Asus GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), V9999LE/TD Review

L.N. 8 augustus 2005, 9.327 views

Asus GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), V9999LE/TD

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteitsverhouding
  • Unlocken van pipelines/vertex shaders
  • Zeer goed over te klokken
  • Veel software (games en utilities)
  • Compleet met tv-out kabel en DVI-naar-VGA-verloopstukje
  • Waarschuwingspiep als men de extra molex vergeet

Minpunten

• Luidruchtige koeling
  • Felle blauwe led

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Aan het begin van de week gaf mijn Asus TI4400 de geest en moest ik dus op zoek naar een vervanger. Ik heb getwijfeld tussen een 6600GT en een 6800LE. Uiteindelijk voor de laatste gekozen, omdat die lager in prijs was en de mogelijkheid had om pipelines en vertexshaders te unlocken. Qua prestaties ontlopen de kaarten elkaar niet veel. Een extra reden om voor de 6800LE te gaan was dat Mycom in Nijmegen ze op voorraad had en ik dus niet 3 dagen zonder videokaart hoefde te zitten.

De specs:

Graphics Engine: GeForce 6800LE
Video Memory: 128MB
Engine Clock: 300MHz
Memory Clock: 700 MHz (350MHz DDR)
RAMDAC: 400MHz
Bus Standard: AGP 8x/4X/2X
Memory Interface: 256-bit DDR
Max Resolution: 2048x1536
TV Output:S-VHS and Composite
DVI Output:DVI-I
VGA Output: Dual VGA (with adaptors)

Adaptor/Cable bundled:

4. 6 in 1 Game Pack
5. ASUS DVD XP
6. Media Show
7. ASUS Driver and Utilities

De Asus 6800LE is momenteel de goedkoopste van de 6800LE's. Er zitten wel kleine verschillen tussen de verschillende merken. Zo heeft de Leadtek GPU op 325 Mhz en het RAM op 600 Mhz, MSI 325/700, XFX 300/700 en Aopen 300/714. De leadtek heeft dus een afwijkende snelheid, maar is volgens de pricewatch ook veel duurder. Het snelheidsverschil met de Aopen is te verwaarlozen

Na het installeren van de kaart vielen me 3 dingen op, waarvan 1 positief en 2 negatief. Het positieve was dat er een oorverdovende piep komt als je de extra molex vergeet aan te sluiten (of in mijn geval niet helemaal aandrukt). De negatieve waren de geluidsproductie van de fan en de felle blauwe led. Het eerste is natuurlijk relatief en het viel me extra op omdat mijn voorgaande kaart passief (Zalman HP-80) gekoeld was. Maar ik hoor de koeler duidelijk boven mijn 3 Maxtor harde schijven en mijn cpu-fan (Zalman 7000-CU). De koeler zal daarom binnenkort vervangen worden door een zalman. De stock koeler is overigens wel goed, hij houdt de GPU in alle gevallen onder de 60 graden en is temperatuur gestuurd. De felle led is ook persoonlijk, maar ik hou er niet van.

Na het installeren ben ik natuurlijk gaan benchen. Maar eerst natuurlijk een tijdje gegamed. Het was een wereld van verschil met mijn TI4400. Met 3Dmark05 haalde ik een score van 2625 op mijn Athlon 2800+ met 1 GB ram. Dit kan nog wel hoger omdat ik nog wat Windows Applicaties had draaien. Vervolgens heb ik met Rivatuner de pipelines en vertexshaders unlockt, waardoor ik op 12 pipelines e 6 vertexshaders uit ben gekomen. De laatste 4 pipelines gaven artifacts bij mij. De 3Dmark05 score met de 12 pipelines was 3650 (8300 in 3Dmark03). Een toename van 1000 punten ( dus een 40% meer, vergelijkbaar met een normale 6800). Das toch niet slecht :D

UPDATE
Ondertussen heb ik de kaart ook overgeklokt, waarbij ik zeer goede resultaten heb behaald. Met Smartdoctor van Asus heb ik de kaart weten te overklokken naar 380 Mhz (core) en 780 Mhz (mem). Hoger is waarschijnlijk nog wel mogelijk, maar ik kon met smartdoctor geen hogere snelheden meer instellen. De stockkoeler hielt de kaart mooi koel (core: 61 graden). Ik had nog verder kunnen overklokken met rivatuner, maar dit vond ik te ver gaan en heb geen zin om eventueel een kaart van ¤125 te verneuken.

benchmark scores

6800----------3564
6800GT------4790
6800 Ultra---5218

Mijn 6800LE zit qua prestatie tussen een 6800 en een 6800 GT

Ik ben te spreken over de features van de kaart. De tv-out geeft een heel goed beeld en is dankzij de nvidia-drivers goed in te stellen. Een nadeel hierbij wel is dat mijn tv pas werd herkend na een reboot en niet direct na het insteken van de kabel. Kleinigheidje, maar wel vervelend. De aanwezige extra's zijn ook dik in orde: naast een verloopplugje van DVI-naar-VGA, 2 handleidingen en de tv-outkabel zitten er ook 9 cd-roms bij met games en utilities. Een uitgebreid pakket dus. De verpakking was was zeer stevig.

