Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

Frank__B 2 mei 2009, 7.984 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Tikt lekker snel
  • Voelt degelijk aan
  • Mooi strak en zakelijk design
  • Instelbaar backlight met hoog contrast
  • Geen verwarrende extra functieknoppen dus goed overzicht (persoonlijke mening)
  • Makkelijk schoon te maken vergeleken met een normaal toetsenbord
  • Onthoudt de felheid stand

Minpunten

• Levertijd
  • In kleine mate: De wat kleinere "enter" toets en de handafdrukken die snel te zien zijn op de behuizing

Ik heb 8 jaar met het zelfde toetsenbord gewerkt alvorens ik dit toetsenbord gekocht had. Mijn vorige toetsenbord was een Microsoft internet keyboard met enkele extra functies, waar ik overigens zeer tevreden mee was.

De laatste tijd werk (en game) ik veel in een wat donkere omgeving, en daarom leek mij de illuminated keyboard wel een goede vervanging voor mijn inmiddels bejaarde keyboard. Na zorgvuldig onderzoeken dit keyboard gekocht bij een lokale PC boer voor 79 euro.

Prijs / Levering
De verkoper kon me gelijk melden dat het minstens een maand ging duren voordat ik mijn keyboard kreeg. Dit vond ik wel jammer natuurlijk, maar het was niet alsof ik hem direct nodig had natuurlijk dus ik wachtte rustig af. Bovendien had ik op tweakers al gezien dat bijna elke leverancier hem niet direct kon leveren.

Ook de prijs viel me wat tegen. De illuminated keyboard oogt als een standaard keyboard met verlichtte toetsen. Daar verwacht je dan geen 70+ euro voor te betalen. Echter achteraf denk ik wel dat het dit geld waard is, gezien de design (techniek) en robuustheid.

Het was even schrikken, want toen ik de doos in mijn handen had, merkte ik van de afbeelding op de doos dat het een heel andere indeling had dan US/international. En dat is best vervelend als je apenstaartje bijvoorbeeld naast je "enter" toets zit en niet boven de 2 (en zo waren er nog meer afwijkingen). Er zat wel de goede sticker op de doos. Maar toen ik hem uitpakte was ik weer opgelucht, het was toch de goede indeling :D

Ergonomie
In het begin was het wel even wennen. Op zich was ik een laptop keyboard wel gewend, maar dit toetsenbord tikt toch nog weer even anders. De linker-shift toets is kleiner dan normaal en ook de "enter" toets is kleiner dan wat ik voorheen had. Voor de shift-toets is dat voor mij geen probleem, maar hierdoor tik ik (nog steeds) regelmatig de backslash toets aan in plaats van de "enter" toets.

Het voordeel is dan het toetsenbord (in mijn ogen) onwijs lekker tikt. Ik kan er veel sneller mee typen, en er vallen geen letters weg als je in je haast ze niet goed aanslaat. Ook de spatiebalk die ik eigenlijk alleen maar aan de linkerkant aansla, werkt prima. Het is dus niet zo dat je de toetsen perfect in het midden hoeft te raken :)

Functionaliteit
Het keyboard heeft de gebruikelijke extra functieknoppen om je browser/mail te openen, daarbij ook knoppen voor zoeken, MSN, calculator en media opties. Deze functieknoppen zitten op de F-toetsen, dus je moet de FN knop gebruiken om ze te activeren. Dat is wel wat lastiger dan aparte knoppen, maar het scheelt natuurlijk wel weer ruimte en houdt daarbij het overzicht. Het was voor mij even wennen, maar ik kan er zeer goed mee leven.

Voor de rest zijn er nog wat bijzonderheden: De "insert" toets zit boven de groter uitgevallen "delete" toets. De "printscreen" toets zit daardoor rechts van de "insert" toets en de "Context menu" toets zit als zijnde extra functie (dus activeren met FN) van de "printscreen" toets. Ook de "scroll lock" toets zit als functietoets op de "pause/break" toets. Ze zijn er dus wel, maar zitten soms goed verborgen. Waarom juist deze verschuiving nodig is, is mij nog niet helemaal bekend net als de reden voor de extra grote "delete" toets.

Het grootste gedeelte van de functieknoppen werkt bij mij overigens prima zonder dat ik extra drivers hoef te installeren (Windows vista 64-bit).

