Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-ZX110 (Zwart) Review

Bliz 1 juli 2015, laatste update op 1 juli 2015, 917 views

Sony MDR-ZX110 (Zwart)

Een comfortabele hoofdtelefoon met een redelijke geluidskwaliteit voor een zeer goede prijs.

Pluspunten

• Redelijke geluidskwaliteit
  • Comfortabel
  • Goed werkende microfoon (ZX110APB)
  • Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Niet heel robuust

Dagelijks spendeer ik vele uren achter mijn bureau op kantoor. Soms houd ik ervan om me even af te zonderen en onder het genot van een muziekje even goed door te werken. In de praktijk bleek dat mijn in-ear hoofdtelefoon van Senheiser niet prettig was. Ik voelde me al snel afgesloten van wat er gebeurde in dezelfde ruimte. Daarnaast was de weergave van de muziek ook niet echt comfortabel. Ik kon me al snel niet goed concentreren door de typische weergave die uit "de oortjes" kwam. In de praktijk bleek muziek luisteren op kantoor een drama en daarom deed ik het zelden.

Op een zaterdagmiddag zag ik een aanbieding van de Sony MDR-ZX110APB in het krantje van de plaatselijke Expert staan. Voor slechts vijftien euro kon je deze hoofdtelefoon meenemen. In eerste instantie was ik van plan om deze aanbieding af te slaan, maar uiteindelijk kon ik toch genoeg redenen vinden om de poging te wagen:
  • Ik vind het zonde om een dure hoofdtelefoon aan te schaffen als je hem vervolgens in een matige audio out stopt. (Laptop/Smartphone)
  • De microfoon leek me erg handig voor Skype en telefoon gesprekken (LET OP: dit zit niet op alle types!)
  • Uit ervaring weet ik dat een hoofdtelefoon een veel aangenamer geluid kan produceren dan in-ear alternatieven.
  • De goedkope prijs maakt het geen probleem om hem op kantoor rond te laten slingeren.
  • De reviews op het internet zijn vrij positief over dit product.
Vijf minuten later was ik een hoofdtelefoon rijker.

Uitpakken

De hoofdtelefoon zit een een verpakking welke een combinatie is tussen plastic en karton. Met een soort flapjes is het plastic aan het karton verbonden. De verpakking is makkelijk te openen en doet precies waarvoor het maakt is: Het product presenteren en beschermen.

Naast de hoofdtelefoon zit er een handleiding en garantie bewijs in de verpakking. Hier heb ik verder niet naar gekeken en ik heb de hoofdtelefoon meteen in gebruik genomen.

Bouwkwaliteit

De hoofdtelefoon is gemaakt van eenvoudig plastic. Het overgrote deel is van mat hard plastic. De luidsprekers zijn van glanzend plastic. Na een week gebruik zijn er nog geen krassen te bespeuren. Het plastic lijkt van redelijke kwaliteit.

De kabel is ongeveer 1.2 meter lang en voelt niet te stug of te soepel aan. Het is geen luxe kabel, dus verwacht geen hele mooie afwerking.

De "pads" welke op je oren drukken zijn van een materiaal wat er niet echt sterk uitziet. De pads zijn niet heel dun, maar het "stof" erover wel. Het kan goed zijn dat dit heel lang mee gaat, maar het ziet er niet echt stevig uit. De tijd zal moeten leren hoe lang dit zich goed houd.

De hoofdtelefoon is inklapbaar. Wanneer je een beetje schud met de hoofdtelefoon hoor je hem goed rammelen. Het voelt en klinkt exact zoals je van de prijs zou verwachten.

Draagcomfort

Het draagcomfort van de hoofdtelefoon is prima. Hij blijft goed op mijn hoofd zitten en ik kan hem uren lang ophouden zonder dat ik er last van krijg. De hoofdtelefoon zit stevig op je hoofd ondanks het lage gewicht van de hoofdtelefoon.

De pads die op je oren drukken zorgen er bovendien niet voor dat je oren snel te warm worden. Als oorwarmers voor de winter zijn ze dus niet geschikt.

Geluidskwaliteit

In tegenstelling tot je wat je bij de aanschaf van dit product zou verwachten ben ik erg kritisch qua geluidweergave. Een echte expert ben ik dan weer niet.
Ik vind het erg onprettig als een hoofdtelefoon onaangenaam en overdreven geluid voortbrengt. Een hoofdtelefoon met "extra bass" of iets vergelijkbaars vind ik niet prettig.
Ik heb de voorkeur voor een eerlijke geluidskwaliteit waar bijvoorbeeld de bass alleen aanwezig is als hij ook zo bedoeld is.

Bij het luisteren van het eerste nummer was ik erg verrast. Dit klinkt goed! Enigzins een wow! gevoel bij de weergave van zowel het lage, het midden en het hoge gebied.

Echter na de eerste indruk ga je merken dat dit niet gevoel niet helemaal terecht is. De middentonen zijn behoorlijk goed. Artiesten zijn goed te verstaan en alle gekke pingeltjes zijn te onderscheiden.
Lage tonen lijken een poging te doen, maar missen wat geluidsdruk waardoor genres als Drum and Bass en wat lekkere Rock toch een beetje slap over komen en ik stiekem toch af en toe de equalizer aan zet als ik goede zin heb. Al kan dit de lage geluidsdruk niet compenseren.
Echt hoge tonen lijken wat detail te missen. Dit is vooral goed te merken wanneer iemand een hoge stem heeft. Scherpe randjes in de stem komen niet altijd over.

Het halfdoorlatend ontwerp in combinatie met het geluid wat de hoofdtelefoon weergeeft maakt het een prettige combinatie voor casual gebruik met wat achtergrond geluid. Je hebt redelijk goed door wat er in je omgeving gebeurd, het geluid is aangenaam en van voldoende kwaliteit binnen deze context.

Ik ben over het algemeen erg tevreden over de geluidskwaliteit. Zeker gezien de prijs. Waar ik met mijn in-ear "oortjes" toch snel de muziek afzette kan ik uren lang weer naar muziek luisteren tijden het werken. Ook als het werk wat lastiger wordt dan is het geluid niet vervelend om op de achtergrond te horen.

Microfoon

Het type wat ik heb gebruikt heeft ook een microfoon en een knopje om een gesprek aan te nemen of muziek te starten en te stoppen. Deze optie lijkt alleen aanwezig te zijn bij de variant die ik heb aangeschaft. Let hier dus op mocht je de hoofdtelefoon ook aanschaffen.

De microfoon is simpel en de geluidskwaliteit is prima voor een telefoon of Skype gesprek. Ik heb al meerdere telefoon gesprekken met de hoofdtelefoon aangenomen en de persoon aan de andere kant van de lijn kan me goed verstaan.

Het knopje voor muziek te starten en te pauzeren of een gesprek aan te nemen werkt niet op alle apparaten. In combinatie met mijn Nexus 5 doet hij het prima, maar mijn Dell laptop lijkt hier geen ondersteuning voor te hebben. Het knopje voelt solide aan en geeft een duidelijke klik bij het indrukken.

Ondanks dat de hoofdtelefoon niet perfect is overtreft hij alle verwachtingen.
Voor ongeveer vijftien euro heb je een hoofdtelefoon welke prima is voor dagelijks gebruik.
De geluidskwaliteit is goed en hij is bovendien erg comfortabel.
Dit maakt de prijs kwaliteit verhouding uitstekend en ik kan hem dus aan iedereen aanraden die niet teveel eisen stelt aan de hoofdtelefoon.

Heb jij ook een Sony MDR-ZX110 (Zwart)?