HP Proliant MicroServer Gen8 G1610 Review

Q 1 juli 2015, laatste update op 1 juli 2015, 4.182 views

HP Proliant MicroServer Gen8 G1610

Een echte server voor een super lage prijs. ECC geheugen, Remote management, twee netwerk poorten en vier 3.5" harde schijf bays maken deze machine tot een uitstekende kandidaat voor een home NAS/Storage server.

Pluspunten

• 'Echte' Server met ECC geheugen en KVM-over-IP
  • Zeer hoge kwaliteit voor de prijs, stil en compact

Minpunten

• Standaard 2 GB RAM
  • Trage boot (niet erg als de machine 24/7 aan staat)

Features Score: 5
De HP Proliant microserver Gen8 is een kleine kant-en-klare server. Het is de real deal: een 'echte' mini-server voor data opslag en/of als zelfbouw firewall.

Je kunt er 4 x 3.5" harde schijven in kwijt en als je RAID5 toepast kom je uit op 12 TB netto storage capaciteit!

De machine is klein, maar het is een 'echte' server met typische server-features die de stabiliteit en de beheersbaarheid verbeteren.

Het ECC-geheugen verbetert de stabiliteit en voorkomt dat rot geheugen de data op je server corrumpeert.

iLO of Integrated Lights-Out is een remote KVM-over-IP (Keyboard Video Mouse) oplossing. Je kunt deze machine helemaal inrichten op afstand via een remote console zonder ooit een toetsenbord of scherm aan te sluiten.

De iLO-feature maakt het erg makkelijk om de server eventueel op een wat lastiger te bereiken plek te plaatsen waar de machine niet in de weg staat maar waar je geen scherm, toetsenbord en muis kwijt kunt.

De vier harde schijf bays zijn non-hotswappable, maar in de praktijk werkt hot-swap wel.

Deze machine is een ideale oplossing voor de DIY NAS. Linux wordt ondersteund en werkt prima (getest met Debian). Als je voor je NAS een modern, geavanceerd filesystem wilt gebruiken zoals ZFS, dat features herbergt die je data helpt te beschermen, dan heb je hier een uitstekend platform in handen.

Het enige nadeel van deze machine is dat de standaard 2 GB geheugen niet genoeg is om ZFS toe te passen en een module van 8 GB momenteel zo rond de 70 euro doet.

Verder is het aardig om te weten voor de mensen die wat meer CPU power nodig hebben dat het mogelijk is om de standaard processor door een XEON processor te vervangen. Daar is genoeg over te vinden op het internet.

Het apparaat is ook erg geschikt als zelfbouw firewall omdat hij twee gigabit poorten on-board heeft, eentje dus voor internet en de ander voor het interne netwerk (je kunt ook los gaan met VLANs).

De op het moment van schrijven relatief lage prijs is mogelijk te verklaren met de verwachting dat een nieuwe generatie van dit product op de markt zal komen en dat de laatste voorraden worden verkocht.
Alhoewel het wel waarschijnlijk is dat er een opvolger komt, is hier nog niets over bekend en er is geen enkele tijdslijn en wat voor prijzen voor deze nieuwere hardware wordt gevraagd. Het is iets om in overweging te nemen.

Heb jij ook een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610?

"Voor rond de 270 euro heb je echter nog steeds een oplossing die naar mijn mening stabieler, betrouwbaarder en veiliger is voor je data dan een kant-en-klare NAS van Synology of QNAP."

Ben even nieuwsgierig naar je motivatie voor deze uitspraak? Op basis waarvan heb je het idee dat een Synology/Qnap minder betrouwbaar, veiliger of stabieler is? Ik heb inmiddels 4 jaar ervaring met mijn DS411 en deze is 24x7 in gebruik maar heb nog nooit een issue gehad.
Omdat het server-grade hardware is, met ECC-geheugen. Het is meer een conceptueel ding.

No offence maar jouw individuele ervaring zegt niets over de echte betrouwbaarheid van deze apparaten.
En ervaring = geen ervaring. Mee eens.

Maar dan kan ik hetzelfde van jouw ervaring zeggen.

Ik ben gelukkig niet de enige en dus zeker niet een exemplarisch voorbeeld: in tegendeel zou ik zeggen; hele volkstammen vertrouwen op Synology en Qnap. ECC memory is leuk, maar zie ik niet als een must maar als een pr; ik zou me nog kunnen voorstellen dat je Btrfs als filesysteem zou willen gebruiken (helaas nog geen RAID5 dan).

Server grade is mijns inziens ook een term die te pas en te onpas gebruikt wordt. Servergrade is in mijn beleving meer: redundant uitgevoerd, dus extra fans, redundante voeding etc.. Dat heeft deze Proliant ook niet. Servergrade is in dit geval wel die fijne iLO.

Niettemin denk ik er sterk over om deze te kopen: ik heb nog 4x2TB schijven liggen en prijs is niet verkeerd voor wat je er mee kan. Wat draai jij als OS?
Ik maak geen analogie naar mijn individuele ervaring, ik doe slechts een uitspraak over het verschil in hardware. Het is niet een fully redundant server inderdaad, maar ik denk dat dit kastje toch een stapje boven de kant-en-klare doosjes staat en dat voor een hele schappelijke prijs. Het is alleen geen turn-key appliance, dat kan een nadeel zijn.

Maar het is een voordeel voor de mensen die zelf wat willen bouwen en meer flexibiliteit willen en extra veiligheid willen van ZFS en BTRFS. Dan heb je een hele leuke deal en kun je een setup bouwen waar geen Synology of Qnap aan kan tippen qua data veiligheid. (mijn mening)
Duidelijk. Maar wat draai jij als OS?
Ik draai Debian Debian, Wheezy ,Squeeze en Jessie werken allemaal prima.
Ok, dank. Duidelijk verhaal.
Heb je hier al eens mee geprobeerd te virtualiseren? Ik ben wel benieuwd naar de prestaties met bijvoorbeeld een RDP & Deployment server voor thinclients. Extra geheugen bijprikken is de moeite niet, maar een nieuwe CPU maakt het geheel alweer wat prijziger. :/
Ik heb geen ervaring met virtualisatie op dit ding en wat voor performance je kunt verwachten.
Ik denk dat zelfs met 220 euro extra pricewatch: Intel Xeon E3-1220V2 Tray je evengoed een redelijke deal hebt, alleen kan dan de 16 GB RAM een issue worden.
Zie ook http://homeservershow.com...croserver-hardware-links/ hier voor meer informatie en enkele werkende 16Gb DIMMs van andere vendors (maar prijzig). Virtualisatie dmv bijv. VMware is mogelijk temeer daar je ESXi dan gewoon op de USB stick zet in de server.