Batman: Arkham Knight, PC (Windows) Review

Galeton 2 juli 2015, laatste update op 6 juli 2015, 1.030 views

Batman: Arkham Knight, PC (Windows)

Hoewel er de nodige problemen zijn voor veel mensen, is het spel zeer aantrekkelijk gemaakt. Zeer zeker een verbetering op de vorige editie. Vooral door de toevoeging van de Batmobile en veel speelbare bondgenoten is het een top spel!

Pluspunten

• Meer variatie (in gevechten, het reizen en soorten missies)
  • Het verhaal
  • Side missions
  • Speelbare Bondgenoten

Minpunten

• In het begin van de game ligt te veel focus op de Batmobile
  • De tank-gevechten worden snel eentonig

Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Om te beginnen met deze review, eerst een toelichting op mijn oordeel 'goed' bij kwaliteit & stabiliteit. 99% van de community kampt namelijk met ernstige problemen juist op dit punt. Zo sterk zelfs, dat het spel uit de schappen is gehaald door WB. Echter, ik heb het spel zonder ook maar een enkel probleem weten te spelen. Of ik gewoon geluk heb, of een iets bovengemiddeld systeem weet ik niet, maar ik heb slechts een enkele keer een stottering in de animaties gezien, die niet erg storend was. Vandaar een goede beoordeling, dit is geen reclame stunt van WB of een doorgewinterde fan die zelfs met 15 FPS nog lovend zou zijn. Ik heb gewoon geluk gehad en zonder problemen kunnen spelen!

Verhaal
Batman speelt zich af in het bekende Gotham city, waar deze keer de Scarecrow in samenwerking met de (voor deze game bedachte) Arkham Knight voor de nodige problemen zorgt. De stad wordt geŽvacueerd en iedereen die over is, kan een klap of twee verwachten van Batman. Het verhaal is vernieuwend en vol verassingen, vooral ten opzichte van eerdere Arkham games. Soms komt dat wat chaotisch over, omdat het dan niet helemaal duidelijk is waar je mee bezig bent. Maar dat is volgens mij nu net de bedoeling geweest van de ontwikkelaar: het geeft je een gevoel betrokken te worden in de oorlog die in Gotham is ontketent.
Als een gevolg van die oorlog kom je om in de misdaden, problemen en schurken die allemaal hun voordeel willen behalen uit de chaos in de stad. De dreigende vibe wordt goed overgebracht en je zit vaak met je handen in het haar omdat er van alles op je af komt. En hoewel je de missie probeert te volgen, zijn er zeker drie randmissies die ervoor zorgen dat je prioriteiten moet stellen. Dat is natuurlijk altijd al het geval, maar deze keer krijg je sommige missies alleen als je er in de buurt bent, en die verschijnen daarna niet in je logboek.

Gelukkig is er deze keer veel variatie in de helden die je komen helpen: Catwomen, Nightwing, Robin, Alfred, Lucius, de politie, brandweer en Barbera Gordon dragen allemaal hun steentje bij en je wordt ook vaker dan eens in staat gesteld om hen te bespelen in een tag-team-achtige setup. Wat daarin vooral tof is, zijn de team takedowns.

Naast deze tag-teams, heb je ook de Batmobile! De Batmobile is niet alleen handig om snel mee te kunnen reizen, maar het biedt ook nieuwe mogelijkheden in gevechten. Zowel in hand gevechten waarbij de Batmobile in de buurt is waarin je ook weer combo-takedowns kunt uitvoeren, als in tank-fights door de stad heen. Dat laatste wordt echter wel wat snel saai. Er is weinig variatie, en de enige manier waarop het echt moeilijker wordt gemaakt is door meer tanks in te zetten. Dat is soms wel spannend, maar over het algemeen is het repetative.

Tot slot, wat mij irriteert (niet heel erg, maar toch wel genoeg om het hier te vermelden) gedurende het verhaal is dat sommige karakters een ander gezicht hebben gekregen t.o.v. de vorige spellen. Ik bedoel: de joker blijft de joker, two-face blijft two-face, waarom moet Penguin er ineens anders uitzien? Dat geldt overigens ook voor the Riddler (die het meest storend is omdat hij zo'n prominente rol gedurende het hele spel heeft).

Missions
Je hebt, net als bij andere Akrham spellen, het hoofd verhaal, de puzzels van de Riddler, side missions, de nodige moord zaken, groepjes low-lifes die je kunt uitschakelen en behoorlijk wat detective werk. Wat daarin anders is dan voorheen (en daardoor ook een leuke toevoeging), is dat de Riddler niet langer alleen in de schaduwen rond lurkt en je wat puzzels laat oplossen, maar ook skill-missions heeft. Waar het me het meest aan deed denken is Portal: met behulp van de Batmobile, je brein, items rondom je heen en pure behendigheid moet je proberen om de damsel in distress (Catwomen) uit een benarde situatie redden. Een leuke toevoeging, die het spel een extra dimensie geeft.