De meest belangrijke functie is natuurlijk wel het backlight van dit toetsenbord. De verlichting heeft vier standen, fel, middel, laag en uit. Er is maar één kleur beschikbaar, en dat is wit (of zwart, als ie uit staat :P ). Ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds op de 'laag' stand werk, feller hoeft van mij niet per se. Bij de felste stand zie je ook het licht om de toetsen heen komen, en ik vind dat persoonlijk niet zo prettig kijken. De overgang tussen alle standen van felheid is ook vloeiend. Het licht gaat dus niet in een klap zachter, aan of uit, maar dus vloeiend wat toch weer een soort extra charme meegeeft. Het licht geeft precies het gewenste effect, dat de (alle!) toetsen ook in het donker zeer goed te zien zijn. Het contrast is ook erg hoog natuurlijk met het voor de rest zwarte keyboard.

Ook blijft de felheid van de verlichting op de laatste stand staan wanneer de computer uitgezet wordt of herstart wordt. Dit is natuurlijk ook erg prettig, dan hoef je niet steeds je felheid te regelen bij het opstarten of werken.

Vormgeving
Het toetsenbord was veel lager dan ik verwacht had, hij is echt flinterdun. Volgens Logitech 9,3 mm, maar ik meet vanaf het plateau waarop hij staat tot de hoogste toets ongeveer 15 millimeter. Desalniettemin niet hoog, zeker niet vergeleken met mijn oude... Voor de rest vind ik de vormgeving erg mooi. Het is een strak design, met weinig rondingen erin. De enige rondingen zijn eigenlijk de hoeken. Het keyboard is ook mooi afgewerkt en de letters / cijfers van de toetsen zijn lekker groot. Persoonlijk houd ik hier wel van, lekker simpel en toch mooi.

Degelijkheid
Ik heb totaal nog geen problemen gehad met dit toetsenbord. Het eerste wat me opviel (behalve de dikte) was dat het toetsenbord vrij zwaar was ondanks zijn smalle design. Dat is ook wel prettig want dan schuift je toetsenbord niet de gehele tijd over je bureau wat natuurlijk erg hinderlijk is. Het voelt ook gewoon degelijk aan, is stevig en is goed en eenvoudig schoon te maken.

Het enige nadeel vind ik wel dat je handafdrukken goed kan zien op het zwarte design. Vooral op de polssteun, wat er uit ziet als een ander soort materiaal als de omlijsting voor de toetsen, zie je na een tijdje tikken of gamen al gauw de plekken. Ook dit is weer eenvoudig schoon te maken natuurlijk, maar je gaat niet na elke handeling je keyboard schoonmaken.

Ook is het licht niet overal even helder, vooral aan de rechter- en linkerkant van het keyboard is hij ietsjes donkerder. Maar om eerlijk te zijn valt me dat alleen op als ik er goed naar kijk, en heb er dan ook totaal geen last van.

Ik ben zeer tevreden over dit toetsenbord. Het voldeed en overtrof mijn verwachtingen. Het is een vrij eenvoudig toetsenbord (vanwege het beperkte aantal extra functieknoppen) met een strak en zakelijk design. De hoofdfunctie waarvoor dit toetsenbord gemaakt is (de backlight) geeft precies het gewenste effect waarvoor ik dit keyboard heb gekocht. Ik gebruik hem nu bijna twee maanden en heb er nog steeds geen spijt van dat ik hem heb gekocht, ondanks de hoge prijs.

ps. Excuses voor de matige foto's, mijn digitale camera heeft het begeven na een spontane flitselko-ontladingsactie in de printplaat...

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Echt niks voor mij zoiets. Gooi teveel bier over mijn keyboards. Erg jammer trouwens, mag om de 2-3 maand een nwe halen (logitech Ultraflat X)
Er zijn niet zo heel veel toetsenborden die bier kunnen hebben. Dat ook dit toetsenbord het niet kan hebben is me ook niet zo verwonderlijk, staat ook niet in de gebruiksaanwijzing dat ie het wel kan hebben ;) Eigenlijk ook geen reden om te zeggen dat je daarom juist dit toetsenbord niet wilt hebben.
Er zitten wel gaatjes in zodat, als je er vloeistop op morst, het er aan de onderkant gewoon weer uitloopt. Nu zal dit natuurlijk ook maar tot een beperkte mate helpen maar als je perongeluk iets kleins morst moet er op zich niets aan de hand zijn. :)

(Ik vond deze feature omdat ik er zelf ook eens iets overheen morstte) :)
Goede review! :)

Behoort de levertijd nu echt tot een negatieve eigenschap, dit verschilt toch per winkel?
Om moment van bestellen was deze nergens beschikbaar, bij geen enkele winkel. Dat was al weken of zelfs maanden lang het geval. Met levertijd bedoelde ik dus de levertijd van Logitech naar retailers zegmaar ;)
Jammer dat Logitech hier alleen UK toetsenborden wil verkopen. Dan krijg je inderdaad kleine letters en slashes in plaats van hoofdletters (als blindtyper). Voor mij nooit een Logitech keyboard. Microsoft heeft 't begrepen en verkoopt in Nederland alleen US keyboards.
Mooie review, mijn complimenten
Mooi verhaal, indeed. Maar, waar is de INSERT toets? En als die naar boven is verplaatst, waar is dan print screen / scrollock? Volgens mij mis je ook de rechter Windows en Context Menu toetsen, deze gebruik ik persoonlijk erg vaak.

Voor mensen die het toetsenbord er mooi uit vinden zien en ook een betrouwbaar en laptop-achtig keyboard willen voor een lage prijs (helaas niet van die fancy leds ;) ), kan ik de Logitech Ultra-X aanraden.
De "insert" toets zit inderdaad boven de groter uitgevallen "delete" toets. Eerlijk gezegd gebruik ik deze toets zelden, dus was mij tijdens het schrijven van de review niet opgevallen.

De "printscreen" toets zit daardoor rechts van de "insert" toets en de Context menu zit als zijnde extra functie (dus activeren met FN) van de "printscreen" toets. Ook de "scroll lock" toets zit als functietoets op de "pause/break" toets.

Heb dit ook gelijk maar even in de review verwerkt, is in mijn ogen wel belangrijk.

Edit: De rechter windows toets is inderdaad weg, eerlijk gezegd mis ik hem ook niet zo. Maarja als je op een 8 jaar oud keyboard gewerkt hebt, mag je al blij zijn als je überhaupt een windows toets hebt ;)

[Reactie gewijzigd door Frank__B op 1 mei 2009 22:35]

De insert toets zit naast F12, daarnaast zit Print Screen, en weer daarnaast zit Pause Break. Scroll lock zit niet op het toetsenbord, maar is wel te gebruiken door FN + Pause Break in te drukken. De Context Menu toets zit op FN + Print Screen, maar dan kan je beter Shift + F10 gebruiken (wat op elk toetsenbord werkt).

Verder is het een nette review. :)

edit: Frank was me toch net voor.

[Reactie gewijzigd door g0tanks op 1 mei 2009 22:36]

Op foto 1 zien de toetsen er uit als van een gewoon toetsenbord dwz lekker hoog maar op foto 2 zijn ze echt laag lijkt wel als van een laptop , voelen ze ook zo aan als je ze indrukt , want ik haat laptop toetsenborden , niet zo erg als de laptopmuizen , maar toch ook heel irritant.

Het is niet allen de foto's , je zegt zelf ook het volgende "In het begin was het wel even wennen. Op zich was ik een laptop keyboard wel gewend, maar dit toetsenbord tikt toch nog weer even anders."

Verder is die verlichting echt grandioos , ik loop soms gewoon met mijn gsm bij te schijnen om een toets te vinden ,of ik trek hem onder mijn monitor vandaan zodat ik effe de toets kan vinden door de verlichting van de monitor.
Ja, op de eerste foto lijkt het inderdaad op een normaal toetsenbord. Maar dat komt echt door het 2D effect van de foto want als je er achter zit, merk je meteen dat het keyboard niet zo hoog is.

Mijn huidige laptop (keyboard) ben ik inderdaad ook niet zo blij mee. Het gebeurt regelmatig dat wanneer ik tik, bepaalde toetsen gewoon niet op het scherm verschijnen. Je moet dus echt goed rammen, wat natuurlijk niet hoort. Bij deze Logitech is het echt heel anders. Je kan zachtjes (en snel) tikken en de toetsen worden toch geregistreerd. Het tikken voelt ook gewoon steviger aan dan bij een laptop keyboard. Daarbij onderscheidt dit toetsenbord zich van de laptop keyboards in mijn ogen (ook dankzij de grootte van het keyboard natuurlijk).
Ik heb 2 van deze plankjes en ben zelfs na een half jaar nog zeer te spreken ! als je al een verlicht keyboad wilt is dit hem , en tevens is het mijn geld meer dan waard geweest.
Grappig dat je de spatie toets noemt als een goed reagerende toets. Dat doet ie bij mij dus niet. Ik heb het ook getest. Zit je niet precies in het midden van de spatiebalk met typen dan doet ie het ongeveer 1-2 van de 10 aanslagen niks. Het was een kado dus ik heb er niet meteen werk van gemaakt en nu ben ik denk al te laat. Er zijn helaas ook maar weinig alternatieven voor een verlicht plat toetsenbord zonder klere herrie bij het aanslaan.
Bedankt voor je duidelijke review met bijbehorende fotos!