Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kone XTD Optical Review

Jefixed 6 juli 2015, laatste update op 17 juli 2015, 249 views

Roccat Kone XTD Optical

Een muis die heerlijk in de hand ligt, makkelijke software en leuke lichtjes!

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Software
  • Makkelijk in gebruik
  • Draad
  • Lichtjes
  • Optionele gewichtjes

Minpunten

• Niet voor links handige

Ik was al een lange tijd op zoek naar een nieuwe muis, ter vervanging van mijn inmiddels 2½ jaar Razer Deathadder. Veel reviews bekeken, video's zoals ''de beste game muis''. Daar kwam heel vaak de Logitech G502 uit, deze heb ik met veel enthousiasme in huis gehaald. Op dag één kwam ik tot de conclussie: Dit word hem niet! Dit kwam onder andere door de hoeveelheid knopjes, plaatsing van de duimknop + plaatsing van de DPI knoppen. Deze vond ik onhandig geplaatst, daarom heb ik deze muis teruggestuurd. Even later de Logitech G700s besteld, ook hier kwam ik snel tot de conclussie: Dit word 'm ook niet, onder andere door de vervelende zijkanten. Deze dus ook terug gestuurd.

Toen heb ik een tijdje niets meer gekocht, toen ging ik weer rondkijken en zag ik een review van de Roccat Kone XTD (optical). Toen ik een plaatje van de muis zag toen dacht ik eigenlijk al direct: ''Dat zoek ik!''. De muis had een beetje dezelfde vorm als de Logitech G400, een muis die ik wou kopen maar helaas niet meer leverbaar was. Vervolgens de review goed doorgelezen en 10 minuten nadat ik de muis voor het eerst tegenkwam direct besteld. Volgende dag geleverd en toen ik hem uit de doos haalde wist ik direct, deze muis gaat het WEL worden!

Aller eerst beginnen we met de prijs: Ik heb de prijs drie sterren gegeven, ik zelf vind het geen probleem om wat geld uit te geven aan kwaliteit, maar 90 euro is wel een hoop geld voor een muis.

Vormgeving & Kwaliteit
De vormgeving van de muis vind ik persoonlijk erg fijn, een kleine inkeping voor de duim en ook bij de plek waar ik mijn pink/ringvinger opleg. De muis houdt heerlijk vast, heb er al een aantal uurtjes COD en CS:GO mee gespeeld, geen last van m'n arm maar zelfs een hele verbetering t.o.v. m'n oude muis. De zijkanten zijn een soort rubber, niet al te glad maar gewoon heerlijk. Dat is wel even wennen als je een muis had met wat hardere rubbers (zoals de Deathadder), maar eenmaal gewend is dit zeer prettig. De muis ziet er kwalitatief erg goed uit, er zijn goede materialen gebruikt en de lichtjes zijn een leuke accessoire! De knopjes vind ik goed geplaatst, aan de linker kant een back/forward knop. Deze raak je niet met je duim aan zodat je ze niet continu indrukt (een groot pluspunt voor mij). Verder heb je nog een ''windows-button'' voor het scrolwiel, het scrolwiel kan je naar links/rechts en natuurlijk naar beneden indrukken. Achter het scrolwiel zit nog een DPI + en DPI - knop, ook deze raak je bij normaal gebruik niet aan, dus ze zijn goed geplaatst! Ook ruim voldoende knoppen vind ik.

Gewichtjes
Je kunt de muis aanpassen van gewicht, je krijgt er namelijk een doosje met 4x 5,0g gewichtjes bijgeleverd die je vervolgens onder de muis kunt doen. Erg handig, ik heb het zelf niet gedaan omdat ik tevreden ben over het normale gewicht.

Software
De software voor de muis wordt niet geïnstalleerd als je de muis aansluit, je moet even op de website van ROCCAT kijken. Maar dat wijst zich allemaal van zelf. In de software kun je heel veel aanpassen: DPI, sensitivity, hoe snel je scrolt, gevoeligheid voor de knoppen enzovoort. Ook kun je verschillende profielen aanmaken waar je de muis ook in ieder profiel eigen kleur(en) kan geven. Software is erg handig, ik heb zelf gewoon alles laten staan wat er stond, ik heb alleen even de DPI aangepast naar 3500 en thats it.

Conclussie
Ik ben erg tevreden over de muis. De muis is ideaal voor de palmgrip, maar ook met de finger- en claw grip kom je prima uit de voeten! Ik vind het die 90 euro dik waard, ik zou hem zo weer opnieuw kopen!

Edits & Toevoegingen
Edit 17-07-15: Muis inmiddels vele uren gebruikt (vooral shooters). Vind het nog steeds een heerlijke muis, nog geen gekke dingen gezien.

Als je vragen hebt, stel ze dan hier onder en dan zal ik ze proberen te beantwoorden!
//Jefixed//

Heb jij ook een Roccat Kone XTD Optical?

Leuke en korte overview van de muis, +1 is het wel waard :)

Ik heb de "normale" Kone XTD inmiddels een jaar of 2, en deze bevalt mij prima, ik heb echter wel wat puntjes die mij na zo'n lange tijd zijn opgevallen:

- De "puma" of whatever het moet voorstellen op de bovenkant in het zilver is bij mij een beetje aan het vervagen, geen ramp, wel jammer voor een muis van toen ook 90 euro.
- het scrolwiel is an-sich prima, maar vaak scrollt deze gewoon niet in Windows, en ik doe altijd volume omlaag of omhoog door die EasyShift+ knop in te houden en dan scrollen, maar dit gaat echt helemaal niet zoals het de eerste paar maanden was en vaak blijft deze input ook "hangen" waardoor mijn volume helemaal omhoog of omlaag gaat. Minder handig en ook genoeg hartverzakkingen gehad toen het ding me het volume voluit zette midden in de nacht.
- De EasyShift+ knop (bij mij de standaardknop, dus de eerste van de 2 duimknoppen) begint aardig wat versleten te raken. De zachte coating lijkt er af te gaan, en dat voelt helemaal niet fijn.
- De muis kraakt nogal als je hem een beetje ferm vastpakt, niet extreem, maar toch: 90 euro voor een muis...

Reden waarvoor ik deze muis destijds had gekocht:
1. Ik had geen besef van de hoeveelheid geld wat dit ding kostte
2. Dit was de enige muis die echt goed en zonder kramp in mijn handen past

De kleurtjes zijn de eerste 5 dagen leuk, maar ik heb erna echt niks meer mee gedaan.
Ik heb de muis pas een week, ik gebruik al die extra knoppen eigenlijk helemaal niet, ik gebruik alleen de rechter/linker muisknop scrol (+scrol klik). De rest laat ik met rust. Misschien dat ze een paar van die punten bij de optical wel weer gefixed hebben? Zou wel mooi zijn in ieder geval. Dit is inderdaad ook één van de weinige muizen die lekker in mijn hand ligt, kleurtjes heb ik gewoon op default staan, is een leuke accessoire... Meer niet! Maar goed: ik ben nog steeds erg tevreden.