Over de main story ga ik niet te veel vertellen, want laten we eerlijk zijn: een groot deel van het plezier van de Arkham spellen is het verhaal, en de missies hangen daar sterk mee samen. De ervaringen, vibe in de stad, en dat alles, heb ik al benoemd, maar dat kun je heet beste zelf ervaren.

De side missions (en dan met name de detective misssies) zijn erg verschillend. Sommige zijn reuze spannend, andere een beetje een vervelende afleiding. Vooral de detective missies, waarbij je dus net als altijd een tijdje bezig bent met het reconstrueren van een crime-scene is wat vervelend. Dat vond ik al langdradig in de vorige games, en dat is nu niet perse anders. Wat wel weer interessant is, zijn de uitdagingen die door de stad heen verspreid zijn (de zogeheten AR missions), met online scores, die een veel prominentere rol hebben gekregen dan in Akrham City.

Een belangrijke vermelding hier, is dat ik direct op Hard-modus ben begonnen, zonder tips. Dat maakt het speurwerk wat lastiger, maakt de gevechten wat moeilijker, en zorgt ervoor dat het spel iets minder lineair is wat betreft het voltooien van missies zelf (uiteraard is de verhaallijn sowieso zeer flexibel). In die zin, is het ook niet altijd duidelijk wanneer je gadgets moet en kan gebruiken.

Battles
Over de tank-fights met de Batmobile heb ik al wat gesproken, maar nog niet over de belangrijke hand-to-hand combat waar je veel gebruik van maakt in de game. De besturing werkt grotendeels hetzelfde als vorige edities, maar waar vooral Akham City het wel erg gemakkelijk maakte met de electro-shock handschoenen, moet je het hier veel meer van skill, brute kracht en slinksheid hebben. In die zin, zijn er ook veel meer soorten takedowns, die voor de behoorlijke variatie zorgen in predator-momenten, maar ook in straatgevechten.

Met name de fear-takedown is erg interessant: je springt ongezien in een groepje, pakt drie bad guys en gaat dan of verder met een normaal gevecht, of je bent vliegensvlug weer weg met je grapple-gun, waarna je weer verder gaat met je predator praktijken. Dit is vooral handig in grote groepen, maar maakt het maakt een gevecht niet perse makkelijker. Het vergt veel behendigheid en goede timing om er goed gebruik van te kunnen maken!

Gadgets
De gadgets die ik eerder kort noemde zijn een stuk minder prominent dan in andere games. Ze zijn een extratje, en worden ook als zodanig gebruikt. Waarin in de voorgaande games vooral van je verwacht werd dat je steeds hetzelfde trucje weer opnieuw toepast met de gadgets die je per hoofdstuk krijgt toegespeeld, zijn in Akrham Knight veel meer mogelijkheden. Je wordt niet altijd verplicht gadgets te gebruiken, maar ze kunnen je leven wel net iets makkelijker maken.

Overview
Een pracht editie is afgeleverd. Ja, er is veel haat omdat veel mensen het spel niet kunnen spelen. Ja, WB zat fout door de release te pushen hoewel ze wisten dat het spel niet goed werkte. En ja, je mag meer verwachten bij de oplevering van een spel van een grote studio waar je bijna 60 euro in de Steam shop voor betaald. Dat gezegd hebbende, er zijn behoorlijk wat mensen die keys aanbieden voor 20 euro omdat ze die gratis kregen bij hun Nvidia kaart. Daarnaast heb je ook de nodige websites die je de deluxe editie voor nog geen 30 euro aanbieden.

Het spel zelf is echter op en top! Het is spannend, vernieuwend en zeer zeker de moeite waard om te spelen, zelfs als je een beetje klaar was met de voorgaande edities!

De reden dat ik het toch slechts 4 van de 5 sterren geef, heeft er voornamelijk mee te maken dat er toch wat kleine foutjes in het spel zitten op het gebied van instellingen en grafische keuzes.

Heb jij ook een Batman: Arkham Knight, PC (Windows)?

Goede review ik heb met mijn gtx 970 gelukkig geen problemen gehad. O+

maar vind je 5 sterren niet teveel? ja het verhaal en de setting is zeker goed maar ik vind dat ze
pc gamers toch wel ''genaaid'' hebben door niet eerst de bugs te verwijderen en de grafische settings
te fixen. :(
Dat is ook de reden dat ik 4 van de vijf sterren geef ;)

Als de grafische en technische instellingen wel goed waren geweest zou het vijf sterren hebben gekregen.
iki heb weer niet goed gekeken 8)7
Ben toch stiekem wel benieuwd naar de game. Jammer dat zo'n pareltje met een 'start' probleem is begonnen. Ik heb al uit verschillende hoeken gehoord dat de game echt geweldig is. Een paar maten van mij met een PS4/XBox One zijn ook erg positief.

Bedankt! Staat op m'n wishlist. Eerst de Witcher 3 eens goed uitspelen, voordat ik aan nieuwe games begin.