Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97 GAMING 5 Review

Bastiaan23 3 juli 2015, laatste update op 15 december 2015, 254 views

MSI Z97 GAMING 5

Zeker een mooi moederbord met veel functies voor een goede prijs.

Pluspunten

• Mooi design (mat zwart PCB)
  • Ingebouwde temperatuur sensor met display
  • Veel fan aansluitingen
  • Mooi zwart i/o shield
  • Veel functies voor een goede prijs

Minpunten

• (De led van Audio Boost is niet uit te schakelen) EDIT: Dit blijkt uiteindelijk toch te kunnen door een instelling in de bios.

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord vorige maand aangeschaft, als basis van mijn allereerste zelfgebouwde PC, en hij bevalt me tot nu toe erg goed.
Het moederbord zat in een erg mooie doos verpakt, met nog wat extra stekkertjes en kabels meegeleverd:
2x 3-pin fan naar molex
1x nVidia SLi Bridge
En verder nog een adaptertje voor je aan/uit en reset buttons.

Aansluitmogelijkheden
De aansluitmogelijkheden zijn goed, zelf had ik graag wat meer Sata poorten gezien, maar ik heb niks te klagen. Ook beschikt dit moederbord over een M.2 Slot, 3 PCi-e x16 sloten en de mogelijkheid om 3 monitoren aan te sluiten op de ge´ntegreerde grafische kaart van de processor.

Overklokbaarheid
Ik heb zelf de overklokbaarheid nog niet echt goed kunnen testen, want ik heb nog een intel stock cooler. Wel heb ik even wat getest, en ik kon zonder de voltage al te veel te verhogen een stabiele 4300MHz halen op een Intel Core i5 4690k.
Ik update deze review als ik over een betere processorkoeler beschik.
UPDATE:
Heb inmiddels al een paar maanden een nieuwe CPU koeler. Hiermee kan ik de CPU stabiel naar 4400MHz klokken met 1.275 volts. Als ik nog verder wil overclocken, heb ik veel meer volt nodig, maar dit zal wel aan mijn chip liggen.

Koeling
Het moederbord heeft 2 erg mooie heatsinks, een links naast de CPU socket en een er boven. Deze koelen het moederbord erg goed, hij zit meestal zo rond de 30 graden. (Volgens HWMonitor)

Prestaties
Mijn systeem is overall erg snel met dit moederbord, maar ik heb eigenlijk niks om dit mee te vergelijken dus hier kan ik niet heel veel over zeggen.
Het enige waar ik niet echt over te spreken ben is de software van de Killer-netwerk chip, deze werkt niet.
(De installatie van alle andere drivers gaat makkelijk via MSI Live Update)

Lay-out
De lay out van het moederbord is goed, ik had graag de USB 3.0 aansluiting netzoals de USB 2.0 aansluiting onder op het moederbord gezien, maar verder heb ik niks te klagen.

Fotos van het moederbord/systeem:
(De videokaart komt binnenkort, was aan het wachten op de Rx 300 series (Wordt natuurlijk een MSI kaart :D))

Update met GPU, CPU koeler, SSD en wat meer RAM:

Heb jij ook een MSI Z97 GAMING 5?

"De led van Audio Boost is niet uit te schakelen"....
Ik heb dit bord ook en die led is dus wel uit te zetten - dat kun je gewoon in je bios doen namelijk ;)
Ik heb de instelling nu inderdaad ook gevonden, bedankt!