Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo Review

Aerkhanite 1 juli 2015, 157 views

CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo

Uitstekende muis en tikplankje voor een klein prijsje. Geen macrokeys of enige extra's (behalve mediakeys), de muis heeft een knopje om DPI van 800, naar 1600 en 2000 te veranderen on-the-fly. Typt ook 'lekker'. Als je geen hoge eisen hebt en wel een backlight wilt, ga dan voor dit setje!

Pluspunten

• Goede verlichting
  • On-the-fly DPI veranderen werkt top
  • Prijs (¤30)
  • Bouwkwalitiet is top
  • Media keys zijn toch handig
  • Muis is precies
  • Toetsenbord tikt lekker

Minpunten

• Muisverlichting is (zo ver als ik weet) niet uit te schakelen
  • Toetsen zijn niet erg goed te lezen zonder verlichting
  • Geen macro-keys

(Foto's komen nog)

Achtergrond informatie
Nadat mijn PC besloot dood te gaan, moet ik het nu doen met een Dell Optiplex 3020 (geen verkeerd machientje trouwens). Probleem echter; Mijn keyboards zijn PS/2 only (redelijk oude toetsenborden die altijd lekker typte), en de Optiplex had geen PS/2 poorten. Dus tijd voor een nieuw tikplankje.

Nu wou ik er wel één met blauwe LEDs, maar ik wou er geen ¤100,- aan uitgeven voor een mechanische.
Ben ook niet zo'n fan van die ~ultra-gaming keyboards met 10.000 hotkeys en functies~ of van die gaming-look.

Ik wou dus gewoon een simpel tikplankje. Met blauwe LEDs. Die ook gewoon lekker tikt en alles extra is bonus.
Geen hoge eisen, geen ultragaming features, en vooral niet van die pure bloat wat andere fabrikanten drivers noemen.
Tikplankje van ¤25 max was mijn plan.

Muis zou ook wel ooit aan vervanging toe komen, maar die werkte gewoon nog goed (HP muisje die ik ooit is gekregen had).

Pricewatch bekeken, en na veel reviews te lezen toch voor deze gekozen. Bij Alternate besteld, en toen wachten op de meneer van PostNL.

En het was het dagje wachten waard.

Gebruikerservaring
Eerste indruk;
Zoals verwacht, niks speciaals maar ook niks wat je links zou laten liggen.
Even ingeplugt, en in Windows 10 (Pro Insider Preview) na nog geen half minuutje al geïnstalleerd.
Goed teken dus, als het in W10 ook gelijk werkt.

Backlight geen problemen mee gehad, niet overly bright of wat vaag, gewoon puur BAM! BLAUW!
Alleen kon je die van de muis niet uitschakelen, maar daar heb ik niet zo'n probleem mee.
Muiswiel piept bij mij ook niet, na een weekje nu, maar dat kan altijd nog gebeuren.

Het voelt niet 'premium' aan, maar ook zeker niet brak. Gewoon een tikplankje en een muisje.
Het toetsenbord tikt en de muis... Muist? Niks mis mee.

Ik vind het lekker werken, gamen (Crusader Kings 2, Skyrim, en Euro Truck) werken er gewoon goed mee.

Eindbeoordeling
Zou ik dit andere mensen aanraden? Ja zeker.
Ik denk dat dit echt iets is voor mensen die wel leuke randapparatuur wilt hebben maar niet te veel wilt betalen.
Ook voor gamers is dit een geweldig setje, niks wat je zo'n eSports groep zal zien gebruiken, maar het is grotendeels jezelf (en niet je randapparatuur) wat de doorgevende slag is.

Het verlies van een macro-key rows is wel iets wat ik wat minder vond, en ik kan het begrijpen als je daarom dit setje niet kiest, maar het is op alle andere fronten (vind ik) perfect (voor mij).

All in all, dit is een leuk instapsegment setje als je, zoals ik, niet veel eisen hebt of gewoon wilt tikken op een leuk bordje.
Raad het iedereen dus aan dit een kans te geven, voor de prijs hoef je er niet overheen te kijken.

Heb jij ook een CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo?