Acer K222HQL (VGA & DVI) Zwart - Reviews

Specificaties 21,5" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • TN • 5ms - Bekijk alle specificaties

Acer K222HQL (VGA & DVI) Zwart Review

gibhunter 1 juli 2015, 389 views

Acer K222HQL (VGA & DVI) Zwart

De nadelen van de te hoge brightness en de slechte weergave van het zwart hebben mij doen besluiten deze monitor retour te zenden.

Pluspunten

• scherp beeld

Minpunten

• kijkhoek erg klein
  • zwart wordt als grijs weergegeven
  • brightness op 0 is nog steeds te fel

De monitor gekocht met het doel om er 1-2 jaar gebruik van te maken en later over te stappen op een 120/144Hz scherm. Wanneer deze wat in prijs zakken en ook kleiner dan 24 inch verkrijgbaar zijn. Vandaar een budget model. Echter vooral vanwege de te hoge helderheid na een dag weer retour gestuurd.

Verpakking was prima, eenvoudig te openen en het scherm was goed beschermd in de doos. Montage van de voet (bestaat uit 2 delen) aan het scherm was ook eenvoudig, wel is hierbij een grote platte schroevendraaier nodig. Wat opvalt is dat de voet vrij klein is ten opzichte van de grootte van het scherm, hierdoor staat de monitor niet erg stabiel.

Het scherm heb ik vervolgens aangesloten via de DVI-kabel op een sapphire radeon HD7770. De beeldkwaliteit was echter niet goed. Nu houd ik persoonlijk niet van fel beeld en zal niet iedereen hier een probleem mee hebben, maar ook op de laagste stand was het nog te fel voor mij. Ook het contrast was slecht, mijn zwarte windows achtergrond was grijs, wanneer de kijkhoek iets van loodrecht afwijkt (20 graden) wordt dit nog erger. Dit is erg vreemd bij een TN paneel, je zou dit meer verwachten bij een IPS. Wanneer de smart contrast wordt aangezet wordt dit beter, maar dat komt vooral omdat het scherm dan nog feller wordt, waarschijnlijk is het in werkelijkheid nog steeds grijs, maar valt het minder op omdat de kleuren ernaast feller zijn.

De menus zijn erg verwarrend, er zijn een aantal presets die makkelijk te vinden zijn. Wanneer je een eigen instelling maakt, zijn er een aantal opties die wel in het menu staan maar waar de interface overheen springt. Daarnaast zit er nauwelijks verschil tussen contrast 0 en 100 en beinvloed het aanzetten van de smart contrast de helderheid sterk, wat resulteerd in een niet consistent menu. Je verwacht immers iets met het contrast te doen, maar in werkelijkheid zet je de monitor feller.

Ghosting, pixeldefecten of andere problemen heb ik niet waargenomen. Ghosting is echter ook niet uitgebreid getest, dus vandaar "geen mening" op dit punt.

Heb jij ook een Acer K222HQL (VGA & DVI) Zwart?

De brightness is inderdaad nogal hoog, ook op mijn K22HQLbid waar wel HDMI opzit.
Weet niet wat voor video-kaart je hebt, maar ik heb met de Nvidia tool de 'gamma' waarde wat verlaagd en dat oogt een stuk beter/rustiger.