightweight’, wat ik iets ver gezocht vind gezien een LAN-party ganger vermoedelijk voor een compact TKL bordje zal kiezen, maar het is enkel positief dat het bord als een blok op tafel ligt, niet verschuift, en ook in geen enkele wijze mee lijkt te geven tijdens het typen of gamen. Ook de polssteun voelt solide, al is het als gevolg wel weer een beetje stoeien om hem los te krijgen. Ik verwacht echter dat mensen hem toch niet dagelijks zullen ontkoppelen? Of het uiteindelijk aan het aluminium ligt dat het allemaal zo stevig is of niet weet ik niet, maar dikke pluspunten voor het gevoel van kwaliteit dat de 700K afgeeft.

De 700K krijgt in de praktijk van mij punten voor het feit dat hij niet opvalt onder je vingers. Natuurlijk valt hij op met zijn looks en verlichting, maar alles werkt gewoon zoals het hoort. Software en driver doen het goed, als je lekker aan het tikken bent merk je niets van de gebroken spatie of andere features, en als je een feature zoals de media knoppen of macros wil gebruiken werken ze gewoon. Precies wat een mechanisch toetsenbord hoort te doen: lekker aanvoelen.

De Cougar 700K was een aangename verrassing. Ik kan niet zeggen dat ik veel elementen zie die ik nimmer eerder heb gezien, maar als fabrikant moet je nog maar zien dat een dergelijke hoeveelheid features goed tezamen komen, en dan ook nog eens in een uitstekend totaalplaatje welke eigenlijk op geen enkel ander toetsenbord lijkt. Hij mag dan wel in het oog springen met zijn iets opvallende uitstraling, maar in gebruik is het een Cherry MX bord zoals het hoort: lekker typen of gamen met dat echte mechanische gevoel. Hoewel de switches een groot deel van de ervaring bepalen moet ik stellen dat dit bord in gebruik uitstekend bevalt.

De software en driver werken naar behoren (maar mogen nog wat uitgebreider), de materialen met o.a. het aluminium zijn echt uitstekend; het geheel voelt degelijk en de afwerking is keurig in orde, en het totaalaanbod van features is een duidelijk pluspunt. Eigenlijk laat de 700K inhoudelijk weinig te wensen over: Cougar heeft de 700K gewoon goed uitgewerkt. Ik zou RGB verlichting kunnen noemen als iets wat misschien nog leuk zou zijn, maar tegelijk zien we meer borden zonder RGB LED dan met, en het aanbod vanuit Cherry is ook extreem beperkt. Wel mogen er van mij nog wat meer LED functies in de software worden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld LED-ghosting/fade. De keuze voor oranje LEDs is óok wat ongebruikelijk, maar het geeft Cougar een uniek karakter. Hetzelfde gaat op voor de totale uitstraling, hij is uniek vormgegeven, maar wel in positieve zin opvallend, zonder dat het stoort in gebruik, of zonder dat het (m.i. althans) te ver gaat.

Zoals vaker bij mooie producten is het eigenlijk vooral de prijs die als nadeel moet gelden. Niet dat de prijs van 150 euro onredelijk lijkt, ten opzichte van de vele concurrenten denk ik dat de Cougar 700K zeker zijn mannetje staat, maar het is meer het feit dat Cougar de Nederlandse/Belgische consument nog moet overtuigen (als onbekend merk) terwijl hij het 1 op 1 op probeert te nemen tegen de (veelal uitstekende) directe alternatieven van gevestigde en dominante namen. Kan het product mee met de populaire alternatieven? In denk van wel. Maar om de afzet te vergroten en op termijn een gevestigde naam te worden vermoed ik dat Cougar nog iets meer zal moeten bieden om de eerste wave van traditioneel merk-getrouwe Nederlanders en Belgen naar zich toe te trekken. Bijvoorbeeld met een langere garantie en constante support (lees: software/driver updates met extra features), of een iets scherpere prijs, zou Cougar de 700K nog flink meer kunnen pushen. Één ding is echter zeker: het product om tot een groter marktaandeel te kunnen komen hebben ze alvast in handen met deze 700K.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cougar 700K?

Super review! Het enige wat ik nog mis graag zou willen zien, is een vergelijking ten opzichte van de concurrentie die je in de in de samenvatting wel even aanhaalt. Voor de rest echt top!
Dank je :)

Vergelijking met de concurrentie is echter wel een tricky puntje. Zeker met Cherry MX switches aan de basis wordt het echt een nuance-verhaal met nog eens een groot deel subjectiviteit. Zaken als uitstraling / macro toetsen / lichteffecten / materiaalkeuze zijn nu eenmaal lastig om te beoordelen, of in elk geval de waarde er van. Ik zou zeggen denk goed na over welke features je graag wilt of niet, overweeg de uitstraling, en pick your poison. Vooralsnog ben ik geen slechte mech bordjes tegengekomen.
Mooie review, denk dat je echt de spijker op z'n kop hebt geslagen qua de Cherry MX switches en dat dit eigenlijk veel mech-borden op elkaar laat lijken.

Ik heb tevens even gekeken naar Cougar, omdat ik niet zo bekend was met het bedrijf. Wat me opvalt is dat zich in een moeilijke markt bevinden met veel concurrentie (gaming peripherals), maar zich toch weten te differentiëren met unieke features zoals in het geval van deze review, de FPS polssteun.

Ik denk dat Cougar het niet makkelijk heeft, met het opboksen tegen giganten zoals Razer en Steelseries (die overigens zo'n beetje elke eSport sponsoren en zo in de aandacht blijven). Daarom vraag ik me toch af hoe je tot aankoop van dit exemplaar bent gekomen.
Dank je :)

Moet ook niet vergeten natuurlijk dat het in veel opzichten onvermijdelijk is. Het gros wil Cherry MX switches, en een fabrikant moet ook niet aan dat gevoel rommelen. Tenzij ze Dvorak bordjes gaan pushen ofzo :D

Anderzijds zie ik toch wel vlakken waarop fabrikanten zich kunnen richten om de concurrentie aan te gaan. Gaming peripherals is een markt met een ruime marge, en traditionele cost-down onderdelen zoals de materialen, of zelfs de verpakking, zit nog zeker voldoende speling in bij elk 'gaming' merk. Dat of garantie bijvoorbeeld. Ik zie genoeg ruimte om je toch in de kijker te spelen. Een beetje aluminium zoals hier (en bij sommige andere borden ook) helpt, maar ik doel daarbij toch op nog wat meer, bijv PBT caps of een nog zwaardere kwaliteit materialen. Software is iets waar sommigen zich op richten, maar een softwarepakket zoals bijv ROCCAT/Razer neerzet is een stevige investering die je pas bij een flinke afzet zal kunnen veroorloven.

Wil natuurlijk niet zeggen dat als het vergelijkbaar is dat de populairdere naam of de grote sponsor van events dan toch maar de betere/veiligere keuze is, Nogmaals ik denk dat dit bord een serieuze contender is.

Ik heb dit bord overigens als test exemplaar aangeboden gekregen.
waar had je dit toetsenbord besteld? hij is blijkbaar slecht leverbaar voor zover ik kan vinden.

Caseking is de distri van Cougar voor EU, dus ik vrees dat je tot 31.08 zou moeten wachten.
Super review :D,

Ik had dit bord al meerdere keren op het oog alleen kon ik er weinig informatie over vinden.

Jammer genoeg is alleen de Duitse versie goed leverbaar.