Eizo FlexScan L550 (17", 16ms, D-sub/DVI-D, Zwart/Grijs) Review

Bob0077 4 augustus 2005, 2.036 views

Eizo FlexScan L550 (17", 16ms, D-sub/DVI-D, Zwart/Grijs)

Pluspunten

• Zeer mooi beeld
  • Extreem mooie kleuren, natuurgetrouw
  • Mooie en vriendelijke vormgeving
  • Lichtsensor die erg fijn werkt
  • 5 Jaar garantie

Minpunten

• Geen

De Eizo L550 is een prachtscherm. Ik game veel, dus een snel scherm is voor mij zeker een pré. Dit scherm is snel genoeg voor alle games die ik speel. De kleuren zijn subliem. Mooier kan bijna niet. Ik heb veel rondgekeken naar andere schermen, maar zo mooi als deze heb ik ze nog niet gezien.

Eizo staat natuurlijk voor kwaliteit. Veel kenners weten dat Eizo de Rolls Royce is onder de monitoren. Bij mij verdient de naam Eizo altijd respect. Daar heeft Eizo bij dit product niks aan afgedaan. De lichtsensor die bovenin is verwerkt op het scherm, werkt ook zeer goed en daar ben ik blij mee. Hij doet echt zijn werk. Als ik 's avonds donderder wordt, dan wordt de helderheid automatisch aangepast. Precies op de manier en sterkte die ik fijn vind. Het overlopen van deze brightness aanpassing gaat niet in schokjes, maar heel geleidelijk. Vanzelfsprekend is deze functie in het OSD aan- en uit te zetten, maar mijn advies is om de sensor aan te laten staan. Dan heb je nooit meer omkijken naar de helderheid van je scherm. Het scherm is op zijn mooist op de resolutie 1280*1024 @ 75 hertz. Dit is tevens de aanbevolen resolutie die staat vermeld in de beknopte handleiding die erbij zit.

Tevens is er een boekje over de vormgeving, een installatie CD met speciale Eizo-software, garantiebewijs, een d-sub kabel en een quick installation guide terug te vinden in de doos.
De helderheid en contrast-verhouding zijn uitstekend. Bij het spelen van spellen is er geen enkele vorm van ghosting te zien en alles gaat wat ik mag verwachten van een Eizo: zonder problemen. In Office toepassingen en browsen op het internet bewijst het scherm ook zijn kwaliteiten: haarscherp, fijn, natuurlijk en niet opdringerig. Vriendelijk voor het oog. Ik kan uren naar het scherm kijken zonder moe te worden aan de ogen. Dat is een hele kunst, achter mijn vorige scherm moest ik vaak een pauze nemen na 2 uur computeren om even iets anders aan de ogen te hebben. Eizo levert een kwaliteitproduct, daar hoort ook een goede service en garantie bij. Op de L550 zit een garantie van 5 jaren. Dit in tegenstelling tot andere merken, zoals IIyama, welke vaak2 of 3 jaar garantie geven. Ik ga ik er niet vanuit dat het scherm binnen 5 jaar een mankement zal vertonen.

In de winkel waar ik deze heb gekocht, stonden veel beeldschermen naast elkaar. Daar zag ik pas het echte verschil tussen de andere schermen en deze. Vooral de kleuren zijn veel dieper en mooier.

De voet werkt goed, maar anderen vinden de voet een beetje "wankel" overkomen. Dat klopt misschien, maar persoonlijk vind ik het scherm stevig staan en ik vind het design mooi te noemen. Hij is makkelijk schuiner te zetten door de rubbere rolpootjes op de voetjes. Ook het OSD ziet er netjes en verzorgd uit, en er zijn talrijke instellingen. Het scherm heeft zowel een digitale als een normale ingang.

Voor dit alles betaal je natuurlijk wel een wat hogere prijs, maar dan heb je ook niks te klagen. Ik raad dit scherm zeker aan, zowel voor games en kantoor-toepassingen. Mensen die voor kwaliteit gaan, en daar ook wat meer voor willen uitgeven, is dit gewoon de perfecte monitor. Hij voldoet aan hoge verwachtingen voor mensen die nét iets meer willen dan een gewoon scherm.

Heb jij ook een Eizo FlexScan L550 (17", 16ms, D-sub/DVI-D, Zwart/Grijs)?

Dat klopt, ze hebben mij verteld dat ze deze monitoren nationaal hebben ingekocht en zo zeer veel korting hebben gekregen op de inkoopprijs, waardoor de totaalprijs onegveer 50% is gezakt. Omdat alle mediamarkten in heel Nederland dit hebben gedaan, is deze bij de Media Markt zo goedkoop.
Ik heb naar aanleiding van de survey en vooral de genoemde prijs van 222 mij onmiddelijk naar Media Markt in Groningen begeven, maar daar kostte dit scherm toch echt 389. de verkoper wist niets van eerdere acties ofzo met dit scherm. Hoe zit dat nu?

Overigens is het, zeker als je het zo live vergelijkt met de andere schermen, een fantastisch mooi scherm, maar wel duur.
Had jij hem gekocht bij de mediamarkt voor 222?
Dat vind ik raar, ik heb me laten vertellen dat dit scherm in heel Nederland bij de Media Markt 222 euro is, omdat dit een landelijke inkoop was en zodoende de prijs zeer scherp is. Ik heb het scherm gekocht in Heerlen overigens.
Ik vind het dan ook raar dat ik hierover kenbaar niet goed ben voorgelicht.
Heb je ook met andere verkopers gesproken, of eventueel met de verkoopmanager aldaar ?
Jah ik heb hem ook in Heerlen gezien, maar daar was hij uitverkocht, in Maastricht hadden ze er ook nog een, de laaste, maar hij was wit en ik wilde eigenlijk een zwarte.

Ze hebben 2x die aanbieding gehad in begin July/eind Juni, en midden/eind July geloof ik.

Ik hoop dat ze ooit nog eens de zwarte in de aanbieding zetten. Kijkhoek vond ik mooi, van wat ik gezien had in de mediamarkt.

Maar is hij ook een beetje goed voor gamen?