Tot nu toe kan ik alle spellen (Act of War, SWAT 4, GTA:SA) zonder problemen op high of ultra high spelen. De kaart is ook voldoende om de komende generatie spellen te spelen, maar misschien niet op de hooste settings.

Samenvatting: een goede kaart met zeer goede overclockmogelijkheden voor (relatief) weinig geld!

• AMD Athlon 2800+ (Barton)
  • 1 GB ram
  • Asus A7N8X Deluxe
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), V9999LE/TD?

Vandaag of morgen zal mijn Asus 6800LE 128mb ook in mijn pc zitten en een review + overklok sessie zal ik na mijn vakantie ook maken. De geluidsproductie kan nooit erger zijn dan die van mijn cpu koeler. (Standaard van m'n barebone zie ook mijn review van de MSI megapc 651)

Maar over de blauwe led maak ik mij denk ik wel zorgen hoe fel is deze in het donker ? Ik heb mijn pc altijd aan en aan geluid stoor ik mij niet zo erg maar met veel licht in de buurt kan ik zeer slecht slapen en heb dan ook altijd zoveel mogelijk led's etc uit. (Standby lampjes etc zoveel mogelijk uit) Heb je ook gezien of je bij het lampje kan om hem er af te knippen/solderen ?

Verder een mooie review ik weet nu zeker dat ik een goede koop heb gedaan en ik hoop hem vandaag ook optehalen.
De led is fel, maar niet super fel. Ik verwacht niet dat het je wakker houdt. De led zit in de koeler en kun je denk ik wel uitzetten als je de koeler er een keer uithaalt. Mijn pc staat momenteel aan, dus kan ik het niet heel goed zien. Als het echt te veel licht geeft, dan kun je de doorzichtige koeler altijd nog afplakken met zwarte tape.... Of er een andere koeler op zetten, waardoor hij gelijk ook stiller wordt....
Eerder schreef je dat je een ZM80 had. Waarom monteer je die er niet gewoon op, met aanvullend de 92mm Zalman koeler? Volgens het grote 6800LE-topic op GoT kan dat en het is stiller en goedkoper dan een VF700.
Omdat de TI4400 waar de ZM80 op zat is overleden, waardoor ik nog weinig vertrouwen heb in de ZM80.

Bovendien moet ik dan nieuwe koelpasta halen (grote tube) en een losse Zalmanfan, wat bijna net zo duur is als een Zalman VF700-CU. Bovendien koelt de VF700-CU het geheugen beter. En de vf700-cu is ook stil, zeker doordat asus zelf de RPM van de fan regelt afhankelijk van de temperatuur.

Mocht er iemand interesse hebben in de ZM80, dna moet hij/zij dat maar even laten weten.
De fancontrol van Asus zal niet meer werken met een VF700, aangezien deze wordt aangesloten via de multi-connector die aan een molex-connector wordt aangesloten
@Oppertweaker:

je hebt gedeeltelijk gelijk. De Zalmanfan heeft een 3 polige stekker (zoals de meeste fans) en die stekker wordt aangesloten via de multiconnecter/molexconnecter die jij noemt. Maar ik kan de fan met de 3-polige connector direct aansluiten op de VGA-kaart en dus de multiconnecter/molexconnecter helemaal niet gebruiken. En zo wordt de fan dus temperatuurgestuurd (hoop ik)....
Goede review, aleen moet ik even wat kwijt over de koeler.

De stock nVidia koeler koelt de kaart met ong. 35 dB. Dat is net te harden, maar idd luidruchtig. Voor mensen die wat stillers zoeken is de zalman vf700-cu een goede oplossing.

Nog even een klein comentaartje op de reviewer: dat je de blauwe led niet "mooi" vind kan ik begrijpen. Maar zoiets, mits je er geen last van hebt(prestatie, meer hitte) zou ik niet onder negatieve aspecten tellen aangezien het een kwestie van smaak is.
Je hebt gelijk dat het een kwestie van smaak is, maar aangezien je hem niet kunt uitzeten en hij behoorlijk fel is vond ik het toch een reden om het als negatief punt te vermelden. Voor mensen die net als ik niet van 'lampjes' in je case houden, of mensen die een andere kleur verlichting hebben is het een irritante led. Het beinvloed de prestatie van van de kaart natuurlijk niet en het is ook maar een klein iets, maar ik vond het wel de moeite van het vermelden waard...

