Motorola Moto 360 Grijs (Grijs) Review

Soulaiman 5 juli 2015, laatste update op 5 juli 2015, 300 views

Motorola Moto 360 Grijs (Grijs)

Dit is de ideale smartwatch voor als je kennis wil maken met Android Wear of met het concept in het algemeen, Het is een zeer betrouwbaar toestel dat niet opvalt en er niet al te geeky uitziet.

Pluspunten

• Duidelijk afleesbaar scherm in zonlicht
  • Rond design
  • Zeer licht, lichter dan mijn Rodania uurwerk
  • Draadloos laden
  • Standaard formaat bandjes
  • OS is soepel (5.1.1)

Minpunten

• Enkel draadloos opladen, en dit duurt echt lang gezien de capaciteit.
  • Android Wear duidelijk nog in haar kinderschoenen
  • Nederlands maar half beschikbaar

*Deze review wordt momenteel geschreven :)*

Introductie
Al een hele tijd ben ik bezig met het lezen van reviews over smartwatches en mede hierdoor heb ik besloten om de knoop door te hakken en mijn eerste smartwatch te gaan halen. Omdat deze nog een opkomend product zijn en de achterliggende hardware en software nog in haar kinderschoenen staat, had I een checklist opgemaakt voor mijzelf aan welke mijn eerste slimme horloge moest voldoen:
  • Mag niet te veel afwijken van een traditioneel horloge of sporthorloge. Ik hou niet van flashy toestanden.
  • Moet compatibel zijn met tenminste Android
  • Moet mijn looptraining gemakkelijkr maken op de een of andere manier
  • Moet nog ondersteuning krijgen in de toekomst
In eerste instantie was mijn oog gevallen op de G Watch Urbane van LG omdat bijna iedereen beweert dat dit de crème de la crème is van de Android smartwatches. Echter vond ik dit net iets te duur voor een iets wat zijn nut in het dagelijks gebruik nog moest bewijzen. Je kan het het beste vergelijken met wanneer je voor iemand een eerste smartphones wil halen, ja je kan een gemakkelijke iPhone halen maar aangezien ze niet veeleisend zullen zijn begin je meestal met iets als een Lumia 535 of een Moto E.

Uiteindelijk toevallig in de Base shop in Gent de Moto 360 voor het eerst van dichtbij kunnen zien. Meteen verliefd geworden op het niet opvallende design en het feit dat je er gewone, mooie en stevige lederen bandjes op kan steken net als bij een normaal uurwerk. Toevallig was het personeel heel onvriendelijk en kon ik om een technische reden inzake het kassasysteem de 360 niet kopen de dag zelf. Dan maar zoals gewoonlijk om 22h besteld bij Coolblue en zoals je mag verwachten van de beste webshop op het net de volgende morgen in huis.

De verpakking en hardware
De doos waarin de Moto 360 verlevendigen wordt is zeer aantrekkelijk vorm gegeven en gaat zonder al te veel moeite open door de slimme tabs overal. Tevens is de doos rond om het feit te benadrukken dat de smartwatch dit ook is.

Eens de doos open kul je het volgende aantreffen:
  • Draadloze lader
  • Smartwatch
  • Handleidingen e.d.
De Moto 360 is rond, mocht dit nog niet duidelijk zijn uit deze review, en ik voornamelijk opgebouwd uit metaal. Het metaal is zeer stevig maar je merkt wel aan het gewicht dat het dunner ik dan bij een normaal horloge van een premium merk. Dit komt natuurlijk ten goede voor het gewicht: 49 gram is echt heel licht en hierdoor is het uurwerk even comfortabel als een lichte sporthorloge. Je merkt nauwelijks dat je het om je pols hebt.

De onderkant van het horloge is gemaakt van een soort kunststof dat er voor zorgt dat het horloge niet echt plakt aan je pols bij zweet, zoals bij een stalen watch wel het geval zou zijn. Aan de bovenkant vind je een gorilla glass glasplaat terug die zeer krasbestendig is en ook niet te veel vingerafdrukken achterlaat. Dit is echt noodzakelijk voor een uurwerk, maar ik had toch liever saffier glass gezien net als bij traditionele horloges. Het enige irritante is dat het glas hoger zit dan het frame en ik bang ben dat het meteen zal breken bij een val hierdoor. Dit zorgt ook voor een vervorming van het beeld wanneer je het scherm onder een hoek bekijkt, maar enkel bij tekst die tegen de randen staat. Bij normaal gebruik kijk je echter recht naar het horloge en heb je hier geen last van.

