BenQ FP767 (17", 12ms, D-sub) Review

bramseltje 7 januari 2006, laatste update op 18 november 2009, 523 views

BenQ FP767 (17", 12ms, D-sub)

Pluspunten

• Het design is prima, geschikt voor een multi-monitor opstelling.
  • Het bedieningsgemak is prima, scherm is met 1 knop in te stellen.
  • Het scherm heeft een ingebouwde voeding, dus geen extra adapter.

Minpunten

• Ingebouwde speakers stellen weinig voor.
  • Geen DVI aansluiting.
  • Geen hoogte verstelling.
  • Op lagere resoluties verslechterd het beeld enigszins.

Na ruim anderhalf jaar gebruik van twee monitoren van dit type ben ik zeer tevreden over de algemene kwaliteit.

Op het moment van de aanschaf van deze monitoren was Benq nog een redelijk nieuwe speler (voor mij althans) op de monitor-markt. Om die reden heb ik in eerste instantie 1 (één) scherm aangeschaft, om te kunnen bepalen of deze van voldoende kwaliteit waren om mijn CRT's te vervangen.

Na twee dagen gebruik, onder andere verschillende spellen en programmeerwerk, was ik genoeg onder de indruk om direct een tweede monitor van hetzelfde type aan te schaffen.

Wat mij vooral positief is opgevallen zijn het design en de eenvoudige instelbaarheid. Door de smalle randen rondom kan dit scherm perfect in een multi-monitor opstelling functioneren. De aanwezigheid van de zogenoemde I-button

Een positief punt bij deze monitor, dat ook in mijn overweging meespeelde, is dat de monitor direct uit het stopcontact gevoed wordt. Er is dus geen extra adapter die je achter het buro kwijt moet. Wel wordt door het gebruik van een interne voeding de achterkant van het scherm redelijk warm.

De voet van het scherm is solide, met aan de achterkant een beugel waar de kabels doorheen geleid kunnen worden. Ook is voorzien in de mogelijkheid het scherm aan de muur of op een draagarm te bevestigen met behulp van een VESA 100x100mm aansluiting.

De voet geeft de mogelijkheid de monitor voor- en achterover te kantelen, maar de hoogte van het scherm is niet instelbaar. De hoek van het scherm varieert van een paar graden naar voren gekanteld, tot zo'n 45º achterover.

Tijdens het gebruik is mij geen enkele vorm van ghosting opgevallen. Niet bij spellen en niet bij het kijken van films. Dit ondanks het feit dat ik het eerste type FP767 heb, met een 16ms LCD paneel. Een oprmerking hierbij: mogelijk is dit mij niet opgevallen bij spellen vanwege een wat oudere (dus langzamere) videokaart.

Wat tegenviel waren de luidsprekertjes die ingebouwd zijn. Deze zijn absoluut nergens geschikt voor. Het geluid klinkt blikkerig en het volume kan daar ook geen verandering in brengen.

Samenvattend: Een goede budget monitor, die bij aanschaf z'n geld waard was. Inmiddels zijn er voldoende alternatieven, maar schrijf de BenQ zeker niet af!

Heb jij ook een BenQ FP767 (17", 12ms, D-sub)?