Bovendien is het niet iets dat de verkoper je zo verteld of iets dat je in de meeste reviews terug ziet en het toch een kleine onaangename verrassing kan zijn.
Ik heb deze grafische kaart ook sinds zo'n anderhalve week. Vandaag eens voor het eerst behoorlijk aan het overklokken gegaan. Ik kwam uit op 16x1,5vp zonder artifacts en met rivatuner was ik in staat om over te klokken tot 411 mhz op de core en 874 mhz op het geheugen. Dit zorgde in combinatie met mijn Athlon XP 2400+ op 2250 mhz en 2x512 MB Kingston PC 3200 valueram op een nForce2 moederbord voor een 3Dmark03 score van 10700 punten. Hier zit ik ongeveer op het prestatieniveau van een 6800GT en hier ben ik dan ook zeer tevreden over. Screenshot is te vinden op http://81.70.80.235/10700.jpg
Dat is wel een hele goede score! Je hebt geluk gehad dat je alle pipelines hebt kunnen unlocken. Jouw overklocken van deze kaart betekent (samen met mijn resultaten) dat de kaart een zeer goede overclocker is!
UPDATE
Ondertussen heb ik de kaart ook overgeklokt, waarbij ik zeer goede resultaten heb behaald. Met Smartdoctor van Asus heb ik de kaart weten te overklokken naar 380 Mhz (core) en 780 Mhz (mem). Hoger is waarschijnlijk nog wel mogelijk, maar ik kon met smartdoctor geen hogere snelheden meer instellen. De stockkoeler hielt de kaart mooi koel (core: 61 graden). Ik had nog verder kunnen overklokken met rivatuner, maar dit vond ik te ver gaan en heb geen zin om eventueel een kaart van 125 te verneuken.

benchmark scores
--------- core--mem-- pipelines--vertex--3Dmark03-- 3Dmark05
stock----300---700-------8----------4--------6788---------2753
OC-------380---780-----12----------6--------9519---------4115

Morgen komt mijn Zalman VF700-cu. Ik ga de kaart ook overklokken met de Zalman, maar ik verwacht hier niet verder mee te komen als de stockkoeler omdat ik niet verder wil als de max van smartdoctor
Even een opmerking over de reacties....als "niet mooi" niet onder negatief mag vallen, mag "te duur" er ook nooit staan.

Ik vind dat "niet mooi" net zo negatief is.

(puur mijn bescheiden mening)
Vandaag heb ik er een Zalman VF700-CU opgezet. Dat is een fluitje van een cent en maakt mijn pc een stuk stiller en koelt mijn videokaart ongeveer 10 graden beter. Het overklocken van de kaart zal waarschijnlijk nog beter gaan. Helaas kon ik, in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, de zalmanfan niet aansluiten op mijn videokaart omdat er op de videokaart een kleinere 3polige stekker zit. Toch nog maar een kijken of ik ergens een verloopstekkertje kan halen. Eventueel kan ik speedfan ook nog gebruiken.

Mijn systeem is weer stiller en ik kan de fan dus aan iedereen aanraden die zijn systeem stiller wil hebben of nog net iets verder wil overclocken.
Ik heb dezelfde kaart, en heb er ook onmiddellijk een vf700 opgezet. Met wat OC en unlockwerk ben ik uiteindelijk op 4720 (3dmark 2005) en 10750 (3dmark 2003) gestrand.
De kaart stond dan op 16x1,6 en 376/906.

Echt waar voor zijn geld dus!
wahahhah ....ikke haal nu met mijn Asus v9999le (6800le) een score van ...10630 in 3dmarks 03....

Core op 399 mhz en geheugen op 966 mhz DDR ....
en 12 piplines en 6 vortex shaders

(bij 16 1,6 heb ik kleine artifacs in 3damrk test 4 )

Core

Pixel Fillrate 4776 MPixel/s
Texel Fillrate 4776 MTexel/s

geheugen : 29,1 gb per seconde ......

Core max 57 graden en geheugen 54 graden ( cooler 100%)

ik ga later nog 3dmark05 proberen .... :Y)

ben er wel een beetje trots op :7
met mijn systeem en 16 1.6 zonder artifacts 4100 3dmarks in 2k5 cre op 420 en mem op 900.

de fan maakt wel een teringherrie trouwens zodra die boven de 60 graden komt
En ik haal .... in 3dmark05 ....lekker 4144 punten ...12 1,6 399 mhz core en 965 mhz geheugen .....

ik heb de fan op 30 % draaien ...dan hoor je hem amper en het scheeld niks kwa temp :Y) :Y) :? :?