Foscam C1-B Review

kywr 30 juni 2015, laatste update op 17 september 2015, 10.124 views

Foscam C1-B

De Foscam C1 heeft een erg goede featureset, met veel instelmogelijkheden en opties, voor een erg scherpe prijs. De interface is echter dermate slecht, dat het heel wat tijd kost om de camera juist in te stellen. Als dat eenmaal is gebeurd werkt de camera uitstekend!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit (720p23, H264)
  • Infrarood
  • microSD slot
  • microfoon
  • WiFi en Ethernet (kabel)
  • USB gevoed (5V)
  • App support

Minpunten

• Onoverzichtelijke support site
  • Zwaar verouderde web interface
  • Bugs in webinterface OSX

Kwaliteit Score: 4
Ik heb de Foscam C1 een paar weken in huis en deze bevalt goed. De prijs is erg scherp voor de hardware die je krijgt. Aangezien er meerdere malen bierkratjes uit mijn tuin zijn gesloten heb ik besloten een camera op te hangen. Deze zit nu verstopt in een oud vogelhuisje.

Officieel is de C1 een binnencamera, maar de IR LED's schijnen tot 8 meter, net genoeg voor de tuin. De nightvision schakelt automatisch aan bij het aanbreken van de nacht. Het beeld wordt dan zwart-wit. Goed is om te weten dat de IR LED's een zwakke rode gloed geven, die met het menselijk oog waarneembaar is. Erg storend is het niet, zo ver ik weer hebben alle IR LED's dat met een hoge intensiteit.

Aangezien ik een goedkope oplossing zocht heb ik voor een model met micro SD opslag gekozen. De maximale grootte is 32GB, ruim voldoende voor meerdere weken beeld. Let wel: daar bedoel ik mee dat de camera alleen opneemt als er beweging waargenomen wordt.

Via een FTP verbinding (ook via WiFi!) kan je vervolgens de SD kaart leegtrekken. Er is ook mogelijkheid om de camera automatisch de beelden naar een FTP server te laten uploaden, of in de cloud. De webinterface is verschrikkelijk, maar doet het wel. Onder OSX heb ik er meer problemen mee dan onder Windows.

Verder is er ook een app voor iOS en Android, die eveneens erg slecht in elkaar zit, maar wel functioneel is. Voor de prijs kan ik echter niet klagen, na heel wat uurtjes research staat de camera eindelijk goed ingesteld, en doet hij wat hij moet doen!

Update 17-09-2015
Op de blog van Foscam heb ik een IP Camera Tool gevonden die wél werkt op OSX.

Hier de direct link:
IP Scanner 2.5: foscam.us.apple.mac.ip.camera.tool.zip

Heb jij ook een Foscam C1-B?

ik vind de prijs kwaliteit ook super echter heb ik een groot probleem met deze camera's(ik heb er 2).
Ik kan niks opnemen op de SD kaart omdat ik geen rechten heb op de SD kaart blijkbaar, Dit lijkt een bug te zijn tussen de camera firmware en OSX en tot op heden heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.
Al de kaart opnieuw geformatteerd?
Ik raad aan het eens te proberen via een Windows machine, dat is ook de enige manier waarop het mij gelukt is. Ik had via de Mac ook geneuzel dat ik geen rechten had op de SD kaart. Ik heb ooit in een YouTube comment gelezen dat je handmatig de folder moet aanmaken op de SD kaart, dan zou het wel moeten werken via OSX. Daar kwam ik zelf echter ook niet uit. Gelukkig wel via Windows gelukt, alleen moet je die dan wel toevallig bij de hand hebben!
Heb er net ook eentje gekocht, maar kan niet vinden hoe
hoe je video opneemt bij een alert.
Krijg wel een alert melding in de app, maar video wordt niet opgenomen...
Waar heb jij die setting gevonden?

Thanx.
Video staat bij mij op de sd kaart geinstalleerd. Krijg via mail een snapshot binnen.
Trouwens, via de mac windows interface die je kunt downloaden, kun je veel meer instellen dan alleen de app. Echt een must, naar mijn weten.

[Reactie gewijzigd door mistercage op 10 juli 2015 17:10]

Check even of je wel/niet een detection area hebt ingesteld, en wat de opname locatie is! (SDkaart/FTP)
Ja.
Ik was even niet wakker. Had alleen de app gebruikt. 8)7
Met de windows software ging het wel.
Ik heb sinds kort een Axis camera, gekocht en geďnstalleerd door https://www.rrb-security.nl , alleen toch niet helemaal hoe ik Axis had voorgesteld. Ik heb er geloof ik ¤850 voor betaald (Dure camera) alleen wil er toch uiteindelijk meer. Voor 50 euro per stuk kan ik er nog wel een paar nemen. Zou je hem achteraf nog een x hebben gekocht?
Op zich doet hij wat hij moet doen, en hij is lekker goedkoop! Volgens mij is er inmiddels wel een opvolger van uit: de Foscam C2
Voor de prijs raad ik hem aan, zoals ik echter aangaf is het wel een ramp 'm in te stellen.