Specificaties 15,4" (1680x1050), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq Business notebook 6730b (GB991EA) Review

josvane 2 mei 2009, 1.032 views

HP Compaq Business notebook 6730b (GB991EA)

Pluspunten

• Robuuste behuizing, goede accuprestatie

Minpunten

• Slechte standaard installatie vanuit HP

Zoals ik mijn beoordeling betreffende de eigenschappen al aangeef is dit voor mij een geschikte laptop.
Toen ik hem kreeg was ik blij verrast met de RS232 poort.

Deze gebruik voor mijn werk regelmatig, en voorkomt dus dat ik gebruik moet maken van een USB to RS232 converter.

Betreft de installatie en recovery ben ik niet te echt te spreken. Er worden geen cd/dvd's mee geleverd. Alles zit op de HD. Nu is dit niet zo erg, alleen op het moment dat je wilt recoveren wordt alles terug geplaatst. Zo worden dus ook de partities weer verwijderd. Je mijn document e.d. kunnen dus niet weg gezet worden op een aparte partitie. Bij een crash van het OS heeft dit totaal geen zin.

Tevens heb ik met Vista Business veel problemen met het installeren van applicaties. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een handmatige installatie van het OS. Dit heeft voor mij alle problemen opgelost.

Na deze installatie ben ik erg te spreken over deze laptop.

Heb jij ook een HP Compaq Business notebook 6730b (GB991EA)?

Bij de positieve punten noem je onder andere de goed accuprestatie. Daarbij vraag ik me af: hoe lang houdt deze laptop het dan vol op een accu? Wat voor accu krijg je er bij? En wat is je vergelijkbare ervaring met andere laptops?

Waarom noem je de behuizing robuust? Heb je de laptop al laten vallen? Welk besturingssysteem zat er op toen je hem kocht? Kon je nog kiezen tijdens de eerste opstart?

Zeker omdat ik dit zelf een interessante laptop vind zou ik graag wat meer informatie zien over dit apparaat.
Ik kan ongeveer 3 uur op een acculading werken. Dat is gemiddeld gebruik, als ik weg loop van mijn laptop gaat hij na een paar minuten in de slaapstand.

De laptop sluit ik ook nooit af, hij gaat altijd in slaapstand. De prestatie van de accu blijft dus ook goed.

Het accutype is het type wat af fabriek meegeleverd wordt.

Ik hem nog nooit laten vallen, maar mijn indruk is gewoon dat hij robuust is. Er zit niet veel frictie in de behuizing e.d. geen toeters en bellen zoals een lading knopjes aan de voorkant waar vuil e.d. tussen kan gaan zitten.

Standaard is hij geleverd met vista business, dit staat er nu ook gewoon weer op, de licentie die er in zat wordt gewoon weer gebruikt.
Volgens mij heb je op zo'n HP laptop altijd een tooltje om zelf die recovery DVD te branden.

Ik heb zelf die 6730b ook maar direct XP erop gezet en eigenlijk vrijwel meteen daarna XP 64 bit geinstalleerd.

Verder gaat de accu zeker wel drie uur mee, als je het contrast laag zet valt een uurtje of 4 prima te halen.

Je review is een beetje karig, als ik wat tijd heb zal ik eens een review over mijn 6730b schrijven.

Ik vind de build quality niet zo enorm ok, maar ik kom van een IBM af, dus misschien verwacht ik te veel. Ik kan als de laptop dichtgeklapt is het scherm aan de bovenkant makkelijk induwen! Niet een fijn gevoel. Qua ergonomie vind ik de USB aansluitingen rechts lastig, als je rechtshandig bent zitten snoertjes altijd in de weg.

De RS232 aansluiting is idd een verrassende factor, die gebruik ik dagelijks.

Mijn laptop is geupgrade naar 4Gb en een 320Gb 7200rpm Seagate schijf.