Een leuke toevoeging, alhoewel ondertussen standaard bij bijna alle smartwatches, is de ingebouwde hartslagmeter. Alhoewel deze tijdens het hardlopen soms niet werkt is het wel handig dat je zonder een Bluetooth of ANT+ borstband je hartslag kan meten en bijhouden. Dit gebeurt via de Ingebouwde Moto App verschillende keren per dag en worst dan gesynchroniseerd met Google Fit. Een stappenteller is tevens aanwezig.

Mijn dagdagelijks gebruik
Zoals hierboven vermeld wou ik vooral een smartwatch hebben voor tijdens het sporten, maar ironisch genoeg draag ik deze bijna voortdurend nu. Het in echt handig als je Google maps op de fiets gebruikt bijvoorbeeld, of om te zien of je binnenkomende melding dringend is of niet. Ook om snel te antwoorden is het vele malen sneller dan je GSM nemen, code invoeren, SMS App openen, SMS lezen en antwoord typen.

Tijdens het sporten maak ik normaal gebruik van de Nike+ Running app, echter is deze niet compatibel met Android Wear wat echt jammer is daar dit uit ervaring de meest accurate sportstracker is door de MotionX technologie. Dan maar overgestapt naar Runtastic Pro voor welke ik een betalend account had door het kopen van 1 van hun hartslagmeters vroeger. Echter heeft dit me meer gefrustreerd dan geholpen en herinnerde ik me weer waarom ik deze app niet meer gebruikte tijdens het sporten. Soms gaat het goed maar meer dan uitzonderlijk krijg je absurde metingen die je gehele run ongeldig maken. Dan maar naar de grote concurrent gestapt: RunKeeper.

Het eerste dat me opviel is dat de app echt snel opgestart kan worden op de horloge en dat deze evenveel details geeft als dure polar sporthorloge bijvoorbeeld. De stem van de coach na iedere kilometer is ook van uitstekende kwaliteit dus mocht dit je ding zijn dan is deze app zeker her proberen waard. Pauzeren gaat zeer gemakkelijk en hervatten ook. Even ter info: vroeger moest ik mijn nek bijna zeer doen om het scherm van mijn telefoon te proberen af te lezen in de armband om de app te Pauzeren.

Android Wear
Out of the box stond er versie 5.0.1 op de 360, welke afschuwelijk buggy was en het horloge meer dan eens in de eerste 10 minuten van ingebruikneming heeft doen herstarten. Meteen geüpdatet naar 5.0.2 maar dit duurde veel te lang naar mijn goesting. Eens de update dan eindelijk gedownload is, moet je het uurwerk ongeveer een uur opladen naar 80% om deze te kunnen installeren. Hierna kon ik 5.1.1 downloaden wat in mijn mening de enige versie is van Android Wear die her proberen waard is. Deze versie werk vloeiend, soepel, snel, stabiel en ik gemakkelijk in gebruik. Echter heb ik nog steeds geen ondersteuning gezien voor Nederlands voor de interface. Het antwoorden op berichtjes en meldingen kan wel in het Nederlands via Google Now maar het verzenden van een nieuw bericht kan enkel in het engels om de één of andere reden. Zulke schoonheidsfoutjes moeten snel opgelost worden door Google en Motorola als ze willen gaan concurreren met Pebble en Apple, alhoewel ik met deze laatste geen ervaring heb.

Ook het feit dat je niet meteen naar de nieuwste versie kunt updaten doet me een beetje denken aan de vroege dagen van Windows Phone waar je meestal na een restore een aantal uur bezig wat met het updaten van je toestel. Het zou ook leuk zijn dat je dit kunt doen 's nachts wanneer je uurwerk op je nachtkastje aan het opladen ik zodat je niet de hele tijd het uurwerk in de gaten moet blijven houden. Het kunnen volgen van de updaten procedure in de Android Wear applicatie op je smartphone zou ook leuk zijn.

