Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart) Review

JustMyOpinion 3 juli 2015, laatste update op 8 december 2015, 1.450 views

Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart)

Doet wat hij moet doen, maar verwacht meer van next gen modellen.

Pluspunten

• Nauwkeurige HR
  • 24/7 HR
  • Nauwkeurige stappenteller

Minpunten

• Krast makkelijk
  • Laadkabel is Fitbit only, dus kwijt is niet opladen
  • Geen chique design

Ik heb de Charge HR nu anderhalve week in bezit en kan nu denk ik wel een goede mening vormen over deze tracker.

Laat ik beginnen over het uiterlijk en de bouwkwaliteit. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar het heeft wat weg van een jaren 80 sporthorloge. Ikzelf draag heb 24/7, maar moet wel horen van mijn vrouw dat hij "oerlelijk" is. Heeft ze ook wel een punt, ze hadden wellicht ook een chiquere versie kunnen maken.
Over de bouwkwaliteit, het bandje is goed, tevens is de sluiting van metaal en netjes afgewerkt. Het display is echter gevoelig voor krasjes. Voor een tracker waarvan je geacht wordt deze 24/7 te dragen hadden ze wel een wat krasvastere display kunnen kiezen (gorilla glass).

Software: Stappen tellen doet hij als de beste, ook over de HR ben ik zeer tevreden. Ik gebruik ook een hartband en deze zitten bijna altijd in de buurt van elkaar. Echter kan er in de software nog het e.e.a. verbeterd worden. Als je gaat fietsen via bijvoorbeeld Strava kan deze automatisch opgenomen worden in het overzicht. Echter zullen de onterechte stappen niet worden weggehaald. Deze blijven staan en moet je met een trucje weghalen, een activiteit als "autorijden" melden met dezelfde tijdsduur als je fietsrit. Verder zijn ze wel continue bezig met verbeteringen toe te voegen. De laatste update heeft er voor gezorgd dat als je je pols draait de tijd te zien is (display staat standaard uit). Echter is dit ook 's nachts als je ligt te slapen, je kamer wordt dan ook flink verlicht dan. Dus 's avonds moet je dit uitzetten en in de ochtend weer aan. Dit is ook weer zo'n punt wat software matig is op te lossen door een nachtmodus te introduceren. Je merkt dus dat ze nog zoekende zijn.

Conclusie: ik denk dat de Charge HR op dit moment wel de beste tracker is die er is. Wil je nu een tracker kopen dan zal je met de Charge HR geen miskoop doen en bezit je zeker een van de betere dan niet de beste tracker. Echter verwacht ik dat er volgend jaar een versie uitkomt die een stuk beter zal zijn dan deze tracker, qua kwaliteit en software. Dit baseer ik op de vlucht die wearables op dit moment neemt. Er komen steeds meer smartwatches uit waardoor ook de research toegenomen is.

Update 1-12-2015
Inmiddels mijn derde model gekregen. Bij de vorige twee kwam het rubber van het bandje los. Garantie is super, heb twee keer een nieuwe gekregen.
Echter bij de derde besloten om er mee te stoppen uit 'angst' dat het weer zou gebeuren en omdat Garmin net de nieuwe Vivosmart HR uit heeft. Dus de Fitbit verkocht en de Garmin gekocht.

Eindconclusie: Leuk apparaat, geweldige service afdeling, maar inmiddels een jaar oud en er zijn mijn inziens betere activitity trackers op de markt (zoals Vivosmart van Garmin)

Heb jij ook een Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart)?