Het verbinden en instellen van het horloge gaat echter heel gemakkelijk via de Android Wear app. De juiste woorden kan ik niet vinden, maar deze lijkt nog wat 'leeg' en 'te simpel'. Zo is het app aanbod nog niet zo heel breed en heb je voor ieder doeleind maar een handjevol apps die compatibel zijn. Om een voorbeeld te noemen: de populaire navigatie van Nokia, Here, is (nog) niet compatibel.

scherm en afleesbaarheid
Hierover kan ik kort zijn: het is uitstekend. Kijk het is geen smartphone if tablet waar je op de kleurreproductie en dergelijke moet Letten. Het scherm is gewoonweg goed en de kleuren zien er goed uit. Zwart is redelijk zwart, al wat een OLED-scherm waarschijnlijk beter geweest voor de accuduur. De kijkhoeken zijn niet extreem maar goed genoeg. Het scherm is zelfs op de laagste stand nog steeds helder genoeg om buiten af te lezen. Jammer genoeg is de automatische helderheid functie heel agressief en volgens mij ten nadele van de accu aangezien het scherm de grootse stroomverbruiker is.

Accu en opladen
Aangezien ik het uurwerk nog niet zo heel lang heb ben ik nog bezig met het uitgebreid testen van dit aspect. Wel kan ik zeggen dat de accuduur met de 5.1.1 update enorm is verbeterd en dat hij onder normaal gebruik een dag of tot in de avond meegaat.

Het opladen is echter een ander verhaal jammer genoeg. Allereerst vind ik het draadloos opladen wel gemakkelijk, maar ik had graag de optie gehad om hem bedraad op te landen, et als bij de Smartwatch 3 van Sony mogelijk is. Hierdoor is het rooten en ontwikkelen voor de 360 niet voor iedereen weggelegd daar je een eigen speciale connector moet maken die je dan onder de onderste armband moet steken.

Losstaand van mijn Tweaker DNA is het gewoonweg sneller om het horloge via USB op te laden, zeker als je je bedenkt dat de batterij maar enkele mAh is want een telefoonbatterij. Als dit een optie was geweest, dan kon je het uurwerk ik 20 minuten volgens mij volledig opladen of tijdens de rit naar huis of naar het werk.

Verder wil ik even vermelden dat ik rare problemen heb met het opladen. Soms blijft het percentage steken op het uurwerk zelf, maar geeft de App 100% aan. Soms laadt het uurwerk helemaal niet op tot wanneer ik het opnieuw in de doek steek en andere keren ontlaadt het uurwerk dan van 100% naar 84% terwijl het nog in de oplaadcradle zit. Deze laatste bug in echt irritant als je je uurwerk 's nachts oplaadt.

Ook wanneer je het uurwerk bijvoorbeeld volledig oplaadt en dan helemaal uitschakelde en het de volgende morgen opnieuw inschakelt, verlies je ongeveer 10 percent aan accuduur wat zeer bizar is. Mocht iemand enige tips, opmerkingen of eventuele oplossingen hebben hieromtrent dan had ik dat zeer graag gelezen.

Al bij al heb ik.niet te klagen voor de prijs. Het uurwerk doet precies waarvoor ik het heb gekocht en ik heb er alle vertrouwen in dat alle issues die ik heb opgelost zullen worden door software updates of door het settelen van de software aangezien deze nog maar 2 dagen op het uurwerk staat (en ik vandaag al veel minder drain heb dan de eerste dag).

De interface van Wear is zeer intuïtief en futuristisch. Tevens werkt het zeer snel en vloeiend wat een plus is gezien de stokoude SoC in dit ding. Het app aanbod in voldoende voor alles wat je er nu mee zou willen doen, maar zal zeker sterk toenemen naargelang het aantal gebruikers stijgt en de prijzen dalen van wearables.

Ik heb zeker geen spijt van de aankoop maar zit toch met een vraag: zouden jullie de 360 retour sturen voor de Asus Zenwatch die een mooier bandje heeft en naar het schijnt een betere accuduur?

Heb jij ook een Motorola Moto 360 Grijs (Grijs)?